Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll

Re: Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Inläggav klorofyll » 03 mar 2021 09:08

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Det är grundläggande kunskaper och betraktas inte som något märkvärdigt.

Vad handlar den här tråden om?

Grundläggande fysik. Om du inte har läst något alls om växelströmslära så är det inte så enkelt att förstå vad Illusionen skriver om. (Växelström är en elektrisk ström vars riktning växlar - Wikipedia) Vi lever i en värld omgiven av strålning, jorden själv är en generator som alstrar ett skyddande magnetfält.

Kan du inte förklara något som du har lärt dig av den här tråden? Jag skulle tycka att det var tråkigt om du och Illusionen hade en egen isolerad tråd...

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 03 mar 2021 09:31

Anders skrev:
Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Vad handlar den här tråden om?

Grundläggande fysik. Om du inte har läst något alls om växelströmslära så är det inte så enkelt att förstå vad Illusionen skriver om. Vi lever i en värld omgiven av strålning, jorden själv är en generator som alstrar ett skyddande magnetfält.

Tråden handlar väl om ganska mycket mer än så! Jag har inte haft i närheten av tid att fundera på de grundläggande formlerna, det här med hur resonanser i fältformlerna kan beskriva, ja världen. Subjektivitet, relativitet, bas för kunskap. Innan man verkligen satt sig in i Illusionens Deltakoncept är det svårt att säga vad tråden handlar om. Vad de elektromagnetiska fälten representerar.

Eller har jag missuppfattat?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 03 mar 2021 10:57

Anders skrev:
Pilatus skrev:Grundläggande fysik.

Tråden handlar väl om ganska mycket mer än så! Jag har inte haft i närheten av tid att fundera på de grundläggande formlerna, det här med hur resonanser i fältformlerna kan beskriva, ja världen. Subjektivitet, relativitet, bas för kunskap. Innan man verkligen satt sig in i Illusionens Deltakoncept är det svårt att säga vad tråden handlar om. Vad de elektromagnetiska fälten representerar.

Fysik och elektromagnetism är ett stort område, men mycket väldefinierat. Samhället svämmar över av alla tillämpningar. Kosmologin säger mycket om hur vår värld är beskaffad. Inte så mycket av mystik, men mycket att sätta sig in i om man vill förstå något om världen. Bäst att se världen med klart sinne, mycket spännande forskning pågår.

Jag kan inte säga något om Illusionens sätt att förklara världen, det är en mycket personlig framställning. Det finns enklare sätt att lära sig något meningsfullt om vår värld.
Moderator

Användarvisningsbild
Illusionen

Inläggav Illusionen » 03 mar 2021 11:05

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Det är grundläggande kunskaper och betraktas inte som något märkvärdigt.

Fälten är svåra att förstå, riktigt luriga grejer :)

Du har redan fått svar, utöver dessa är mitt råd att du kanske borde börja med att läsa/repetera
trådens inledande inlägg.

De elektromagnetiska fälten har vi sedan länge lärt oss att härleda/påvisa/detektera/använda,
inom ramen för rumtiden (= ur vårt verklighetsperspektiv). Fältens orsak/ursprung är dock obekant.
Det trådens rubrik syftar på, är tänkbara svar på vad orsaken till fälten är att söka.
Konceptets slutsats är att ursprunget befinner sig ”bortom” vår förnimbara verklighet.
Aktuella samband går alltså inte att beskriva enbart med/via våra atomära storheter.
Något förenklat kan fälten betraktas som en konsekvens av rumtidens balansbehov gentemot atomen.
Fälten är m a o ”nyckeln”, kanske den enda, till en vidare förståelse av universum.

/ Illusionen / Bengt Hj Törnblom

Pax vobiscum
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 03 mar 2021 13:46

Illusionen skrev:
klorofyll skrev:

Fälten är svåra att förstå, ...

Vi kan ju enkelt förklara hur de verkar. Magneter har vi ju alla lekt med. Vi vet att om man för två stavmagneters nordpoler mot varann så repellerar (stöter bort) de varann. Och omvänt olika poler attraherar varann.
Elektriska fält erfar vi då det är oväder och vi ser elektriska urladdningar mellan molnen och jorden.
Du får fråga om det är något speciellt du vill veta, klorofyll. Eller sök på nätet.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 03 mar 2021 17:34

Anders skrev:Innan man verkligen satt sig in i Illusionens Deltakoncept är det svårt att säga vad tråden handlar om.

Illusionen skriver: ursprunget befinner sig ”bortom” vår förnimbara verklighet.
läsaren: Oooh, ... du menar? ... nej det gör du nog inte ...

Einstein: (och många andra som gjort en upptäckt) förklarar enkelt. Om du lyser med en lampa (som lyser starkt) på en metallplåt så slås elektroner loss.

Om en klocka rör sig alldeles vid gränsen till ett svart håls händelsehorisont så kommer vi att se att klocktiden saktar in jämfört med vårt armbandsur.

Vi ser här en skillnad mellan vad som kan observeras och vad som är en mycket dunkel formulering. Om vi visste vad Illusionen menade med ursprunget (i vardagliga termer) skulle vi möjligen kunna förstå.
Moderator

Användarvisningsbild
Illusionen

Inläggav Illusionen » 04 mar 2021 08:15

Att konceptet skall vara enkelt att förstå, bör betraktas som ett önsketänkande.
Snarare får vi nog acceptera att detta för flertalet är svårt, och kräver en lång startsträcka
innan målet kommer inom synhåll.
Att ange svårighetsgraden som ett argument som talar mot konceptet är då långsökt.
Vad jag kan se så har ingen här på FF lagt ned så mycket tid på att förklara, som i mitt fall.
Även om man inte alltid förstår så förefaller det som att konceptets nya infallsvinklar röner
visst intresse, vilket redan det är positivt. Så se gärna konceptet som en "trigger".
Ett överslag (1 jan – 15 feb) visar att trådarna,
• Vad utgör medvetandets referens ?
• Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?
sammantaget besöks ca var 4:e minut, vid jämn fördelning över dygnets alla timmar.

Pax vobiscum

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 04 mar 2021 13:46

Illusionen skrev:Att konceptet skall vara enkelt att förstå, bör betraktas som ett önsketänkande.

Vad är det som är svårt, Illusionen?
1.) Elektriska fält uppstår genom skillnader i spänning: högre spänning och kortare avstånd ger
högre fält.
2.) Magnetiska fält skapas av elektrisk ström: större ström ger högre magnetfält

Vad är det du vill beskriva? Är det världsalltet, eller är det de fält som vi utsätts för från vår sol och den bakgrundsstrålning som jorden omges av.

Jag tror det vore bra om du försöker vara mer konkret om det alls skall vara meningsfullt diskutera de elektromagnetiska fälten. Skolböckerna har ju redan tydligt nog förklarat hur fälten uppkommer och hur de används inom tekniken. Det finns mängder med tillämpningar. Kanske dags att skriva några rader om vilken roll du tillmäter de elektromagnetiska fälten och varför du behöver dessa i ditt koncept.
Moderator

Användarvisningsbild
Illusionen

Inläggav Illusionen » 04 mar 2021 15:00

Pilatus skrev:
Illusionen skrev:Att konceptet skall vara enkelt att förstå, bör betraktas som ett önsketänkande.

Vad är det som är svårt, Illusionen?

Du har startat en tråd med rubriken, ”Ett försök till kritik av deltakonceptet”.
I den tråden bekräftar du att du inte förstår mitt koncept.
Nu frågar du mig, Vad är det som är svårt, Illusionen? :)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 04 mar 2021 15:20

Illusionen skrev:
Pilatus skrev:Vad är det som är svårt, Illusionen?

Du har startat en tråd med rubriken, ”Ett försök till kritik av deltakonceptet”.

Jodå, jag har i likhet med andra inte förstått deltakonceptet. Men i denna tråden har vi begränsat oss till de elektromagnetiska fälten, hur de bildas av subatomära partiklar och deras laddningar. Jag frågar efter perspektiv, i vilken skala sätter du in dessa fält? Om rubrikens fråga skall ha någon mening måste det ju bestämmas hur objektet för dina studier ser ut.
Moderator

Användarvisningsbild
Illusionen

Inläggav Illusionen » 05 mar 2021 08:01

Pilatus skrev:
Illusionen skrev:
Pilatus skrev:Vad är det som är svårt, Illusionen?

Jodå, jag har i likhet med andra inte förstått deltakonceptet. Men i denna tråden har vi begränsat oss till de elektromagnetiska fälten, hur de bildas av subatomära partiklar och deras laddningar. Jag frågar efter perspektiv, i vilken skala sätter du in dessa fält? Om rubrikens fråga skall ha någon mening måste det ju bestämmas hur objektet för dina studier ser ut.

Trådens första inlägg inleds med citat,
"Vad representerar, och förutsätter, de elektromagnetiska fälten ?
Detta inlägg kan betraktas som ett komplement till tråden, Vad utgör medvetandets referens?
Inlägget beskriver några av de inledande basala steg rörande kommunikation/växelverkan som
resulterar i rum-tid, och var och hur de elektromagnetiska fälten, kommer in i bilden."

Fälten är en konsekvens av den av principerna MP och DRP beroende växelverkan, som beskrivs i tråden,
Vad utgör medvetandets referens ?
Växelverkan har egenskaper som antyder att DRP atomärt inkluderar en typ av resonans.
Jag har ännu inte vidareutvecklat detta i tråden, då det troligen skulle uppfattas som alltför komplicerat.
Som förberedelse har jag dock separat tagit upp resonansens grundläggande kännetecken i tråden.
Ingen har orkat kommentera detta, så responsen har helt uteblivit. Ett tips är att du ska beakta att DRP
innefattar individuella förankringar, vilket får till konsekvens att vi atomärt här har att göra med en typ
av i rummet komplex differentierad "multi-resonans", refererande till skilda MP-förankringar.
Balanskriteriet ∆Ø inkl fälthastigheten c, är bl a en konsekvens av detta.

Pax vobiscum

https://www.youtube.com/watch?v=-J8rKIS-66E

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 05 mar 2021 14:32

Att bygga ett upp ett metafysiskt system är ett livsverk.
Att grunda det i ett känt om en icke komplett fysiskt samband är intressant och vågat.
Hur gör man för att undvika att det man söker att påvisa inte har så hög genomslagskraft i tänkandet att man bortser från eventuella hål i resonemanget.
En annan fara bör ju också vara att resonemanget man söker att bevisa endast är underbyggt av det man försöker bevisa, ungefär vissa som religiösa skrifter. Men utan den känslomässiga bekräftelsen som dessa kan ha.

Jag är nyfiken och hoppas att du Illusionen någon gång vågar ta steget fullt ut och beskriver koncept som ursprung, mål och samhörighet.
Varje dag är en resa.

Användarvisningsbild
Illusionen

Inläggav Illusionen » 05 mar 2021 18:44

Marksa skrev:Att bygga ett upp ett metafysiskt system är ett livsverk.
Att grunda det i ett känt om en icke komplett fysiskt samband är intressant och vågat.
Hur gör man för att undvika att det man söker att påvisa inte har så hög genomslagskraft i tänkandet att man bortser från eventuella hål i resonemanget.
En annan fara bör ju också vara att resonemanget man söker att bevisa endast är underbyggt av det man försöker bevisa, ungefär vissa som religiösa skrifter. Men utan den känslomässiga bekräftelsen som dessa kan ha.

Jag är nyfiken och hoppas att du Illusionen någon gång vågar ta steget fullt ut och beskriver koncept som ursprung, mål och samhörighet.

Hej Marksa, och tack för kommentar.

Dina frågor är fullt berättigade, så problemet är hur jag ska kunna ge dig en möjlighet att bedöma det
rimliga i mitt koncept, och om det ö h t är möjligt. Jag är för flertalet en okänd person, så ska jag framstå
som trovärdig behöver jag redogöra för min bakgrund, och då ligger det nära till hands att tolka det som skryt.
Jag ser dock inget annat alternativ, så är beredd att testa, samtidigt som jag i förebyggande syfte ber om
ursäkt för ärligt redovisade fakta. :)

Trådarna,
• Vad utgör medvetandets referens ?
• Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?
har under en längre tid haft många besök (senaste dygnet > 600 visningar).
Så även de som i bakgrunden är intresserade och gör sig besvär att läsa mina inlägg får via en kortare
presentation möjlighet att göra en egen bedömning.

Först bör sägas att mitt koncept är ett rent fritidsintresse, utan några vidlyftiga ambitioner.
Bakgrunden beskriver jag som citat,
”I sökandet efter mekanismerna bakom de elektromagnetiska fälten, har jag som pensionär och intresserad
av naturvetenskap, även fått tid att förundras över att den akademiska världen förefaller sakna förmåga
att ge svar på några återkommande och fundamentala frågor inom fysiken.
Exempel, på sådana obesvarade fundamentala frågor och/eller definitioner är,

- VAD ÄR TID ?
- VAD ÄR KRAFT ?
- VAD ÄR DET VI FÖRNIMMER ?
- VAD UTGÖR MEDVETANDETS/JAGETS REFERENS ?

Begrunda gärna detta, då insikten om att dessa frågor ej är besvarade kan vara omtumlande !
Utan tillgång till svaren kan man enligt min personliga uppfattning, omöjligt ha en korrekt och fullständig
uppfattning om universum och dess innebörd.
När forskarvärlden hävdar att de förstår, samtidigt som ovanstående frågor ej kan besvaras, styrker det
min uppfattning att INGEN FÖRSTÅR fysiken och universum, på ett djupare plan.

Den inledande frågan, inför ett resonemang av föreliggande typ, med bl a inriktning på sökandet
efter de elektromagnetiska fältens ursprung, blir då, mot ovanstående bakgrund, om hela tanken på
att skriva en uppsats i ämnet, är befängd ? Troligen förhåller det sig så, men frågeställningen är egentligen
ointressant i mitt perspektiv, då ju målsättningen är att, av rent egenintresse, logiskt och enkelt,
försöka ge svar på aktuella frågor, inkl några existentiella frågeställningar, som ingen, trots mina enträgna
vädjanden, kunnat förklara för mig.
Min målsättningen är alltså inte att övertyga andra, utan att för egen del försöka finna förslag på svar.
Om ingen har förmågan att besvara mina frågor på ett trovärdigt sätt, vad vore annars alternativet ?
-.-
Har en hemsida http://www.deltakonceptet.se

Jag är gift med Tuulikki från Liuksiala (Karin Månsdotters domäner) utanför Tammerfors.
Min yrkesverksamma tid kännetecknas av den lite ovanliga yrkeskombinationen,
• Båtbyggare
• Ingenjör (tele-linjen)

Båten på hemsida har jag ritat själv, och även varit med och byggt.

Min specialitet är virvelströmsprovning. Av hemsidan framgår vad det rör sig om.
Erfarenhet av de komplexa impedansdiagram som användes inom virvelströmsprovning,
har varit till viss hjälp när konceptet tog form.

Min utbildning började med den lagstadgade utbildning som fanns att tillgå när jag var grabb
Det var 7-årig ”folkskola”, där jag började i ”småskolan” (= klass 1 och 2), när jag var 6 år.
Därefter följde ytterligare tre år i ”folkskolan”.
Det gick bra, och det hände att jag blev tillsagd av lärarinnan att gå runt i klassrummet och hjälpa
övriga elever, när de hade problem med besvärliga matematikuppgifter.
Någon ytterligare utbildning efter ”folkskolan” var inte att tänka på, då mina föräldrar inte ansåg
sig ha råd att betala de terminsavgifter som på den tiden var obligatoriska vid vidareutbildning.

I klass 5, inför sommarlovet, frågade min lärarinna om jag inte skulle söka till realskolan.
Jag förklarade det ekonomiska läget, och att mina föräldrar sagt bestämt nej till vidare studier.
Saken borde då vara utagerad, men min lärarinna var en viljestark person med egna åsikter,
som på eget initiativ tog kontakt med min mor och försökte övertala henne att låta mig söka.
Har vi inte pengar så får vi acceptera det, var budskapet från min mor, det var alltså omöjligt.
Därefter hände inte så mycket, men så en dag i slutet av terminen förklarade min lärarinna
överraskande att Västerås stad skulle starta en gratis utbildning avsedd för elever med bra betyg
(som av någon anledning inte sökt till gymnasiet), och då hade inte mina föräldrar så mycket att
sätta emot. Jag har alltså min engagerade och envisa lärarinna att tacka för att jag fick möjligheten.

Detta ledde till att jag vid 14 års ålder började arbeta i min fars båtbyggeri på kvällarna, parallellt
med att jag på dagtid gick teknisk linje på Västerås Praktisk Realskola.
Det blev inte mycket tid över till läxläsning.
Utöver den obligatoriska realutbildningen ingick div tekniska/praktiska ämnen i undervisningen,
som t ex ritteknik, materiallära, verkstadsteknik byggnadsteknik, mm.
I matematik hade vi en sträng och duktig lärare, Eskil Alven.
I tredje klass tror jag antalet elever i klassen hade reducerats till 16, alla pojkar. Då testade Alven oss,
genom att låta oss göra ett matematikprov taget från gymnasiets studentskrivning på reallinjen.
Vad jag minns hade alla i klassen godkänt på provet, och Alven var märkbart nöjd.
Min lärarinna i ”folkskolan” och ”magister” Alven i ”realskolan” har båda haft en avgörande och positiv
påverkan på mitt fortsatta liv.
Efter den ordinarie undervisningen på dagtid var det två kvällar i veckan praktisk yrkesutbildning.
Vi fick då lära oss svarva, fräsa, svetsa, nita, mm, i ASEA:s verkstadsskolas lokaler.
Därefter arbetade jag kontinuerligt fram till pensioneringen vid 65 års ålder.

Då jag alltid varit intresserad av naturvetenskap, och fascinerad av radioteknik, läste jag i 20-årsåldern
parallellt med yrkeslivet på egen hand (utan tillgång till lärare) in en ingenjörsutbildning.
Tenterade därefter och avlade examen i Stockholm på teleteknisk linje.
I samband med tentamen i det huvudämne som ligger till grund för mitt koncept slog den ansvarige
lektorn följe med mig ut efter tentamen, och försökte något överraskande övertala mig att byta linje
från tele till mekanik. Skälet han angav var att han ansåg att jag hade en speciell fallenhet/talang
som borde tillvaratas, och bäst skulle komma till sin rätt på den mekaniska linjen.
Balanskriteriet ∆Ø representerar egentligen en ”hållfasthetslösning”, hemmahörande inom mekaniken.
Jag vill ej redovisa mina ”teoretiska” betyg offentligt, men kan nämna att jag har arbetsbetyg där jag
av arbetsgivare får det skriftliga omdömet ”exceptionellt begåvad” med syftning på kreativitet/konstruktion.
Nu i efterhand tror jag att lektorn hade rätt, jag hör nog mer hemma på den mekaniska linjen än på tele-linjen.

Jag har i övrigt aldrig legat samhället till last, är ostraffad, och har plikttroget betalat skatt i alla år.
Ärlighet, idogt arbete, och kunnande, har varit ledord.

Jag har varit på väg att lämna FF några gånger, ev kan detta inlägg i så fall få bli ett lämpligt avslut.

Pax vobiscum

https://www.youtube.com/watch?v=DdoEb_87Cn8

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 05 mar 2021 20:46

Marksa skrev:Att grunda det i ett känt om en icke komplett fysiskt samband är intressant och vågat.

Men hur ser den värld ut som Illusionen har i sina tankar? Jag tycker om experiment och konkretion före en modell som saknar stöd i åtminstone någon observation.

Bild
Pieter Zeeman magneto-optiskt experiment, Paul Ehrenfest och Albert Einstein på besök ca 1920
Moderator

Användarvisningsbild
Illusionen

Inläggav Illusionen » 06 mar 2021 08:50

Marksa skrev:En annan fara bör ju också vara att resonemanget man söker att bevisa endast är underbyggt av det man försöker bevisa,

Oavsett om jag har rätt eller fel så har ditt påpekande en poäng jag missade, och i viss mån även ett filosofiskt värde.
Vi vänder på frågeställningen och frågar, hur bevisas att verkligheten inte är en illusion, om svaren på frågorna jag
inledningsvis nämner saknas ?

Kardinalfelet (enligt min uppfattning) flertalet gör sig skyldiga till, bottnar i att man genomgående och aningslöst
använder verkligheten inkl dess atomära begrepp som referens ! M a o, vilka atomära bevis/belägg finns för att den
av ”jaget” förnimbara verkligheten inkl atomära begrepp, utgör universums absoluta/yttersta nav/referens ?

Pax vobiscum

Återgå till "Filosofi"