Pilatus skrev:Illusionen skrev:Pilatus skrev:Är det inte naturligt att det utreds hur du tänker dig använda formeln och vad det är den beskriver i ditt koncept.
Om det inte är detta jag har ägnat mig åt under min tid här på Filosofiforum, vad anser du att jag har förklarat ?

Du menar att du har visat hur Eulers formel skall tillämpas i samband med att tid och rum förklaras i konceptet? Det finns säkert en hel del jag missat i så fall, för jag har trott att jag förstått hur flertalet fysiker ser på tidsbegreppet. Hermann Minkowski är den matematiker som har den mest åskådliggjorda framställningen av rum-tid och de båda (speciella och allmänna) relativitetsteorierna.
"I ett fyrdimensionellt Minkowskirum definieras istället för avståndet mellan två punkter i rummet rumtidsintervallet ds mellan två händelser i rumtiden som ds^2=dt^2-dx^2-dy^2-dz^2. Minustecknen i de sista termerna medför att värdet kan bli både positivt och negativt. Ett annat, ålderdomligt sätt att uttrycka detta är att istället för att använda tiden t som den fjärde dimensionen använda det imaginära uttrycket
it som enhet. Eftersom i2 = −1 får alla termerna samma signum." Ref. Rumtid i Wikipedia
Borde kanske avstått från att skriva detta inlägg, men det är troligen enda sättet att förklara varför
jag kommit till slutsatsen att det är meningslöst att kommentera inlägg adresserade till mig.
Jag tolkar citat, ”
…..hur du tänker dig använda formeln och vad det är den beskriver i ditt koncept.”,
som avslöjande, och att du inte förstår det jag skriver, och nu försöker dölja detta genom att oseriöst
blanda bort korten med hänvisning till ovidkommande citat hämtade från Wikipedia o dyl..
Det är konceptet vi diskuterar, och det är då ointressant ”
hur flertalet fysiker ser på tidsbegreppet”.
Om t ex du, Pollen och Hakkapelitta är av en annan åsikt, accepterar jag detta, men begär inte att jag skall
dela er uppfattning. Ingen av er har besvarat de basala frågorna föranledda av Citat A och Citat B !
Konceptets huvudtema baseras på vxv-samspelet mellan Eulers formel och principerna DRP och MP.
Ingen har besvarat mina frågor, vilket bekräftar för mig att man inte förstår detta samspel.
/ Bengt Hj Törnblom / Illusionen
Pax vobiscum.