Min ide för arvsmassans förbättring

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 02 feb 2014 18:09

Genmanipulationer är inget att leka med!
På papperet
http://www.cell.com/abstract/S0092-8674%2814%2900079-8
I praktiken
Bild

förbryllad

Inläggav förbryllad » 02 feb 2014 18:11

lol
Bless you and your mother.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 02 feb 2014 18:22

förbryllad skrev:lol

lol, "laughing out loud"
Jag förstår fullständigt varför du inte vill sprida dina gener vidare.

förbryllad

Inläggav förbryllad » 02 feb 2014 18:26

Zokrates skrev:
förbryllad skrev:lol

lol, "laughing out loud"
Jag förstår fullständigt varför du inte vill sprida dina gener vidare.

Du vet om du vill mena att jag är omoralisk så måste du bevisa vem jag har skadat.

förbryllad

Inläggav förbryllad » 02 feb 2014 18:30

Eller vill skada. :wink:

förbryllad

Inläggav förbryllad » 02 feb 2014 18:43

Nä, jag trodde inte det.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 05 feb 2014 09:32

Det är lustigt vad 68-ornas (dvs överklassens) propaganda har lyckats. Varför är alla så rädda för det här med IQ, bäst i klassen osv? Det är väl hysteriskt mycket bättre skäl för att ge en människa fördelar jämfört med att ha rika föräldrar eller att ha varit kung/drottning i klassen, det som gäller nu? Ni som kräks på Mensa, är det så mycket bättre att familjetillhörighet ger rikedom? Att skriva bra på ett matteprov kan alla göra oavsett ras, religion och kön.

Men gör det enkelt(svårt): Om man inte tror på jultomten så accepterar man Gapminders data, medellivslängden och standarden på jorden har ökat hysteriskt. Det finns skäl att ta reda på vilka egenskaper som de människor har som åstadkommit detta. Och dessa egenskaper bör belönas. Det är inte bara förmågan att se förhållandet mellan inskrivna cirklar i trianglar eller prickar som rör sig mellan figurer på ett papper, naturligtvis inte. Strävsamhet, kompetens för effektiv kommunikation, intution, annat spelar in. Men sannolikt inte förmågan att ärva pengar, förmågan att hålla andra nere med elaka kommentarer, management by fear och liknande.

Men jag kan ärligt säga, att om man kunde belöna människor efter förmåga istället för egenskaper som rik pappa eller manipulativ förslagenhet så skulle jag unna de rika sitt överflöd. Men jag skulle känna mig mer underlägsen också, för då visste jag att jag var sämre.

Detta sagt, visst var Einsteins pappa rik. Och är det inte underligt att forskare är så dåligt betalda då naturvetenskapens och forskningens landvinningar är så ojämförligt stora?

Men både Illusionen och Freddemalte som hejade på: Ni ger uttryck för den här misstänksamheten och jag känner er båda som synnerligen tänkande människor, men visa och komplexa inlägg här på forumet. Människor som ni bör hålla er på mattan och låta alfahannarna regera och ha bekvämligheten?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Illusionen

Inläggav Illusionen » 05 feb 2014 19:40

Anders skrev:
Men både Illusionen och Freddemalte som hejade på: Ni ger uttryck för den här misstänksamheten och jag känner er båda som synnerligen tänkande människor, men visa och komplexa inlägg här på forumet. Människor som ni bör hålla er på mattan och låta alfahannarna regera och ha bekvämligheten?

Hej Anders!

Är osäker betr hur jag ska tolka ditt inlägg, vad är budskapet du vill förmedla till oss ?
Livet liksom IQ är en gåva, som vi inte kan göra anspråk på att ha gjort oss förtjänta av.
Ett ev högt IQ är därför något vi har anledning att vara tacksamma för, förutsatt att vi använder det till att göra
något som resulterar i något vettigt och bra.
När jag väljer mina bekanta så prioriterar jag medmänsklighet, ärlighet, vänlighet och idogt arbete före intelligens.
Känner du till något kvalitetsindex, jämförbart med IQ, för dessa verkligt goda och eftersträvansvärda egenskaper ?
Om inte, vad tror du det beror på, i så fall ?

/ Illusionen

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 05 feb 2014 22:26

Jag har gjort fel gentimot min familj och barn då jag inte förstod att det enda man behöver göra är att finnas nära barnen och hustrun. Genom att bara vara där (uppleva,registrera) så kommer vi förstå och känna hur mycket man älskar dem. Mer än så behövs inte. Min fru är den mest obegripliga människa jag har träffat tror jag(har inte med IQ) att göra. Jag förstår inte vad hon ser, gör, hur hon tänker och hon förstår inte mig. Detta är det fantastiska, så länge det är så och ju mer obegripliga man är destå mer älskar man varandra.
Dvs det varken går eller ska försöka förstås med förnuftet utan man ska enbart förstå varandra med känslorna.
IQ värde är ovesäntligt.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 06 feb 2014 08:50

Illusionen skrev:
Anders skrev:

Hej Anders!

Är osäker betr hur jag ska tolka ditt inlägg, vad är budskapet du vill förmedla till oss ?
Livet liksom IQ är en gåva, som vi inte kan göra anspråk på att ha gjort oss förtjänta av.
Ett ev högt IQ är därför något vi har anledning att vara tacksamma för, förutsatt att vi använder det till att göra
något som resulterar i något vettigt och bra.
När jag väljer mina bekanta så prioriterar jag medmänsklighet, ärlighet, vänlighet och idogt arbete före intelligens.
Känner du till något kvalitetsindex, jämförbart med IQ, för dessa verkligt goda och eftersträvansvärda egenskaper ?
Om inte, vad tror du det beror på, i så fall ?

/ Illusionen

Budskapet är följande: Jag hävdar att det inte finns något bättre skäl för hög komfort och levnadsstandard än de egenskaper som lett fram till den högre medellivslängd och standard som råder nu. Och IQ är sannolikt en stor ingrediens i detta.
Det är i alla fall ett betydligt bättre skäl till standard än att ha egendom, till exempel ärvd egendom.

Jag pratar inte om lycka, vänskap och så vidare. Utan ren belöning för utfört arbete. Rättvisa.

OK, om ni har åsikten att alla verkligen är lika mycket värda och skall dela allt, att alla skall ha samma standard. Det kan jag respektera och ibland tycka själv.

Men ge ETT skäl till att en som ärvt sin förmögenhet, eller entrepenörar sig till den utan att öka sannolikheten för ökad medellivslängd mer än en forskare skall ha tillgång till högre disponibel inkomst än en som går ut Teknisk fysik med goda betyg.

Ren rättvisegrej. Kräks gärna på Mensa och IQ, men se till att slakta alla som tjänar fulpengar först.

Personligen hatar jag alla pengar jag tjänar på aktier (inga förmögenheter) och älskar alla pengar jag får i lön.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Återgå till "Politik och samhälle"