rekoj skrev:Jag sympatiserar med vad som skulle kunna kallas ett wittgensteinianskt perspektiv inom filosofi som nedtonar "teorier", och istället betonar grammatisk skillnad mellan olika sätt att uttrycka sig på.
Jag skulle gärna vilja veta lite mer om detta, har för mig det finns en tråd om det man tror inte jag kikat i den.
Jag vet lite om honom men är intresserad av att veta mer, framför allt ur ett ontologiskt och epistemologiskt perspektiv.
rekoj skrev:Istället för att tala om olika teorier med sanningsvärde, går det då att tala om olika narrativ, med olika användbarhet. Jag ser ingen direkt anledning till att ta ställning för- eller emot fysikalism, idealism eller holism exempelvis, utan vad som är mer intressant kan väl då vara att ta ställning till de olika begreppens användbarhet i viss kontext.
Samma sak gäller väl användbarheten hos begreppen fysikalism, idealism och holism i en filosofisk kontext?
Ur ett filosofiskt perspektiv är det viktigt att påpeka att om fysiken har ett implicit filosofiskt narrativ av fysikalism så är det inte vetenskapligt, alltså det är inte fysik utan filosofi. Fysikalism beskriver verklighetens natur, det gör inte fysiken. Om det inte påpekas blandar man saker av olika ontologisk status utan att veta om det. Det är av stort värde att utreda dessa saker och inge klarhet i vad det är man faktiskt säger om existensen/naturen/tillvaron, det är en stor del av filosofins jobb/arbetsområde.
Användbarheten hos dessa koncept, som står för filosofiska världsbilder, är övertygande i en filosofisk kontext tycker jag.
rekoj skrev:Begrepp som "verklighet" och "natur" kan jag hålla med om att det går att analysera djupare. Men det bör göras varsamt.
De flesta problem kan lösas om man tar det "piecemeal", lugnt, metodiskt och steg för steg. Logiska problem exempelvis är enkla och uppenbara för vem som helst när man tar det steg för steg, men kan bli diffust och orsaka förvirring när det blir oöversiktligt. Då är det viktigt att inte krångla till, och att inte dra förhastade slutsatser...vissa begrepp i vårt språk är komplexa och kan lätt orsaka missförstånd.
Håller helt med, filosofisk varsamhet och klarhet krävs. Det motsatta är att blanda ihop saker som vad man vet med vad man antar, vad som är vetenskap och filosofi osv.
Matematik som redskap för fysik är så kraftfullt och på ytan övertygande att man lätt får en naiv realism. Men på djupet krävs filosofisk klartänkthet för att tolka vad som är "verklighet" och "natur" och vilken plats det inre har till det yttre, medvetandet till materia, erfarenhet till naturen osv.
Matematik och fysik tillhör helt olika ontologiska kategorier där ett index ingår som korrelerar inre/yttre fenomen.
Abstrakta matematiska beskrivningar beskriver inte något fysiskt, de beskriver kvantitativa analytiska/tänkta narrativ som kan korreleras med fysiska intryck/fenomen. Förmågan att korrelera tankar med empirisk erfarenhet visar ett specifikt förhållande i första hand, det visar inte hur saker av olika ontologiska kategorier (inre och yttre) kan existera, alltså vilken ontologisk status dem har.