I hopp om att skapa en god diskussion
// Hakala
Moderator: Moderatorgruppen
MrTambourineMan skrev:Om jag presenteras för en situation där en person står lutad över relingen på en båt, och jag känner en plötslig lust att "putta till" så att personen faller i vattnet och drunknar. Då begår jag en oetisk handling även om jag inte har begått ett planerat mord, utan bara handlat spontant. Jag har ingen bristande insikt i situationen, jag vet vad som händer med personen i vattnet.
Om jag presenteras för en situation där ett litet barn, som inte lärt sig simma, håller på att drunkna i en simbassäng, och jag känner en plötslig illvilja att inte rädda detta barnet så att barnet drunknar. Då begår jag en oetisk handling även om jag inte har begått ett planerat mord, utan bara handlat spontant. Jag har ingen bristande insikt i situationen, jag vet vad som händer med barnet i simbassängen.
Duane skrev:Att dra upp stegen tycker jag låter ungefär som att klippa av linan för någon som går balansgång mellan två höghus.
Alltså att vi genom någon sorts överrenskommelse bestämt att vi ska dra upp sjunkande ungar, men att det inte egentligen är en ond handling att inte göra det.
MTM i alla fall är det du som har dödat det lilla barnet genom att kasta bollen, men inte genom att inte dra upp ungen (som har en ganska stor portion ansvar själv här).
Sen ska jag fega ur lite och hävda att vi alla är poliser i den här situationen. Alltså att vi genom någon sorts överrenskommelse bestämt att vi ska dra upp sjunkande ungar, men att det inte egentligen är en ond handling att inte göra det.
Nikolaj skrev:Man kan ju bara hoppas att de flesta av oss agerar spontant och inte filosoferar i ett läge där en annan mäsnniska utsätts för livsfara. Så som misshandel, våldtäkt, drunkning osv.
Jag har svårt att se det som ett exempel på en god handling?
Användare som besöker denna kategori: 29 och 0 gäster