Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 09 dec 2020 16:38

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:"Mångfalden av betydelser är det element genom vilket allt tänkande måste röra sig för att bli till rent tänkande. För att använda en liknelse: för en fisk är djupet och vidden av dess vatten, strömmarna och de lugna dammarna, varma och kalla skikt, elementet för dess mångfaldiga rörlighet. Om fisken berövas fullheten i sitt element, om den släpas upp på torra land, då kan den bara slingra sig, piska med stjärten och dö. Därför måste vi alltid söka upp tänkandet, och dess last av tanke, i det element, som är dess mångfaldiga betydelser, annars kommer allt annat att vara slutet för oss."
- Heidegger

Gräsligt! Vilken liknelse. Varför är liknelser ofta så negativa?

Det är inte negativt... Den visar mångfaldens värde...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 09 dec 2020 16:48

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Gräsligt! Vilken liknelse. Varför är liknelser ofta så negativa?

Fanns det inget enklare sätt att visa detta än att släpa upp fisken på torra land, då kan den bara slingra sig, piska med stjärten och dö? Mångfaldens värde?
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 09 dec 2020 16:51

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Gräsligt! Vilken liknelse. Varför är liknelser ofta så negativa?

Fanns det inget enklare sätt att visa detta än att släpa upp fisken på torra land, då kan den bara slingra sig, piska med stjärten och dö? Mångfaldens värde?

Nej. :D Det är realism, enda sättet du kan komma undan, vore om du sa att det inte berörde dig...

Anne

Inläggav Anne » 09 dec 2020 17:02

Hyllar du enfalden, klorofyll?

Anne

Inläggav Anne » 09 dec 2020 17:04

Pilatus skrev:
lynx skrev:Du är som bomull och sandpapper, Pilatus :) Vill du inte roa mig med att spela frågespelet? Det kommer snart bli mörkt, antar jag.

Jo jag vet att jag har svårt att dölja mitt sentiment inför sådant som inte faller i smaken. Heidigger måste ha skrivit de där raderna, som klorofyll citerade, då han varit totalt utfestad och dagen efter. :)

Jag spelar en del på nätet, http://www.royalgames.com/ ofta king-of-hearts. Eller schack. Eller Fallout 4. Men däremot aldrig via mobilen. Men tack för inviten, lynx!

Du kan logga in som gäst. Skulle bli otroligt förvånad om jag vann över dig!

klorofyll

Inläggav klorofyll » 09 dec 2020 17:05

lynx skrev:Hyllar du enfalden, klorofyll?

Jag hyllar den som befriar oss från enfalden.

Anne

Inläggav Anne » 09 dec 2020 17:08

Mångfalden?

Anne

Inläggav Anne » 09 dec 2020 17:17

...

klorofyll

Inläggav klorofyll » 09 dec 2020 18:15

lynx skrev:Mångfalden?

Mångfald är yttrandefrihet eller antalet färger på en palett, självkritiken i en tveksam situatuon eller att välja sin favorit i chokladasken...

klorofyll

Inläggav klorofyll » 10 dec 2020 07:57

Vad innebär det att fatta?

Det innebär för det första att man lyssnar... eller?

klorofyll

Inläggav klorofyll » 10 dec 2020 08:18

Om man litar på en enda person, så kan man omöjligt förstå den personen, dessutom så kan man endast träffa den personen på ett naturligt sätt. (egna tankar)

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 10 dec 2020 11:19

klorofyll skrev:Om man litar på en enda person, så kan man omöjligt förstå den personen, dessutom så kan man endast träffa den personen på ett naturligt sätt. (egna tankar)

Att lita på en enda person, inklusive om den personen råkar vara en själv, låter överhuvudtaget inte som nån vidare idé. Men stoppa in Jesus och se vad som händer.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 10 dec 2020 11:21

klorofyll skrev:Vad innebär det att fatta?

Det innebär för det första att man lyssnar... eller?

Eller läser. Men sen är det helt enkelt en känsla. En mycket, mycket matnyttig känsla.
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 10 dec 2020 11:28

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:"Mångfalden av betydelser är det element genom vilket allt tänkande måste röra sig för att bli till rent tänkande. För att använda en liknelse: för en fisk är djupet och vidden av dess vatten, strömmarna och de lugna dammarna, varma och kalla skikt, elementet för dess mångfaldiga rörlighet. Om fisken berövas fullheten i sitt element, om den släpas upp på torra land, då kan den bara slingra sig, piska med stjärten och dö. Därför måste vi alltid söka upp tänkandet, och dess last av tanke, i det element, som är dess mångfaldiga betydelser, annars kommer allt annat att vara slutet för oss."
- Heidegger

Gräsligt! Vilken liknelse. Varför är liknelser ofta så negativa?

Kan hålla med. Man kanske skulle kunna langa in fisken i ett jättestort akvarium med perfekta temperaturförhållanden och mattillgång, där inget händer och fisken bara jäser nöjd. I sjön är det rörigare men mer intressant, fisken lär utvecklas mer där.

Det här är något som alla som tycker sig ha en klar och tydlig uppfattning om rasism, coronahantering, flyktingmottagning, CO2-nivåer, religion eller klass borde fundera på. Om man inte varit fisken i akvariet. Svårt är svenskans bästa ord.
4 november 2017

Vertumnus

Inläggav Vertumnus » 10 dec 2020 11:53

klorofyll skrev:
"Mångfalden av betydelser är det element genom vilket allt tänkande måste röra sig för att bli till rent tänkande. För att använda en liknelse: för en fisk är djupet och vidden av dess vatten, strömmarna och de lugna dammarna, varma och kalla skikt, elementet för dess mångfaldiga rörlighet. Om fisken berövas fullheten i sitt element, om den släpas upp på torra land, då kan den bara slingra sig, piska med stjärten och dö. Därför måste vi alltid söka upp tänkandet, och dess last av tanke, i det element, som är dess mångfaldiga betydelser, annars kommer allt annat att vara slutet för oss."
- Heidegger

Varifrån kommer citatet?

Återgå till "Tankar och känslor"