Hypnogoga hallucinationer
Moderator: Moderatorgruppen
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Hypnogoga hallucinationer
Finns det fler än mig här som upplever det?( Dvs. bilder/filmer strax innan du somnar.) Vad ser du då? Ser du det i färg eller svartvitt? Allt/alla små korn är av intresse! Tack! Det var först när jag var vuxen som jag fattade att inte alla upplever det här.
vet inte om jag rikit tänker på samma som du,
men när jag vakna, eller inna jag helt har vaknat så kan jag dörma
dröma som nästan skulle kunna vara väklihet
vaenda detalj se jag om det vorer väklikg,,,
och då kan man får det svårt att veta om det är väklit, eller ej
och ofta så är jag över änga eller skog men aldrig i städer
det tilhör inte oss,
och har förmåga att flyga, inte som en fågen
med takan flyger jag, jag är fri,,,
det är ett sånt liv som vi sak leva, fir från allt,
men när jag vakna, eller inna jag helt har vaknat så kan jag dörma
dröma som nästan skulle kunna vara väklihet
vaenda detalj se jag om det vorer väklikg,,,
och då kan man får det svårt att veta om det är väklit, eller ej
och ofta så är jag över änga eller skog men aldrig i städer
det tilhör inte oss,
och har förmåga att flyga, inte som en fågen
med takan flyger jag, jag är fri,,,
det är ett sånt liv som vi sak leva, fir från allt,
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Jo allti,, drömer om något typ av paradis,Känns det alltid skönt?
jo, allt är så tydlit som i väkligheter men bäer, se varanda nyans av underbara fäejgerSer du i fäg eller svartvitt?
Inget av det,, jag se bara inte på, jag är med och styr, men dock bara inom visa ramma som något säter,Är det som en film eller snarare bilder?
men har du något sån sak som du vill beräta om?
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Tack för att du delar med dig av dina upplevelser, FIG - jag tycker att det är väldigt intressant att höra. Om jag vill dela med mig av mina erfarenher inom det här området? Nja, det vete fasiken - jag vill inte påverka någon
Men fram till jag var i övre tonåren var det allltid bilder av ansikten (av personer jag aldrig sett, vad jag vet) sedan kom "filmerna"- alltid, med ett undantag under alla dessa år, i svartvitt. När jag mådde dåligt under en period såg jag hela tiden en tunnel. Jag är rätt säker på att jag har ett symbolspråk, kruxet är för mig att tolka det - men vissa saker förstår jag. Det handlar om en kombination som anses eftersträvansvärd inom diverse meditionsskolor: totalt fokus under total avslappning.
En sak som jag är gansa säker på att att dröma och "Hypnogoga hallucinationer"
det vill säga något till oss,,
som vi måste vara upmräksamma på,
Drömen tilhör kunspens väg, vägen i tiden,
Enlit mig åksikt,
det vill säga något till oss,,
som vi måste vara upmräksamma på,
Drömen tilhör kunspens väg, vägen i tiden,
Enlit mig åksikt,
Det kan hända att jag får bilder/röster precis innan jag somnar. Bilderna/Filmerna växlar väldigt fort. När jag är i detta tillståndet så brukar jag tänka "Fan vad bizarr denna bilden var, den måste jag komma ihåg" men jag kommer aldrig ihåg några bilder. Kan tänka hela tiden typ "detta ska jag komma ihåg, detta ska jag komma ihåg" men det går aldrig.
Väldigt skumt tillstånd faktiskt, men jag tycker det är riktigt skönt och roligt.
Har alltid velat veta mer om detta fenomen men visste inte vad det hette. Nu ska man söka vidare!
Väldigt skumt tillstånd faktiskt, men jag tycker det är riktigt skönt och roligt.
Har alltid velat veta mer om detta fenomen men visste inte vad det hette. Nu ska man söka vidare!
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Spännande, dille! Jo, jag kan också se bilder som fladdrar på fort, så fort att jag knappt hinner registrera, men det är sällan. Det är ju ett ganska vanligt fenomen det här. Men du hör alltså röster ibland också? Det har jag aldrig gjort. Är era bilder/filmer också glasklara "fotografi-aktiga", eller är det lite vagare, suddigare, att det typ bara liknar något?
Hej! Begreppet "hypnogoga" är obekant för mig (första gången jag hör det), så jag kanske svarar på något annat än vad huvudinlägget tar upp.
Jag har märkt, att insomnande underlättas av när jag innan insomnandet liksom flyter iväg i drömliknande bilder.
Jag är rätt grubblande och funderande av mig, och min hjärna går oftast på högvarv - inte minst efter att jag gått och lagt mig. Massor av tankar. Ju mindre känslomässigt engagerad jag blir i dem, desto bättre ur insomningssynpunkt. Värst är väl när jag plötsligt far in i nån tanke som väcker oro (etc), blir känslomässigt engagerad i den, och sen ofta ser spiralen rulla igång. Bättre är när jag lyckas hålla tänkandet okänslosamt. Men ännu bättre förefaller vara när jag inte tänker "analytiskt"/"ordmässigt" alls, utan istället far iväg i förslagsvis de drömliknande, bildmässiga sekvenserna.
Någon som känner igen sig i det ovanstående?
Rörande de drömliknande sekvenserna så är väl avslappning ett bra sätt att få igång dem via. Jag tror även det handlar rätt mycket om att liksom svepas väg i diverse associationsbanor, och inte engagera sig så mycket utan hellre liksom bara flyta med halvt likgiltigt.
Jag brukar även fara iväg såhär ibland på morgnarna, kanske främst när jag är ledig och bättre slappnar av efter att jag vaknat. Men även på vardagar väckarklockan ringt, och jag vet att jag inte får/bör somna om så kan jag fara iväg i sekvenserna. Dock inte särskilt länge.
Egentligen tror jag att jag kan fara iväg i de drömliknande sekvenserna även dagtid, då kanske i nån slags mycket avslappnat slags "dagdrömmande". Dagdrömmande är - antar jag - kanhända besläktat med drömmande i sovande tillstånd.
Rörande drömmande har jag nog inte sån bra koll på vad jag drömmer om på nätterna, och är inte ens säker på om jag drömmer i färg eller svartvitt. Röster kan jag nog höra.
Hoppas jag tangerar huvudinlägget någotsånär. Om inte annat hoppas jag att jag åtminstone fick dela med mig av ett insomningstips (jag har dock fortfarande vissa insomningsproblem).
Jag har märkt, att insomnande underlättas av när jag innan insomnandet liksom flyter iväg i drömliknande bilder.
Jag är rätt grubblande och funderande av mig, och min hjärna går oftast på högvarv - inte minst efter att jag gått och lagt mig. Massor av tankar. Ju mindre känslomässigt engagerad jag blir i dem, desto bättre ur insomningssynpunkt. Värst är väl när jag plötsligt far in i nån tanke som väcker oro (etc), blir känslomässigt engagerad i den, och sen ofta ser spiralen rulla igång. Bättre är när jag lyckas hålla tänkandet okänslosamt. Men ännu bättre förefaller vara när jag inte tänker "analytiskt"/"ordmässigt" alls, utan istället far iväg i förslagsvis de drömliknande, bildmässiga sekvenserna.
Någon som känner igen sig i det ovanstående?
Rörande de drömliknande sekvenserna så är väl avslappning ett bra sätt att få igång dem via. Jag tror även det handlar rätt mycket om att liksom svepas väg i diverse associationsbanor, och inte engagera sig så mycket utan hellre liksom bara flyta med halvt likgiltigt.
Jag brukar även fara iväg såhär ibland på morgnarna, kanske främst när jag är ledig och bättre slappnar av efter att jag vaknat. Men även på vardagar väckarklockan ringt, och jag vet att jag inte får/bör somna om så kan jag fara iväg i sekvenserna. Dock inte särskilt länge.
Egentligen tror jag att jag kan fara iväg i de drömliknande sekvenserna även dagtid, då kanske i nån slags mycket avslappnat slags "dagdrömmande". Dagdrömmande är - antar jag - kanhända besläktat med drömmande i sovande tillstånd.
Rörande drömmande har jag nog inte sån bra koll på vad jag drömmer om på nätterna, och är inte ens säker på om jag drömmer i färg eller svartvitt. Röster kan jag nog höra.
Hoppas jag tangerar huvudinlägget någotsånär. Om inte annat hoppas jag att jag åtminstone fick dela med mig av ett insomningstips (jag har dock fortfarande vissa insomningsproblem).
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Tack för din beskrivning, funderare! Något som jag tycker är intressant är att ni alla som har svarat på min fråga inte verkar uppleva det som obehagligt. Det vanligaste man hör i dessa sammanhang är oftast förknippat med en paralyserande skräck. Men det kanske beror på att annars kommer det inte till tals, när det inte upplevs som ett problem och helt naturligt? Själv har jag haft oerhört skrämmande "hallisar" (som gett mig galopperande puls) när jag befunnit mig i gränslandet mellan sömn och vakenhet, men det var länge sedan nu. Nu är jag inte rädd längre. Jag kan däremot få känsloförnimmelser, om det är den typen av hallisar där jag själv rör mig, om jag luktar på en blomma så känner jag doften, eller om jag kramar en snöboll känner jag kylan och huttrar jag till kan jag (så uppfattar jag det iallafall) framkalla en varm hand som gnuggar mina varma med sin värme. Så jag känner att jag kan välja att vara en iakttagare, eller att jag styr händelseförloppet. Mina drömmar är alltid i färg, helt realistiska med alla 5 sinnen igång och mina hypnogoga hallisar är i svartvitt, helt realistiska, men saknar hörsel. Jag blir nyfiken, funderare, vet du inte om du drömmer i färg eller svartvitt? Vill du försöka förklara för mig hur du då upplever dina drömmar?
Det känns som att jag inte har sån bra koll på mitt drömmande (dvs i sovande tillstånd). Jag minns nuförtiden sällan mina drömmar. Jag kan tänka mig att jag upplever ljud. Kanhända drömmer jag även i färg. Kanhända varierar det. Jag ska försöka komma ihåg att ha bättre koll nästa gång.
Gråtit och skrattat har jag gjort i mina drömmar, fast i gråtfallen vet jag inte med mig att jag sen vaknat med tårar längs kinderna. Sen har vi ju även drömmar av sexuellt slag (i mitt fall inte särskilt ofta), där man sen vaknat med st..nd. (Jag skriver detta enbart för att det kanske är relevant för diskussionen, och ej av annat skäl.)
Jag kom förresten på att jag exempelvis brukar kunna skaka till ibland när jag lagt mig för att sova. Typ att det kanske är lite småhalkigt ute (alltså på riktigt), och rätt vad det är så kan jag rycka till rejält när jag ligger i sängen, som om jag känner precis som att jag halkade på riktigt.
Du Skogsälvan får förresten gärna precisera mer om vad som menas med hypnogoga hallucinationer, alternativt tipsa om nån länk eller så.
Pratar jag också om sådana, tror du, eller rör det sig i mitt fall om något annat?
Jag tror även att jag faktiskt funnit nåt vad gäller det jag beskrev om att försöka låta sig svepas iväg av bilder. Det kan ju vara vilka bilder som helst, i mitt fall kanske oftast av naturkaraktär, typ fina landskap och så. Fast sekvenserna sticker ju iväg åt alla möjliga håll, typ sidospår osv. Men jag tror det kan tänkas vara ett bra insomningstips, åtminstone för mig.
Slutligen, två otäcka saker...
Jag hör till dem som kan uppleva förlamning, dvs att kroppen inte lyder. Det är tydligen rätt normalt och helt ofarligt. Detta är dock nog ingen hallucination såvitt jag förstår ?, utan snarare så rör det sig kanske om 1-2 sekunder när kropp och hjärna - exempelvis efter att man vaknat - inte hunnit synka sig med varann.
Sen har jag dock ett mer hallucinationsaktigt(?) scenario också. Nåt som åker, och åker, och åker, och åker... Som inte går att få stopp på, det bara åker och åker... Jag kan utan problem framkalla den sekvensen, men gör det ogärna då det känns rätt läskigt och panikartat. Eventuellt framträder sekvensen oftare när jag har feber. Det finns klara inslag av panik; tror det är min mor som panikartat ropar något "Måste få stopp!!" eller nåt, men det hela låter sig liksom inte stoppas utan bara sprider sig och sprider sig... Det finns lite olika varianter på temat. Kanske det hela exempelvis ibland kan liknas vid ett rymdskepp som liksom bara åker och åker... fast det stämmer inte riktigt. Man kan även tänka sig nån otäck varelse här på jorden, som liksom är helt ostoppbar - så det gäller ju att ha koll på var varelsen är, och då kan väl paniken inträda ibland typ att någon panikfyllt ropar att "Den är ju här!!! Vi måste fly!!!". Finns även en variant med eld, som sprider sig, inblandad.
Min psykiska hälsa är förresten helt okej.
Det vet vi ju förhoppningsvis att drömmarnas (och "halvdrömmarnas") karaktär kan vara en aning skumma ibland. 
Gråtit och skrattat har jag gjort i mina drömmar, fast i gråtfallen vet jag inte med mig att jag sen vaknat med tårar längs kinderna. Sen har vi ju även drömmar av sexuellt slag (i mitt fall inte särskilt ofta), där man sen vaknat med st..nd. (Jag skriver detta enbart för att det kanske är relevant för diskussionen, och ej av annat skäl.)
Jag kom förresten på att jag exempelvis brukar kunna skaka till ibland när jag lagt mig för att sova. Typ att det kanske är lite småhalkigt ute (alltså på riktigt), och rätt vad det är så kan jag rycka till rejält när jag ligger i sängen, som om jag känner precis som att jag halkade på riktigt.
Du Skogsälvan får förresten gärna precisera mer om vad som menas med hypnogoga hallucinationer, alternativt tipsa om nån länk eller så.
Jag tror även att jag faktiskt funnit nåt vad gäller det jag beskrev om att försöka låta sig svepas iväg av bilder. Det kan ju vara vilka bilder som helst, i mitt fall kanske oftast av naturkaraktär, typ fina landskap och så. Fast sekvenserna sticker ju iväg åt alla möjliga håll, typ sidospår osv. Men jag tror det kan tänkas vara ett bra insomningstips, åtminstone för mig.
Slutligen, två otäcka saker...
Jag hör till dem som kan uppleva förlamning, dvs att kroppen inte lyder. Det är tydligen rätt normalt och helt ofarligt. Detta är dock nog ingen hallucination såvitt jag förstår ?, utan snarare så rör det sig kanske om 1-2 sekunder när kropp och hjärna - exempelvis efter att man vaknat - inte hunnit synka sig med varann.
Sen har jag dock ett mer hallucinationsaktigt(?) scenario också. Nåt som åker, och åker, och åker, och åker... Som inte går att få stopp på, det bara åker och åker... Jag kan utan problem framkalla den sekvensen, men gör det ogärna då det känns rätt läskigt och panikartat. Eventuellt framträder sekvensen oftare när jag har feber. Det finns klara inslag av panik; tror det är min mor som panikartat ropar något "Måste få stopp!!" eller nåt, men det hela låter sig liksom inte stoppas utan bara sprider sig och sprider sig... Det finns lite olika varianter på temat. Kanske det hela exempelvis ibland kan liknas vid ett rymdskepp som liksom bara åker och åker... fast det stämmer inte riktigt. Man kan även tänka sig nån otäck varelse här på jorden, som liksom är helt ostoppbar - så det gäller ju att ha koll på var varelsen är, och då kan väl paniken inträda ibland typ att någon panikfyllt ropar att "Den är ju här!!! Vi måste fly!!!". Finns även en variant med eld, som sprider sig, inblandad.
Min psykiska hälsa är förresten helt okej.
- Skogsälvan
- Avslutat konto
funderare, du behöver inte bekymmra dig en sekund för att jag skulle se dig som galen
Ja, du har hypnogoga hallucinationer. Det betraktas inte som en sjukdom så länge det inte får makt över dig i negativ bemärkelse. Man brukar säga hypnagoga när det gäller övergången från vakenhet till sömn och hypnapompa när det gäller övergången från sömn till vakenhet.
Skogsälvan skrev: Man brukar säga hypnagoga när det gäller övergången från vakenhet till sömn och hypnapompa när det gäller övergången från sömn till vakenhet.
Hypnapompa? Är det sant? Underbart! Det låter som M A Numminens gummiboll, påmpsi påmpsi..
Jag har nog mer hypnapompa underligheter för mig då, än hypnagoga. Men annars brukar jag bara hallucinera när jag är vaken.
En annan sak, det brukar ta en stund efter att jag vaknar innan jag börjar höra, det tycker jag är skojigt. Barn eller man står och vrålar som stumfilmshjältar och jag bara ler i mitt hypnapompa tillstånd tills ljudet plötsligt går på. Tänk så mycket konstigt det finns här i världen...
Här diskuteras också hallucinationer: http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... php?t=1349
Man is the missing link between primitive apes and civilized human beings.
- Konrad Lorenz?
- Konrad Lorenz?