Liv efter döden?
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Liv efter döden?
Liv efter döden finns väl i den mån det finns liv före döden. Den som verkligen lever kan inte dö... eller?
Algotezza aka Algotezza
iris skrev:xion skrev:iris skrev:
Men vi verkar ha en funktion inom oss som gör att vi - mår bra - av att göra gott och rätt... varför skulle vi ha den funktionen menar du om den inte fyller någon funktion?
Du frågar vad den skulle ha för funktion????
Tänk dig hur vår värld skulle vara om vi alla och alltid gjorde det som var "gott och rätt".
Jag behöver inte föreställa mig det - utan jag frågar dig istället varför vi inte gör DET...när vi alla förstår och vet och kan tänka oss hur det hade varit... VARFÖR gör vi inte det????
Därför att vi är människor och att "det är mänskligt att fela".
xion skrev:iris skrev:xion skrev:
Du frågar vad den skulle ha för funktion????
Tänk dig hur vår värld skulle vara om vi alla och alltid gjorde det som var "gott och rätt".
Jag behöver inte föreställa mig det - utan jag frågar dig istället varför vi inte gör DET...när vi alla förstår och vet och kan tänka oss hur det hade varit... VARFÖR gör vi inte det????
Därför att vi är människor och att "det är mänskligt att fela".
Vad är det för brainless logik? Bättre sagt ingen logik alls...
Pollen skrev:Till iris predikningar vill jag bara säga det som jag skrivit tidigare:
Ateism tar bara ställning till en enda fråga: Finns gudar?
Solklart svar för en del är Nej!
För andra är svaret att Så länge det inte finns evidens för gudar så tror vi inte på dem.
Ateism är inte en ism i meningen ideologi - det finns ingen ateistisk samhällssyn, etik, politik, världsbild ...
Ateism är inte en "tro".
En ateist lever kanske ett utsvävande liv, en annan ett tillbakadraget liv som en munk eller nunna.
Vi ateister kommer i många arter; vi är blommor på en äng, inte hårt tuktade vinstockar som bara finns till för någon annan.
gäsp....
Pollen skrev:Ateism tar bara ställning till en enda fråga: Finns gudar?
Tror du att slumpen styr människans liv?
iris skrev:Men vi verkar ha en funktion inom oss som gör att vi - mår bra - av att göra gott och rätt... varför skulle vi ha den funktionen menar du om den inte fyller någon funktion?
Vi mår bra av göra gott för varandra för att det gynnar oss i det långa loppet att vara hjälpsamma. Vi gör det förvisso för stunden och utan att förvänta oss en belöning, men om man delar med sig av sin godhet så gynnar det helheten i det längre loppet. det vet du väl Iris?
Varje dag är en resa.
Marksa skrev:iris skrev:Men vi verkar ha en funktion inom oss som gör att vi - mår bra - av att göra gott och rätt... varför skulle vi ha den funktionen menar du om den inte fyller någon funktion?
Vi mår bra av göra gott för varandra för att det gynnar oss i det långa loppet att vara hjälpsamma. Vi gör det förvisso för stunden och utan att förvänta oss en belöning, men om man delar med sig av sin godhet så gynnar det helheten i det längre loppet. det vet du väl Iris?
Vad jag vet, vad jag har fått uppleva av människor som är "framgångsrika", vad jag har fått se och vara med om gällande människor påvisar inte alls det du skriver - tvärtom. Vår värld är rofferier, manipulationer, lögner, stöld, mord och övergrepp på barn och kvinnor och andra som är svagare, det är krig och våld i vår historia som har format mänskligheten och gör de än idag - de ledare som människor vill ha är oftast psykopater av stora mått och de ljuger, stjäl och mördar - om det finns undantag som Gandhi eller ML King - mördas de direkt.
DET VET JAG.
Den slags sagovärld som du verkar leva i får du gärna propagera för och tro på - men den verkliga världen som är - människans verkliga varande --- och glöm inte --- JUDAR ÄLSKAR VI ATT MÖRDA OCH HATA...
Det är den värld och de människor jag känner till.
Att de sedan inte tror på Gud eller ett liv där de ska få betala för det de gör - tacka fan för det!!! Deras fader - fan - väntar dock på dem med öppna armar så att de kan få betala för det de gjorde här.
De som påstår sig söka "gud" vill dessutom ofta ha makt, de vill äga gudomlighet eller få kunskaper eller annat i det fördolda och i hemliga sällskap.
DET vet jag.... hatiska, mordiska själviska lögnare är de flesta av människorna -- och låssas vara små ulliga gulliga lamm ---

Med den beskrivningen av dina medmänniskor, hur skulle du beskriva dig själv? Det jag utläser av ditt inlägg är ett tankesinne fullt av motvilja o hämnd. Varför öht belasta sig med tankar vad för slags straff Gud utmäter åt syndare efter deras död? Det har du inte den minsta makt att påverka annat än att som god Kristen be för deras själar. Den eventuella bestraffningsprocessen för syndare angår inte dig, den står mellan syndaren o Gud. Jag frågar mig om inte de tankar kring synd o straff du uttrycker här, avslöjar en besvikelse, frustration över hur saker ting borde vara, utan att ha alternativet klart för sig.
Avskyvärd grymhet, oanständighet, o omoral har funnits i alla tider o kommer att pågå så länge vi inte förstår alternativet: en insikt o handlingsberedskap i tanke, tal o gärning som leder till människans medfödda kärleksbehovs tillfredsställelse. Det onda i världen finns som en hänvisning till det goda.
Avskyvärd grymhet, oanständighet, o omoral har funnits i alla tider o kommer att pågå så länge vi inte förstår alternativet: en insikt o handlingsberedskap i tanke, tal o gärning som leder till människans medfödda kärleksbehovs tillfredsställelse. Det onda i världen finns som en hänvisning till det goda.
531bts skrev:Med den beskrivningen av dina medmänniskor, hur skulle du beskriva dig själv? Det jag utläser av ditt inlägg är ett tankesinne fullt av motvilja o hämnd. Varför öht belasta sig med tankar vad för slags straff Gud utmäter åt syndare efter deras död? Det har du inte den minsta makt att påverka annat än att som god Kristen be för deras själar. Den eventuella bestraffningsprocessen för syndare angår inte dig, den står mellan syndaren o Gud. Jag frågar mig om inte de tankar kring synd o straff du uttrycker här, avslöjar en besvikelse, frustration över hur saker ting borde vara, utan att ha alternativet klart för sig.
Intressant hur vi läser varandra - inte sant...

Men, det min post ger uttryck för är hyckleriet och makeupen --- den som ska dölja bölderna och stanken av det bakomliggande. Det evigt friserade och denna yta jag är så hjärtinnerligt trött på i alla tomma ord.
Så - de vanliga enkla människorna som oftast inte kommer till tals är de samma över hela världen - de är i norm (förutom i väst - hahahahah) goda och snälla.
Handlingsberedskapen är i den lilla miljön, i allt i hemmet med nära och kära. Det är inte lätt att ha en närhet med människor som inte har tid, är själviska eller tänker mest på andra på andra sidan världen de kan ge pengar till och glömma - för att slippa göra det de kan av värme i sin egen närhet.
Detta slags utbredda hyckleri --- äcklar mig.
Vanliga människor som sitter och tittar när någon blir ihjälslagen utan att ingripa. Filmar så de kan lägga upp det på FB och ordar fett om hur vänliga de är... hur de står upp för de "utsatta" grupperna.
Var är då den där handlingsberedskapen? Såg ett inslag där man har intervjuat folk på gatan och frågat om de vill ta hem en muslim att leva hos dem --- sörja för dem - INGEN ville det... hahahahah... sådana är människor.
Vem är jag? Ja... en trött typ förmodligen --- och det enda jag ordar ut är driten alla försöker dölja --- makeup ...
Pollen skrev:
Är du verkligen kristen, eller jobbar du på att få kristna att framstå som helt världsfrånvända?
Men berätta för mig vad och hur en kristen är?!! Det är ju intressant att veta så att jag kan tyda din post...
iris skrev:Marksa skrev:iris skrev:Men vi verkar ha en funktion inom oss som gör att vi - mår bra - av att göra gott och rätt... varför skulle vi ha den funktionen menar du om den inte fyller någon funktion?
Vad jag vet, vad jag har fått uppleva av människor som är "framgångsrika", vad jag har fått se och vara med om gällande människor påvisar inte alls det du skriver - tvärtom. Vår värld är rofferier, manipulationer, lögner, stöld, mord och övergrepp på barn och kvinnor och andra som är svagare, det är krig och våld i vår historia som har format mänskligheten och gör de än idag - de ledare som människor vill ha är oftast psykopater av stora mått och de ljuger, stjäl och mördar - om det finns undantag som Gandhi eller ML King - mördas de direkt.
DET VET JAG.
Den slags sagovärld som du verkar leva i får du gärna propagera för och tro på - men den verkliga världen som är - människans verkliga varande --- och glöm inte --- JUDAR ÄLSKAR VI ATT MÖRDA OCH HATA...
Det är den värld och de människor jag känner till.
Att de sedan inte tror på Gud eller ett liv där de ska få betala för det de gör - tacka fan för det!!! Deras fader - fan - väntar dock på dem med öppna armar så att de kan få betala för det de gjorde här.
De som påstår sig söka "gud" vill dessutom ofta ha makt, de vill äga gudomlighet eller få kunskaper eller annat i det fördolda och i hemliga sällskap.
DET vet jag.... hatiska, mordiska själviska lögnare är de flesta av människorna -- och låssas vara små ulliga gulliga lamm ---
![]()
![]()
"What goes around comes around" Du frågade varför vi mår bra av göra gott och rätt. Jag svarade korrekt på frågan och du anser att jag lever i fantasi värld. Ja kanske det, jag lever i alla fall inte i ditt mardrömsscenario, den får du ha alldeles för dig själv. Tack gode gud för det.
Alla människor har förmågan till att göra gott och rätt, och återigen, alla människor har även förmågan att skada och förstöra, med vilje eller i oförstånd. Och en del är så skadade eller böjda att det kan kallas ondska.
Vad man än klär detta i för utstyrsel beror oftast på kultur och bakgrund. Jag vet inte om ett sammanhang där ondskan är helt borta, utom möjligen i de omständigheter där kniven eller starkt hämmande droger har använts.
Vad vi kan göra är att ta till oss från de goda exemplen och träna oss i att utvidga sfären som innefattas i våran empati och medkänsla. Träna i att tänka de goda tankarna, prata gott om varandra, och agera därefter.
Varje dag är en resa.
Pollen skrev:iris skrev:Pollen skrev:
Är du verkligen kristen, eller jobbar du på att få kristna att framstå som helt världsfrånvända?
Men berätta för mig vad och hur en kristen är?!! Det är ju intressant att veta så att jag kan tyda din post...
" --- och glöm inte --- JUDAR ÄLSKAR VI ATT MÖRDA OCH HATA..."
Och lite längre ner skriver du:
"DET vet jag.... hatiska, mordiska själviska lögnare är de flesta av människorna -- och låssas vara små ulliga gulliga lamm"
som även är din beskrivning av de flesta judar, ju.
Inser du vad du skriver?
Jag frågade inte dig om mig själv eller mina ord - jag frågade dig om ditt påstående och din definition av kristen...
OM du inte kan leverera - låt bli att kommentera som om du vet.
Marksa skrev:
"What goes around comes around" Du frågade varför vi mår bra av göra gott och rätt. Jag svarade korrekt på frågan och du anser att jag lever i fantasi värld. Ja kanske det, jag lever i alla fall inte i ditt mardrömsscenario, den får du ha alldeles för dig själv. Tack gode gud för det.
Alla människor har förmågan till att göra gott och rätt, och återigen, alla människor har även förmågan att skada och förstöra, med vilje eller i oförstånd. Och en del är så skadade eller böjda att det kan kallas ondska.
Vad man än klär detta i för utstyrsel beror oftast på kultur och bakgrund. Jag vet inte om ett sammanhang där ondskan är helt borta, utom möjligen i de omständigheter där kniven eller starkt hämmande droger har använts.
Vad vi kan göra är att ta till oss från de goda exemplen och träna oss i att utvidga sfären som innefattas i våran empati och medkänsla. Träna i att tänka de goda tankarna, prata gott om varandra, och agera därefter.
Tack!
ÄNTLIGEN ett svar som kom ur hjärtat --- hur svårt det än faller oss! --- du lever inte mitt mardrömsscenario? Då bryr du inte dig om andra --- bara ditt eget då?
Det finns nämligen en korrelation mellan vad andra utsätter sina medmänniskor för och det som de bär inom sig. Vem är helt befriad från detta? Ja sitter man på ett berg och mediterar och tänker på fåglar så slipper man samröre med de som måste få leva ut sitt eget inre helvete överallt hela tiden.
Att förneka att någonsin blivit utsatt för andra människor är just att leva i en låtsasvärld -men ... du säger "Jag vet inte om ett sammanhang där ondskan är helt borta, utom möjligen i de omständigheter där kniven eller starkt hämmande droger har använts" - det är äkta, rätt....
Ärlighet är bra.
Rest my case.
iris skrev:Marksa skrev:
Tack!
ÄNTLIGEN ett svar som kom ur hjärtat --- hur svårt det än faller oss! --- du lever inte mitt mardrömsscenario? Då bryr du inte dig om andra --- bara ditt eget då?
Det finns nämligen en korrelation mellan vad andra utsätter sina medmänniskor för och det som de bär inom sig. Vem är helt befriad från detta? Ja sitter man på ett berg och mediterar och tänker på fåglar så slipper man samröre med de som måste få leva ut sitt eget inre helvete överallt hela tiden.
Att förneka att någonsin blivit utsatt för andra människor är just att leva i en låtsasvärld -men ... du säger "Jag vet inte om ett sammanhang där ondskan är helt borta, utom möjligen i de omständigheter där kniven eller starkt hämmande droger har använts" - det är äkta, rätt....
Ärlighet är bra.
Rest my case.
Du försöker trigga mig. men se det går ju inte.
Det är fortfarande du som frågar varför vi mår bra av att göra gott och göra rätt. Och jag svarar återigen på detta på ett korrekt sätt.
Då utökar du ditt svar med än mer obskyra beskyllningar om min karaktär och liv, som du till synes vet väldigt lite om.

Men nu var det ju inte det som frågan handlade om eller hur?
Att det finns oförrätter och ondska i världen det har vi konstaterat rätt många gånger nu. Men det finns även godhet, men du vill inte se detta? Saknas det en plats i dig där kärleken och godheten kan bo och växa?
Vila nu.
Varje dag är en resa.
Marksa skrev:
Du försöker trigga mig. men se det går ju inte.

Nej - hos mig är nog problemet att platsen är för stor, vilket retar gallfeber på mig - vilket jag tar ut på alla andra så att "gracerna" fördelas jämnt och fint...

Återgå till "Religion och andlighet"