xion skrev:iris skrev:Pilatus skrev:Varför generalisera om vad ateister kan förmodas ha för betraktelse om verkligheten? Det verkar vara en mycket dåligt underbyggd spekulation du för fram.
Istället för att bara kritisera det sagda - ge din version och sanning om ateisternas begrundan av en verklighet där inget liv efter detta finns då det inte finns en Gud. Vad är meningen för en sådan individ med livet?
Gödsla en kyrkogård? Bli uppeldad och strödd för vinden?
Jag tror det är lika omöjligt för dig att inse att Gud inte finns som det är för Pilatus att inse att tiden inte finns, så där är ni lika.
Gödsla en kyrkogård - ja, varför inte - Av jord är du kommen...
Jag kommer att tänka på ett par strofer i en dikt;
men ett vill vi och berätta
och klamra oss fast vid detta
att allt som är gudalikt och stort
det har katolska kyrkan gjort....
...visst är det märkligt hur vi delar upp allt?
Vi delar in och kategoriserar... för, på så sätt har vi en slags tro på kontroll (via orden) över en verklighet, en realitet som överstiger vårt förstånd. Mn via orden, kategorierna, så tror vi oss ha kontroll = VETA.
Vi hävdar, vi försvarar, vi sätter oss själva i den "rätta och bästa sitsen" och begrundar och betraktar alla andra - under oss. De som är sämre, uslare, elakare, dummare, ---
Nej, det är sant. Jag kan inte sluta tro på verkligheten såsom den visade sig. Den visade sig innehålla något jag trodde inte fanns.
Sant.
Gör min insikt, mina fynd, mina gåvor (då jag inte bad om att få en dimension till av verkligheten) mig bättre?
Den katolska = vilket betyder --- UNIVERSELL kyrka - är en bebis som föds ur blodet av en judisk snickare.
Judarna ville inte ha en mes - de ville ha en Messias en KRIGARKUNG David typ --- inte en knegare, en ödmjuk varm vänlig själ som sa: NEJ GUD TA MIG ISTÄLLET FÖR ATT DÖDA DE SOM GÖR FEL - DE VET JU INTE VAD DE GÖR.
Vem vill ha en mes?
Som kung?
Jag begriper att lita på en mes är ju inte som att ha Gadaffi direkt - eller Idi Amin, Stalin eller Lenin --- nej det är ju en mes. Född utanför äktenskap också.
Jodå... en jude.
Inge bra. Skapar en kyrka som sedan ger alla - oavsett petige eller pedigre tillgång till SKATTEN av att lära sig vishet. Den givna av Gud visheten till Ett Folk, i En Bok...
Vi små.
Vi