Anders skrev:klorofyll skrev:Pilatus skrev:Endast plikt, att göra det andra förväntar sig?
De flesta brottas med detta genom livet... oftast i början av livet kanske. Att bli relativt självständiga, klara sig själv... Mentalt och fysiskt. Framtiden kan tyckas skrämmande. Men det är bara att acceptera.
Brottas och brottas. Är man född i ett habitus där jobb för brödfödan är vad man skall lägga sin vuxna tids kraft på behöver man inte direkt brottas. Det är ett spel man är född att spela och det spelar man utan ansträngning. Förväntningarna är att du skall fixa ett jobb som är hyggligt välbetalt och det försöker du fixa ett. Sen kan man ha lite ideal och aktiviteter som hobbys på fritiden, oftast bortprioriterade pga trötthet.
De som är födda i miljöer där det kulturella kapitalet är högre har det lite krångligare, har jag märkt. Mest intresserad är jag över hur det står till med det här där jag växte upp.
Man kan inte trolla bort livsbetingelser sådär, äpplet faller inte alltid 180 grader i backen, det finns ingenting som säger att hårt arbetande människor, får likartade barn. Fattigdom, droger, mobbning, arbetslöshet, kriminalitet kan på samma sätt drabba vem som helst...