Smisk skrev:531bts skrev:
Jag menar att Gud är helheten o att människan är Guds ingående delar. Universum/skapelsen är Guds uttryck, aktivitet. En relevant "bild" vari människan, delen lever i, av o i förhållande till. Människan har som ingående del o deltagande i "bilden" utrustats med ett abstrakt tänkande o heltäckande språk o kan då genom sitt 100%:iga beroende av "bilden" få ett teoretiskt perspektiv på sin situation o därigenom utveckla en verklighetsförankrad förståelse o göra antaganden som överensstämmer med erfarenheten av att leva i, av o i förhållande till "bilden". Så människan har ingen annan möjlighet att få ett förhållande till Gud än att anta att skapelsen som helhet är forumet/spelplanen där meningen för Guds o människans vidkommande kan äga rum.
Jag tror inte på en cynisk Gud som gjort det omöjligt för sina ingående delar att inte fullt ut kunna ha ett självklart o ostört förhållande till det hela.
Så tänker jag med. Jag brukar inte säga Gud om detta personligen men är med på tänket.
En sak som händer när vi tänker oss att saker existerar som är helheter eller essenser är att vi inte längre kan vara fysikalister.
Fysikalismen säger att verklighetens essens är av ontologiskt fysisk natur. En holism säger att sakers natur överskrider delar och inkluderar andra sakers natur som då kan innefatta mening, moralitet, andlighet, Själ och Gud osv.
Fysikalism utesluter alla dessa och hävdar att de är epifenomen.
Det viktiga för mig i en tolkning av existensen är inte om Gud specifikt skapat den utan att man inte felaktigt tolkar den som utan dessa kvalitéer.
Om jag tänker mig att allt liv innefattar och innefattas av existensens natur och att alla beteenden liv har uttrycker dess essens tänker jag mig samtidigt att existensen är "mer" än endast något mekaniskt och tomt på ytterligare ontologiskt status.
Spinoza beskriver det som att existensens yttersta natur är sådan att det är "en substans". Denna substans kallar han för "naturen eller Gud" och det spelar inte så stor roll vad den kallas så länge den just inte uppfattas som meningslös, värdelös, utan själ, utan syfte.
Förnekandet av dessa kvalitéer som verkliga är det intressanta. Alltså uppfattningen att de är epifenomen, att de "egentligen inte existerar", att de inte är "naturliga", "inte har någon plats" osv.
Om vi tänker oss att allt liv har inneboende värde och vi känner det värdet är det psykologiskt sätt väldigt likt en Gudstro.
"Värde" förutsätter ngn som värderar. Min tanke utgår från att medvetande är livets orsak o identitet. Medvetande vilket vi som människor känner som förmågan att erfara, ta emot intryck o uttrycka behov. Den formuleringen beskriver allt levande, från helheten Gud till minsta amöba. Jag menar att medvetande är orsak till det "fysiska" dvs skapelsen, inte tvärtom. Vilket är det missförstånd ateisten, "fysikalisten" lever med. Jag har för den skull inget emot ateister, tvärtom. De är oftast mycket noggranna, ställer relevanta frågor o därmed röjer undan de ofta mystiska påståenden religiösa, "andliga" uttrycker o framför allt att de bryr sig, är engagerade i helhetsfrågan. Jag är tacksam för varje illusion som ersätts med verklighetsförankrad insikt. Dock kommer jag aldrig kunna anta ateistens slutsats att verkligheten är ett orsakslöst, dött teknologiskt fungerande fenomen som saknar allmängiltig mening.