Stanford skrev:Esther skrev: Anti-svar är också ett val "där inga" val" finns.... Förstår inte du detta?
Nej, jag förstår tyvärr inte vad du menar när du skriver att ett anti-svar också är ett val "där inga" val finns. Vad betyder det?
Ett anti-svar : jag väljer att bli militär, (att välja detta fritt innebär att jag väljer att - i varje situation lyda mitt befäl och därmed lyda order- mao har jag fritt - av egen vilja valt att alltid i alla situationer lyda mitt befäl)
mitt befäl ger mig en order att skjuta ett barn (oskyldig) "eller så dödar han mig.( det jag ska göra är att skjuta barnet - straffet att inte lyda innebär min död)
Jag väljer det sista för att jag vet han håller ord. (jag lyder inte order - går emot det jag själv valt av fri vilja = alltid lyda order av mitt befäl)
Mitt liv mot barnets, istället för barnets.
Är jag moralisk?
HUR kan du be mig vara i sak? HELA filosofin består av motexempel... alltid. Detta är norm inom filosofin - att ge motexempel!
Filosofi - såsom jag studerade detta innebär just att ge motexempel --- när då någon ber en att inte göra det, inte förstår dessa, inte kan ens utläsa dem.... eller sätta dem i kontext....
Blir jag mycket fundersam.
Men - det är väl som det brukar här --- ingen känner till detta - ... ??!!