Vad då frihet!!

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

mate
Kontakt:

Vad då frihet!!

Inläggav mate » 05 maj 2006 03:05

Är vi fria? Vad betyder friheten egentligen? När man frågar en VD på ett stort internationellt företag som flyttar sin produktion till låg löneländer, varför? Så svara han att han är tvungen för att klara av det globala konkurrensen. Nej han ljuger inte heller så är det. En läkare måste följa lanstings politikers bestämelser hur okunnig må de vara. En ingenjör anställde hos till ex en stor biltillverkare har inget att säga om att man bodde bygga mindre miljövänligre bilar eller satsa på stora statsjeepar som ger högre vinst för företaget. Han för bara utföra det arbete han blir tilldelad. En elev för följa skolans plan om han ska få bra betyg. I affären får vi köpa till ex tomater som fått växa, inte i jorden utan i näringsvätska. Det mesta vi köper är tillverkade i låglöneländer med oacceptabla och inhumana arbetsförhållande och till pris av stor miljöförstöring. Varje gång vi tankar våra bilar ger vi vår lilla bidrag till stora oljekartellers enorma rikedomar och förstärker deras kontroll över världs ekonomin. Hur kan en liten människa påverka en globaliserad värld? Vad då frihet!!

Användarvisningsbild
FIG
Kontakt:

Inläggav FIG » 21 maj 2006 17:36

vem har påståt sig vara helt fri?
ingen av oss som läse detta är fri,

FIG skrev:Vi Alla Är Fånga Men ändå Vilsen i Denna Värd

detta är vad vi har av livet,
vi tro att vi är så fria, men vi är entigen bara fånga
Frågan är hur stor vår cell är, eller liten,
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 21 maj 2006 17:42

Ska det vara så. Ska det verkligen vara så. Terriern Sverker plus. Vår älskade pekfingerjesus. Ja så kanske det ska vara. Är jag ofri för att jag är tvungen att äta och sova?

Man kanske ska definera vad man menar med frihet först.

Användarvisningsbild
FIG
Kontakt:

Inläggav FIG » 21 maj 2006 18:05

jag orka inte bräta det för dig,
kolla dom andra tråda om det,
och fri vija så kanse du får ett upfating hur svårt det är att förkal vad frihet är:)

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 21 maj 2006 18:23

FIG skrev:

jag orka inte bräta det för dig,
kolla dom andra tråda om det,
och fri vija så kanse du får ett upfating hur svårt det är att förkal vad frihet är:)

Jo det är en ganska så saftig bit att greppa om, visst. Därmed är det upp till trådskaparen att berätta och utveckla vad han denne menar.

Användarvisningsbild
FIG
Kontakt:

Inläggav FIG » 21 maj 2006 19:17

Därmed är det upp till trådskaparen att berätta och utveckla vad han denne menar.

JO det är det,
får se när vi får hanns svara
så kanse vi kan får åning på det,

Kiifen

Re: Vad då frihet!!

Inläggav Kiifen » 28 maj 2006 00:14

mate skrev:Är vi fria? Vad betyder friheten egentligen? När man frågar en VD på ett stort internationellt företag som flyttar sin produktion till låg löneländer, varför? Så svara han att han är tvungen för att klara av det globala konkurrensen. Nej han ljuger inte heller så är det. En läkare måste följa lanstings politikers bestämelser hur okunnig må de vara. En ingenjör anställde hos till ex en stor biltillverkare har inget att säga om att man bodde bygga mindre miljövänligre bilar eller satsa på stora statsjeepar som ger högre vinst för företaget. Han för bara utföra det arbete han blir tilldelad. En elev för följa skolans plan om han ska få bra betyg. I affären får vi köpa till ex tomater som fått växa, inte i jorden utan i näringsvätska. Det mesta vi köper är tillverkade i låglöneländer med oacceptabla och inhumana arbetsförhållande och till pris av stor miljöförstöring. Varje gång vi tankar våra bilar ger vi vår lilla bidrag till stora oljekartellers enorma rikedomar och förstärker deras kontroll över världs ekonomin. Hur kan en liten människa påverka en globaliserad värld? Vad då frihet!!

Det är en fråga som är rätt så klurig för det finns ju exempel på människor som gjort stora påverkan på inte bara marknaden utan också på världen i hur människor lever och tänker. En filosof kan ju påverka ett helt lands framtid. Men de flesta är såklart bortom sådana möjligheter, dessutom känns det synnerligen märkligt att man måste vara en supermänniska bara för att få leva sitt liv utan att vara förtryckt. Ungefär som att man måste bli topp-politiker bara för att kunna påverka sin framtid.

Men du angriper idén om att bara för att vi får en global marknad så blir människan automatiskt också fri? Det håller jag med dig om, man kan inte göra människan fri per automatik. Jag blir inte friare bara för att jag kan handla tobak som produceras på Kuba än att den skulle produceras här. Jag blir inte automatiskt friare ifall jag kan åka till Nya Zeeland och se samma varuutbud där som här. Globaliseringen består mycket av naiva och stilistiska idéer.

Och vad är frihet? Jag anser att frihet är att slippa leva som en slav, att slippa tvingas till ett liv man inte vill leva. Men tillståndet just idag när jag vaknar är ju redan givet på förhand och man tvingas ju att anpassa sig efter det, livet har sina faktum som man måste anpassa sig till för att kunna överleva. Om man vill vara en fri människa så kan man inte leva med övertygelsen om att livet ska vara bekymmersfritt... tvärtom! Vill man vara fri så måste man ju ständigt lära sig hantera tillvarons föränderlighet och osäkerhet och inte bara gömma sig under kudden. Även om ett liv i frihet innebär osäkerheter så har man iallafall möjlighet att själv bestämma hur man vill hantera dessa osäkerheter, man har också förmånen att göra personliga erfarenheter och att växa som människa, och kanske bli en riktigt ärrad veteran. Lever man som slav så får man inte ens bestämma det. Om sättet man ska leva på är givet av någon annan, då gör ju också denne någon annan ägandeanspråk på ens liv, ditt liv!

Jag är för demokratiska bolag - och globalisering eller inte är rätt så irrelevant för den ståndpunkten. Globalisering KAN innebära att man utnyttjar andra länders svagare valuta för sin egen vinning, men det kan också innebära en generell tillväxt. Dock med både vinnare och förlorare. Dessutom anser jag att ifall man har en global marknad då bör man också ha en global lagstadga vad gäller arbetsförhållanden och rättigheter för den som arbetar osv.

näckrosblad

Inläggav näckrosblad » 28 jul 2006 01:55

Frihet är bara ett ord. Det har ingen innebörd. Frihet existerar inte, för det motsäger sig själv, ungefär som singulariteten (någon som läst om Ginnungagap?)

Bild

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 28 jul 2006 02:39

näckrosblad skrev:Frihet existerar inte, för det motsäger sig själv
´
Existerar motsägelser då?
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...

näckrosblad

Inläggav näckrosblad » 30 jul 2006 01:13

archaxe skrev:
näckrosblad skrev:Frihet existerar inte, för det motsäger sig själv
´
Existerar motsägelser då?

Ett bättre ord för det hela: illusion. Du kan fortsätta tro på "frihet", fastän sanningen är, att inget samhälle kommer tillåta dig att göra vad du vill. Så varför ens bry sig om numerära friheter? Led oss till positiva beslut, istället för att bygga upp en mängd olika politiska slagord och floskler.

Vi tror oss ha ett val, men gräver oss allt djupare under skuld och tabu, i det mest effektiva totalitära systemet i världen.

http://anus.com/tribes/snus/nihilism/ar ... demokrati/

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 01 aug 2006 14:09

Tycker du "frihet" är att "göra vad man vill"? Isåfall använder du begreppet "frihet" annorlunda än jag. Vidare tillåter det nu rådande samhällssystemet att göra vad jag vill i väldigt stor utsträckning - det beror bara på vad jag vill göra. Det är lättare att ändra vad jag vill göra än att ändra samhällssystemet, och anpassa min vilja efter vad jag får göra.
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...

näckrosblad

Inläggav näckrosblad » 01 aug 2006 22:37

archaxe skrev:Tycker du "frihet" är att "göra vad man vill"? Isåfall använder du begreppet "frihet" annorlunda än jag. Vidare tillåter det nu rådande samhällssystemet att göra vad jag vill i väldigt stor utsträckning - det beror bara på vad jag vill göra. Det är lättare att ändra vad jag vill göra än att ändra samhällssystemet, och anpassa min vilja efter vad jag får göra.

Givetvis, men varför fokusera på hur stor frihet man som individ har, då det uppenbarligen inte alls behöver överensstämma med vad som gagnar helheten? Den breda massans vilja har gjort de få intelligentas vilja till en avvikning, vilket i grund och botten leder till mindre frihet för individen.

Wintran

Inläggav Wintran » 02 aug 2006 01:48

näckrosblad skrev:Ett bättre ord för det hela: illusion. Du kan fortsätta tro på "frihet", fastän sanningen är, att inget samhälle kommer tillåta dig att göra vad du vill. Så varför ens bry sig om numerära friheter? Led oss till positiva beslut, istället för att bygga upp en mängd olika politiska slagord och floskler.

Det känns som du drar definitionen av frihet till sin extrem och sen värderar all frihet utifrån den. Jag tycker mig se att det finns många olika sorters friheter i dagens språk. Det är skillnad på fullständig frihet i handling, t.ex. att leva utanför ett samhälle, eller begränsad sådan, som när vi idag lever inom samhällets lagars gränser (men även beskydd). En ytterligare begränsning i den sortens frihet är att hamna i fängelse.

Det finns yttrandefrihet, där ett snedvridet samhälle kan tvinga oss att tycka på ett visst sätt och begränsa friheten att säga vad vi tycker. Man kan även tala om frihet inom sig själv. Är jag ärlig inför mig själv? Vågar jag erkänna hur jag egentligen känner och mår, eller har jag reflexer eller spärrar som hindrar mig från det? Vem har skapat dessa spärrar? Är det samhället, en religion, eller kanske mina föräldrar?

näckrosblad skrev:Givetvis, men varför fokusera på hur stor frihet man som individ har, då det uppenbarligen inte alls behöver överensstämma med vad som gagnar helheten?

Om man pratar om helheten som nationen eller samhället så är det inget annat än just en massa individer. Om dessa individer inte känner sig fria så har "helheten" misslyckats, och måste förändras.

Samhället är till för dess invånare, det är inte till för sig självt.

näckrosblad skrev:Den breda massans vilja har gjort de få intelligentas vilja till en avvikning, vilket i grund och botten leder till mindre frihet för individen.

Jag förstår inte riktigt. Menar du att demokrati inte gynnar samhället då de som verkligen tänkt till ändå inte har mer att säga till om än medelsvensson i de allmänna folkvalen?
Jag ger samtliga rätten att fritt använda eller bygga vidare på allt eller delar av det jag skriver i mina foruminlägg, utan krav på att ange mig som upphovsman eller fråga mig om lov.

näckrosblad

Inläggav näckrosblad » 02 aug 2006 13:39

Wintran skrev:Det känns som du drar definitionen av frihet till sin extrem och sen värderar all frihet utifrån den. Jag tycker mig se att det finns många olika sorters friheter i dagens språk. Det är skillnad på fullständig frihet i handling, t.ex. att leva utanför ett samhälle, eller begränsad sådan, som när vi idag lever inom samhällets lagars gränser (men även beskydd). En ytterligare begränsning i den sortens frihet är att hamna i fängelse.

Det finns yttrandefrihet, där ett snedvridet samhälle kan tvinga oss att tycka på ett visst sätt och begränsa friheten att säga vad vi tycker. Man kan även tala om frihet inom sig själv. Är jag ärlig inför mig själv? Vågar jag erkänna hur jag egentligen känner och mår, eller har jag reflexer eller spärrar som hindrar mig från det? Vem har skapat dessa spärrar? Är det samhället, en religion, eller kanske mina föräldrar?

Demokrati brukar använda "frihet" som argument för att påvisa hur fascistiska samhällen inte ger människor "frihet". Nu kom du precis på var skon klämmer; det beror helt på hur man definierar "frihet", och vad den används till.

Om man pratar om helheten som nationen eller samhället så är det inget annat än just en massa individer. Om dessa individer inte känner sig fria så har "helheten" misslyckats, och måste förändras.

Samhället är till för dess invånare, det är inte till för sig självt

Helheten räknar även in kultur, religion och natur.

Jag förstår inte riktigt. Menar du att demokrati inte gynnar samhället då de som verkligen tänkt till ändå inte har mer att säga till om än medelsvensson i de allmänna folkvalen?

Man värderar åsikter och idéer utifrån numerära beslut. Bara för att 5 miljoner tycker en sak, betyder inte det att den saken är positiv. De bästa idéerna kommer från de enskilda individerna med hög intelligens.

Wintran

Inläggav Wintran » 03 aug 2006 04:12

näckrosblad skrev:Demokrati brukar använda "frihet" som argument för att påvisa hur fascistiska samhällen inte ger människor "frihet". Nu kom du precis på var skon klämmer; det beror helt på hur man definierar "frihet", och vad den används till.

Ja, och jag tror fortfarande på att demokrati ger större balanserad frihet (viss frihet offras för ökat beskydd) åt människor än facism. Kan du ge något exempel på vilken sorts frihet som facism ger majoriteten av befolkningen, och inte enbart ett fåtal styrande individer, som demokrati inte gör?

näckrosblad skrev:Helheten räknar även in kultur, religion och natur.

Kultur och religion är en del av människors sätt att leva, eller en del av vår historia. Oavsett vilken betydelse vi använder så är det något vi människor har skapat tillsammans i olika sammanhang. Vi kan aldrig värdera kultur eller religion högre än själva människorna som skapat dem eller använder sig av dem.

Jag ser gärna att vi bevarar alla fantastiska kulturer i världen så dessa kan vara till nytta för framtidens människor, men jag vill inte att vi tar bort människors frihet i nuet för att göra det. Då fastnar vi i en ond cirkel där vi lever för någon odefinierad framtiden istället för nuet.

Natur är något vi människor behöver för att överleva, så ur en ren egoistisk synvinkel bör vi ta hand om den. Om man dessutom som jag tror på att alla former av liv är något universellt positivt, så bär jag med mig en naturlig respekt för allt levande, inklusive naturen, och en önskan att se det leva vidare. Jag håller med dig om att många av dagens nationer tänker för lite på naturen, och att detta är ett problem för mänskligheten (och givetvis naturen ;)).

näckrosblad skrev:Man värderar åsikter och idéer utifrån numerära beslut. Bara för att 5 miljoner tycker en sak, betyder inte det att den saken är positiv. De bästa idéerna kommer från de enskilda individerna med hög intelligens.

Detta håller jag helt med dig om, dock tror jag inte det handlar om individer med hög intelligens som tillför mest, utan de med störst intresse. Det är enbart de som är tillräckligt intresserade av att finna lösningen som orkar studera och fundera så länge som behövs för att komma fram till den bästa lösningen. De är dessa jag vill uppmuntra i mitt samhälle.

Jag börjar allt mer och mer förespråka öppenhet, och ser projekt som Wikipedia som mycket intressanta liknelser. I ett sådant system får personer med tillräckligt stort intresse automatiskt en sorts auktoritet. Om jag väljer att engagera mig i ett ämne och lägga tid på att diskutera det, så ska jag uppmuntras och ha möjlighet att göra det. Om det jag säger redan har diskuteras kan jag hänvisas till arkiv, och studera vidare tills jag kan komma med en ny kritik eller förslag på en lösning som kanske leder till stor utveckling. Jag skulle gärna se ett statsskick definierat som fungerar på liknande sätt, men tills dess har jag upplevt att demokrati är det bästa valet.
Jag ger samtliga rätten att fritt använda eller bygga vidare på allt eller delar av det jag skriver i mina foruminlägg, utan krav på att ange mig som upphovsman eller fråga mig om lov.

Återgå till "Politik och samhälle"