Att vara god.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll

Att vara god.

Inläggav klorofyll » 08 apr 2015 10:20

Det är så mycket av vad som händer, vad vi tänker, vad vi gör, som beror av att vi hela tiden ställer oss frågande till vad andra tänker och tycker om vad vi gör, istället för att tänka själva. Vilket leder till att våra handlingar blir väldigt osjälvständiga, och inte bara det, de blir ogrundade. Vi agerar alltså ofta på vad vi tror att andra tror. Vi gör inte vad vi vill, även om det skulle vara gott.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Att vara god.

Inläggav Algotezza » 08 apr 2015 10:42

klorofyll skrev:Det är så mycket av vad som händer, vad vi tänker, vad vi gör, som beror av att vi hela tiden ställer oss frågande till vad andra tänker och tycker om vad vi gör, istället för att tänka själva. Vilket leder till att våra handlingar blir väldigt osjälvständiga, och inte bara det, de blir ogrundade. Vi agerar alltså ofta på vad vi tror att andra tror. Vi gör inte vad vi vill, även om det skulle vara gott.

Om vi verkligen kollar vad vi tror andra tror om oss, stämmer det sällan. Jag har provat. Eller svarade andra oärligt när jag undrade...
Algotezza aka Algotezza

reflex

Att vara god.

Inläggav reflex » 08 apr 2015 11:59

Prinsesstårta
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

klorofyll

Att vara god.

Inläggav klorofyll » 08 apr 2015 12:00

Algotezza skrev:Om vi verkligen kollar vad vi tror andra tror om oss, stämmer det sällan. Jag har provat. Eller svarade andra oärligt när jag undrade...
Okej, själv försöker jag nog att inte tänka på vad andra tänker om mig, men jag vill givetvis att de ska uppfatta mig på ett positivt sätt. Sedan är det ju så att vissa känner en och andra känner en inte så bra. Men jag tycker ändå att det borde ligga någon gnutta logik bakom varför människor uppfattas på ett visst sätt, men jag vet inte?

klorofyll

Att vara god.

Inläggav klorofyll » 08 apr 2015 12:01

reflex skrev:En prinsesstårta är också god....

Säg det till den som bakade den!

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Att vara god.

Inläggav Algotezza » 08 apr 2015 14:11

klorofyll skrev:

Bagaren var kanske god...
Algotezza aka Algotezza

klorofyll

Att vara god.

Inläggav klorofyll » 09 apr 2015 20:16

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:

Bagaren var kanske god...

Ja, men det var inte häxan som gav snövit ett äpple.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Att vara ond

Inläggav Algotezza » 09 apr 2015 20:41

Vara ond - att medvetet vilja orsaka andra smärta lidande - och själv njuta av det...?
Algotezza aka Algotezza

xts

Att vara god.

Inläggav xts » 10 apr 2015 18:15

Jag tror vi alla har "ondhet" och "godhet" i oss. Att vara god är att vilja sträva efter det goda, även om man ibland gör handlingar som är "onda". Är känna av vad en ond handling ger för respons i sig själv och att känna av vad en god handling ger för respons i sig själv.

Ger det onda en bättre respons så kommer vi följa det onda.
Ger det goda en bättre respons så kommer vi följa det goda.

På så vis är det inte ett val att bli ond eller god. Det är helt enkelt effekten av vad du upplever.

Sedan orsakar ju olika reaktioner olika känslofenomen. Dvs en person som upplever något som positivt kan för en annan upplevas som negativt. Detta beror mycket på vilka idéer dennes hjärna följer.

En hjärna följer en teorimodell som beskriver ett visst fenomen som något positivt, och en positiv känsla följer.
En annan hjärna följer en annan teorimodell som beskriver ett visst fenomen som något negativt, och en negativ känsla följer.

En gemensam modell är dock naturen. Fri från idéer om rätt och fel, blir mindre reaktiv till positiva och negativa idéer och således känslor. Detta ger en djupgående positiv känsla dock. En känsla av förståelse och ödmjukhet mot naturen och världen. Lever i harmoni med naturlagarna och blir god.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Att vara god.

Inläggav Algotezza » 10 apr 2015 18:55

Delvis förlorar begreppen gott och ont sin innebörd, sin etiska dimension, genom hur du skriver.
Algotezza aka Algotezza

xts

Att vara god.

Inläggav xts » 10 apr 2015 18:58

Precis så. Allt är relativt.

klorofyll

Att vara god.

Inläggav klorofyll » 10 apr 2015 20:21

Om man känner kärlek till någon, men upplever att denne är hjärtlös, så kan man känna meningslöshet, men alla människor har varit med om olika saker, kanske har denne någon upplevt något som varit hårt och hemskt, när man får förståelse kan man kanske känna mening med att älska personen, jag tror ibland att dessa tillsynes hjärtlösa handlingar (nu menar jag inte direkt onda handlingar) kan påverka en själv på ett positivt sätt, livet har många lärdomar, det finns oändligt att lära sig, men jag undrar, ibland ser man äldre människor som har levt länge men ändå undgått att lära sig vissa saker, kan det bli försent att lära sig?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Att vara god.

Inläggav Algotezza » 12 apr 2015 19:45

xts skrev:Precis så. Allt är relativt.

Är den sanningen absolut eller relativ?
Algotezza aka Algotezza

reflex

Att vara god.

Inläggav reflex » 16 apr 2015 15:12

Man känner igen det onda på sina verkningar.
IS är en verkan av radikal islam.
Alltså är Islam ond
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Att vara god.

Inläggav Pilatus » 16 apr 2015 17:03

reflex skrev:Man känner igen det onda på sina verkningar.
IS är en verkan av radikal islam.
Alltså är Islam ond

Premisserna ovan leder inte till att islam är ond.

Den första premissen pekar mot en konsekvensetik
den andra premissen är endast ett konstaterande, Islamiska Staten är en radikal form av islam

1. konsekvensetiken säger att gott och ont kan avgöras utifrån en handlings verkningar

2. den verksamhet som IS bedriver skadar många människor

3. enligt konsekvensetisk norm är IS onda
Moderator

Återgå till "Psykologi"