Pilatus skrev:Vertumnus skrev:Pilatus skrev:Är du säker på det?
Länge levde den felaktiga åsikten, att namnet Trelleborg var härlett från Tre lejons borg. När Trelleborgen hittades, fick namnet sin rätta förklaring, då ringborgar i Danmark kallas trelleborgar. Ordet ”trelle” syftar på de snedstävor av kluvna stockar som stöttar palissaden.
Jag kanske hellre hade använt ordet föreställning. Länge levde den felaktiga föreställningen...
Åsikter är ett sätt at förhålla sig till fakta vilket det handlar om verkliga fakta eller föreställda fakta. Fakta i sig döljer inte inom sig någon åsikt eller handlingsmanual. Frågeställningen är egentligen densamma som den David Hume besvarade då han konstaterade att ett bör aldrig kan härledas ur ett är.
Jag hämtade mitt exempel ur SAOB och läste på om hur man kommit fram till att "trelle" inte kan härledas ur Tre lejons borg som man länge trott, utan från Trelleborgen. Det var alltså en spridd tro att namnet Trelleborg hade med Tre lejons borg att göra.
Menar du att föreställningar kan härledas ur fakta?
Hos fakta i sig finns inga föreställningar.
ur Wiktionary
Föreställning
den uppfattning eller (osäkra) kunskap någon har om något; hur någon tänker sig något
Synonymer: aning, bild, begrepp, känsla, tanke, uppfattning
Sammansättningar: föreställningsvärld, vanföreställning
Jag har en föreställning om att tidningen har blivit uppköpt.
Min föreställning av hundar är att de alltid är lydiga.
Åsikt
en persons (ofta genomtänkta) sätt att betrakta och bedöma något
Enligt min åsikt är klassisk musik vackrare än pop.
Min åsikt är att han skall bli avstängd.
Han gillade att föra fram och pröva sina åsikter mot andras åsikter.
Hon hade åsikter och synpunkter i både stort och smått.
Vanliga konstruktioner: en åsikt om någon/något
Jämför: betraktelsesätt, förmenande, förslag, hållning, idé, inställning, linje, omdöme, opinion, ståndpunkt, syn på saken, synpunkt, synsätt, sätt att se, tanke, tro, värderingar, övertygelse
Sammansättningar: åsiktsbildning, åsiktsbrytning, åsiktsfrihet, åsiktsfrände, åsiktsfånge, åsiktsförföljelse, åsiktsförtryck, åsiktsgemenskap, åsiktskorridor, åsiktsmaskin, åsiktsmässig, åsiktsregister, åsiktsregistrera, åsiktsregistrering, åsiktsriktning, åsiktsskillnad, åsiktsutbyte, åsiktsyttring
Synonymer: mening, uppfattning