Pilatus skrev:klorofyll skrev:Pilatus skrev:Men vi kan inte veta vad som är en absolut sanning i empirisk mening.
Det är väldigt mycket som vi inte vet.. Skjut undan det till en annan dag, det gör inget om det läggs på hög. Tala hellre om vad vi kan veta!
Jag har inte uttalat mig om vad som är absolut sant. Iris vill gärna tro att det existerar en person som är absolut sann. Men jag förstår inte sådana språkliga satser. Vi är, eller har varit. Jesus kan ha varit en person som levt i Galileen för 2000 år sedan. Men det finns inga samtida anteckningar om den saken, inte hos Sanhedrin. Kanske gjordes inga noteringar om händelser som avhandlats i det judiska rådet? Romarna har inte noterat något om Jesus heller. Och Josefus (37-100) anses ha skrivit några rader om Jesus (Testimonium Flavianum) i bok 18 av Judiska fornminnen. Händelser i Jesu liv skrevs det om efter Jerusalems förstörelse år 70 hos synoptikerna. Men ingen samtida är känd som förde anteckningar.
Jag tror väl på själva grejen att man kan vara helt ren, utan skuld...
Men för personlig del, så vill jag inte bli Jesus, ingen påstår ens att det är möjligt, vad jag vet.
Jag tycker att det låter trevligare att sträva efter Buddha-status... Eller är det samma sak?