Algotezza skrev:Finns det inte lika många Gudsbilder som det finns människor som överhuvudtaget använder ordet Gud? Ja, man kan ju även ordna gudsbilder enligt familejlikhetsprincipen, men vilken betydelse vi lägger i ett ord i allmänhet beror bl.a. på personliga erfarenheter och tankeförmågor och emotionella förmågor, och dessa är unika för varje individ.
Det är sant att det finns olika uppfattningar om dessa saker så man får kika på de specifika uppfattningarna för att veta mer, som jag påpekat ovan när det gäller just att avgöra om något existerar eller inte. Dock så är det man vanligtvis menar med Gud något som psykologiskt och själsligt påverkar hur man värderar och känner inför att finnas och om man skulle ta bort denna aspekten så tar man bort hela värdet av en uppfattning om hur vida Gud finns eller inte. Man måste alltså skilja mellan sakerna som för en uppfattning som Gud har att göra med fakta och vad som har att göra med värde, syfte, moral, andlighet osv, som alla är mer komplexa än endast faktafrågor.
Algotezza skrev:Språket har som jag ser det den natur som vi användare tillsammans ger det. Det är knappast något som är absolut och oföränderligt, eller? Hur förhåller sig tänkande, kännande och perception till språket? Språkets påverkan på dessa tre faktorer och dessas på språket är ömsesidig, menar jag.
Precis, det va vad jag skrev där och jag håller med. Språkets natur är en stor fråga så det får vi ha en hel tråd för känner jag

Däremot så menar jag som jag skrev alltså att skillnaden mellan fakta och värde är en viktig detalj här eftersom om man blandar dem utan att veta om det faktiskt är fakta om Guds existens man talar om eller om det är saker som syftet med en meingsfull tanke som motiverar godhet, skönhet och andlighet osv man talar om. Dessa saker är oberoende av språket i den mening att språket som verktyg kan beskriva, användas och förhålla oss till dem men de är inte egenskaper hos språket utan språket kan beskriva fakta och värde för att språket har den naturen att det kan göra det och för att dessa två saker existerar för oss.
Algotezza skrev:När jag talar om hur sanningar eller fakta förhåller sig till värden menar jag mer på det psykologiska planet: hur förändras våra värden när vi får ny information, nya fakta, nya kunskaper? Om de inte förändras finns det i så fall ingen relation mellan dessa men om de förändras, måste det finans en relation.
Allt som existerar skulle jag se som "saker som kan påverka saker", jag har tänkt att det möjligtvis kan vara en ontologisk grund för att kalla något för existerande men det är en lite lurig sak

Den tanken borde hålla inom fysiken om inte annat. Med andra ord, inget kan vara fysiskt om det inte påverkar eller kan påverkas av fysiska saker.
Psykologiskt skulle jag säga att allt vi vet något om kan påverka våra val och därför även hur och vad vi värderar.
Fakta och värde är dock 100% olika saker av skälen jag beskriv som förklarade två definitioner av dem.
Värderingar är kreativa val beroende av dessa handlingar och fakta är kunskap om saker som är sanna oberoende av några val.