Palestina ??
Moderator: Moderatorgruppen
- Guds tjänare
- Avslutat konto
Palestina ??
Skall sverige stoppa biståndbidraget till palestina? varför?
Är Hamas en terrorgrupp? varför?
Om Hamas är en terrorgrupp, är inte då Israelska staten det med ?? Israeliska staten har attackerat och dödat palestiner, 10-20 gånger mer än Hamas har gjort, Är det inte dem som är terroristerna ? Hur förklarar ni er om dem inte är det ? Är Israelerna mer värda än palestinerna ??
Var det inte Israelerna (USA, Britanen)som occuperade 80 % av Palestina vilket resulterade flera miljoner död av palestiner och araber (Väldig många civila dog b.l.a i flyktingläger)??
/Guds tjänare
Om Hamas är en terrorgrupp, är inte då Israelska staten det med ?? Israeliska staten har attackerat och dödat palestiner, 10-20 gånger mer än Hamas har gjort, Är det inte dem som är terroristerna ? Hur förklarar ni er om dem inte är det ? Är Israelerna mer värda än palestinerna ??
Var det inte Israelerna (USA, Britanen)som occuperade 80 % av Palestina vilket resulterade flera miljoner död av palestiner och araber (Väldig många civila dog b.l.a i flyktingläger)??
/Guds tjänare
My lord, I know myself for what I am. And I throw my soul in your forgiveness, in the full knowledge this, I deserve non at your loving hand.
-
PlaskPojken
- Kontakt:
Re: Palestina ??
Tycker varken Hamas eller den israelska staten är speciellt shyssta. De dödar folk, och det ska man inte göra.
"Shower Shorts - For the man who has nothing to hide, but still wants to..."
Medlem i Härnösandsmaffian
-
PlaskPojken
- Kontakt:
Det blev lite för kort det där. *gör om gör om...*
Nej varför skulle man det? Palestina och Hamas är ju inte precis samma sak.
Hamas sprider skräck bland folk därmed är Hamas en terrorgrupp. Sen om de har något annat syfte än att sprida skräck är en annan sak. Så länge de sprider skräck så är de en terrorgrupp.
Här kommer jag tillbaka till mitt första inlägg. De dödar folk, det ska man inte göra. Jag skiter i om de är israeler eller palestiner, båda dödar, och det ska man inte göra.
Men för att svara på din fråga: Ja, jag skulle kunna räkna den israelska staten som terrorister.
/*Plask*
Skall sverige stoppa biståndbidraget till palestina? varför?
Nej varför skulle man det? Palestina och Hamas är ju inte precis samma sak.
Hamas sprider skräck bland folk därmed är Hamas en terrorgrupp. Sen om de har något annat syfte än att sprida skräck är en annan sak. Så länge de sprider skräck så är de en terrorgrupp.
Här kommer jag tillbaka till mitt första inlägg. De dödar folk, det ska man inte göra. Jag skiter i om de är israeler eller palestiner, båda dödar, och det ska man inte göra.
Men för att svara på din fråga: Ja, jag skulle kunna räkna den israelska staten som terrorister.
/*Plask*
- Guds tjänare
- Avslutat konto
PlaskPojken skrev:Hamas sprider skräck bland folk därmed är Hamas en terrorgrupp. Sen om de har något annat syfte än att sprida skräck är en annan sak. Så länge de sprider skräck så är de en terrorgrupp.
Är det terrorism när man sprider skräck ? Borde inte Usa var nummer 1. när det gäller terrorismen då ?
Hamas och liknande grupper som Hizbollah och Jihad Försöker bara försvara sina länder. Hamas och Jihad (Palestina) i det här fallet är omringat och kan inte få några militära resurser (Jordanien samarbetar med Israel), dem har inga flyg, inga pansarvagnar eller något av tungt artilleri. Dem är helt "nakna" jämför Israel, så deras enda försvarmetod är självmordbombare. Hade inte sådana grupper funnits för att försvara Palestina (sen fransmännen engelsmännen gick in i plalestina), så skulle Palestina inte funnits idag, målet var att dem skulle ta erövra hela Palestina, men tack vara sådana grupper (och arbiskt understöd), så lyckades man behålla en del av palestina. Och att det skrämmer judarna i Israel ......
My lord, I know myself for what I am. And I throw my soul in your forgiveness, in the full knowledge this, I deserve non at your loving hand.
Guds tjänare skrev:Hade inte sådana grupper funnits för att försvara Palestina (sen fransmännen engelsmännen gick in i plalestina), så skulle Palestina inte funnits idag, målet var att dem skulle ta erövra hela Palestina, men tack vara sådana grupper (och arbiskt understöd), så lyckades man behålla en del av palestina.
Du menar alltså att utan självmordsbombare skulle Palestina inte funnits idag. Vad betyder det? Själva landet skulle naturligtvis inte försvinna från jordens yta, utan där skulle finnas något annat än det Palestina vi idag känner. Kanske skulle det inte heta Palestina, utan något annat. Det skulle säkert leva människor där - troligtvis, skulle det leva fler människor där utan självmordsbombare än med.
Jag är ju inte palestinier, men i mitt tycke är det ett högt pris att betala för att hålla fast vid ett landområde. Ingen självmordsbombare har ju räddat liv, utan på sin höjd vidmakthållit ett viss kulturellt och politiskt läge i en geografisk region. Vad är det för vits med det? Ett kulturellt och politiskt klimat som föder fram självmordsbombare är väl inget att spara på överhuvudtaget? Då hade det väl varit mycket bättre om Palestina hade fått "gå under", vad nu det innebär, utan att ännu fler liv hade gått till spillo.
Om Sverige avväpnades fullständigt och Norge bestämde sig för att invadera landet, och det enda medel som stod till buds för att hindra dem vandra över gränsen och göra Sverige norskt skulle vara självmordsbombning, då skulle jag avstå. "Hej!", skulle jag säga till de norska jäntorna och gutterna, och så skulle vi vara ett stort rike tillsammans. Till slut vet man inte vem som erövrade vem, och 100 år senare visar det sig att 50% av det då "typiskt norska" var "typiskt svenskt" för 100 år sedan. Så utvecklas världskulturerna. Namn och beteckningar är inte värt att döda människor för.

Om Sverige avväpnades fullständigt och Norge bestämde sig för att invadera landet, och det enda medel som stod till buds för att hindra dem vandra över gränsen och göra Sverige norskt skulle vara självmordsbombning, då skulle jag avstå. "Hej!", skulle jag säga till de norska jäntorna och gutterna, och så skulle vi vara ett stort rike tillsammans. Till slut vet man inte vem som erövrade vem, och 100 år senare visar det sig att 50% av det då "typiskt norska" var "typiskt svenskt" för 100 år sedan. Så utvecklas världskulturerna. Namn och beteckningar är inte värt att döda människor för.
Tycker att det är besynnerligt att ge exempel på Sverige och Norge när vi talar om Palestina och Israel. Två skilda världar. Fullständigt olika förutsättningar. Konflikten mellan palestinier och israeler har pågått i rätt många sekel nu, och är egentligen ett religionskrig. Problemet ligger i att israel, som organiserad, "modern" och "civiliserad" stat inte ens en gång accepterar att palestiner finns där de finns. Ser du kruxet i läget?
-
PlaskPojken
- Kontakt:
Är det terrorism när man sprider skräck ? Borde inte Usa var nummer 1. när det gäller terrorismen då ?
Jo, det är möjligt. Men varför gör du en toplista av hur mycket terrorist olika länder är? "Same shit diffrent name"- säger jag.
Problemet ligger i att israel, som organiserad, "modern" och "civiliserad" stat inte ens en gång accepterar att palestiner finns där de finns. Ser du kruxet i läget?
Tydligen måste det vara en svår situation att lösa, eftersom man ännu inte lyckats. Nu gällde mitt svar huruvida palestinas bevarande rättfärdigade att använda självmordsbombare, och jag kunde inte se att det gjorde det.
Vad menar du förresten med "inte accepterar att de finns där de finns?". Leker dom osynliga leken, behandlas de inhumant, eller är det snarare fråga om att de inte beviljas rätten till en självständigt stat? Om det främst är fråga om det senare säger jag skit samma. Bygg hus, skolor, välfärd, slå svärden till plogbillar och tänd lägerelden och börja grilla. Tjafsa inte om vem som ska styra staten, vad den ska heta, eller hur många stater det ska vara. DET är inte värt att lägga nån möda på. Vad är en stat värd om den bara består av krig och elände? Blir det bara is, så löser det sig nog med skridskorna.

Palestina ??
Det tragiska är väl att vi lyckats exportera vår Europeiska nationalism till området. Judar, kristna och muslimer har ju levt sida vid sida i mellanöstern i tusen år tills vi lärde ut att det är nationalstater man bör leva i. Efter det så har ju processen att skapa dessa nationaliteter börjat, vilka skall ingå i den och vilka hör inte dit.
Oj.
Ni måste försöka mer objektivt på konflikten. Sverige, Norge exemplet var dåligt.
Tänk dig istället att du har ett hem som du har bott i hela ditt liv och så beslutar sig någon annan utomstående för att en helt annan familj ska flytta in, vad tror du att din reaktion blir. Blir du inte förbannade då antar jag att du inte bryr dig särkilt mycket.
Dem har blivit smutskastade, misshandlade, våldtagna och bespottade på, palestinierna alltså. Självmordbombarna är uttryck på desperation och frustration. Det faktum att det finns folk som är villiga att vara självmordbombare borde skicka signaler till väst att, fan det kanske är dags att ta konflikten på RIKTIGT ALLVAR. Men istället så jagar man kärnvapen i IRAN, KOREA och Pakistan. Kom igen nu!
Det är omöjligt att förstå vilket hat och vilja en människa måste besitta för att spränga sig själv och andra människor i luften för att min vill bo fredfullt i sitt eget land.
Jag har sedan länge tappat tron på att det goda ska segra till slut, som det ser ut är det bara pengar som talar. Det skulle inte förvåna mig om det finns vissa länder som tjänar så mycket pengar på den konflikten.
Vi borde alla vara överens att om västvärlden VERKLIGEN ville sätta stopp för knoflikten hade dem gjort det. Eller är det bara jag som e så naiv.
Va e det man brukar säga. Hear no EVIL, Say no EVIL, See no EVIL.
Ni måste försöka mer objektivt på konflikten. Sverige, Norge exemplet var dåligt.
Tänk dig istället att du har ett hem som du har bott i hela ditt liv och så beslutar sig någon annan utomstående för att en helt annan familj ska flytta in, vad tror du att din reaktion blir. Blir du inte förbannade då antar jag att du inte bryr dig särkilt mycket.
Dem har blivit smutskastade, misshandlade, våldtagna och bespottade på, palestinierna alltså. Självmordbombarna är uttryck på desperation och frustration. Det faktum att det finns folk som är villiga att vara självmordbombare borde skicka signaler till väst att, fan det kanske är dags att ta konflikten på RIKTIGT ALLVAR. Men istället så jagar man kärnvapen i IRAN, KOREA och Pakistan. Kom igen nu!
Det är omöjligt att förstå vilket hat och vilja en människa måste besitta för att spränga sig själv och andra människor i luften för att min vill bo fredfullt i sitt eget land.
Jag har sedan länge tappat tron på att det goda ska segra till slut, som det ser ut är det bara pengar som talar. Det skulle inte förvåna mig om det finns vissa länder som tjänar så mycket pengar på den konflikten.
Vi borde alla vara överens att om västvärlden VERKLIGEN ville sätta stopp för knoflikten hade dem gjort det. Eller är det bara jag som e så naiv.
Va e det man brukar säga. Hear no EVIL, Say no EVIL, See no EVIL.
The world keeps turning but I`m standing still
Det tragiska är väl att vi lyckats exportera vår Europeiska nationalism till området. Judar, kristna och muslimer har ju levt sida vid sida i mellanöstern i tusen år tills vi lärde ut att det är nationalstater man bör leva i. Efter det så har ju processen att skapa dessa nationaliteter börjat, vilka skall ingå i den och vilka hör inte dit.
Håller med. Problemet är att statsgränserna ses som något viktigt, istället för något som i bästa fall ska verka underlättande. Om det inte underlättar borde man strunta i dem, men det är så dags då, när man målat in sig i ett byråkratiskt hörn.
Tänk dig istället att du har ett hem som du har bott i hela ditt liv och så beslutar sig någon annan utomstående för att en helt annan familj ska flytta in, vad tror du att din reaktion blir.
Det beror ju på vad som händer med mig. Kanske är det väldigt ont om plats, och då får vi försöka samsas, trots att jag var där först. Kanske finns det en utmärkt lgh över gatan som jag kan bo i.
Hat vet jag inte, desperation kanske? Att man inte ser någon annan utväg. Fast jag undrar om det ens är frågan om det. Jag tror man gör det för att man tror att det är rätt sak att göra. Ta nån fattig stackare som inte har framtiden för sig men tror på Gud. Ett enda stort beslut senare kan hon ha gjort en betydelsefull handling som hon tror är lösningen, och dessutom köpt sig en direktbiljett till paradiset som martyr. Livet sög ändå, så hon behövde inte offra särskilt mycket. Det är vad jag tror det handlar om. Det faktum att man kan tro att detta löser några problem, borde dock vara en tydlig signal på att allt inte står rätt till.
Det skulle inte förvåna mig om det finns vissa länder som tjänar så mycket pengar på den konflikten.
Vad nu det ska innebära. Vilka är det som tjänar? Frågan är om de personer som gynnas ekonomiskt (eller på annat sätt) av att konflikten fortsätter är samma personer som har makt att påverka om den fortsätter eller inte. OM det är så är också frågan om de missbrukar denna makt för egen ekonomisk vinning. Det kan mycket väl finnas sådana incitament i bakgrunden, men jag tror inte det är det som i första hand vidmakthåller problemet. Det bygger nog mest på kulturen, en kultur av hat och extremism, där barn (som alltid) uppfostras i föräldrarnas anda, så att inget någonsin förlåts och spiralen av hat inte hotas att tillintetgöras. Och ju mer vi ältar alla dessa orättvisor på båda håll och kanter, desto mer spär vi på problemen.

hovnarr skrev:Håller med. Problemet är att statsgränserna ses som något viktigt, istället för något som i bästa fall ska verka underlättande. Om det inte underlättar borde man strunta i dem, men det är så dags då, när man målat in sig i ett byråkratiskt hörn.
Jag tror nog tyvärr hörnet är mer än byråkratiskt. När man har förändrat människor sätt att identifiera sig, så att dom tänker "jag är svensk" istället för "jag tillhör släkten andersson från bollebygd", så har man gjort något som inte låter sig repareras i första taget.
- Guds tjänare
- Avslutat konto
Nej det menar inte jag, utan att, om dem inte skulle (araberna, Hamaz, Hizbollah, PLO, Jihad m.m)försvara sig så skulle landet Palestina inte funnits.hovnarr skrev:Du menar alltså att utan självmordsbombare skulle Palestina inte funnits idag.
Jag tror att du inte förstår situtionen, om Israel skulle ta över hela Palestina (vilket är en tidsfråga, för mig). Så kommer inte Palestinerna att behandlas väl, Dem skulle bli ett "underfolk" ex på det: Dem för max ett viss månadslön, dem kommer inte kunna bli befordrade i högre rang, nåt liknande kommer att inträffa med det Palestinska folket, förstår du inte det? När en person som bombar sig själv för landet, kan omöjligen göra det för hatet eller despariation utan för kärleken för landet (kärleken är större än hatet)Jag är ju inte palestinier, men i mitt tycke är det ett högt pris att betala för att hålla fast vid ett landområde. Ingen självmordsbombare har ju räddat liv, utan på sin höjd vidmakthållit ett viss kulturellt och politiskt läge i en geografisk region. Vad är det för vits med det? Ett kulturellt och politiskt klimat som föder fram självmordsbombare är väl inget att spara på överhuvudtaget? Då hade det väl varit mycket bättre om Palestina hade fått "gå under", vad nu det innebär, utan att ännu fler liv hade gått till spillo.
/Guds tjänare
Nej det menar inte jag, utan att, om dem inte skulle (araberna, Hamaz, Hizbollah, PLO, Jihad m.m)försvara sig så skulle landet Palestina inte funnits.
Du menar alltså att då hade Isreal tagit över Palestina?
Jag tror att du inte förstår situtionen, om Israel skulle ta över hela Palestina (vilket är en tidsfråga, för mig). Så kommer inte Palestinerna att behandlas väl, Dem skulle bli ett "underfolk" ex på det: Dem för max ett viss månadslön, dem kommer inte kunna bli befordrade i högre rang, nåt liknande kommer att inträffa med det Palestinska folket, förstår du inte det? När en person som bombar sig själv för landet, kan omöjligen göra det för hatet eller despariation utan för kärleken för landet (kärleken är större än hatet)
Det är ju ett separat problem, men gissa vad: palestinerna behandlas inte väl i dagsläget heller. Ett steg i rätt riktning tycker jag vore att låta någon ta över - det må vara palestinerna eller israelerna (främst israelerna, eftersom de sitter på resurserna i området) - så att man kan lämna det bakom sig. Sen kommer det naturligtvis bli en svår tid framöver innan man kan leva tillsammans igen, men det kommer inte vara omöjligt, och framförallt inte sämre än i dagsläget. Det var nog en smula tryckt stämning mellan judar och tyskar efter WW2 i Tyskland också, men det är OK nu. Inga konflikter löses genom att alla håller sig på sin kant. Låt oss hoppas att ena sidan ger upp snart, så att arbetet kan börja. Kanske är palestinerna så stora att de kan underkasta sig, svälja stoltheten och ge upp? Islam betyder ju underkastelse. Det om något vore ett offer gjort av kärlek till landet!
Återgå till "Politik och samhälle"