Hur kunde Big Bang ske?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Hur kunde Big Bang ske?

Inläggav Pilatus » 05 jan 2014 15:42

Illusionen skrev:Jag tycker mig förstå, och anser därför att jag reder mig bra utan såväl experter som deras svar,
det är ju detta som är en del av tjusningen, att "gå av egen maskin", och slippa bli alltför påverkad.

Men hur skall en person kunna utvecklas om denne föreställer sig att han reder sig utan andras kompetens? Att publicera sig är ett utmärkt test på en uppställd hypotes. Hela idén handlar ju om att korrigera sådant som pekar fel och få bekräftelse på sådant som har förutsättning att bära frukt.

Om deltagarna på forumet inte har den energi som krävs för att sätta sig in i din teori, eller snabbt avfärdas, så är väl den rimliga slutsatsen att åtminstone försöka möta det litet besvärligare folket som ställer krav på form och framställning av en vetenskaplig hypotes.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Hur kunde Big Bang ske?

Inläggav Pilatus » 05 jan 2014 15:57

förstår mig själv skrev:Anta att big Bang började i en punkt. Sedan expanderar materien. (Generellt ses det som att allt avlägsnar sig. För närvarande är universum alltså ett stort klot. Jorden befinner sig någon stans i klotet. Detta skulle innebära att man skulle få massa olika mätvärden (olika doppler frekvenser alltså).

Ja, så är det. Ju avlägsnare något är ju större rödförskjutning.
förstår mig själv skrev:Alla "partiklar/materiekonstellationer" skulle ju då vara närmare den punkt big Bang skedde i. Det skulle då med nödvändighet gå att räkna ut universums "mittpunkt","centrum",dvs singulariteten/punkten som då med nödvändighet skulle ha en bestämd absolut hastighet. Även läget för denna punkt(universums centrum) skulle kunna anges.

Ja, det ligger något i ditt antagande. Man kan utifrån ditt antagande säga att rödförskjutningen är minst där du själv råkar befinna dig! Flyttar du till Andromeda eller en annan galax upprepas fenomenet, eller hur?

Du kan se långt ut i universum, men inte hur långt som helst. Att se långt bort innebär att du ser kvasarer och annat som de såg ut för flera miljarder år sedan.
förstår mig själv skrev:Använder man huvudteorin, mina teorier så är våra sinnen/känslor i "mittpunkten", och är även "referenserna".

Jo, vi vet att du är i centrum. :)
Moderator

förstår mig själv

Hur kunde Big Bang ske?

Inläggav förstår mig själv » 05 jan 2014 16:11

Pilatus skrev:
förstår mig själv skrev:Anta att big Bang började i en punkt. Sedan expanderar materien. (Generellt ses det som att allt avlägsnar sig. För närvarande är universum alltså ett stort klot. Jorden befinner sig någon stans i klotet. Detta skulle innebära att man skulle få massa olika mätvärden (olika doppler frekvenser alltså).

Ja, så är det. Ju avlägsnare något är ju större rödförskjutning.
förstår mig själv skrev:Alla "partiklar/materiekonstellationer" skulle ju då vara närmare den punkt big Bang skedde i. Det skulle då med nödvändighet gå att räkna ut universums "mittpunkt","centrum",dvs singulariteten/punkten som då med nödvändighet skulle ha en bestämd absolut hastighet. Även läget för denna punkt(universums centrum) skulle kunna anges.

Ja, det ligger något i ditt antagande. Man kan utifrån ditt antagande säga att rödförskjutningen är minst där du själv råkar befinna dig! Flyttar du till Andromeda eller en annan galax upprepas fenomenet, eller hur?

Du kan se långt ut i universum, men inte hur långt som helst. Att se långt bort innebär att du ser kvasarer och annat som de såg ut för flera miljarder år sedan.
förstår mig själv skrev:Använder man huvudteorin, mina teorier så är våra sinnen/känslor i "mittpunkten", och är även "referenserna".

Jo, vi vet att du är i centrum. :)

Säg att du har en cirkel (eller klot). Dra upp en cirkel, anta att jorden är punkt p. Sedan sätter du ut en punkt q på lite olika ställen längs cirkeln.
När det gäller bid bang så urgår man ju från att hastigheten från "centrum" är en funktion av avståndet till mitt punkten.
Säg att punkt p ligger nära dig (tex 15 grader ifrån din position). P ligger alltså på samma cirkel. Ja då stämmer det ju inte. Det stämmer bara om du är big bang själv!!??? rättare sagt. "jag är hela tiden i universums centrum". Den gäller alla djur alltså. det blir bara logiskt med psolipsismen.

Illusionen

Hur kunde Big Bang ske?

Inläggav Illusionen » 05 jan 2014 16:27

Pilatus skrev:
Illusionen skrev:Jag tycker mig förstå, och anser därför att jag reder mig bra utan såväl experter som deras svar,
det är ju detta som är en del av tjusningen, att "gå av egen maskin", och slippa bli alltför påverkad.

Men hur skall en person kunna utvecklas om denne föreställer sig att han reder sig utan andras kompetens? Att publicera sig är ett utmärkt test på en uppställd hypotes. Hela idén handlar ju om att korrigera sådant som pekar fel och få bekräftelse på sådant som har förutsättning att bära frukt.

Om deltagarna på forumet inte har den energi som krävs för att sätta sig in i din teori, eller snabbt avfärdas, så är väl den rimliga slutsatsen att åtminstone försöka möta det litet besvärligare folket som ställer krav på form och framställning av en vetenskaplig hypotes.

Du glömmer en sak Pilatus, jag är en gammal pensionär, som har fysikfunderingarna
som ett rent fritidsintresse.
Därutöver är både min fru och son "multi-sjuka", vilket medför att jag har fullt upp.
Min ambition är m a o inte att "vara bäst", det överlåter jag till andra att vara.
Att du läser mina inlägg, och visar intresse för mina tankar, uppskattar jag dock.

/ Illusionen

förstår mig själv

Hur kunde Big Bang ske?

Inläggav förstår mig själv » 05 jan 2014 16:38

Visst handlar det om att sälja in teorierna men det är ofta svårt. Kommer ihåg när jag firade jul i tonåren i norrland. Julklapparna låg under granen och jag brukade känna på dem, försökte förstå vad de innehöll. I allmänhet var jag ganska duktig på det. Jag viste lite hur de tänkte, och vad jag hade skrivit på önskelistan och kanske tjatat om. Det "möjliga" innehållet var alltså definerat/begränsat.
I alla fall hade mamma köpt en ishockeyklubba. Och "lindat" in i julklappspapper. Man "såg alltså att det var en hockeyklubba. När jag frågade vad det var i paketet trodde de att jag ljög/skämtade men det gjorde jag inte. När det tillslut blev "julklappsutdelning" hade jag lindat av nästan hela "klubban" läst texten koho. Det är väl sådant som kallas "columbi ägg".
Det finns oändligt med hockeyklubbor/colubi ägg att upptäcka.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Hur kunde Big Bang ske?

Inläggav Pilatus » 05 jan 2014 16:58

förstår mig själv skrev:När det gäller bid bang så urgår man ju från att hastigheten från "centrum" är en funktion av avståndet till mitt punkten.

Om du skulle kunnat se Big Bang genom något instrument skulle du förstås kunnat avgöra om det finns ett centrum. Men det finns ingen möjlighet att se hur långt tillbaks i tiden som helst. Det unga universum var inte transparent.

Universum har betraktats som likformigt i alla riktningar. Ju längre bort du har möjlighet att se, dess större rödförskjutning och hastighet. Likaså befinner du dig närmre Big Bang. Så det ser ju snarast ut som att Big Bangs centrum befinner sig så perifert du kan tänka dig, då det befinner sig längst bort i alla riktningar.
Moderator

förstår mig själv

Hur kunde Big Bang ske?

Inläggav förstår mig själv » 05 jan 2014 18:08

Pilatus skrev:
förstår mig själv skrev:När det gäller bid bang så urgår man ju från att hastigheten från "centrum" är en funktion av avståndet till mitt punkten.

Om du skulle kunnat se Big Bang genom något instrument skulle du förstås kunnat avgöra om det finns ett centrum. Men det finns ingen möjlighet att se hur långt tillbaks i tiden som helst. Det unga universum var inte transparent.

Universum har betraktats som likformigt i alla riktningar. Ju längre bort du har möjlighet att se, dess större rödförskjutning och hastighet. Likaså befinner du dig närmre Big Bang. Så det ser ju snarast ut som att Big Bangs centrum befinner sig så perifert du kan tänka dig, då det befinner sig längst bort i alla riktningar.

Titta på mitt exempel. Punkterna p och q. P är jorden och q är (variabel) som du kan placera ut på linjen som bildar cirkeln. Mittpunkten motsvarar alltså centrum för big bang. om du låter punkten Q löpa i cirkeln och då och då läser av avståndet(närmaste inte längs spåret) så får du en funktion för hur hastigheten beror av punkten ps avstånd till q. Dvs det du kommer att registrera är rödförskjutningen som ökar med avståndet. Därimot kommer den "absoluta" hastigheten i förhållande till centrum(där big bang skedde) vara konstant hela tiden.
Sedan måste det bli så att om du från punkt p jorden alltså betraktar q när den ligger i linjen RADIE dvs när den är närmare centrum(där big bang skedde) ja när det vi betraktar då kommer ha en lägre "absolut" hastighet i förhållande till centrum (det som befinner sig i q har ju hunnit kortare bit från centrum än vi dvs punkt p). Vi ligger längre ifrån och skillnaden i hastighet kommer bli en funktion av avståndet till centrum. Detta innebär att det som ligger längst bort hela tiden om vi tittar rakt ut kommer ha i princip ljusets hastighet (maximal rödförskjutning). På detta sätt går det mycket tydligare tex förstå Einsteins relativitetsteori. Ljusets hastighet motsvaras alltså av avståndet till centrum. Här skulle jag egentligen vilja börja teckna ned fysikformler som kan härledas men är lite dålig på tecknen. I alla fall så när vi tittar ut i universum i riktning mot centrum så kommer det som observeras längs linjen att ha lägre och lägre absolut hastighet (utgångshastigheten vid big bang).
Pilatus du säger att det verkar som om centrum ligger så långt bort som vi kan se. Dock om vi är centrum så kan man ju nu förstå vad som kommer att registreras med tex frekvenser/rödförskjutning. Tyvärr är min kunskap om dessa mätningar bristfällig.
Måste gå från jobbet.Blev interesserad hoppas på en fortsättning.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Hur kunde Big Bang ske?

Inläggav Pilatus » 05 jan 2014 23:42

förstår mig själv skrev:Pilatus du säger att det verkar som om centrum ligger så långt bort som vi kan se. Dock om vi är centrum så kan man ju nu förstå vad som kommer att registreras med tex frekvenser/rödförskjutning. Tyvärr är min kunskap om dessa mätningar bristfällig.
Måste gå från jobbet.Blev interesserad hoppas på en fortsättning.

Jag menade att du kan välja galax ganska fritt och finna att du alltid tycks befinna dig i centrum. Allt du ser flyr bort från den punkt där du står. Det beror på det enkla faktum att alla avstånd mellan galaxerna efterhand blir större. Var någonstans vi skall söka efter ett verkligt centrum går inte att finna. Periferierna är inte längre inom synligt avstånd och där någonstans försvinner även universums transparens. Allt man ser är ett stilla brus av värme. Ju längre tiden passerar, dess mörkare och kallare blir det. Till slut kommer vi inte se några stjärnor och galaxer alls. Universum blir en plats bortom poetiska drömmar om något stort och mäktigt.
Moderator

förstår mig själv

Hur kunde Big Bang ske?

Inläggav förstår mig själv » 07 jan 2014 11:11

Hej igen Pilatus.
Du skriver att alla galaxer avlägsnar sig från varandra. Detta borde man kunna observera och styrker teorin om Big Bang. Men det finns anledning att ytterligare observera vad man kan förväntas att (registrera) om man inte registrerar det förväntade får man finna bättre förklaringsmekanismer/teorier.
Anta att du har 2 galaxer som ligger lika långt från "centrum", dvs där big band skedde. Dessa galaxer bör då ha samma hastighet i förhållande till "utgångs punkten", de har så att säga hunnit lika långt (=samma medelhastighet).
Anta att vi benämner dessa galaxer p och q. Om vi drar upp en cirkel kommer punkterna/galaxerna ligga på cirkelns linje. Här kommer vi att kunna finna 3 hastigheter.
1) hastigheten som defineras genom avståndet mellan p och q detta motsvaras av en rät linje mellan p och q. Anta att vinkeln(avståndet är ca 30 grader mellan p och q för att lättare åskådliggöra). Det är denna hastighet som om jag förstått det rätt mäts med doppler/rödförskjutningen.
2) Hastigheten i förhållande till "utgångspunkten". Dvs längs "radien".
3) Hastigheten längs cirkelns linje.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Hur kunde Big Bang ske?

Inläggav Pilatus » 07 jan 2014 12:04

förstår mig själv skrev:Du skriver att alla galaxer avlägsnar sig från varandra. Detta borde man kunna observera och styrker teorin om Big Bang. Men det finns anledning att ytterligare observera vad man kan förväntas att (registrera) om man inte registrerar det förväntade får man finna bättre förklaringsmekanismer/teorier.
Anta att du har 2 galaxer som ligger lika långt från "centrum", dvs där big band skedde. Dessa galaxer bör då ha samma hastighet i förhållande till "utgångs punkten", de har så att säga hunnit lika långt (=samma medelhastighet).
Anta att vi benämner dessa galaxer p och q. Om vi drar upp en cirkel kommer punkterna/galaxerna ligga på cirkelns linje. Här kommer vi att kunna finna 3 hastigheter.
1) hastigheten som defineras genom avståndet mellan p och q detta motsvaras av en rät linje mellan p och q. Anta att vinkeln(avståndet är ca 30 grader mellan p och q för att lättare åskådliggöra). Det är denna hastighet som om jag förstått det rätt mäts med doppler/rödförskjutningen.

Det finns ingenting som säger att alla galaxer avlägsnar sig från varann. Andromeda närmar sig vår galax. Men generellt gäller att ju mer avlägsen en galax är, dess större rödförskjutning.

Jag har nog redan sagt vid ett par tillfällen att universum inte uppvisar något centrum. Det förefaller vara tämligen likformigt (undantag finns) i varje riktning. Ju längre bort ett objekt befinner sig, ju närmre Big Bang befinner sig det vi ser av galaxen (ljuset kan ha varit på väg flera miljarder år). Kvasarer har bland de högsta rödförskjutningar som uppmätts.
Moderator

förstår mig själv

Hur kunde Big Bang ske?

Inläggav förstår mig själv » 07 jan 2014 12:26

Pilatus skrev:
förstår mig själv skrev:Du skriver att alla galaxer avlägsnar sig från varandra. Detta borde man kunna observera och styrker teorin om Big Bang. Men det finns anledning att ytterligare observera vad man kan förväntas att (registrera) om man inte registrerar det förväntade får man finna bättre förklaringsmekanismer/teorier.

Det finns ingenting som säger att alla galaxer avlägsnar sig från varann. Andromeda närmar sig vår galax. Men generellt gäller att ju mer avlägsen en galax är, dess större rödförskjutning.

Jag har nog redan sagt vid ett par tillfällen att universum inte uppvisar något centrum. Det förefaller vara tämligen likformigt (undantag finns) i varje riktning. Ju längre bort ett objekt befinner sig, ju närmre Big Bang befinner sig det vi ser av galaxen (ljuset kan ha varit på väg flera miljarder år). Kvasarer har bland de högsta rödförskjutningar som uppmätts.

Det är du själv som skriver att alla avstånd mellan galaxerna efterhand blir allt större. Denna information (indata) leder till teorin om big bang, skulle jag tro. det blir en "förklaringsmodell" till det som observeras. Men samtidigt borde man fundera om resten av det som följer av teorin stämmer. Beroende på åt vilket håll (teleskopet,utrustningen) mäter kommer avstånden inte stämma med rödförskjutningen.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Hur kunde Big Bang ske?

Inläggav Pilatus » 07 jan 2014 12:46

förstår mig själv skrev:Det är du själv som skriver att alla avstånd mellan galaxerna efterhand blir allt större.

Ja visst, i det stora perspektivet är det så.
förstår mig själv skrev:Denna information (indata) leder till teorin om big bang, skulle jag tro. det blir en "förklaringsmodell" till det som observeras. Men samtidigt borde man fundera om resten av det som följer av teorin stämmer. Beroende på åt vilket håll (teleskopet,utrustningen) mäter kommer avstånden inte stämma med rödförskjutningen.

Det diskuteras dagligen. Big Bang håller skapligt och det råder hyggligt stor konsensus omkring teorin. Det betyder dock inte att man förnekar att ny kunskap skulle kunna leda till en revision av hela kosmologin.
Moderator

Användarvisningsbild
freddemalte

Hur kunde Big Bang ske?

Inläggav freddemalte » 07 jan 2014 14:53

ManFreD skrev:Hur kunde Big Bang ske?
en teori är att BigBang är detsamma som kollisionen mellan gigantiska dimensions-membran i en högre dimension på ett sådant sätt att två 3D-världar helt enkelt kolliderar. Dessa membran vajar, så att säga, för den hyperdimensionella vinden, och var gång de slår ihop uppstår det ett nytt BigBang mellan dem:

Här kan man se ett klipp om detta samt själva animeringen 09:00 in i klippet:

"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

OblivionII

Hur kunde Big Bang ske?

Inläggav OblivionII » 09 jan 2014 02:18

Illusionen skrev:Klokt och förnuftigt skrivet OblivionII !

I inledningen till mitt koncept skriver jag bl a följande, som pekar på uppenbara brister i hävdandet av Big Bang.
Jag har även en egen teori som som baseras på något jag benämner "avig och rät", och som på ett i mitt tycke elegant
sätt visar hur universum ändrar skepnad/karaktär. I dagsläget förefaller det dock meningslöst att ta upp detta till
fördjupad diskussion.

Det ”universella” perspektivet innefattar vårt ”atomära” perspektiv i form av avvikelser i G,
där sinnets atomstruktur innefattas, men därutöver även en ”balanserande” spegling.
Förenklat kan det ”atomära” perspektivet betraktas som överlagrat det ”universella” perspektivet.
Det ”universella” perspektivet tilldelas därigenom, till skillnad från det ”atomära” perspektivets fixa referenspunkter,
referenser av CIRKULÄR karaktär. Om ovanstående huvudhypotes skulle visa sig stämma, är vårt medvetande,
inkl den verklighet vi förnimmer, en överlagrad interferenseffekt mellan cirkulära referensstrukturer.
Utifrån detta resonemang hävdar föreliggande koncept att ”vårt reella rum” med dess koordinater är en
transformerad överlagrad skeneffekt i universum, genererad via våra egna sinnens interna strukturer.
Det är denna struktur som enligt konceptet utgör en del av de referenser vi söker.

Utan tillgång till kunskap om denna referens kan vi, enligt min personliga övertygelse, omöjligt ha
en korrekt och djupare förståelse och uppfattning om universums egentliga karaktär !

Om det förhåller sig så att det vi förnimmer är en transmissionseffekt inkluderande våra sinnens
interna strukturer, blir rimligen konsekvensen att forskarna försöker lyfta sig själva i håret när universum beskrivs
utifrån matematik vars regelverk formats av just det vi förnimmer.
Än märkligare blir det när det vi förnimmer förefaller vara en transmissionseffekt som ej enbart är
en funktion av vår interna egenstruktur.

När universum av fysiker tilldelas egenskaper, som är rent atomära till sin karaktär, finns det därför,
enligt min personliga uppfattning skäl till att förhålla sig något skeptisk.

"Doubt is the origin of wisdom."
-.-

För att förtydliga min personliga något skeptiska inställning, och uppenbara brister i nuvarande vedertagen argumentation,
kan följande exempel användas.

• Att t ex hävda att universum har en viss ålder, utan att samtidigt entydigt definiera och ge
svar på frågorna, vad är det vi FÖRNIMMER, och vad fenomen som TID står för, förefaller
något anmärkningsvärt. Att påstå att universum har en ”ålder” trots avsaknad av entydiga definitioner kan då tolkas
som ett förhastat påståendet, och att sannolikt ingen förstår, trots allt som skrivs och hävdas i medierna.
Konceptet hävdar att det atomära fenomenet TID inryms i universum, som ett sub-fenomen,
men att universum överordnat är tidlöst.
Konceptet redovisar även att fenomenet TID kännetecknas av en komplex natur.

• Einsteins relativitetsteori, baserad på Lorentz-transformationen, LT, säger att tiden är relativ,
och anses vara en av hörnpelarna inom fysiken. Antag, vilket är sannolikt, att TID är ett
komplext fenomen, och att LT endast tar hänsyn till den reella komposanten av TID.
Einsteins relativitetsteori beaktar i så fall ej den imaginära komposanten i TID,
och dess påverkan på resultatet. När fenomenet/begreppet TID inte är definierat, vad står då begreppet
relativitet för, om vi inte förmår förklara vad TID är och härrör från?
Det kan tyckas förmätet att hävda, men faktum kvarstår, ingen har kunnat förklara för mig
vad relativitetsbegreppet egentligen står för, och det är givetvis djupt otillfredsställande.

• Om TID är en obestämd förnimmelse i vårt medvetande, som kräver materia, är det då förenligt med
vårt förnuft att hävda att tid existerar utanför vårt medvetande och avsaknad av materia ?
Har man inte ett säkert svar på frågeställningen, bör man noga tänka sig för innan man reservationslöst,
som många förefaller göra, spekulerar kring frågor som rör bl a universums ålder, relativitet mm.

Till er som likväl anammat Big Bang teorin vill jag ställa följande enkla och avslöjande frågor,
- Hur påverkas olika strukturer (t ex koordnater) i universum av betraktarens REFERENSERVAL ?
- Hur påverkar medvetandets referens synen på BB ?
- Behöver fenomenet TID definieras, innan BB och BB:s konsekvenser läggs fast.
- Är TID något som är KONSTANT (i alla avseenden) i universum ?

Kan man inte besvara dessa frågor enkelt och trovärdigt har man anledning att ta sig en extra funderare.

GOTT NYTT ÅR !

/ Illusionen

Hej Illusionen!
Jag har läst ditt inlägg igen och hoppades kunna svara ordentligt men det vill sig inte bättre än att jag uppenbarligen är för oinsatt i Big Bang-teorin och ditt koncept för att kunna bidra med något vettigt. Jag förstår många av dina poänger och inbillar mig att jag till viss del förstår vad du fiskar efter men jag greppar ändå inte kärnan i det du menar. Det är nog för många begrepp jag inte förstår för att hänga med hela vägen trots att du säkert har förklarat de flesta av dem.
Tycker ändå att dina inlägg är intressanta och givande och hoppas se mer av dig här på forumet. Internet dräller inte direkt av ställen där du kan nå fram med ditt koncept men här finns folk som har potential att förstå så jag hoppas du kämpar vidare och letar nya attackvinklar.

Illusionen

Hur kunde Big Bang ske?

Inläggav Illusionen » 10 jan 2014 14:02

OblivionII skrev:
Illusionen skrev:Klokt och förnuftigt skrivet OblivionII !

I inledningen till mitt koncept skriver jag bl a följande, som pekar på uppenbara brister i hävdandet av Big Bang.
Jag har även en egen teori som som baseras på något jag benämner "avig och rät", och som på ett i mitt tycke elegant
sätt visar hur universum ändrar skepnad/karaktär. I dagsläget förefaller det dock meningslöst att ta upp detta till
fördjupad diskussion.

Det ”universella” perspektivet innefattar vårt ”atomära” perspektiv i form av avvikelser i G,
där sinnets atomstruktur innefattas, men därutöver även en ”balanserande” spegling.
Förenklat kan det ”atomära” perspektivet betraktas som överlagrat det ”universella” perspektivet.
Det ”universella” perspektivet tilldelas därigenom, till skillnad från det ”atomära” perspektivets fixa referenspunkter,
referenser av CIRKULÄR karaktär. Om ovanstående huvudhypotes skulle visa sig stämma, är vårt medvetande,
inkl den verklighet vi förnimmer, en överlagrad interferenseffekt mellan cirkulära referensstrukturer.
Utifrån detta resonemang hävdar föreliggande koncept att ”vårt reella rum” med dess koordinater är en
transformerad överlagrad skeneffekt i universum, genererad via våra egna sinnens interna strukturer.
Det är denna struktur som enligt konceptet utgör en del av de referenser vi söker.

Utan tillgång till kunskap om denna referens kan vi, enligt min personliga övertygelse, omöjligt ha
en korrekt och djupare förståelse och uppfattning om universums egentliga karaktär !

Om det förhåller sig så att det vi förnimmer är en transmissionseffekt inkluderande våra sinnens
interna strukturer, blir rimligen konsekvensen att forskarna försöker lyfta sig själva i håret när universum beskrivs
utifrån matematik vars regelverk formats av just det vi förnimmer.
Än märkligare blir det när det vi förnimmer förefaller vara en transmissionseffekt som ej enbart är
en funktion av vår interna egenstruktur.

När universum av fysiker tilldelas egenskaper, som är rent atomära till sin karaktär, finns det därför,
enligt min personliga uppfattning skäl till att förhålla sig något skeptisk.

"Doubt is the origin of wisdom."
-.-

För att förtydliga min personliga något skeptiska inställning, och uppenbara brister i nuvarande vedertagen argumentation,
kan följande exempel användas.

• Att t ex hävda att universum har en viss ålder, utan att samtidigt entydigt definiera och ge
svar på frågorna, vad är det vi FÖRNIMMER, och vad fenomen som TID står för, förefaller
något anmärkningsvärt. Att påstå att universum har en ”ålder” trots avsaknad av entydiga definitioner kan då tolkas
som ett förhastat påståendet, och att sannolikt ingen förstår, trots allt som skrivs och hävdas i medierna.
Konceptet hävdar att det atomära fenomenet TID inryms i universum, som ett sub-fenomen,
men att universum överordnat är tidlöst.
Konceptet redovisar även att fenomenet TID kännetecknas av en komplex natur.

• Einsteins relativitetsteori, baserad på Lorentz-transformationen, LT, säger att tiden är relativ,
och anses vara en av hörnpelarna inom fysiken. Antag, vilket är sannolikt, att TID är ett
komplext fenomen, och att LT endast tar hänsyn till den reella komposanten av TID.
Einsteins relativitetsteori beaktar i så fall ej den imaginära komposanten i TID,
och dess påverkan på resultatet. När fenomenet/begreppet TID inte är definierat, vad står då begreppet
relativitet för, om vi inte förmår förklara vad TID är och härrör från?
Det kan tyckas förmätet att hävda, men faktum kvarstår, ingen har kunnat förklara för mig
vad relativitetsbegreppet egentligen står för, och det är givetvis djupt otillfredsställande.

• Om TID är en obestämd förnimmelse i vårt medvetande, som kräver materia, är det då förenligt med
vårt förnuft att hävda att tid existerar utanför vårt medvetande och avsaknad av materia ?
Har man inte ett säkert svar på frågeställningen, bör man noga tänka sig för innan man reservationslöst,
som många förefaller göra, spekulerar kring frågor som rör bl a universums ålder, relativitet mm.

Till er som likväl anammat Big Bang teorin vill jag ställa följande enkla och avslöjande frågor,
- Hur påverkas olika strukturer (t ex koordnater) i universum av betraktarens REFERENSERVAL ?
- Hur påverkar medvetandets referens synen på BB ?
- Behöver fenomenet TID definieras, innan BB och BB:s konsekvenser läggs fast.
- Är TID något som är KONSTANT (i alla avseenden) i universum ?

Kan man inte besvara dessa frågor enkelt och trovärdigt har man anledning att ta sig en extra funderare.

GOTT NYTT ÅR !

/ Illusionen

Hej Illusionen!
Jag har läst ditt inlägg igen och hoppades kunna svara ordentligt men det vill sig inte bättre än att jag uppenbarligen är för oinsatt i Big Bang-teorin och ditt koncept för att kunna bidra med något vettigt. Jag förstår många av dina poänger och inbillar mig att jag till viss del förstår vad du fiskar efter men jag greppar ändå inte kärnan i det du menar. Det är nog för många begrepp jag inte förstår för att hänga med hela vägen trots att du säkert har förklarat de flesta av dem.
Tycker ändå att dina inlägg är intressanta och givande och hoppas se mer av dig här på forumet. Internet dräller inte direkt av ställen där du kan nå fram med ditt koncept men här finns folk som har potential att förstå så jag hoppas du kämpar vidare och letar nya attackvinklar.

Hej OblivionII, och tack för positiv kommentar!

Ämnet spänner över så mycket att följande kanske inte är till någon större hjälp, men ett av flera möjliga exempel
på hur tankegångarna, som lett fram till mitt koncept, principiellt har gått är,

Existens relaterar till något reellt och/eller imaginärt.
Existensens kan då ses som en typ av avvikelse.
Avvikelsen öppnar för polarisation (= maskeringsprincip).
Polarisation ger förutsättning för ”sidställning” (= obalans).
Sidställning/obalans utgör grund för förnimmelse.
Förnimmelse kräver komplexitet
Komplexitet förutsätter kombination (= medvetandets referens).
Kombination innebär koncentration i något avseende.
Koncentration medför kontraktion relativt något.
Vårt rum är en spegling p g a kontraktionen.
Fenomenet tid är ett substitut länkat till kontraktionen.

Då detta berör "medvetandets referens" lägger jag även in texten på tråden,
Vad utgör medvetandets referens ?

/ Illusionen

Återgå till "Naturvetenskap"