Liv efter döden?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 30 jan 2009 13:59

Avantgardet skrev:Inte värre än att droga sig medvetslös.

Har blivit medvetslös via legala droger på sjukhus, sövts. Fick fina drömmar med sömntabletter. Dock ej trixat med droger på egen hand.

Minns Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 30 jan 2009 14:21

Brukar aldrig drömma just nånting. Brukar inte ens minnas huruvida jag sovit eller inte. Tänker att det kan vara ett liknande fenomen döden. En lucka, som nåt man inte kan dra sig till minnes.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 30 jan 2009 14:29

Avantgardet skrev:Brukar aldrig drömma just nånting. Brukar inte ens minnas huruvida jag sovit eller inte. Tänker att det kan vara ett liknande fenomen döden. En lucka, som nåt man inte kan dra sig till minnes.

Minnesluckor i intighetens adventskalender...

funderar Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Clouds flashback
Kontakt:

Relativt

Inläggav Clouds flashback » 31 jan 2009 03:13

PS! Är det så här att vara död medan man lever hur skall det då bli när man är död? [/quote]

Det jag menade med denna paradox att dom som såg svart lever om sitt liv.

Allt vi ser/hör/känner/smakar/dofter är relativ särskilt kombinerat med en motpart är. Även den naturlag som kanske är den viktigaste upptäckten för astrofysiken och för naturvetenskapen i allmänhet utgår från att allt är relativt.
Kort och gott allt är relativt.

Varför skulle inte döden kunna vara relativ?

Goze

Re: Liv efter döden?

Inläggav Goze » 14 apr 2021 21:05

Vad är det filosofiska konsensuset kring vad som händer efter döden? Vad anser vi svenskar? Personligen tror jag på ett liv efter döden, men det lär inte vara evigt.

iris

Inläggav iris » 14 apr 2021 21:31

Goze skrev:Vad är det filosofiska konsensuset kring vad som händer efter döden? Vad anser vi svenskar? Personligen tror jag på ett liv efter döden, men det lär inte vara evigt.

...efter mångåriga studier inom teoretisk filosofi vid universitet kan jag säga att jag inte har hört talas om att det skulle finnas någon diskussion kring ämnet, därmed ingen koncensus och därför inget svar på den första delen av din fråga.
Vad anser svenskar? Alla som är 60 och nedåt har fostrats in i ateism - därmed tror förmodligen majoriteten att de bara avlider och det blir svart (vilket stämmer med forskningen kring döden och vad som händer efter) - endast 20% i väst har en medvetenhet att de är döda - av dessa kommer 99% till ett mörkt rum och ca 1% av de som är medvetna om att de är döda - kommer till släktingar, vänner och Gud (ja Kärlek).

Detta är vad forskningen säger..

Goze

Inläggav Goze » 14 apr 2021 21:44

iris skrev:
Goze skrev:Vad är det filosofiska konsensuset kring vad som händer efter döden? Vad anser vi svenskar? Personligen tror jag på ett liv efter döden, men det lär inte vara evigt.

...efter mångåriga studier inom teoretisk filosofi vid universitet kan jag säga att jag inte har hört talas om att det skulle finnas någon diskussion kring ämnet, därmed ingen koncensus och därför inget svar på den första delen av din fråga.
Vad anser svenskar? Alla som är 60 och nedåt har fostrats in i ateism - därmed tror förmodligen majoriteten att de bara avlider och det blir svart (vilket stämmer med forskningen kring döden och vad som händer efter) - endast 20% i väst har en medvetenhet att de är döda - av dessa kommer 99% till ett mörkt rum och ca 1% av de som är medvetna om att de är döda - kommer till släktingar, vänner och Gud (ja Kärlek).

Detta är vad forskningen säger..

Ingen vet vad som händer efter döden, eftersom man inte kan berätta för andra på den här jorden att man är död.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 15 apr 2021 06:01

Jag tänker att det som blir kvar, när man dör, är det som betyder någonting...

iris

Inläggav iris » 15 apr 2021 07:42

Goze skrev:Ingen vet vad som händer efter döden, eftersom man inte kan berätta för andra på den här jorden att man är död.

Det finns gott om människor som har avlidit (vilket läkarn berättar om) och där läkarna som är där när de dör, ser att dessa människor inte har någon hjärnaktivitet eller någon livsaktivitet alls - men där de (läkarna) lyckas återuppväcka dem och de som har haft medvetande om att de avlidit berättar - detta är ju vad han berättar om. Han är akutläkare och berättar om den forskning som finns kring de som avlidit, varit döda ett tag och man lyckas få liv i dem igen.
Som jag sa - 80 % minns inget alls.
20 % (här i väst och 30% i öst) berättar att de vet att de är döda, att de avlidit och att de hamnar i ett mörkt rum.
1-2% av dessa i rummet får komma till ljuset (Gud).

Detta finns det annan forskning kring också. Jag har läst den och jag har också lagt upp länkar i ett annat tema här kring detta. VI VET DÄRMED.
Vi vet vad som händer.
Det som händer stämmer dessutom helt överens med vad Bibeln säger och det som Jesus lärde ut. Vad den läkaren där säger i videon överensstämmer helt med vad Jesus sa. Så är det.
Vare sig människor vill det eller inte, tycker själva att det stämmer eller inte, har några andra trosföreställningar eller inte.
Det är så att forskningen idag kring död är avancerad och våra instrument exakta och man gör faktiskt en aktiv forskning kring död.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 15 apr 2021 12:41

Det kan ju vara så att medvetandet överlever den fysiska döden men så småningom ebbar ut... och att man fullt ut accepterar det när detta sker...

Man tar långsamt farväl
Algotezza aka Algotezza

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 15 apr 2021 14:29

Själen eller det man kan kalla jaget svävar ut ur kroppen.

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 15 apr 2021 21:03

Finns inget liv efter döden. Jag har accepterat detta och är nöjd med detta svar.
Frågar man gamla människor om de vill leva 10 år till svarar alla att de inte vill det. I livets slutskede när kraften tryter vill man ha ett avslut och det är naturligt.

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 16 apr 2021 11:54

Trodde inte heller på liv efter detta innan jag hade utomkroppen upplevelser som tvingar mig att tro det.

FrökenLisa

Inläggav FrökenLisa » 18 apr 2021 12:31

Vissa tror på liv efter döden, men det är väl upp till var och en.
https://www.synskonline.se/medialt/andl ... an-himlen/

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 18 apr 2021 14:05

Pollen skrev:
förstår mig själv skrev:Trodde inte heller på liv efter detta innan jag hade utomkroppen upplevelser som tvingar mig att tro det.

Jag hade en märklig upplevelse efter en fallolycka, ingenting allvarligt men jag slocknade en stund och väcktes av vänner.
Inget ljus, minns jag. Faktiskt bara en dimma, typ. Och röster. Jag gav mig till känna och såg fortfarande ingenting men hörde röster. De förklarade att det är så det är: Vi är här och ser var vi behövs där nere.
När jag frågade varför någon vill tillbaka dit ner, skrattade de igenkännande och sa att Så tänkte vi alla som var nya här.
Jag minns att de (fortfarande bara röster) visade mig - typ som genom glipor i moln - hur flera av dem försvann ner till härdar av mänsklig misär och gjorde vad som är rätt, mördades och återvände hit upp (eller var det är) till dimman och letade nya objekt.
Särskilt han som försvann ner till en läkarstation i en glänta i djungeln. En frisk soldat kom dit och krävde att bli servad, nekades givetvis och läkarn mördades. Han var strax hos oss igen. Vad som hände där nere efter mordet vet vi inte. Det är inte vår sak, förklarade de.

Jag tror inte på ett liv efter detta.
Men jag vill minnas det här som ett kärt minne, triggat av någonting hos mig själv som jag inte vet vad det är.
Förklaringen till min nära-döden-upplevelse har jag inte. Jag är nöjd med det. Den är bara en i raden av häpnadsväckande upplevelser som jag har haft.
Aldrig nånsin har jag känt mig lockad att se dem som bevis på det övernaturliga, gudar, andar eller demoner.

Intressant. Jag föredrar dock att tro på mina sinnen i sådana här fall.

Återgå till "Religion och andlighet"