Fastan - Quadragesima

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Fastan - Quadragesima

Inläggav Pilatus » 10 mar 2014 13:04

I fyrtio dagar och fyrtio nätter utan att äta och dricka stannade Mose på Sinai. Elia fastade lika lång tid. Jesus ville naturligtvis inte vara sämre, så även han fastade i 40 dagar. För säkerhets skull påpekas att Jesus var litet hungrig efteråt. Han kunde ju omvandla några stenar till bröd, föreslog djävulen. Men Jesus svarade förstås att människan lever icke av bröd allena.

Om man skulle hänga på trenden. 41 dagar kanske. Det vore ju något. Jag har aldrig fastat så länge, men tio dagar fungerar. Enbart juice och te. Det kan kännas litet jobbigt, men det fungerar och jag har gjort det. Jag har säkert ca 10 kg mobiliserbart fett - motsvarande ca 93.000 kcal. Om man förbrukar några kilon av detta överskott kan det ju endast vara av godo. Vi får se, men jag tror jag avstår från att idiotfasta.

Har ni prövat någon gång?
Moderator

reflex

Fastan - Quadragesima

Inläggav reflex » 10 mar 2014 16:17

Det kommer hela tiden nya rön om vad man ska äta och inte äta och hur man ska äta. Eftersom jag börjar komma upp i mogen ålder så har jag rätt högt blodtryck och en del andra smärre krämpor. Ser jag någon undersökning som tyder på att vissa födoämnen exempelvis motverkar högt blodtryck så brukar jag se till att detta ingår i vardagskosten.
Det här med 5-2 fasta verkar ju vara bra, dessutom har jag inte lyckats hitta något eller någon som talar emot. Därför kör jag med det sedan ett halvår tillbaka. Jag har en trivselvikt på 63-65 kg. Direkt när jag började så gick jag ner till 60 kg och stannade där. Nu på vintern när jag inte springer runt berget på mornarna så har jag gått upp till 65 igen.
Mina erfarenheter av metoden är blandade. Jag äter alltid en rejäl frukost alla dagar men fastedagarna äter jag inget mer än detta. Jag tycker att jag mår väldigt bra fastedagarna men det är jävligt tråkigt att inte få laga till en läcker måltid på eftermiddan och att inte få gå och småäta eller ta sig en öl eller en whiskypinne men det är nog enda nackdelen. Nog så irriterande i alla fall. Man skulle naturligtvis kunna räkna kalorier och sprida ut över hela dan men sånt skit vill inte jag hålla på med.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Fastan - Quadragesima

Inläggav Pilatus » 15 mar 2014 15:02

Jag såg just att det finns en blogg om fastan, Fastebloggen http://fastebloggen.wordpress.com/. Men den verkar ha somnat in. Någonting säger mig att vi håller på att bli bekväma och oerhört känsliga om någonting som liknar krav ställs på oss. Det är säkert orättvist att säga så i de flesta fall, men jag kan ändå inte befria mig från tanken. Även religion skall vara enkel och helt kravlös.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Fastan - Quadragesima

Inläggav Pilatus » 15 mar 2014 15:04

* KYREUS * skrev:ORDEN fryser till - is.

Ja, jo, känns det inte bra så ...

En fråga har jag dock. Mose, Elia och Jesus fastade i fyrtio dagar. Det är på gränsen till det möjliga, kroppens depåer är då helt tömda. Och tar vi dessutom bort dryck så förstår vi att det inte var på riktigt. Men, hur är det med intresset numera? Det verkar som traditionen att fasta inte är speciellt livaktig i Svenska kyrkan. Framförallt nämner man ingenting om det intrinsikala värdet av att fasta, t ex ett ökat välbefinnande. Kroppen ställer om sig och börjar producera glykogen. Det tar ett par dagar innan det fungerar bra och man erfar en lätt eufori.

Kanske skulle det finnas ett intresse bland folk som vore intresserade av att haka på under fastetiden? Hm ... Jag låter kanske som en dålig reformator som egentligen aldrig visat något intresse för vad kyrkan har för sig. Men fastan vore ju något som skulle kunna engagera människor till en aktivitet som skulle ge dem en mycket annorlunda erfarenhet. Att kunna avstå. Den andliga aspekten kan jag inte yttra mig om. Skulle intresset för fastetiden kännas som ett otillbörligt krav?
Moderator

Illusionen

Fastan - Quadragesima

Inläggav Illusionen » 15 mar 2014 16:33

reflex skrev:Det kommer hela tiden nya rön om vad man ska äta och inte äta och hur man ska äta. Eftersom jag börjar komma upp i mogen ålder så har jag rätt högt blodtryck och en del andra smärre krämpor. Ser jag någon undersökning som tyder på att vissa födoämnen exempelvis motverkar högt blodtryck så brukar jag se till att detta ingår i vardagskosten.
Det här med 5-2 fasta verkar ju vara bra, dessutom har jag inte lyckats hitta något eller någon som talar emot. Därför kör jag med det sedan ett halvår tillbaka. Jag har en trivselvikt på 63-65 kg. Direkt när jag började så gick jag ner till 60 kg och stannade där. Nu på vintern när jag inte springer runt berget på mornarna så har jag gått upp till 65 igen.
Mina erfarenheter av metoden är blandade. Jag äter alltid en rejäl frukost alla dagar men fastedagarna äter jag inget mer än detta. Jag tycker att jag mår väldigt bra fastedagarna men det är jävligt tråkigt att inte få laga till en läcker måltid på eftermiddan och att inte få gå och småäta eller ta sig en öl eller en whiskypinne men det är nog enda nackdelen. Nog så irriterande i alla fall. Man skulle naturligtvis kunna räkna kalorier och sprida ut över hela dan men sånt skit vill inte jag hålla på med.

När du kommer in på detta med blodtryck vill jag tipsa om hur trycket kan skilja mellan olika miljöer.
Jag fick diagnosen högt blodtryck för många år sedan.
Sedan jag själv började ta trycket har bilden förändrats, och medicindosen sänkts ordentligt.
Vid en kontroll nyligen tog familjeläkaren bort blodtrycksmedicinen helt, så ant har jag övermedicinetrats.
Det är viktigt att vila i minst 15 minuter innan mätningen.
Att dra ned på saltintaget och undvika nitrit har stor effekt i mitt fall.

Vikt: 90 kg
Längd: 186 cm

Blodtrycksmätare: Omron M6
Blodtrycksmätning: Enl WHO, liggande efter 15 min vila, vänster arm.

Blodtrycket i HEMMET, efter i vila 15 minuter, ligger i stort inom intervallen,
Systoliskt: 110 - 135 mm Hg
Diastoliskt: 55 - 75 mm Hg
Puls: 55 - 75

Blodtrycket på KLINIK, efter några minuters vila, är i storleksordningen,
Systoliskt: 140 - 180 mm Hg
Diastoliskt: 70 - 90 mm Hg

Har fasta dokumenterad blodtrycksänkande effekt ?

/ Illusionen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Fastan - Quadragesima

Inläggav Pilatus » 15 mar 2014 19:49

Illusionen skrev:Har fasta dokumenterad blodtrycksänkande effekt ?

Jag har nu läst något tiotal artiklar som refererar till olika undersökningar. Men jag har inte funnit någon tillgänglig vetenskaplig studie. Det finns säkert, men jag gjorde antagligen för grunda sökningar och fick mest träffar på tidskrifter om kost och hälsa. De tycks vara rörande överens om fastans goda effekter på blodtrycket. Stresshormon i blodet tycks öka.
Moderator

förstår mig själv

Fastan - Quadragesima

Inläggav förstår mig själv » 15 mar 2014 22:24

Illusionen skrev:
reflex skrev:Det kommer hela tiden nya rön om vad man ska äta och inte äta och hur man ska äta. Eftersom jag börjar komma upp i mogen ålder så har jag rätt högt blodtryck och en del andra smärre krämpor. Ser jag någon undersökning som tyder på att vissa födoämnen exempelvis motverkar högt blodtryck så brukar jag se till att detta ingår i vardagskosten.

När du kommer in på detta med blodtryck vill jag tipsa om hur trycket kan skilja mellan olika miljöer.
Jag fick diagnosen högt blodtryck för många år sedan.
Sedan jag själv började ta trycket har bilden förändrats, och medicindosen sänkts ordentligt.
Vid en kontroll nyligen tog familjeläkaren bort blodtrycksmedicinen helt, så ant har jag övermedicinetrats.
Det är viktigt att vila i minst 15 minuter innan mätningen.
Att dra ned på saltintaget och undvika nitrit har stor effekt i mitt fall.

Vikt: 90 kg
Längd: 186 cm

Blodtrycksmätare: Omron M6
Blodtrycksmätning: Enl WHO, liggande efter 15 min vila, vänster arm.

Blodtrycket i HEMMET, efter i vila 15 minuter, ligger i stort inom intervallen,
Systoliskt: 110 - 135 mm Hg
Diastoliskt: 55 - 75 mm Hg
Puls: 55 - 75

Blodtrycket på KLINIK, efter några minuters vila, är i storleksordningen,
Systoliskt: 140 - 180 mm Hg
Diastoliskt: 70 - 90 mm Hg

Har fasta dokumenterad blodtrycksänkande effekt ?

/ Illusionen

Du verkar ha en klok doktor. Blodtrycket varierar väldigt mycket tex ökar det linjärt med effekten då man (cyklar, gör "arbetsprov"), vidare stiger det kraftigt vid tex smärta eller stress. Att blodtryck som i olika situationer kan vara så högt som 220 dystopisk tär inte ovanligt trotts att denne inte har hypertoni. Vidare finns något vi brukar kalla vita rockshypertoni. Blodtrycket ökar pga oro/stress/nervositet när doktorn ska ta det. Ofta har inte patienterna vilat innan eller så kan de ha rökt/snusat innan(nikotin höjer blodtrycket). Det finnstvå nervsystem som kallas sympaticus och parasympaticus som höjer respektive sänker hjärtrytm och blodtryck efter behov. Transmittorerna adrenalin och noradrenalin. Aktiverar hjärtat, ökar hjärtfrekvens och slagvolym och nervänslut innerverar artärer(vars väggar bland annat innehåller glattmuskelatur). Dessa muskler styr genom att kontrahera eller relateras kärllumens tvärsnitts area. Detta innebär tex att den perifera resistensen ökar eller minskar.
BLODTRYCKET är proportionellt mot slagvolymenxfrekvensen och är proportionellt motkärlresistensen.
Ett blodtryck som varierar är ofta ett tecken på friskt kärlträd och hjärta. Stela/arteriosclerotiska kärl medför ganska konstant resistens(blodtryck).
Jag har haft väldigt många patienter där jag kunde sätta ut blodtrycksmedicinen då medicinering inletts "aningen felaktigt" på basis av värden som speglat tex vit rock hypertoni.
Vi har apparater som sätts på patienten under ett dygn och denna tar över hundra tryck och medelvärdena är ofta betydligt lägre än de på rummet uppmätta värdena.
Anledningen till att blodtryck behandlas (över 140/90 som regel) är att artärerna reagerar/skadas av ett högt tryck genom att arterioskleros lättare uppkommer. Dessa kärlförändringar kan tex täppa till kärl i hjärtat(orsaka hjärtinfarkt) eller i hjärnan (hjärninfarkt). Vidare kan det lossna "embolier från de skadade kärlen. Dessa fastnar tex i hjärnan eller hjärtat och infarkt uppstår.
Det finns flera riskfaktorer för arterioskleros rökning, hypertoni, höga blodfetterhyperlipidemi, diabetes, övervikt och ärftlighet.
Ju fler riskfaktorer destå större sannolikhet för kärlhändelser.
Ökningen är inte linjär utan aningen exponentiell för varje ytterligare "riskfaktor".
Med vänlig hälsning, FMS

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Fastan - Quadragesima

Inläggav Pilatus » 16 mar 2014 14:49

förstår mig själv skrev:Ju fler riskfaktorer destå större sannolikhet för kärlhändelser.

Obs! rubrik
Moderator

förstår mig själv

Fastan - Quadragesima

Inläggav förstår mig själv » 17 mar 2014 15:47

Tror man lär sig en hel del genom att fasta. Man förstår tex vad hunger är bättre. Lycka till!

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Fastan - Quadragesima

Inläggav Pilatus » 27 feb 2015 03:03

Dags att fasta igen, inleder i dag den 27 feb. Får se hur lång fastan blir på juice, buljong och te. Tio dagar har blivit ett slags standard. Det blir andra gången i år.

Inom Svenska kyrkan har bruket att fasta i bokstavlig mening nästan helt försvunnit.
Moderator

scirocco

Fastan - Quadragesima

Inläggav scirocco » 27 feb 2015 05:48

Det var värst! Redan andra gången detta år. Inget kaffe eller svart te. Ej heller alkohol . Avkok av rotfrukter,vatten och möjligen tillsats av honung vid energibrist under en längre fasta. Så var mina fastor. Det är ännu viktigare vad vi normalt stoppar i oss än några dagars nyttigt leverne. Om vi skall ha en bra fysisk hälsa är det varjedagtänket som gäller. Skippa det osunda helt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Fastan - Quadragesima

Inläggav Algotezza » 27 feb 2015 10:18

Jag var utan kaffe i flera månader men blev sugen på det häromveckan. Jag fick ont i magen, i synnerhet i solar plexus. Tänkte det nog inte var kaffet så jag tog en kopp även följande dag. Samma smärtor då. Så nu blir det te - mår bäst av örtte, inte svart. Lever mer och mer veganskt.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Fastan - Quadragesima

Inläggav Pilatus » 27 feb 2015 17:56

scirocco skrev:Det var värst! Redan andra gången detta år. Inget kaffe eller svart te. Ej heller alkohol.

Ja visst, men det är inte meningen att man skall behöva lida. Tvärtom. Känner jag mig helt tom så har det hänt att jag brer en en skiva Husman knäckebröd. God buljong gör mycket till välbefinnandet, liksom 50% vattenblandad grönsaksjuice. Kaffe kan man väl få en kopp om det kniper. Om någon ansett det som ett avsteg så fick det väl vara ett avsteg. Det rinner inte mig till sinnes.
scirocco skrev:Avkok av rotfrukter,vatten och möjligen tillsats av honung vid energibrist under en längre fasta. Så var mina fastor.

Det låter riktigt gott, visst, man skall inte känna sig helt tom på energi. Mitt känsloläge höjs ofta något under fastan. Men det infinner sig först efter några dagar. Att endast fasta några få dagar är inte alltid lyckat, kroppen måste ställa in sig på att nu får vi ta litet energi från depåerna.
scirocco skrev:Det är ännu viktigare vad vi normalt stoppar i oss än några dagars nyttigt leverne. Om vi skall ha en bra fysisk hälsa är det varjedagtänket som gäller. Skippa det osunda helt.

Ja, ja, men fastan är inget straff för att vi tycker om att äta god husmanskost.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Fastan - Quadragesima

Inläggav Pilatus » 27 feb 2015 18:05

Algotezza skrev:Jag var utan kaffe i flera månader men blev sugen på det häromveckan. Jag fick ont i magen, i synnerhet i solar plexus. Tänkte det nog inte var kaffet så jag tog en kopp även följande dag. Samma smärtor då. Så nu blir det te - mår bäst av örtte, inte svart. Lever mer och mer veganskt.

Det verkar jobbigt, några Losec kanske kan få magens slemhinnor att återställa sig? Du får pröva på att resa till Marquesasöarna ett slag och vila upp dig, som Paul Gauguin gjorde.
Moderator

reflex

Fastan - Quadragesima

Inläggav reflex » 27 feb 2015 18:16

Jag har märkt att jag sover bättre på tom mage. Därför har jag börjat med en slags omvänd Ramadan-fasta.
Jag äter vad jag vill hela förmiddagen men ingenting efter ettiden eller så. Då får jag en sexton-timmars fasta varje dygn. Under denna tid äter och dricker jag i regel inget som innehåller kalorier. Någon kopp svart kaffe kan jag unna mig, men det blir ju inga kalorier av.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Återgå till "Religion och andlighet"