xion skrev: ... allting hänger ihop med allting annat.
Vad menas med "hänger ihop"? Hur hänger vi ihop om vi finns i skilda universum?
Hänger innehållet i ett svart hål ihop med jorden?
Moderator: Moderatorgruppen
xion skrev: ... allting hänger ihop med allting annat.
SigurdV skrev:xion skrev: ... allting hänger ihop med allting annat.
xion skrev:SigurdV skrev:xion skrev: ... allting hänger ihop med allting annat.
Det är delarna som sammantaget utgör helheten.
Så är det alltid.
SigurdV skrev:Jo det är det!
Du förklarar så dåligt.
Inte vet jag om du menat de hypnosexperinent
då försökspersoner minns tidigare liv...
xion skrev:Jag ställer den frågan därför att den ger distans till frågeställningar,
Vad något är bra för?
Ja, allting hänger ihop med allting annat.
Det som lever är bra för sig själv.
xion skrev:"Vi" är allt som lever. Allt som lever kan i sin tur definieras med "det som kan skapa en kopia av sig själv".
Kreativ skrev:xion skrev:"Vi" är allt som lever. Allt som lever kan i sin tur definieras med "det som kan skapa en kopia av sig själv".
Men du är inte bakterierna, mitokondrierna, och de andra organismerna som utgör din kropp. Dessa organismer, celler, molekyler, o s v, dör dessutom och blir kemiska beståndsdelar i nya organismer långt innan vad vi upplever som människors fysiska död inträffar. Min fråga är; var exakt är människan i alla dessa mikroprocesser?
xion skrev:Om jag förstår din fråga rätt så skulle jag kunna svara på samma sätt som jag svarade Sigurd V:
"Det är delarna som tillsammans utgör helheten."
xion skrev:Jag läste en del om regression på den tiden när det var som mest i ropet. En av berättelserna var om en kvinna som upplevde att hon levde i Egypten och att det var år 1642 före Kristus (ett år som aldrig funnits).
Kreativ skrev:xion skrev:Om jag förstår din fråga rätt så skulle jag kunna svara på samma sätt som jag svarade Sigurd V:
"Det är delarna som tillsammans utgör helheten."
Men vilka delar pratar vi om när vetenskapsmän ännu inte funnit bevis på en konkret substans eller "gudspartikel" som kan förklara massa?
Det är inte delarna i sig som verkar göra oss till människor, men den "kraft" som använder dem för att forma och hålla ihop oss.
Vad som håller ihop oss och gör oss till människor är en ständigt pågående process vi ännu inte begriper på kvantnivå.
Frågan "Vad skulle det vara bra för" behöver en kontext, och i det här fallet verkar du mena Darwinistisk evolutionsteori. Jag försöker finna ett sätt att modifiera denna problematiska teori för jag är inte tillfredsställd med hur den ämnar förklara uppkomsten av arter, för att inte tala om liv.xion skrev:Jag läste en del om regression på den tiden när det var som mest i ropet. En av berättelserna var om en kvinna som upplevde att hon levde i Egypten och att det var år 1642 före Kristus (ett år som aldrig funnits).
Jag tror jag vet vad du syftar på, Many Lives, Many Masters av Brian Weiss? Han förklarade på sin hemsida att personen under hypnos översätter synerna, intrycken, och förnimmelserna utifrån detta livets erfarenhet och kunskap. Det är inte en annan personlighet från det förflutna som talar. Jag vet inte om jag själv tror på innehållet i den här boken då jag ännu inte läst hela, men just det argumentet håller inte.
Kreativ skrev:Har du något bra exempel på "mer handfasta bevis"? På vilket sätt är själens existens orimlig utifrån en evolutionär synpunkt? Den evolutionära synpunkten i sig är beroende av en mängd okända faktorer i fråga om världens existens, bortom slumpmässiga mutationer och naturligt urval, som vi ännu inte har fakta kring.
xion skrev:Själens existens är osannolik eftersom den i så fall borde vara en del av allt levande. Det är svårt att föreställa sig att bakterier och virus har en själ.
xion skrev:Det måste ju ha hänt, annars återstår ju bara religiösa förklaringar.
Kreativ skrev:xion skrev:Själens existens är osannolik eftersom den i så fall borde vara en del av allt levande. Det är svårt att föreställa sig att bakterier och virus har en själ.
Men skulle inte allt levande kunna vara en "effekt" av högre, ej observerbara energistrukturer som i sig innehåller olika nivåer och egenskaper likt hur primater skiljer sig från växter och bakterier? Det finns "materia" med liv (organismer) och "materia" utan liv, så varför skulle det inte kunna finnas varelser med olika grader av "själar" (högre energistrukturer)?xion skrev:Det måste ju ha hänt, annars återstår ju bara religiösa förklaringar.
Är det ett problem? Måste sanningen bara vara det ena eller det andra? Kan inte sanningen vara en syntes av de båda? "Religioner" är trots allt väldigt varierade; en del ligger väldigt nära vår vetenskap och andra längre ifrån.
xion skrev: Själens existens är osannolik
eftersom den i så fall borde vara en del av allt levande.
Det är svårt att föreställa sig att bakterier och virus har en själ.
xion skrev: Spännande att tänka på hur livet kan ha startat en gång.
xion skrev: Vi kommer aldrig att förstå förrän vi lyckats framställa liv på konstgjord väg,
xion skrev:...men steget från kemiska reaktioner till molekyler som kan kopiera sig själv
kanske inte är omöjligt att överbrygga...
SigurdV skrev:xion skrev: Själens existens är osannolik
eftersom den i så fall borde vara en del av allt levande.
Det är svårt att föreställa sig att bakterier och virus har en själ.
Bara från religiös synvinkel!
Inget hindrar elementarpartiklar från att vara "besjälade".
Man kan hävda att själva energin allt består av är besjälad.
xion skrev: Spännande att tänka på hur livet kan ha startat en gång.
SigurdV skrev:Intressant att du inte lägger till standardformeln: "här på jorden."
Innebär det att du faktiskt kan föreställa dig att LIVET INTE SKAPADES HÄR PÅ JORDEN?xion skrev: Vi kommer aldrig att förstå förrän vi lyckats framställa liv på konstgjord väg,
Vi har åtminstone framställt beståndsdelar...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Miller-Urey-experimentetxion skrev:...men steget från kemiska reaktioner till molekyler som kan kopiera sig själv
kanske inte är omöjligt att överbrygga...
Nej inte alls!
Men det är svårt att se hur det skulle gå till här på jorden:
Det behövs ganska många livsbeståndsdelar
som kan komma i kontakt med varandra ...
och det är inte lätt att förklara hur de kunnat samlas;
alla på ett och samma ställe;
under tillräckligt lång tid;
för att skapa den första cellen.
Ingen har lyckats lägga fram ett förslag att enas om:
Man bör därför dra slutsatsen att livet skapades i RYMDEN!
Redan innan planeterna kommit till...
Kreativ skrev:SigurdV skrev:Jo det är det!
Du förklarar så dåligt.
Inte vet jag om du menat de hypnosexperinent
då försökspersoner minns tidigare liv...
Givet att jag pratar om Tidigare Liv regression (försök att kontakta det undermedvetna/drömläget/förträngningar) och inte Freuds försvarsmekanism. Du pratade om att "fabulera lite om så önskas" vilket inte förklarar hur dessa "fabuleringar" senare går att bekräfta genom historisk forskning, o s v.
SigurdV skrev:Det är ganska ointressant att försöka bevisa att någon särskild fabulering faktiskt råkar vara sann eftersom majoriteten av fabuleringar inte är sanna. Om folk ofta ringer dig kommer du förr eller senare försöka ringa upp någon som ringer dig innan du hunnit lyfta på luren: TELEPATI! säger du då kanske?
Återgå till "Religion och andlighet"
Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster