Livets mening och mål, att sätta värde på saker och ting.

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Illusionen

Inläggav Illusionen » 29 jun 2014 17:41

harvara skrev:
Pilatus skrev:
harvara skrev:Jag imponeras inte, har förresten en IQ på 189.

Det du har bidragit med hittills befinner sig på en emotionellt omogen (barnslig) nivå.

Intelligenta människor är originella, behöver inte framställa sig som något de inte är, visar med hjälp av sin begåvning på hur problem kan lösas,
det är ju faktiskt det som de är bra på.

Är någon idiot så är det väl du.

Harvara,

Du har tidigare varit oförskämd mot mig, och uttrycker dig ibland mycket vulgärt och ärekränkande.
När jag nu läser att du har en gedigen utbildning, får jag intrycket av att något inte stämmer.
Med din utbildning har vi rätt att förvänta oss ett mer sofistikerat och sansat språkbruk från din sida.
För att inte sabotera ”klimatet” här på FF, är det därför min förhoppning att du fortsättningsvis undviker fler personangrepp.
Pilatus är t ex ingen idiot, långt därifrån.
Du borde kanske fundera på om det inte är läge att be om ursäkt ?

/ Illusionen

klorofyll

Inläggav klorofyll » 29 jun 2014 17:51

Zokrates skrev:
Vilka ”budord” föreslår ni ?

Lösning

1: Bli självförsörjande vad gäller allt.
2: Minska importen succesivt till ett minimum mot noll.
3: Bli kvitt beroendet av fossila bränslen.
4: Ändra vinstkravsituationen, det räcker med att en verksamhet är självbärande.
5: Vi kan inte förändra hela världen på en gång, men vi föregår med ett gott exempel
och skrotar pengar samt aktiemarknaden.
6: Bygga en massa växthus så att vi kan odla överallt året runt, i grund och botten är mat viktigast.

Fyll på själva med fler praktiska relativt enkla lösningar som innebär en förändring till det bättre för majoriteten.

Pengar (papperslappar) har ett värde om någon sätter ett värde på det, liksom guld, bilar, bostäder och bröd. Betalsystemet sker främst med pengar, men det går att handla på annat sätt. Jag kan inte riktigt se fördelarna med att inte använda pengar?

Antic

Inläggav Antic » 29 jun 2014 17:57

klorofyll skrev:Pengar (papperslappar) har ett värde om någon sätter ett värde på det, liksom guld, bilar, bostäder och bröd. Betalsystemet sker främst med pengar, men det går att handla på annat sätt. Jag kan inte riktigt se fördelarna med att inte använda pengar?

Därför att systemet med pengar uppmuntrar dig till att bli girig och egoist, detta pga grundfelet att "pengar dras till pengar".

klorofyll

Inläggav klorofyll » 29 jun 2014 18:09

Antic skrev:
klorofyll skrev:Pengar (papperslappar) har ett värde om någon sätter ett värde på det, liksom guld, bilar, bostäder och bröd. Betalsystemet sker främst med pengar, men det går att handla på annat sätt. Jag kan inte riktigt se fördelarna med att inte använda pengar?

Därför att systemet med pengar uppmuntrar dig till att bli girig och egoist, detta pga grundfelet att "pengar dras till pengar".

Men hur hade du då gjort om du exempelvis skulle flyga till USA, eller behövde ett hus att bo i, hade du byggt flygplanet och huset själv, eller hur hade betalningen skett? Med vilka medel skulle du i sådana fall ha tillåtelse att bedriva byteshandel, om inte pengar fick användas?

Antic

Inläggav Antic » 29 jun 2014 18:33

klorofyll skrev:Men hur hade du då gjort om du exempelvis skulle flyga till USA, eller behövde ett hus att bo i, hade du byggt flygplanet och huset själv, eller hur hade betalningen skett? Med vilka medel skulle du i sådana fall ha tillåtelse att bedriva byteshandel, om inte pengar fick användas?

För det första måste vi tänka oss utanför systemet. Världen kan inte se ut som den gör om vi skall skrota systemet med pengar. Den kan heller inte se ut som den gör om vi skall ungå en total klimatkatastrof eller i alla fall försöka minimera den så gott som går.

Det enda som skulle fungera vore en stor portion förnuft och hänsyn, vi finge tänka om totalt och ändra om hela världen. Alla hjälps åt och gör det de är bäst på. Dvs helt olikt det samhälle du ser nu där det slösas otroligt med både kunnande, intresse och kapacitet där ett geni står vid ett löpande band och utför monotont arbete bara för att överleva.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 29 jun 2014 18:40

harvara skrev:Förvänta ingen ursäkt. Att jag kallade Pilatus för idiot hänger med att pajasen tror sej sitta på pidestalen och kallade mej för ”omogen”. ... Jag ser rakt igenom bullshittarna.

Ditt tilltal befinner sig på trollets nivå, att provocera, att kasta ur sig oförskämdheter, att inte hålla sig till sak. Det handlar för mycket om de personer som inte faller dig i smaken. De har egenskaper som du föraktar. Visa litet tolerans för att vi är olika. Jag vet inte att någon här berömmer sig av att vara mer begåvad än någon annan. Men att skryta med sin intelligens på 189, men inte kunna stava till piedestal vittnar inte om verbal begåvning på den nivå du anser dig ha.

Jag önskar faktiskt att moderatorn kastar ut dig från forumet.
Moderator

Illusionen

Inläggav Illusionen » 29 jun 2014 19:15

harvara skrev:[quote="Illusionen"
Harvara,

Du har tidigare varit oförskämd mot mig, och uttrycker dig ibland mycket vulgärt och ärekränkande.
När jag nu läser att du har en gedigen utbildning, får jag intrycket av att något inte stämmer.
Med din utbildning har vi rätt att förvänta oss ett mer sofistikerat och sansat språkbruk från din sida.
För att inte sabotera ”klimatet” här på FF, är det därför min förhoppning att du fortsättningsvis undviker fler personangrepp.

/ Illusionen

Förvänta ingen ursäkt.
Att jag kallade Pilatus för idiot hänger med att pajasen tror sej sitta på pidestalen och kallade mej för ”omogen”.
Jag bad om precisering men den lär vänta.
Förvänta inget sofistikerat.
Jag är uppväxt i en arbetarmiljö där nävens rätt gällde.
Att jag sen skaffade mej utbildning förändrar inget i sak. Jag ser rakt igenom bullshittarna.[/quote]

Jag kommer själv från ett arbetarhem, så där har vi kanske något gemensamt.
När jag var 14 år fick jag efter skoldagens slut gå raka vägen från dåvarande realskolan, till min fars båtbyggeri,
för att hjälpa till, t ex med att nita bordläggningen på båtar.
Först sent på kvällen fick jag tid över att göra mina läxor.
Hade du växt upp i den miljön hade du snabbt fått lära dig veta hut.
Där respekterade vi varandra, och där tolererades inte heller sådana fasoner som du lagt dig till med.

/ Illusionen

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 29 jun 2014 19:24

För att reda ut era citationsmissar.

Illusionen skrev:Harvara,

Harvara skrev:Förvänta ingen ursäkt.
Att jag kallade Pilatus för idiot hänger med att pajasen tror sej sitta på pidestalen och kallade mej för ”omogen”.
Jag bad om precisering men den lär vänta.
Förvänta inget sofistikerat.
Jag är uppväxt i en arbetarmiljö där nävens rätt gällde.
Att jag sen skaffade mej utbildning förändrar inget i sak. Jag ser rakt igenom bullshittarna.

Illusionen skrev:Jag kommer själv från ett arbetarhem, så där har vi kanske något gemensamt.
När jag var 14 år fick jag efter skoldagens slut gå raka vägen från dåvarande realskolan, till min fars båtbyggeri,
för att hjälpa till, t ex med att nita bordläggningen på båtar.
Först sent på kvällen fick jag tid över att göra mina läxor.
Hade du växt upp i den miljön hade du snabbt fått lära dig veta hut.
Där respekterade vi varandra, och där tolererades inte heller sådana fasoner som du lagt dig till med.

/ Illusionen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 29 jun 2014 21:36

harvara skrev:Inom humaniora krävs Marx järnhårda näve.

På vilket sätt är marxismen tillämpbar inom humaniora? ... Sociologin förstås, och Frankfurtskolan. Men någon järnhård näve finns väl inte där? Det är mer i praktiken, den marxistiska politiken i Stalins och Maos anda som man kan skymta järnhårda nävar. Det var ju tämligen humorbefriade politiker som inte behöver någon efterföljd.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 29 jun 2014 22:35

harvara skrev:
Pilatus skrev:
harvara skrev:Inom humaniora krävs Marx järnhårda näve.

På vilket sätt är marxismen tillämpbar inom humaniora? ... Sociologin förstås, och Frankfurtskolan. Men någon järnhård näve finns väl inte där? Det är mer i praktiken, den marxistiska politiken i Stalins och Maos anda som man kan skymta järnhårda nävar. Det var ju tämligen humorbefriade politiker som inte behöver någon efterföljd.

Som vanligt kommer du med en motfråga. Har du inga svar?

Läs en gång till! Det var den järnhårda näven jag inte fann i sociologin.

Eller var det bara en önskan från din sida, att det krävs en järnnäve inom humaniora? T ex socialrealism och uppbygglig teater om hur kapitalisterna skall krossas?
Moderator

Antic

Inläggav Antic » 29 jun 2014 22:56

Intelligens utan förnuft pratade vi om tidigare på tråden.

För att ge ett snabbt exempel på vad intelligens kan ställa till när inget förnuft används. När Ryssland var i Afganistan var tillgången på vallmo god och Ryssland blev snabbt det största heroinlandet i världen med otroligt många heroinmissbrukare. När sedan Ryssland gick ur kriget så försvänn också tillgången på vallmo och heroin blev plötsligt väldigt dyrt att köpa i Ryssland.

Då kommer ett kemiskt geni på en fuldrog, en drog som vem som helst kan fixa till hemma, helt lagligt. En drog som är tiotals gånger starkare än heroin dessutom. Det enda man behövde var lite kodeintabletter vilka är receptfria i Ryssland, lite bensin, röd fosfor, jod och lite lösningsmedel. Röd fosfor ordnas enkelt genom att skrapa av lite på ett vanligt tändsticksplån. Så kokar man soppan för att skilja ur kodeinet som kroppen sedan själv omvandlar till rent morfin.

Vad den som uppfann den här drogen glömde nämna eller kanske inte var medveten om är att det bildas giftiga och frätande partiklar när man kokar den här skiten. Partiklar som äter upp kroppen skapar kallbrand och det mesta hemskt som man kan tänka sig. Och redan några timmar efter senaste injektionen kommer abstinenserna i form av svåra smärtor, därför får man injecera den här skiten flera gånger om dagen där inte ens heroin kommer i närheten av kicken man får även om den inte sitter i lika länge som kicken man får av heorin.

Namnet krokodil kom av den grå nästan fjälliknande hud man får innan hela köttstycken börjar lossa från kroppen.

Titta inte på detta om du är en känslig person, läs artikeln på Wikipedia istället.

VARNING FÖR STARKA BILDER
https://www.google.se/search?q=krokodil ... 24&bih=652

Desomorfin
http://sv.wikipedia.org/wiki/Desomorfin

Där ser man vad intelligens utan förnuft kan ställa till det.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 29 jun 2014 23:59

Antic skrev:Desomorfin
Där ser man vad intelligens utan förnuft kan ställa till det.

Jo, jag har sett bilderna av vad krokodil ställer till med. Men med ett beroende av opiater där ingen hjälp finns att få försvinner snart nog förnuftet och intelligensen har kanske då inte längre någon chans. Horisonten sträcker sig knappast till morgondagen. Kanske räknar de med att få dö. De som framställer krokodil behöver säkert inte vara mer än måttligt begåvade. Någon kemist har kanske visat vad som skulle gå att göra. Det är ibland litet av en sport.

I Sverige får somliga hålla till godo med t-röd. Dricker man den skiten har man kasat en bra bit utför.
Moderator

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 30 jun 2014 00:27

Illusionen skrev:
Pilatus skrev:
Illusionen skrev:Detta samhällssystem har fostrat oss till att bli lydiga medborgare, som pliktskyldigt utför det vi blir tillsagda att göra,
t ex rösta på tillrättalagda partiprogram.

Om du så önskar kan du bilda ett eget politiskt parti. Det krävs inte mycket. Men vad skulle du som partiledare kunna utlova?

Illusionspartiet - är du inte nöjd med ditt liv, returnera det!

Det blir absurt. Vi är inbjudna till festen, låt oss delta för vi kan inte göra så mycket annat än ta del av vad som bjuds.

döden är bara törnsnåret
kring genomlysta blommor
det mörka smycket
som ger oss tillträde till festen

Karl Vennberg

Du verkar nöjd med rådande situation, Pilatus. Nu tror jag inte det i ditt fall, men det nöjda ligger snubblande nära egoism.
Det är emot mina värderingar att stillatigande låta orättvisorna i samhället fortgå utan att åtminstone protestera.
Känner du aldrig av ett dåligt samvetet, när du ser alla orättvisor ?
Är det inte det minsta vi kan göra att påtala orättvisorna, och kräva förändring ?
Har vi fått förmågan att skriva ner, och formulera, våra tankar, har vi även skyldighet att använda den förmågan på bästa sätt.
Det är en del av meningen med livet !

/ Illusionen

PS
Tycker om Lynx senaste inlägg.
Små saker/bidrag kan betyda mycket.

Det är en bra bild du tecknar över Pilatus, men jag vet att du har fel trots allt, han är ju nöjd vilket framkommer
titt som tätt om du bemödar dig med att se hur han tacklar större problem.

För inte så många decennier sedan så var Sverige och svenskar kända som världens samvete, den rösten har
i stort sett tystnat till förmån för att istället kritisera de få som trots allt har goda ideal genom att kalla dem
gnällspikar i värsta fall, negativa cyniska dystopiker hur nu det senare går ihop rent logiskt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 30 jun 2014 01:29

Illusionen skrev:Du verkar nöjd med rådande situation, Pilatus. Nu tror jag inte det i ditt fall, men det nöjda ligger snubblande nära egoism.

Det blir lätt omöjligt att svara på sådant. Antagligen skulle det vara möjligt att ställa sig mycket kritisk till ett svar som är nekande, liksom det skulle vara infamt att påstå sig vara nöjd med "rådande situation". Bättre att beskriva ett problem än att försöka gripa över något så stort som den rådande situationen. Det ryms inte i en enda mening.
Illusionen skrev:Det är emot mina värderingar att stillatigande låta orättvisorna i samhället fortgå utan att åtminstone protestera.

Återigen, vad menas? Vem definierar vad som är "orättvisorna i samhället"? Jag brukar nämna John Rawls analys och fråga om vilket samhälle vi skulle välja om vi var ovetandes om våra egna positioner i det samhälle vi fötts till. Antagligen ett samhälle som liknar det svenska, ett välfärdssamhälle.
Illusionen skrev:Känner du aldrig av ett dåligt samvetet, när du ser alla orättvisor ?

Nej, jag känner inte någon personlig skuld.
Illusionen skrev:Är det inte det minsta vi kan göra att påtala orättvisorna, och kräva förändring ?
Har vi fått förmågan att skriva ner, och formulera, våra tankar, har vi även skyldighet att använda den förmågan på bästa sätt.
Det är en del av meningen med livet !

Jag har inte varit fackligt eller politiskt passiv. Jag tror jag har nämnt det här på forumet.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 30 jun 2014 01:58

Zokrates skrev:Det är en bra bild du tecknar över Pilatus, men jag vet att du har fel trots allt, han är ju nöjd vilket framkommer
titt som tätt om du bemödar dig med att se hur han tacklar större problem.

Det är ju knappast min person som skall bedömas och det är ju inte heller möjligt att göra. Min avatar har aldrig haft anspråket att berätta om vem som står bakom Pilatus. Syftet med mitt deltagande är betydligt enklare. Att diskutera olika problem, gärna med filosofisk anknytning. Jag tycker jag lär mig en del genom diskussionerna och jag tycker om det här forumet, det är oftast bra stämning. De flesta kan leva med att vi tycker litet olika, vad skulle vi annars vara här för? Säkert är figuren Pilatus litet transparent ibland, men jag är nöjd med att diskutera trådens ämne.
Moderator

Återgå till "Tankar och känslor"