Vertumnus skrev:rekoj skrev:Jag tror där att olika människor är olika funtade i hur de ser på saken. Verkar till exempel som att jag och Smisk är benägen att se matematik som något rent abstrakt, medan t ex du och Pilatus är mer benägna att se kopplingen till fysiska verkligheten. Och jag menar inte att ena eller andra synsättet nödvändigtvis måste vara bättre eller sämre. Behöver inte vara fråga om någon genuin oenighet heller.
In fragment B125 of Democritus we hear of a response that the senses make to phren: "Wretched phren, do you take your beliefs from us and then overthrow us? Our overthrow is your downfall".
Det må vara problematiskt att kalla matematik för rent abstrakt, likasom det nog vore problematiskt att kalla matematik för något rent konkret. Jag tänker det då kanske snarare är en fråga om gradskillnader hur vi upplever det. Och själv har jag mer av en dragning åt det abstrakta hållet...att jag ser matematiska tal som abstrakta symboler utan några medvetna tankar om fysiska entiteter. Men det behöver inte betyda att det konkreta/fysiska sinnet är helt bortkopplat! För andra må det konkreta/fysiska sinnet vara mer närvarande i medvetandet...och då kan man gissa att de till exempel tycker det är mer inspirerande att ägna sig åt fysik eller kemi hellre än matematik, medan jag själv trivdes bättre med matte än fysik/kemi.
Vertumnus skrev:Men matematikens 1 + 1 = 2 är ju inte heller verklighetstroget när vi talar om vattendroppar som slås samman enligt principen 1 + 1 = 1. Vad är skillnaden?
Zenon lyckades övertygande med logiska resonemang visa att all rörelse är omöjlig. Tillåter vi inte den direkta erfarenheten att vara ett korrektiv till våra mentala operationer så ligger vägen öppen.
Nog kan det vara nyttigt att låta direkta erfarenheten vara korrektiv till våra mentala operationer. Men kan direkta erfarenheten vara korrektiv till logiskt resonemang/logisk slutsats? Det beror på vad man menar med logiskt resonemang tänker jag.
Logiskt resonemang associerar jag till följder inom (konstruerade) slutna reglerade system. Det kan till exempel vara ett schackspel där alla regler/premisser är tydligt definierade. En logisk följd kan då exempelvis vara att en löpare som börjar på en svart ruta bara fortsättningsvis kan röra sig på andra svarta rutor. Skulle den direkta erfarenheten kunna vara korrektiv till sådan slutsats? Javisst, men inte utan att vi därmed bryter mot reglerna. Vill vi spela enligt givna regler kan vi inte låta erfarenheten vara korrektiv, tänker jag.
Gällande frågan om rörelse så måste man väl där också utgå från några fasta överenskomna premisser för att dra logisk slutsats. Om vi återigen talar om schackspelet, kan man exempelvis påpeka att det är möjligt med rörelse av en bonde i första draget, men däremot är det omöjligt med rörelse av ett torn i första draget.
Att all rörelse skulle vara omöjlig låter bara som nonsens tycker jag. Jag tycker t ex jag visar övertygande logiskt argument för att bonden kan röra på sig i schack. Rörelse är möjlig under vissa omständigheter, sluter jag mig till.