Medvetandeproblemet
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Medvetandeproblemet
Har du värkligen varit med om det, xion?
lynx skrev:Har du värkligen varit med om det, xion?
Det har vi alla.
Har vi? Har du hört den här sången; Humpty Dumpty? (Jmf Big Bang) Och säg för guds skull inte att jag ska "samla mig".
lynx skrev:Har vi? Har du hört den här sången; Humpty Dumpty? (Jmf Big Bang) Och säg för guds skull inte att jag ska "samla mig".![]()
Jag har ingen högtalare på datorn, men jo det har jag nog.
Bra
Men det är alltså så illa att det är fler är mig som är Humpty Dumty?
Men låt oss inte helt ta bort fokus från energimötet i synapsen och återgå till om det är materia. Det är inte materia, Pilatus. Det är lika lite materia som om du fläktas av en vårvind, eller isar till av en kall bris.
Men låt oss inte helt ta bort fokus från energimötet i synapsen och återgå till om det är materia. Det är inte materia, Pilatus. Det är lika lite materia som om du fläktas av en vårvind, eller isar till av en kall bris.
Pollen skrev:xion skrev:Pollen skrev:
Jag får det inte att gå ihop: "Det inre och yttre är av helt olika kvalitet och måste förstås på det sättet", dvs som helt olika fenomen - med att tingen omkring oss ("det yttre") är medvetandets sätt att hantera sinnesintryck.
Om det enda som finns är medvetande så kan det inte finnas något inre och yttre.
Medvetande kan inte ha något yttre.
Det är blott sig självt.
Medvetandet är själva upplevelsen av både det inre och det yttre.
Du ser medvetande som upplevelse?
Ja, Du blir medveten om ljud, det du ser etc. (yttre), registrerar det i ditt medvetande (inre)
-
förstår mig själv
Synapsen är både upplevelse/själ och materia. Alternativt bara själ/upplevelse. Oavsett vilket råder determinism.
Upplevelsen/själen har inte heller (liksom materia) fri vilja. Jag tror att upplevelserna strålar ut och bildar det vi kallar ”materia”.
Upplevelsen/själen har inte heller (liksom materia) fri vilja. Jag tror att upplevelserna strålar ut och bildar det vi kallar ”materia”.
lynx skrev:Men låt oss inte helt ta bort fokus från energimötet i synapsen och återgå till om det är materia. Det är inte materia, Pilatus. Det är lika lite materia som om du fläktas av en vårvind, eller isar till av en kall bris.
En mild bris om våren är molekyler i rörelse som inte avför särskilt mycket energi från huden, även en isande kall kåre i arktis är molekyler i rörelse, men de bortför värme från vår kropp. Vi fryser. Molekyler i kall luft rör sig (vibrerar) mindre än molekyler i den varma luften.
Synapser överför en mycket materiell signalsubstans (transmittorsubstans, t ex serotonin) till en annan nervcell.
Moderator
Jo, men jag tänker på millimillisekunden innan de möts. Vill du påstå att det är materia? Det som är där mellan mötet?
lynx skrev:Jo, men jag tänker på millimillisekunden innan de möts. Vill du påstå att det är materia? Det som är där mellan mötet?
Vad skulle det annars kunna röra sig om för slags signalsubstans som överförs? Det finns ingenting i litteraturen som beskriver något som inte är substans. Innan nervimpulsen har kunnat generera en signalsubstans till en receptor händer ingenting.
Moderator
Från ingenting till "klaff" - tycker du själv inte att det låter troligt att det finns ett energiflöde därimellan som inte kan betecknas som materia?
lynx skrev:Från ingenting till "klaff" - tycker du själv inte att det låter troligt att det finns ett energiflöde därimellan som inte kan betecknas som materia?
Och hur överförs energi utan medverka av materia?
PS däremellan
Moderator
Ja, jag tror ju på en Skapare vars dimensioner vi inte är fullkomligt insatta i. Hur tänker du?
PS. Du kan ju ägna dig åt nåååååågot viktigare än stavfel
DS.
PS. Du kan ju ägna dig åt nåååååågot viktigare än stavfel
lynx skrev:Ja, jag tror ju på en Skapare vars dimensioner vi inte är fullkomligt insatta i. Hur tänker du?
Skapare eller inte, nervsystemet är som det är utan inblandning av ickemateriella substanser. Rör man ihop det för sig och tror att någon skapare varit och härjat bland nervtrådarna så är inte detta den rätta tråden.
Moderator
Har du en bättre förklaring till det än så länge oförklarbara?
Är det nu som du åter igen ska rekommendera mig att börja skriva på ett annat forum?
Är det nu som du åter igen ska rekommendera mig att börja skriva på ett annat forum?