Vad utgör medvetandets referens?

Moderator: Moderatorgruppen

hakkapeliitta

Re: Vad utgör medvetandets referens?

Inläggav hakkapeliitta » 07 dec 2018 18:18

Illusionen skrev:.
ANG RELIGION

Och Gud sade: ”Varde ljus” ; och det vart ljus.
Detta uttryck, som inledningsvis möter oss i Bibeln, har för mig blivit symbolladdat.
I den mån det är möjligt ska jag helt kort försöka förklara varför.
För mig personligen är bibeln en ”berättelse”, inom vår kultur, formad av tidigare generationers
sökande efter svar på existentiella frågor. Dessa tänkande människor, hade visserligen inte tillgång till
dagens vetenskap, men kan på goda grunder antas vara intellektuellt jämbördiga dagens vetenskapsmän.
Det dåtidens tänkare tyckte sig se och ana fick man därför försöka beskriva med hjälp av symbolik, som i
dag kanske inte alltid är så lätt att tolka.

"Symboliken" var öppna ögonen på morgonen och du ser solen lysa och "varde ljus", på natten blir det mörkt.
Bibeln är väl full med dessa plattityder, pinsamt att folk idag försöker dra högre växlar på dessa nonsens och tolkar in en djupare mening i banaliteter. En kamelfösare hade inte bättre kunskaper än så på den tiden och tolkade in fantasier i allt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 07 dec 2018 19:42

hakkapeliitta skrev:Bibeln är väl full med dessa plattityder, pinsamt att folk idag försöker dra högre växlar på dessa nonsens och tolkar in en djupare mening i banaliteter.

Solen behövdes inte för att dagen skulle bli ljus (Gud kallade ljuset dag). Det roade Strindberg som diktade. På dagen då det är ljust är solen av ringa värde, men i natten då det är mörkt är månen till nytta och glädje.

Solen sjönk och aftondaggen
Släckte branden, himlabranden
Och det blev så mörkt på vattnet
Och det blev så mörkt i hjärtat.
Då steg månen över skären
Och det ljusnade på vågen.
Sol! Du lyser blott om dagen -
Måne, vän i mörka nätter!
Moderator

Användarvisningsbild
Illusionen

Inläggav Illusionen » 07 dec 2018 20:54

hakkapeliitta skrev:
Illusionen skrev:.
ANG RELIGION

Och Gud sade: ”Varde ljus” ; och det vart ljus.

"Symboliken" var öppna ögonen på morgonen och du ser solen lysa och "varde ljus", på natten blir det mörkt.
Bibeln är väl full med dessa plattityder, pinsamt att folk idag försöker dra högre växlar på dessa nonsens och tolkar in en djupare mening i banaliteter. En kamelfösare hade inte bättre kunskaper än så på den tiden och tolkade in fantasier i allt.

Personligen vill jag nog tillmäta svunna generationer större intellektuell kapacitet än så. :)

https://www.youtube.com/watch?v=iJFhTb1gi6Y
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 07 dec 2018 21:10

Illusionen skrev:Personligen vill jag nog tillmäta svunna generationer större intellektuell kapacitet än så. :)

Och vad grundar du detta på?
Är ju så att fornfolket hade massa skruvade föreställningar, inkafolket som ofta lyfts upp som högtstående kultur var egentligen enkla människor med offerkultur. De trodde offer blidkade gudar.
Jag har aldrig förstått varför t ex inkakulturen höjs till någon avancerad kultur.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 07 dec 2018 21:41

hakkapeliitta skrev:Är ju så att fornfolket hade massa skruvade föreställningar, inkafolket som ofta lyfts upp som högtstående kultur var egentligen enkla människor med offerkultur. De trodde offer blidkade gudar.
Jag har aldrig förstått varför t ex inkakulturen höjs till någon avancerad kultur.

De hade ett sätt att sända meddelanden till varann via ett postväsen. Vägar fanns. Ett meddelande bestod av siffror. Siffror av hårknutar. Hur som helst så kunde de meddela sig med varann via sina sifferkoder och sådant de villa ha framfört. Dock inget skriftspråk.

Bild
Moderator

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 07 dec 2018 22:02

OK, sen emellanåt offrade de människor. Drogade och dödade offret i tron att guden befallde och gudfan gav sen bättre skörd.
Vilka nötter, finns likheter med dagens religiösa stollar.

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 07 dec 2018 23:35

Pilatus skrev:
hakkapeliitta skrev:Är ju så att fornfolket hade massa skruvade föreställningar, inkafolket som ofta lyfts upp som högtstående kultur var egentligen enkla människor med offerkultur. De trodde offer blidkade gudar.

De hade ett sätt att sända meddelanden till varann via ett postväsen. Vägar fanns. Ett meddelande bestod av siffror. Siffror av hårknutar. Hur som helst så kunde de meddela sig med varann via sina sifferkoder och sådant de villa ha framfört. Dock inget skriftspråk.

Bild

Intressant. I den västerländska kulturen är indier upphovsmän till tiopotenssystemet i matematik.
Nu tror jag matematiska tiosystemet inte endast har uppstått hos handelsmän i Arabien utan är en global utveckling.
Som Pilatus här ovan presenterar ett inkasystem av tiopotenser.

Matematiken är ett svar på behov, behovet drivs fram av kommersiella intressen.

Jag själv tar brunch imorron, lång sådan...

Användarvisningsbild
Illusionen

Inläggav Illusionen » 08 dec 2018 11:13

hakkapeliitta skrev:
Illusionen skrev:Personligen vill jag nog tillmäta svunna generationer större intellektuell kapacitet än så. :)

Är ju så att fornfolket hade massa skruvade föreställningar, inkafolket som ofta lyfts upp som högtstående kultur
var egentligen enkla människor med offerkultur. De trodde offer blidkade gudar.

Intelligens är så mycket mer nyanserat än vad ett gymnasiebetyg återspeglar.
Utbildning på gymnasienivå kan liknas vid en ”korv-stoppnings-fas” utan större utrymme för t ex kreativitet.
Tag t ex förmågan att se och/eller förnimma komplicerade samband av olika slag, hur värderas detta ?
Något estetiskt tilltalande innefattar ofta olika komplicerade samband som förutsätter att iakttagaren har
förmåga att urskilja dessa samband, för att kunna tillgodogöra sig den positiva förnimmelsen.
Denna förmåga/gåva är inget du studerar dig till, utan utgör en till övervägande del ärvd ”talang”.
Studera och förundras över några hundra år gammal arkitektur, bildkonst, musik mm, och du finner att
mycket av detta de gamla mästarna åstadkom saknar du själv förmåga att ”förverkliga”.
Anser du dig då vara kvalificerad att agera domare ?
Som ateist bör du m a o rannsaka dig själv och fråga dig om du besitter samtliga de förutsättningar inkl
den talang, som borde vara ett rimligt krav att ställa på den som nedvärderar och förkastar.

/ Illusionen

Pax vobiscum.

https://www.youtube.com/watch?v=W1EG_4IBzbA

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 08 dec 2018 11:32

Illusionen skrev:
hakkapeliitta skrev:

Är ju så att fornfolket hade massa skruvade föreställningar, inkafolket som ofta lyfts upp som högtstående kultur
var egentligen enkla människor med offerkultur. De trodde offer blidkade gudar.

Intelligens är så mycket mer nyanserat än vad ett gymnasiebetyg återspeglar.
Utbildning på gymnasienivå kan liknas vid en ”korv-stoppnings-fas” utan större utrymme för t ex kreativitet.
Tag t ex förmågan att se och/eller förnimma komplicerade samband av olika slag, hur värderas detta ?
Något estetiskt tilltalande innefattar ofta olika komplicerade samband som förutsätter att iakttagaren har
förmåga att urskilja dessa samband, för att kunna tillgodogöra sig den positiva förnimmelsen.
Denna förmåga/gåva är inget du studerar dig till, utan utgör en till övervägande del ärvd ”talang”.
Studera och förundras över några hundra år gammal arkitektur, bildkonst, musik mm, och du finner att
mycket av detta de gamla mästarna åstadkom saknar du själv förmåga att ”förverkliga”.
Som ateist bör du m a o rannsaka dig själv och fråga dig om du besitter samtliga de förutsättningar inkl
den talang, som borde vara ett rimligt krav att ställa på den som nedvärderar och förkastar.

/ Illusionen

Pax vobiscum.

Nejdå, jag besitter inte alla talanger.
Rätt kul faktiskt att brorsan som bor i Stockholm mejlade igår att han åker till Köpenhamn över helgen för en van Gogh utställning. (gratis parkering skriver han :) .
Han är fascinerad av konst.
En annan brorsa skriver besviket om när han var i Wien, och ville se en utställning av hans idol van Vermeer (själv har jag inte hört talas om honom) var det två timmars kö.

Leker inte domare men ställer banala frågor. Hoppas du har vettiga svar.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 08 dec 2018 11:54

hakkapeliitta skrev:En annan brorsa skriver besviket om när han var i Wien, och ville se en utställning av hans idol van Vermeer (själv har jag inte hört talas om honom) var det två timmars kö.

Johannes Vermeer, det var han som byggde en "camera obscura" i sin atelje. Det underlättade då han skulle teckna sådant som en armatur med många armar.

Bild
Moderator

xion

Inläggav xion » 08 dec 2018 11:58

Illusionen skrev: Som ateist bör du m a o rannsaka dig själv och fråga dig om du besitter samtliga de förutsättningar inkl

/ Illusionen

Jag vill minnas att du själv gapskrattade åt min "snilleblixt" häromdan.
Du borde inse att du därmed ger mig rätt att behandla dina alster på samma sätt.

Användarvisningsbild
Illusionen

Inläggav Illusionen » 08 dec 2018 20:14

xion skrev:
Illusionen skrev: Som ateist bör du m a o rannsaka dig själv och fråga dig om du besitter samtliga de förutsättningar inkl

/ Illusionen

Du borde inse att du därmed ger mig rätt att behandla dina alster på samma sätt.

Jag har inte gapskrattat åt dig, det är din tolkning.
Förväntar du dig kanske applåder efter att du skrivit,
”Att lägga in beräkningar och diagram för att verifiera sina påståenden är en effektiv metod att
ge sken av vederhäftighet. Illusionens koncept är ett typexempel på detta.” ?

Av dina återkommande grälsjuka kommentarer att döma, drar jag slutsatsen att du som ateist
är störd av att jag är troende.
Ett fortsatt meningsutbyte oss emellan saknar m a o förutsättning att utvecklas positivt.
Är därför tacksam om du fortsättningsvis inte adresserar dina inlägg till mig.

/ Illusionen

xion

Inläggav xion » 09 dec 2018 08:14

Illusionen skrev:
xion skrev:

/ Illusionen

Jag har inte gapskrattat åt dig, det är din tolkning.
Förväntar du dig kanske applåder efter att du skrivit,
”Att lägga in beräkningar och diagram för att verifiera sina påståenden är en effektiv metod att
ge sken av vederhäftighet. Illusionens koncept är ett typexempel på detta.” ?

Av dina återkommande grälsjuka kommentarer att döma, drar jag slutsatsen att du som ateist
är störd av att jag är troende.
Ett fortsatt meningsutbyte oss emellan saknar m a o förutsättning att utvecklas positivt.
Är därför tacksam om du fortsättningsvis inte adresserar dina inlägg till mig.

/ Illusionen

Varje gång du vädrar dina fördomar om vad det innebär att vara ateist så triggar du mig att bemöta, eftersom jag är den mest ateistiske ateisten av alla ateister.

Anne

Inläggav Anne » 09 dec 2018 08:33

Ni talar förbi varann och på vägen sårar ni varann och brister i medmänsklig respekt för varann. Märker ni inte det?

Användarvisningsbild
Illusionen

Inläggav Illusionen » 09 dec 2018 09:04

lynx skrev:Ni talar förbi varann och på vägen sårar ni varann och brister i medmänsklig respekt för varann.
Märker ni inte det?

Om du läser mitt inlägg daterat 06 dec 2018 20:19 framgår bakgrunden.
Hur du därefter kommer fram till dina slutsatser förstår jag inte.
För mig som trådens upphovsman finns det skäl att inte låta felaktiga och/eller ej välgrundade
påståenden stå oemotsagda.

Xion har inte presenterat/redovisat en egen teori, och är inte i närheten av att förstå min.
Mitt intresse för att medverka förutsätter att det som skrivs har koppling till trådens rubrik,
men så är nu inte fallet.

Citerar mitt koncept,
Så gott som samtliga diskussioner rörande universum och vår verklighet utgår från att RUM och TID,
redan existerar. Hur man kom dit, utelämnas så gott som alltid, liksom svaret på frågorna,

Vad är TID?
Vad är RUM?
Vad utgör medvetandets referens?

Vi befinner oss inom rum-tiden, och det är inom ramen för rum-tiden vi formar våra tankar och vår verklighet.
RUM och TID representerar således två grundläggande och fundamentala begrepp.
RUM och TID kan som interna begrepp ej beskrivas enbart internt rumtiden.
RUM och TID är beroende av såväl ”egenstruktur” som involverade principer.

De två första frågorna besvaras i konceptet bl a via MP, DRP och naturkonstanterna εο och μο
För att ge den tredje frågan en förankring förutsätts att begreppet ”jaget” och dess subjektiva och
komplexa relation till vår verklighets s k rum-tid ges en trovärdig förklaring, alltså hur jaget, den
subjektiva upplevelsen/förnimmelsen, kan uppstå ur, och/eller kopplas via samband till, något
materiellt inom rumtidens ram.

Man försöker således besvara aktuella frågor om universum utifrån ett internt RUM-TIDEN-perspektiv,
utan att förklara medvetandets inkl ”jagets” roll och natur, och vad rum och tid representerar.
Det utgör givetvis en icke oväsentlig svaghet och begränsning, om målet är att förstå universum på
ett djupare plan. Många tror sig visserligen förstå, men vid en närmare granskning visar det sig att
man i sin argumentering använder sig av begrepp som ej är entydigt definierade.
Ovanstående frågor kräver m a o svar, för att aktuella resonemang skall vara trovärdiga.

Så som jag skriver mina inlägg har jag alltid skrivit, och det har aldrig vållat några problem.
Det är mitt sätt att inom ramen för ämnet, efter bästa förmåga, uttrycka mig så sakligt som jag förmår.
Att den här tråden i dag redovisar > 160.000 visningar ser jag som en bekräftelse på att detta lyckats.

Till bilden hör att jag tidigare förklarat att man läser den här tråden ”på egen risk”.
Om nu detta inte passar alla tycker jag det är ett rimligt önskemål från min sida, att man överväger
att öppna/starta en egen tråd, för att inte tråden ovidkommande åsikter ska ta överhand.
För att uttrycka det klart, om man inte har något väsentligt att bidra med själv, utan enbart ägnar
sig åt att, via ej förankrade påståenden, självgott kritisera vad andra har skrivit, anser jag att man,
för att undvika onödig irritation, gör bäst i att lämna tråden.

Med detta sagt lämnar jag härmed FF, och önskar er alla lycka till, och en God Jul.

/ Illusionen

Pax vobiscum.

https://www.youtube.com/watch?v=qMuKw1NYpjs

06 dec 2018 20:19

Det är lätt att ställa krav på andra, men betydligt svårare att själv prestera något nytt och kreativt.
Både du och Xion har tidigare förkastat det jag skrivit i den här tråden.
Som du säkert minns bad jag dig tidigt att du skulle redovisa grunden för dina påståenden.
Du har inte tillmötesgått detta önskemål, vilket får mig att tro att du inte förstår vad som krävs,
för att dina påståenden skall utgöra något mer än ett icke förankrat godtyckligt tyckande.
Din vapendragare Xion avslöjade nyligen sin skarpsinnighet genom att skriva citat,
ge sken av vederhäftighet. Illusionens koncept är ett typexempel på detta.”

Det Xion hävdar här, är något av det märkligaste jag läst på FF !
Med hjälp av matematik har människan genom århundraden via beräkningar försökt beskriva de
fenomen och egenskaper vi tycker oss förnimma. Inom all vetenskap, inkl fysiken, används matematik,
som ett ofta elegant redskap för att bättre hantera, förklara och förstå komplicerade samband.
Varken du eller Xion har, vad jag kan finna, presenterat något eget ”vederhäftigt” alternativ,
som till omfattning och innehåll motsvarar mitt koncept.
När jag ställt skarpa frågor till Xion, får jag inget svar.

Vad är det som driver er att recensera sådant som ni uppenbart inte behärskar ?
Detta får mig att undra, vad är det du och Xion vill uppnå med ert skrivande i denna tråd ?

Och Gud sade: ”Varde ljus” ; och det vart ljus,

https://www.youtube.com/watch?v=1hPHYB-_9oQ

Återgå till "Filosofi"