1, Vad i era liv är självklara sanningar för er som ni inte kan betvivla?
2. Vad kan kallas fasta punkter i era liv som dels finns där alltid, oavsett vad som händer, dels som måste upprätthållas medvetet för att de inte ska upplösas och försvinna?
Självklara sanningar, fasta punkter
Moderator: Moderatorgruppen
Algotezza aka Algotezza
punkt 2- Barnet i mig. Jag tänker inte upprätthålla det medvetet.Om det försvinner så försvinner det.
På fråga 1 kan jag inte.
På fråga 1 kan jag inte.
Algotezza skrev:1, Vad i era liv är självklara sanningar för er som ni inte kan betvivla?
2. Vad kan kallas fasta punkter i era liv som dels finns där alltid, oavsett vad som händer, dels som måste upprätthållas medvetet för att de inte ska upplösas och försvinna?
Fråga 1. Konstigt nog, att det inte finns någon Gud och att vi lever bara en gång.
Fråga 2. Ett revir där jag känner trygghet (kan dock vara mobilt). Kontroll över min person och mina handlingar.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt
- freddemalte
Algotezza skrev:1, Vad i era liv är självklara sanningar för er som ni inte kan betvivla?
1. I filosofisk mening inget. I den slentrianmässiga common-sense-vardagen är det mesta självklara sanningar och inget jag ifrågasätter. Eftersom jag är både filosofisk och vardaglig i mitt sinne har jag väl en tendens att pendla mellan olika perspektiv på saker beroende på hur pass viktiga de är vad avser en sådan analys. Men det mesta går mig nog mest förbi som om det spelades upp en film . . .
2. Ett ständigt välmående och en grundtrygghet finns hela tiden (utan ansträngning). Jag måste dock medvetet upprätthålla känslan av att försöka ta samhället och vardagens bestyr på allvar.
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
Jag tror att essensen av en fast punkt är en situation där man fungerar som en koppling mellan två parter. Det finns alltså en sändare och en mottagare, och du är kopplingen. Exempelvis kan den fasta punkten vara att man delar ut post, man är brevbärare. Så länge mänskligheten existerar kommer vi att kommunicera och det kommer alltid behövas någon som förmedlar kontakten på ett eller annat vis, det är ju en trygghet. Tror ni den tanken, med en koppling, håller? Om en fast punkt istället skulle handla om ett ständigt givande eller ett ständigt tagande så skulle man ju snart bli tom eller full och den fasta punkten skulle upphöra.
1. Jag betvivlar inte min egen existens.
2. Inte "oavsett vad som händer" men min fru är en fast punkt i min tillvaro sedan 30 år tillbaka och detta lär fortsätta en tid till
Varje dag är en resa på livets stig.