Illusionen skrev:xion skrev:Medvetandeproblemet tycker jag är som gjort för s.k. godtyckligt tyckande.
Det finns några ord som tillsammans ringar in vad det handlar om.
Först har vi jaget och det vi brukar kalla själ.
Sen har vi upplevelsen som är vårt "fönster" mot omvärlden.
Sen själv medvetandet som förbinder "själen" med upplevelsen.
Sen kanske man borde ta med nervsystemet som är jagets inre kommunikationssystem.
Det är väl ungefär vad vi har att "bolla" med.
Vad målsättningen är för Filosofiforum känner jag inte till, men jag håller för osannolikt att det är tänkt
att vara ett forum typ, ”filosofi for dummies”.
Om vi utgår från att ”Alla människor har ett naturligt begär efter kunskap”, och att filosofin börjar med
en undran, där svar sökes, går det ej att utesluta att det krävs både fascination, tankemöda och
uthållighet för att finna ett kvalitativt mer uttömmande och välförankrat svar.
Här har vi alla ett ansvar att leva upp till.
Inläggen bör av dessa orsaker generellt ha som målsättning att presentera förslag till SVAR,
och för det krävs ofta en omfattande personlig insats, om målet skall nås, och där brister det,
man vill ha allt serverat på silverfat, men förmår själv inte redovisa något nytt.
En meningsfull diskussion ang t ex medvetandet bör inte heller börja från alltför rudimentär nivå om
den skall vara av intresse, och locka till sig fler skribenter.
Trådrubriken antyder att målsättningen är att försöka förstå vad medvetandet representerar.
Att då begränsa omfattningen till några få punkter som, ”Det är väl ungefär vad vi har att "bolla" med”,
är nog inte vad flertalet seriöst intresserade tänker och förväntar sig.
Vem är intresserad av det ? Att tråden ”Vad utgör medvetandets referens ?” i dag har över 472.000
visningar kan ses som en bekräftelse på detta.
Innan ni nu fattar pennan för att skriva något negativt, försök vara lite självkritiska, tänk till,
och beskriv därefter vad nytt ni själva bidragit med genom åren, utöver div Wikipedia-citat o dyl.!
/ Bengt Hj Törnblom / Illusionen
Pax vobiscum.
Jag brukar testa mina tankar på min dotter vars klokhet jag imponeras av.
För det mesta håller hon med mig men en gång blev vi oense.
Det gällde kunskap och lärande.
Jag menade att man bör börja med de stora dragen och sedan eftersom fylla i detaljerna.
Hon tyckte tvärt om att man bör bygga helheten av detaljerna.
Det kan hon säga som har klisterminne.
För mig är det i alla fall ingen framkomlig väg.
Jag förmodar du är helt på hennes sida där.
Lycka till! Försök du att förstå medvetandet genom att hålla på och pilla på atomnivå.
För mig är det som sagt ingen framkomlig väg.