Finns en absolut sanning?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav David H » 24 maj 2021 10:32

Pilatus skrev:Min egen inställning skiljer mellan matematik och logik, å ena sidan, och empiriska sanningar å den andra. Det absoluta tillhör den förra kategorien, men inte den senare. Får se om vidare läsning kan klara ut begreppet bättre.

En sund inställning tycker jag, och svårare än så behöver det inte vara. Det går sen att vrida och vränga på lite olika sätt, men det du skriver är något som det alltid går att återknyta till.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 24 maj 2021 10:33

Håller inte med om att det är logiskt att anta att det finns en ”materiell” orsak till våra förnimmelser. Det är mer logiskt att vara snål med antaganden. Det enda jag antar är våra ”subjektiva” upplevelser.

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 24 maj 2021 10:40

förstår mig själv skrev:Håller inte med om att det är logiskt att anta att det finns en ”materiell” orsak till våra förnimmelser. Det är mer logiskt att vara snål med antaganden. Det enda jag antar är våra ”subjektiva” upplevelser.

Det beror på sammanhanget, tänker jag. Från pragmatiskt perspektiv kan det exempelvis vara motiverat att anta materiell orsak. Ibland är det mer motiverat att vara mer snål med antaganden. Men med maximal snålhet kan man ifråga sig om det ens är motiverat att försöka formulera begripliga ord..kanske vi borde nöja oss med att säga "blubb blubb" som amöbor :)

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 24 maj 2021 10:45

rekoj skrev:
förstår mig själv skrev:Håller inte med om att det är logiskt att anta att det finns en ”materiell” orsak till våra förnimmelser. Det är mer logiskt att vara snål med antaganden. Det enda jag antar är våra ”subjektiva” upplevelser.

Det beror på sammanhanget, tänker jag. Från pragmatiskt perspektiv kan det exempelvis vara motiverat att anta materiell orsak. Ibland är det mer motiverat att vara mer snål med antaganden. Men med maximal snålhet kan man ifråga sig om det ens är motiverat att försöka formulera begripliga ord..kanske vi borde nöja oss med att säga "blubb blubb" som amöbor :)

Jag betvivlar inte tex naturlagarna i min ”subjektiva” värld.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 24 maj 2021 11:08

förstår mig själv skrev:Jag betvivlar inte tex naturlagarna i min ”subjektiva” värld.

Det är säkert sant då du säger att du kan observera en röd boll som ett barn leker med på stranden. Men naturlagarna är litet knepigare och hur absoluta är dessa? Inom kvantmekaniken är lagbundenheten inte tillämpbar på samma sätt som Newton beskrev i Philosophiæ Naturalis Principia Mathematica.
Moderator

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 24 maj 2021 11:08

förstår mig själv skrev:
rekoj skrev:

Jag betvivlar inte tex naturlagarna i min ”subjektiva” värld.

OK. Själv betvivlar jag naturlagarna i min subjektiva värld. I den objektiva världen däremot förefaller naturlagarna hyfsat orubbliga.

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 24 maj 2021 13:10

Pilatus skrev:
förstår mig själv skrev:Jag betvivlar inte tex naturlagarna i min ”subjektiva” värld.

Det är säkert sant då du säger att du kan observera en röd boll som ett barn leker med på stranden. Men naturlagarna är litet knepigare och hur absoluta är dessa? Inom kvantmekaniken är lagbundenheten inte tillämpbar på samma sätt som Newton beskrev i Philosophiæ Naturalis Principia Mathematica.

Jo såklart men i princip.. Annan invändning mot naturlagarna är att det sker så många sammanträffande så man kan nog mer primitivt formulera en del av lagarna.

iris

Inläggav iris » 24 maj 2021 14:19

rekoj skrev:
Pilatus skrev:Min egen inställning skiljer mellan matematik och logik, å ena sidan, och empiriska sanningar å den andra. Det absoluta tillhör den förra kategorien, men inte den senare. Får se om vidare läsning kan klara ut begreppet bättre.

En sund inställning tycker jag, och svårare än så behöver det inte vara. Det går sen att vrida och vränga på lite olika sätt, men det du skriver är något som det alltid går att återknyta till.

Jag tänker så här (börjar med Pilatus post ovan) --- du verkar förväxla (vilket du inte verkar vara ensam om) områden där vi applicerar sanning och själva - SANNINGEN per se.
Som jag sa.
Sanning per se är absolut.
De områden där man kan applicera sanning behöver kanske inte vara absoluta.

Är sanningen inom något område absolut? Och diskuterar vi områden där det kan finnas en absolut sanning - eller OM DET FINNS en absolut sanning.
Jag håller på det senare när jag ser på överskriften till detta tema.
:)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 24 maj 2021 14:48

förstår mig själv skrev:Jo såklart men i princip.. Annan invändning mot naturlagarna är att det sker så många sammanträffande så man kan nog mer primitivt formulera en del av lagarna.

Hur man handskats med tanken på en absolut verklighet beror på vilken filosofisk bakgrund filosoferna har haft.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 24 maj 2021 15:33

iris skrev:Är sanningen inom något område absolut? Och diskuterar vi områden där det kan finnas en absolut sanning - eller OM DET FINNS en absolut sanning.

Det kan bli hur invecklat som helst om man ser till vilka som älskar att laborera med absolut-begreppet. Vem orkar med att läsa Christopher Jacob Boström numera?

... den sanna verkligheten är personlig och filosofin följaktligen vetenskapen om personliga väsenden såsom sådana, emedan endast i abstraktionen någonting finns, som är blott och bart självmedvetande, under det allt verkligt är individuellt eller fullt bestämt självmedvetande (medvetande om något), eller med andra ord förnimmande väsende eller person ...
Wikipedia försöker reda ut begreppen, kanske något som kan hjälpa Illusionen?

Jag har en gammal bok hemma som även innehåller skrifter av Johan Jacob Borelius, som blev hegelian. Den får vila i bokhyllan.
Moderator

iris

Inläggav iris » 24 maj 2021 16:25

Pilatus skrev:
iris skrev:Är sanningen inom något område absolut? Och diskuterar vi områden där det kan finnas en absolut sanning - eller OM DET FINNS en absolut sanning.

Det kan bli hur invecklat som helst om man ser till vilka som älskar att laborera med absolut-begreppet. Vem orkar med att läsa Christopher Jacob Boström numera?

... den sanna verkligheten är personlig och filosofin följaktligen vetenskapen om personliga väsenden såsom sådana, emedan endast i abstraktionen någonting finns, som är blott och bart självmedvetande, under det allt verkligt är individuellt eller fullt bestämt självmedvetande (medvetande om något), eller med andra ord förnimmande väsende eller person ...
Wikipedia försöker reda ut begreppen, kanske något som kan hjälpa Illusionen?

Jag har en gammal bok hemma som även innehåller skrifter av Johan Jacob Borelius, som blev hegelian. Den får vila i bokhyllan.

För mig framstår detta som en slags psykologisk övertygelse...

För vår undersökning kanske vi kan kan skilja mellan en slags spontan naturlig visshet, som uppkommer utan att sakskälen är metodiskt undersökta och genomreflekterade ---därmed i detalj medvetandegjorda ... från:
En reflekterad vetenskaplig visshet, som innebär ett högre medvetande om visshetens sakskäl (även om de yttersta grunderna ännu inte är undersökta eller reflekterade) och:
En metafysisk visshet som innebär att man har reflektera över och blivit medveten om de yttersta gunderna för en :x propositions sanning...

Tror det vore bra.

iris

Inläggav iris » 24 maj 2021 16:30

eftersom ni alla vet... oh ni kennelklubbens filosofer... :lol:

Att
et orubbligt bejakande av en propositions sanning 8) - får den äkta vissheten sitt adekvata uttryck i ett inre omdöme (judgement) i ett påstående som gör anspråk på en utsaga som är falsk eller sann....

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 24 maj 2021 17:35

iris skrev:
rekoj skrev:

Jag tänker så här (börjar med Pilatus post ovan) --- du verkar förväxla (vilket du inte verkar vara ensam om) områden där vi applicerar sanning och själva - SANNINGEN per se.
Som jag sa.
Sanning per se är absolut.
De områden där man kan applicera sanning behöver kanske inte vara absoluta.

Är sanningen inom något område absolut? Och diskuterar vi områden där det kan finnas en absolut sanning - eller OM DET FINNS en absolut sanning.
Jag håller på det senare när jag ser på överskriften till detta tema.
:)

Jag har inget i princip att invända emot detta. Jag tänker det är en fråga om hur noga eller slarvig man är då man använder sig av begreppet ”sanning”. Själv skulle jag hellre använda mig av uttrycket ”empirisk sannolikhet” exempelvis, och antar att det är samma sak Pilatus menar då han skriver ”empirisk sanning”..bara lite slarvig begreppsanvändning.

iris

Inläggav iris » 24 maj 2021 19:22

rekoj skrev:
Jag har inget i princip att invända emot detta. Jag tänker det är en fråga om hur noga eller slarvig man är då man använder sig av begreppet ”sanning”. Själv skulle jag hellre använda mig av uttrycket ”empirisk sannolikhet” exempelvis, och antar att det är samma sak Pilatus menar då han skriver ”empirisk sanning”..bara lite slarvig begreppsanvändning.

...en empirisk sanning är just detta - däremot om du använder sannolikhet är det ingen sanning utan - troligt att det förhåller sig så.
Vi har ju språket som talar om för oss vad vi säger och därmed vad vi menar. OM vi inte menar det vi säger ljuger vi ju. Eller vet inte vad vi pratar om.
Men vet man både vad man pratar om och använder de ord som uttrycker det vi menar ja då är ju inte ordet sannolikhet det samma som sanning.
Vi kan med andra ord inte göra så här: sanning = sannolikhet.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 24 maj 2021 19:26

rekoj skrev:

Det som vi vanligen kallade empiriskt sann har ersatts av evidens, evidensbaserad, om det som fungerar inom medicinsk tillämpning. Det absoluta ställs i metafysiska teorier mot den sinnliga världen, den relativa verkligheten och fattas som dennas grund. Konrad Marc-Wogau
Det absoluta ges ofta en särskild betydelse, sanning och absolut sanning är inte identiska bestämningar.

Descartes: Den fullkomliga gudsidén måste vara oss skänkt av ett väsen, som självt är absolut fullkomlig.
Moderator

Återgå till "Filosofi"