Herre, gör mig kysk men inte ä

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Herre, gör mig kysk men inte ä

Inläggav Algotezza » 10 apr 2018 18:25

Psykoser kan ha olika orsaker men likartade symptom. Inte alltid så lätt att gå bakåt från symptom till deras orsak. Kan finnas många olika kausala vägar/länkar.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 10 apr 2018 19:17

Algotezza skrev:Psykoser kan ha olika orsaker men likartade symptom. Inte alltid så lätt att gå bakåt från symptom till deras orsak. Kan finnas många olika kausala vägar/länkar.

Psykoser kan utlösas av en rad olika händelser, men jag tvivlar på att schizofreni orsakas av sociala faktorer som trassliga hemförhållanden. Insjuknandefasen är ofta dramatisk och sker ofta i unga år. Jag tror inte man vet så mycket om varför vissa drabbas av schizofreni, menar du att det finns gemensamma drag i bakgrunden?
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 10 apr 2018 19:44

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Psykoser kan ha olika orsaker men likartade symptom. Inte alltid så lätt att gå bakåt från symptom till deras orsak. Kan finnas många olika kausala vägar/länkar.

Psykoser kan utlösas av en rad olika händelser, men jag tvivlar på att schizofreni orsakas av sociala faktorer som trassliga hemförhållanden. Insjuknandefasen är ofta dramatisk och sker ofta i unga år. Jag tror inte man vet så mycket om varför vissa drabbas av schizofreni, menar du att det finns gemensamma drag i bakgrunden?

Precis tvärtom. Likartade symptom behöver inte alls betyda likartade orsaker.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 10 apr 2018 19:58

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:Psykoser kan utlösas av en rad olika händelser, men jag tvivlar på att schizofreni orsakas av sociala faktorer som trassliga hemförhållanden. Insjuknandefasen är ofta dramatisk och sker ofta i unga år. Jag tror inte man vet så mycket om varför vissa drabbas av schizofreni, menar du att det finns gemensamma drag i bakgrunden?

Det låter ju litet märkligt om det verkligen förhåller sig så, eller så handlar det om ytliga förklaringsmodeller. Benbrott kan orsakas av allt möjligt, men är vi litet nogräknade så handlar det om en överbelastning, brottgränsen överskrids.

Vad vet vi om mentalsjukdomars orsaker, deras ärftlighet, vissa psykiska trauman etc? Men schizofreni tycks inte kunna uppvisa sådana faktorer som R D Laing letade efter. De (familjeförhållanden) kan ha hjälpt till att trigga igång ett sjukdomsförlopp. Men orsaken?
Moderator

531bts

Inläggav 531bts » 10 apr 2018 21:33

I filmen Vetenskapens värld visade, menade man att det gemensamma för de som diagnostiserats med schizofreni, var att samtliga haft trauman under längre tid i 3 - 9 års ålder. Antingen sexuellt eller fysisk, psykisk misshandel. Att den rädsla som normaliserades, införlivades i deras vardag "delade" deras förmåga att uppfatta världen. För att stå ut med misshandeln, kvävde, förträngde, kapslade man in sin rädsla i en egen värld. Fick det hålla på tillräckligt länge utvecklades senare i tonåren till schizofreni, med inre röster o hallucinationer.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 10 apr 2018 21:58

531bts skrev:I filmen Vetenskapens värld visade, menade man att det gemensamma för de som diagnostiserats med schizofreni, var att samtliga haft trauman under längre tid i 3 - 9 års ålder. Antingen sexuellt eller fysisk, psykisk misshandel. Att den rädsla som normaliserades, införlivades i deras vardag "delade" deras förmåga att uppfatta världen. För att stå ut med misshandeln, kvävde, förträngde, kapslade man in sin rädsla i en egen värld. Fick det hålla på tillräckligt länge utvecklades senare i tonåren till schizofreni, med inre röster o hallucinationer.

Jag får ta och titta på programmet. Det förefaller vara en ohygglig anklagelse mot föräldrarna till unga människor som drabbats av en mycket besvärlig och ofta livslång sjukdom.
Moderator

Esther

Inläggav Esther » 11 apr 2018 10:07

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:

Exakt. Symptom har nästintill aldrig samma orsaker. Dessutom är själva begreppet "symptom" en tolkningsfråga.
Vad betyder det att man har ont i magen? Man kan till exempel beskriva var det onda sitter - men hur det har uppkommit eller vad som är orsaken till detta - vet man inte på en generell beskrivning av ett symptom.

Hur olika saker uttrycker sig eller visar sig behöver inte heller betyda att man därmed har a) varken tolkat detta rätt eller b) klarlagt orsaken eller de samband som kan finnas.
Veritas vos liberabit

Esther

Inläggav Esther » 11 apr 2018 10:09

Är kyskhet (avhållsamhet från sexuell rovdrift på sig själv eller andra i tankar, ord eller handling) något med psykos att göra?
Är kyska människor psykotiska?

Eller vari finns sambandet i tråden?
Veritas vos liberabit

Esther

Inläggav Esther » 11 apr 2018 10:19

Algotezza skrev:
531bts skrev:Anders: alla kan ha helt fel, det är mänskligt. Jag söker det som stämmer med allas erfarenhet, o det blir jag tillfreds av. Att du är född med att vara folkskygg är nonsens. Men menar du att du inte lider av det, så finns ingen anledning att ens ta upp det för dig, eller hur. Jag menar att det är en känslomässig reaktion som de som är folkskygga låter sig styras av o styra andra med. Vi kommer inte att bli överens i den saken. Lycka till!

Det som gäller för alla är de upplever vad de upplever så länge de upplever. De gör vad de gör när de gör något. Ovanpå dessa enkla sanningar kan man bygga vilket emotionellt och andligt hus man vill tillsammans med dem som har analoga erfarenheter med en själv. Svårligen med dem som har divergerande erfarenheter.

Vi föds, lever ett tag och dör. Vad som finns prenatalt och postmortalt kan vi tro och spekulera en massa om.

Andlighet är en mix av erfarenheter, kunskaper, fantasier och önsketänkande.

Jag håller med om det mesta du skriver - men inte det sista. Jag avser inte extrapolera utifrån mig själv och min speciella mix av erfarenheter, kunskaper - möjliga fantasier och önsketänkande - utan pinpointa exakt vad jag menar jag inte håller med om.
Jag som är kristen tror att Jesus sa sanningen om allt - att han visste saker jag inte kan veta eller tänka eller förstå - så min tillit i att han sa sanningen är stor och mycket större än den tillit jag ger andra människor (även mig själv) i detta ärende. Det innebär för mig att Jesus aldrig gav uttryck för önsketänkande eller fantasier - utan talade om saker som för mig kan framstå som detta - men som är en verklighet jag inte visserligen själv känner till men tror på.
Min tro kan uppfattas som fantasier och önsketänkande av de som inte tror på Jesus utan bara regler (baserade på heliga böcker) eller de som inte tror på annat än vetenskapens teorier och där deras liv är meningslösa förutom allt de kan skaffa sig själva här och nu - men där det inte finns något när de dör. (Jag tror dessa till och med säger sanningen om vad som väntar dem - men jag delar inte deras tro här och sedan).
Skulle det sista vara önsketänkande och fantasier? Inte för mig - som litar på att Jesus sagt sanning och hans lärjungar också och alla de som upplevt Jesus här och nu (jag är en av dem) även om jag inte sett honom med mina ögon.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 11 apr 2018 10:27

Esther skrev:
Algotezza skrev:
Pilatus skrev:Psykoser kan utlösas av en rad olika händelser, men jag tvivlar på att schizofreni orsakas av sociala faktorer som trassliga hemförhållanden. Insjuknandefasen är ofta dramatisk och sker ofta i unga år. Jag tror inte man vet så mycket om varför vissa drabbas av schizofreni, menar du att det finns gemensamma drag i bakgrunden?

Exakt. Symptom har nästintill aldrig samma orsaker.

Jag såg programmet i Vetenskapens värld, det handlade om psykoser och vad som utmärker dem. Att höra röster, följt av paranoia och hallucinationer. Det finns ett starkt genetiskt inslag i psykiska sjukdomstillstånd. Folk som invandrat är mer drabbade, den främmande miljön, främlingskapet. Och det finns en gemensam nämnare för schizofreni, dopaminöverskott. Normalt sett gör dopaminet att vi blir vaksamma om något händer i vår omgivning, vi behöver avgöra om det är något vi bör reagera på. Men för mycket stegrar känslan, småsaker upplevs som potentiella hot, vi är förföljda, man konspirerar mot oss och det är inte alls bra.
Moderator

Esther

Inläggav Esther » 11 apr 2018 10:36

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Algotezza skrev:

Exakt. Symptom har nästintill aldrig samma orsaker.

Jag såg programmet i Vetenskapens värld, det handlade om psykoser och vad som utmärker dem. Att höra röster, följt av paranoia och hallucinationer. Det finns ett starkt genetiskt inslag i psykiska sjukdomstillstånd. Folk som invandrat är mer drabbade, den främmande miljön, främlingskapet. Och det finns en gemensam nämnare för schizofreni, dopaminöverskott. Normalt sett gör dopaminet att vi blir vaksamma om något händer i vår omgivning, vi behöver avgöra om det är något vi bör reagera på. Men för mycket stegrar känslan, småsaker upplevs som potentiella hot, vi är förföljda, man konspirerar mot oss och det är inte alls bra.

Att folk konspirera vet alla som varit i ett fikarum där alla snackar skit om alla, folk går bakom ryggen som säger elakheter, näthatet där människor skriver elakheter och vidrigheter till varandra och hotar varandras liv är norm idag, i skolorna (åtminstone i Malmö) och även (jag upplevde det för bara en vecka sedan) på bussen kallas du för hora av människor som inte ens känner dig -vi har övervakningskameror överallt - även bussar och tåg, sist var det Facebook skandalen där man övervakar och säljer information, alla är övervakade på ena eller andra sättet på sina datorer på jobbet för at man inte ska porrsurfa eller annat - nästintill alla som har någon avvikande åsikt - åsiktsregistereras (sist vill muslimska organisationer få åsiktsregistera alla som inte gillar muslimer - vet inte om de fick godkänt men det skulle inte förvåna mig) och så vidare... I USA sedan 11 sep övervakas alla... så?
Är människor som INTE vet detta normala och de som vet detta och reagerar till och med negativt på detta onormala? Då har ju alla i vår del av världen schizofreni när de konstaterar faktum?
Veritas vos liberabit

Esther

Inläggav Esther » 11 apr 2018 10:41

Esther skrev:
Pilatus skrev:
Esther skrev:Exakt. Symptom har nästintill aldrig samma orsaker.

Att folk konspirera vet alla som varit i ett fikarum där alla snackar skit om alla, folk går bakom ryggen som säger elakheter, näthatet där människor skriver elakheter och vidrigheter till varandra och hotar varandras liv är norm idag, i skolorna (åtminstone i Malmö) och även (jag upplevde det för bara en vecka sedan) på bussen kallas du för hora av människor som inte ens känner dig -vi har övervakningskameror överallt - även bussar och tåg, sist var det Facebook skandalen där man övervakar och säljer information, alla är övervakade på ena eller andra sättet på sina datorer på jobbet för at man inte ska porrsurfa eller annat - nästintill alla som har någon avvikande åsikt - åsiktsregistereras (sist vill muslimska organisationer få åsiktsregistera alla som inte gillar muslimer - vet inte om de fick godkänt men det skulle inte förvåna mig) och så vidare... I USA sedan 11 sep övervakas alla... så?
Är människor som INTE vet detta normala och de som vet detta och reagerar till och med negativt på detta onormala? Då har ju alla i vår del av världen schizofreni när de konstaterar faktum?

Ah... glömde... sedan, om någon har möjlighet och kunskap - kan de hacka din telefon eller sin dator och göra som de vill. Jag studerade detta till och med på universitet i Krig och konflikthantering. ÄR DETTA PARANOJA? -- eller är de som fattar inget och inte tror att det är möjligt normala?
Skillnaden mellan verkligheten och att ha den klart för sig - och att leva som dessa som visades upp i TV - är enorm. För de ser saker som vi inte kan se som för dem framträder som normalt. För oss är det onormalt.
Men jag har även träffat människor som tror att tron på Gud och att Han finns är en psykos och sinnessjukdom - för mig är dessa människor helt lost. Inte de som tror på Gud.
Så - vad är normalt nu då?
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 11 apr 2018 16:43

Framtidscenario

Putin, gör mig rysk men inte än.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 11 apr 2018 16:46

Esther skrev:Är kyskhet (avhållsamhet från sexuell rovdrift på sig själv eller andra i tankar, ord eller handling) något med psykos att göra?
Är kyska människor psykotiska?

Eller vari finns sambandet i tråden?

Fria associationsbanor.

Allt kan koppla still allt. Gäller bara finna det perspektiv som möjliggör den koppling man är ute efter. Plus någon s.k. vetenskaplig artikel eller undersökning. Med vetenskap och logik kan allt bevisas bara man väljer rätt premisser.
Algotezza aka Algotezza

Anne

Inläggav Anne » 11 apr 2018 17:36

Återgå till "Religion och andlighet"