Fixering.
Moderator: Moderatorgruppen
Fixering.
När jag tänker på fixering menar jag det att fixera sig vid vissa människor eller saker som sin bostad, speciella intressen som mat/sport/ekonomi eller en fixering vid dagliga rutiner, föreställningar om exempelvis gud eller meningen med livet, det kan vara precis vad som helst... Det kanske innebär ett sorts beroende eller åtminstone en dragningskraft, kanske ett tvång.
Finns det någonting som normal fixering?
Är fixering alltid negativt eller kan det vara positivt?
Kan man leva utan att fixera sig vid något?
Skall människan sträva efter att inte fixera sig?
Vad har fixeringen för betydelse (är den kopplad till mening eller spänning)?
Säger den någonting om samhället vi lever i?
Finns det någonting som normal fixering?
Är fixering alltid negativt eller kan det vara positivt?
Kan man leva utan att fixera sig vid något?
Skall människan sträva efter att inte fixera sig?
Vad har fixeringen för betydelse (är den kopplad till mening eller spänning)?
Säger den någonting om samhället vi lever i?
Fixering.
Att man fokuserar och koncentrerar sig på en del av en helhet under en tid för att sedan släppa det då det är dags är en sak, men varför skulle en fixering vara bra? Jag faschineras av stora byster hos kvinnor, har svårt att hålla blicken borta då en kvinna med rejäl balkong kommer i synfältet. Vad är det för bra med det?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Juli 2026
Fixering.
Anders skrev:Att man fokuserar och koncentrerar sig på en del av en helhet under en tid för att sedan släppa det då det är dags är en sak, men varför skulle en fixering vara bra?
Finns det ingenting i ditt liv som aldrig kommer att tappa sin glans? Skulle du kalla din relation till den föreställningen/strävandet för en fixering?
Wikipedia:
Fixering kommer av ordet fixation, som kommer från franskans fixer, som betyder fästa eller göra fast, och av fixe som betyder fast. Inom den psykoanalytiska teorin betyder fixering oförmåga att frigöra sig från något som hör till ett tidigare skede i livet, ofta barndomen.
Oförmågan att frigöra sig från något kan inom psykoanalysen gälla ett psykiskt trauma, ett förhållningssätt, ett sätt för driftstillfredsställelse, ett objekt eller en person. Psykoterapi, psykologisk behandling, innebär behandling av psykiska, relationella och existentiella problem med psykologiska metoder.
Fixering.
Skillnad på fixering, fix idé, som mest är till besvär och sådan som är till glädje - men då kanske det skall kallas intresse...
Algotezza aka Algotezza
Fixering.
Algotezza skrev:Skillnad på fixering, fix idé, som mest är till besvär och sådan som är till glädje - men då kanske det skall kallas intresse...
"...Inom den psykoanalytiska teorin betyder fixering oförmåga att frigöra sig från något som hör till ett tidigare skede i livet, ofta barndomen..."
Skillnaden mellan ett intresse och en fixering kan vara att det första upplevs som ett frivilligt val. Men som jag ser det, så behöver inte denna friheten avgöra om processen tillför glädje, eller?
Fixering.
För oss filosofiska spanare ter sig förmodligen vårat tänkande kring varat i alla dess former för en icke intresserad s.a.s som tämligen fixerat utifrån dennes syn.
Jag och min yngsta son kan sitta i bilen och betrakta en Polis eller annan myndighetsperson exempelvis och tycka denne ter sig utifrån sin yrkesroll tämligen fixerad då allvaret står i paritetet med dennes ack så viktiga uppdrag. Vi ler mest åt varandra i samförstånd då vi ser hur nogrann t.ex ett butiksbiträde är då denne lägger stor vikt vid exakt var man skall skriva sin signatur på en postlapp etc.
Tacka vet jag inspektören som inte lät sig rutas in
Killroy was here
Jag och min yngsta son kan sitta i bilen och betrakta en Polis eller annan myndighetsperson exempelvis och tycka denne ter sig utifrån sin yrkesroll tämligen fixerad då allvaret står i paritetet med dennes ack så viktiga uppdrag. Vi ler mest åt varandra i samförstånd då vi ser hur nogrann t.ex ett butiksbiträde är då denne lägger stor vikt vid exakt var man skall skriva sin signatur på en postlapp etc.
Tacka vet jag inspektören som inte lät sig rutas in
Killroy was here
Människan är en tid och sen blir hon gräs och frid.
Nils Ferlin
Nils Ferlin
Fixering.
klorofyll skrev:Anders skrev:Att man fokuserar och koncentrerar sig på en del av en helhet under en tid för att sedan släppa det då det är dags är en sak, men varför skulle en fixering vara bra?
Finns det ingenting i ditt liv som aldrig kommer att tappa sin glans? Skulle du kalla din relation till den föreställningen/strävandet för en fixering?
Wikipedia:
Fixering kommer av ordet fixation, som kommer från franskans fixer, som betyder fästa eller göra fast, och av fixe som betyder fast. Inom den psykoanalytiska teorin betyder fixering oförmåga att frigöra sig från något som hör till ett tidigare skede i livet, ofta barndomen.
Oförmågan att frigöra sig från något kan inom psykoanalysen gälla ett psykiskt trauma, ett förhållningssätt, ett sätt för driftstillfredsställelse, ett objekt eller en person. Psykoterapi, psykologisk behandling, innebär behandling av psykiska, relationella och existentiella problem med psykologiska metoder.
Möjligen i bemärkelsen av att man inte glömmer vissa grejer, och att de kommer fram med vissa mellanrum. Men jag ser mer fixering som att man låser sig vid något där man bör ta ett steg tillbaka och se olika möjligheter.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Juli 2026
Juli 2026
Fixering.
Fixering förblindar och inskränker. Förälskelse är en form av fixering.
Algotezza aka Algotezza
Fixering.
Jo när jag tänker efter förresten så vore det elakt att kalla filosofer för fixerade.
Medveten om dosen självgodhet det kan låta som.
Begreppet fixering anammat på människor bör vara en bra pekpinne eller väckarklocka att om man just är för fixerad tappar vi lätt respekt och öppenhet för resten.
Medveten om dosen självgodhet det kan låta som.
Begreppet fixering anammat på människor bör vara en bra pekpinne eller väckarklocka att om man just är för fixerad tappar vi lätt respekt och öppenhet för resten.
Människan är en tid och sen blir hon gräs och frid.
Nils Ferlin
Nils Ferlin
Fixering.
Algotezza skrev:Förälskelse är en form av fixering.
Okej, vad drar du för slutsats av det?
Vertumnus skrev:Fixering är en process som avslutas med att något är fixerat.
Jag tolkar det ungefär som att ex.v. hammaren förblir i den position där vi lämnade den tills vi har tänkt snickra igen.
Fixering.
klorofyll skrev:Vertumnus skrev:Fixering är en process som avslutas med att något är fixerat.
Jag tolkar det ungefär som att ex.v. hammaren förblir i den position där vi lämnade den tills vi har tänkt snickra igen.
Att lämna och fixera är inte riktigt samma sak även om det finns beröringspunkter. Fixera är enligt ordboken: ange noggrant; betrakta skarpt; låsa; göra beständigt. Gemansamt är att något flyttas, omvandlas, från att vara otydligt till att vara tydligt eller och från vara rörligt till vara fast. Det kan tex handla om en språklig framställning där en tanke eller aning ges fast form och stabilitet i begreppsvärlden, kartläggning.
Fixering kan alltså förstås som en process som avslutas i distans mellan den som fixerar och det som skall fixeras.
Fixering.
klorofyll skrev:Algotezza skrev:Förälskelse är en form av fixering.
Den gör oss förblindade och samtidigt fokuserade på den man är förälskad i. En hormonkarusell... ett emotionellt rus...
Algotezza aka Algotezza
Fixering.
Jag är fixerad vid musik. Jag överdriver inte. Jag kan lätt och ledigt lyssna på en och samma låt trettio gånger på repeat. Detta förvånar min omgivning något. Dessutom är jag fixerad vid att mina kryddburkar står bra. Hur fjantigt som helst, men väldigt väsentligt för mig.
Fixering.
Vertumnus skrev:klorofyll skrev:Vertumnus skrev:Fixering är en process som avslutas med att något är fixerat.
Att lämna och fixera är inte riktigt samma sak även om det finns beröringspunkter. Fixera är enligt ordboken: ange noggrant; betrakta skarpt; låsa; göra beständigt. Gemansamt är att något flyttas, omvandlas, från att vara otydligt till att vara tydligt eller och från vara rörligt till vara fast. Det kan tex handla om en språklig framställning där en tanke eller aning ges fast form och stabilitet i begreppsvärlden, kartläggning.
Fixering kan alltså förstås som en process som avslutas i distans mellan den som fixerar och det som skall fixeras.
För mig låter det som att du tar en liten del ur ett stort sammanhang, mycket lärorikt. Vad skulle du då säga är fixeringens mål?
Algotezza skrev:klorofyll skrev:Algotezza skrev:Förälskelse är en form av fixering.
Den gör oss förblindade och samtidigt fokuserade på den man är förälskad i. En hormonkarusell... ett emotionellt rus...
Vad skulle du då säga är meningen med denna företeelse? Jag undrar uppriktigt sagt.