Vad tänker du på?
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Vad tänker du på?
Anders: På vilket sätt plågar din hjärna dig?
lynx skrev:Men han var väl en fåraherde och pratade om ett land där lejon och lamm levde fredligt tillsammans?
I bildlig mening, i sina parabler. Jag är den gode herden. Den gode herden ger sitt liv för fåren. Joh 10:11
I senare tider avbildas Jesus ofta som en fåraherde.
Moderator
Jag skulle kunna likna Jesus vid en vallhund, men det är positivt laddat.
Vilken stjärnhimmel jag hade i morse..
Som en vinternatt men plus sju grader.
Jag fick stanna flera gånger och förundras över skönheten.
Lycklig den som bor på landet och slipper ljussmog.
Man kunde till och med ana vintergatan tvärs över.
Tre stjärnfall dessutom under min tjugominuterspromenad.
xion skrev:Vilken stjärnhimmel jag hade i morse..
Det minns jag att jag kunde göra under min barndom och mina tonår när jag bodde på landet, en by på Söderslätt. Finast var det att gå ut på den nerlagda järnvägen och spana mot himlen en stjärnklar natt.
Algotezza aka Algotezza
Pilatus skrev:Har ni tänkt på att det i Bibeln aldrig förekommer att Jesus tog hand om en hund, eller en katt som sällskapsdjur? Numera firas djurens dag, den 4 oktober, för att påminna om hur viktigt det är med djurens välmående. Djurens situation i världen är inte så bra, många arter står på randen till utrotning.
Ang. Jesus och djuren
I Lukasevangeliet står talas om en svinhjord men de var bara ett medel för den gode herden.
De lade till i närheten av Gergesa, som ligger mitt emot Galileen. När han steg i land kom en man från staden emot honom. Han var besatt av demoner och hade inte på länge haft kläder på sig, och han bodde inte i något hus utan bland gravarna. Då han fick se Jesus började han skrika, föll ner inför honom och ropade högt: »Vad har du med mig att göra, Jesus, du den högste Gudens son? Jag ber dig, plåga mig inte!« Jesus hade nämligen befallt den orena anden att fara ut ur mannen. I långa tider hade den haft honom i sitt grepp: man hade bundit honom med kedjor och bojor och hållit honom i förvar, men han hade slitit sig lös och drivits ut i öde trakter av demonen. Jesus frågade honom: »Vad är ditt namn?« Han svarade: »Legion«, för många demoner hade farit in i honom. Och de bad Jesus att han inte skulle befalla dem att fara ner i avgrunden. Nu gick där en stor svinhjord och betade på berget, och demonerna bad honom att få fara in i svinen, och det tillät han. Då for demonerna ut ur mannen och in i svinen, och hjorden rusade utför branten och ner i sjön och drunknade.
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:I Lukasevangeliet står talas om en svinhjord men de var bara ett medel för den gode herden.
Då for demonerna ut ur mannen och in i svinen, och hjorden rusade utför branten och ner i sjön och drunknade.
Jag tror jag förstår min aversion mot berättelserna om Jesus då jag gick i söndagsskolan. Lukas var ju läkare (se Kolosserbrevet 4:14) och borde insett det orimliga i berättelsen. Kanske trodde man allmänt att demoner existerade, katoliker tror ju det ännu denna dag. Men varifrån kom alla dessa orena svin, som ju knappast var kosher? En förklaring kan vara att svinen var en anspelning på romerska soldater, en hel legion? Upprorsandan bland judarna var mer levande än svinen. Se vad historikern Josefus skriver.
Moderator
Pilatus skrev:Algotezza skrev:I Lukasevangeliet står talas om en svinhjord men de var bara ett medel för den gode herden.
Då for demonerna ut ur mannen och in i svinen, och hjorden rusade utför branten och ner i sjön och drunknade.
Jag tror jag förstår min aversion mot berättelserna om Jesus då jag gick i söndagsskolan. Lukas var ju läkare (se Kolosserbrevet 4:14) och borde insett det orimliga i berättelsen. Kanske trodde man allmänt att demoner existerade, katoliker tror ju det ännu denna dag. Men varifrån kom alla dessa orena svin, som ju knappast var kosher? En förklaring kan vara att svinen var en anspelning på romerska soldater, en hel legion? Upprorsandan bland judarna var mer levande än svinen. Se vad historikern Josefus skriver.
Den förlorade sonen åt ju bland svinen, enligt liknelsen. Åt han alltså med romerska soldater?
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:Den förlorade sonen åt ju bland svinen, enligt liknelsen. Åt han alltså med romerska soldater?
Nej, inte alls.
Några dagar senare hade den yngste sonen sålt allt han ägde och gav sig i väg till ett främmande land, och där slösade han bort sin förmögenhet på ett liv i utsvävningar. När han hade gjort av med allt blev det svår hungersnöd i landet, och han började lida nöd. Han gick och tog tjänst hos en välbärgad man i det landet, och denne skickade ut honom på sina ägor för att vakta svin. Han hade gärna velat äta sig mätt på fröskidorna som svinen åt, men ingen lät honom få något. Luk 15:11 ff
Moderator
lynx skrev:klorofyll skrev:Förut så satt jag ofta på spänn utifall någon kanske behövde min plats...
Varför på spänn? Händer det så händer det och om du har en hyfsad fysik borde du kunna stå en liten stund. Jag brukar vänta någon sekund eftersom jag skulle vilja bli glad över att se att det florerar medmänsklighet där ute. Någon gång blir jag glad, annars reser jag mig själv om ingen gör det och tänker att de ska icke styra min linje, de där empatilösa.
Om man mår bra av att hjälpa andra människor, så mår man betydligt bättre när man själv är i nöd... Därför att man då vet vad man saknar. De flesta människor som mår dåligt vet inte riktigt varför de mår dåligt. Varför de faller ännu djupare.
Pilatus skrev:Algotezza skrev:Den förlorade sonen åt ju bland svinen, enligt liknelsen. Åt han alltså med romerska soldater?
Nej, inte alls.
Några dagar senare hade den yngste sonen sålt allt han ägde och gav sig i väg till ett främmande land, och där slösade han bort sin förmögenhet på ett liv i utsvävningar. När han hade gjort av med allt blev det svår hungersnöd i landet, och han började lida nöd. Han gick och tog tjänst hos en välbärgad man i det landet, och denne skickade ut honom på sina ägor för att vakta svin. Han hade gärna velat äta sig mätt på fröskidorna som svinen åt, men ingen lät honom få något. Luk 15:11 ff
Något speciellt med svinaherdar tydligen. H c Andersen berättar också om en sådan. Låg status, får man anta, men kanske ändå bättre än latrintömmare/-bärare...
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:Något speciellt med svinaherdar tydligen. H c Andersen berättar också om en sådan. Låg status, får man anta, men kanske ändå bättre än latrintömmare/-bärare...
Svinaherden tillverkar en gryta med ringklockor runt som spelar när vattnet i grytan kokar. Den vill prinsessan ha och han säljer den till henne för 10 kyssar.
Men självklart handlar det om en förklädd prins!
Moderator
Pilatus skrev:Algotezza skrev:Något speciellt med svinaherdar tydligen. H c Andersen berättar också om en sådan. Låg status, får man anta, men kanske ändå bättre än latrintömmare/-bärare...
Svinaherden tillverkar en gryta med ringklockor runt som spelar när vattnet i grytan kokar. Den vill prinsessan ha och han säljer den till henne för 10 kyssar.
Men självklart handlar det om en förklädd prins!
Det var väl på sätt och vis den förlorade sonen också, sin Faders Son.
Algotezza aka Algotezza
Pilatus skrev:Har ni tänkt på att det i Bibeln aldrig förekommer att Jesus tog hand om en hund, eller en katt som sällskapsdjur? Numera firas djurens dag, den 4 oktober, för att påminna om hur viktigt det är med djurens välmående. Djurens situation i världen är inte så bra, många arter står på randen till utrotning.
Han tycker väl djuren skall vara i sitt rätta habitat. Fast då katterna började käka de råttor som jordbrukandet drog till sig måste han ha kliat sig i huvudet(i sin mindre tidsbegränsade roll, då).
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Pollen skrev:Vad tänker du på?
Ibland tänker jag på något speciellt, funderar och analyserar.
För det mesta tänker jag på allt möjligt, från det som går att nämna till det onämnbara.
När jag skriver detta reflekterar jag och tänker att jag reflekterar och censurerar.
Så "Vad tänker du på?" handlar mest om vad jag vågar avslöja.
Jag tror inte att det är klokt att jag berättar allt vad jag tänker på. Det gäller även dig, vem du än är.
Får man tänka såhär??
Om man får vara anonym så kanske man vågar avslöja vad man tänker.
(så länge det inte bryter mot forumets regler)
Återgå till "Tankar och känslor"