David H skrev:Vi skapar narrativ (föreställningar/berättelser) för att försöka förklara tillvaron vi lever i? Ungefär så tolkar jag det du skriver på ett sätt som känns rimligt för mig själv iaf.
Detta om att ha "meningsfulla föreställningar som fungerar för oss", är det något som gäller för spel? Jag tänker att detta kanske mer har å göra med vår verklighetsuppfattning, och att inom spel kan vi istället pröva andra föreställningar som inte är direkt meningsfulla och inte direkt fungerar.
Exakt så. Det gäller för oss som mentala varelser och vi kan inte kliva ur det. Det gäller alltså för allt vi är och gör, inklusive spel.
Spel är en typ av "meningsfulla föreställningar" som precis som trafikreglerna har värde för oss och där reglerna och vad som är viktigt i dem riktar vår uppmärksamhet så att vi kan "spela spelet".
Om vi leker med tanken att vi är helt nyfödda men fullt fungerande. Vi vaknar i en säng i ett rum men har inga koncept av någon "värld utanför" eller vad som är viktigt. Vi märker att det vi vaknar av är att det tjuter och att det brinner. Det luktar rök och blir varmare och varmare och vi "tvingas handla". Om vi jämför föreställningarna där vi har koncepten "dörr" och "världen där ute" så är dessa tillsammans med koncepten av "eld" och "smärta" helt avgörande för hur vår uppmärksamhet "tvingar oss" att tänka på dessa saker.
Eftersom vi "tvingas handla" så tvingas vi att utveckla får föreställningsförmåga om vad som existerar (en karta) och vad som är viktigt (en kompass). Dessa utvecklas av nödvändighet, vi kan alltså inte handla medvetet ALLS utan dem.
Spel är en underkategori av kartan/kompassen. Enkla spel är ett destillat av dem, dem är "enkla kartor med kompass" om du är med på metaforen.
Berättelserna/narrativet du talar om är en metod för oss att formulera "världen som meningsfull för oss" tänker jag.
Verkar det rimligt?
David H skrev:Här lyfts denna fråga om livet vi lever är eller kan vara ett spel. Du tycks vara lite inne på den linjen, då du nämner att vi kan går i KBT för att utreda vilka "spel" vi spelar. Det antyder att vi kan spela spel utan att vara medvetna om det?
Exakt. Detta menade jag beskriver hur filosofi fungerar, filosofi är alltid en medveten process, den kräver av oss att vi reflekterar, ser nya saker och integrerar dem i tillvaron. Precis som KBT. Det mesta av allt vi uppfattar uppfattar vi omedvetet/automatiskt och det är sedan upp till oss att handla med det som ingredienser.
Med exemplet av elden i stugan ovan så är dessa "på förhand" integrerade tankar vi förväntar oss skulle kunna hända vi sedan i verkligheten testar oss fram till om så är fallet. Vi utesluter automatiskt saker och tills vi får ett "litet spel" vi kan använda.
David H skrev:Jag är benägen att tänka att motsatsen till spel är verklighet, så då är det en del av spelets definition att spelet inte är verklighet. Det är klart att man se det som att det vi uppfattar som vår verklighet i själva verket är ett omedvetet spel...men att uttrycka sig så kan också vara lite förvirrande menar jag, just eftersom det riskerar sudda ut viktig distinktion mellan verklighet och spel.
Kants uppfattning att vi inte kommer åt "världen i sig" utan endast "världen för mig" är intressant här.
Som jag tidigare påpekat så är detta en gammal österländsk tanke som genomsyrar Hinduism och Buddhism och min uppfattning är att vi just FÖR att världen och vår uppfattning finns kan relatera till och med dem. Det är MED de olika typerna av existens vi kan erfara yttre och inre fenomen i världen. Vi kan inte blanda ihop dem, precis som Kant påpekar, men samtidigt så existerar bägge typerna av aspekter hos världen.
David H skrev:Sammanfattningsvis skulle jag säga att verkligheten inte är spel, men vi kan välja att betrakta den verklighet vi upplever som om det vore ett spel. För att vi ska kunna se det som ett spel krävs dock att vi förflyttar oss till en slags metanivå först. Perspektivfrågan blir således viktig. Om n = vår högsta medvetandenivå / yttersta perspektiv, så kan det vi betraktar som spel befinna sig som högst på nivån (n - 1)
Vi missuppfattar vad "verkligheten är" när vi inte räknar med att den innehåller flera olika typer av fenomen/existens/processer.
Buddhismens Sunyata jag nämnt används för att få tänkandet att "lossna" från att ta in världen som "en samling yttre föremål".
Sunyata definieras som "tomt på egen inneboende existens" och man kan reflektera över sin uppfattning av vad som är "helt verkligt" genom att utreda hur verkligheten måste vara konstruerad. Syftet med att göra det är för Buddhismen att komma till insikt om att det man ALLTID tar för givet som "verkligheten" ALDRIG är just verkligheten. Det är fiktion
https://sv.wikipedia.org/wiki/SunyataSyftet med att göra det är inte att bli verklighetsfrånvänd utan att få klarhet i hur man själv deltar i att skapa det som orsakar "smärta" (Dukkha) i erfarenheten, som är en del av verkligheten.