Finns Gud?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

xion

Re: Finns Gud?

Inläggav xion » 14 dec 2023 16:29

Pilatus skrev:
xion skrev:När det gäller fysik/metafysik.
Det finns ingenting bortom fysiken.
För att finna metafysiken får man titta åt motsatt håll.
Vi bär den inom oss, i vårt medvetande, vårt tänkande och vårt språk.

Jag tror inte jag förstår vad du vill ha sagt riktigt. I alla fall Aristoteles skrev fjorton böcker om metafysik och vad som kan vara värt att veta om det varande, dess principer, substanser och orsaker.

Det finns en vetenskap som undersöker varandet som varande och de attribut som tillhör det i kraft av dess egen natur. Nu är detta inte samma som någon av de så kallade speciella vetenskaperna, för ingen av dem behandlar universellt varande som sådant. De skär av en del av varandet och undersöker dess natur, till exempel matematiken. Aristotelses

Vad jag menar är att det går inte att förlägga något som hör till metafysiken någon annanstans än i vårt medvetande, våra tankar och vårt språk.

Om jag säger cykelpump så är detta metafysik. Det är ju ingen verklig cykelpump.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 14 dec 2023 17:42

xion skrev:Vad jag menar är att det går inte att förlägga något som hör till metafysiken någon annanstans än i vårt medvetande, våra tankar och vårt språk.

Om jag säger cykelpump så är detta metafysik. Det är ju ingen verklig cykelpump.

Men det är ju inte heller ett uttalande om hur något är, eller vad det är, eller vad vi skall ha den till.
En cykelpump är ett tingord, en "pryl" som kan användas till att pressa in luft i cykelns däck.

Väsentligare är då hur Aristoteles tänkte sig metafysiken. Böckerna är ordnade enligt följande:
Alpha: En introduktion till metafysiken och dess ämne, varandet i sig.
Beta: En lista över de viktigaste frågorna och problemen som metafysiken försöker lösa.
Gamma: En diskussion om varandets principer och orsaker, samt en definition av vetenskap och filosofi.
Delta: En förklaring av de viktigaste metafysiska termerna och begreppen, som substans, essens, egenskap, genus, art, etc.
Epsilon: En kritik av Platons teori om idéerna och formerna, samt en förklaring av hur Aristoteles skiljer sig från honom.
Zeta: En analys av substansens natur och dess relation till andra kategorier, som kvantitet, kvalitet, relation, etc.
Eta: En fortsättning på analysen av substans, med fokus på dess enhet, identitet och mångfald.
Theta: En undersökning av potentialitet och aktualitet, det vill säga möjligheten och verkligheten av varandet, samt en diskussion om rörelse och förändring.
Iota: Ett förtydligande av begreppet enhet och dess relation till varandet, samt en kritik av Pythagoras och Platon.
Kappa: En sammanfattning av de tidigare böckerna och en återgång till frågan om varandets principer och orsaker.
Lambda: En presentation av Aristoteles kosmologi och hans teori om den första orsaken, som han kallar den oberörda rörlsen eller Gud.
Mu: En studie av matematiska objekt och deras relation till fysiska objekt, samt en kritik av Platons och Pythagoras matematiska realism.
Nu: En fortsättning på studien av matematiska objekt, med fokus på talen och deras egenskaper.
Xi: En jämförelse mellan varandet och det goda, samt en diskussion om det högsta goda och det högsta varandet.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 15 dec 2023 08:30

xion skrev:
Pilatus skrev:
xion skrev:När det gäller fysik/metafysik.
Det finns ingenting bortom fysiken.
För att finna metafysiken får man titta åt motsatt håll.
Vi bär den inom oss, i vårt medvetande, vårt tänkande och vårt språk.

Jag tror inte jag förstår vad du vill ha sagt riktigt. I alla fall Aristoteles skrev fjorton böcker om metafysik och vad som kan vara värt att veta om det varande, dess principer, substanser och orsaker.

Det finns en vetenskap som undersöker varandet som varande och de attribut som tillhör det i kraft av dess egen natur. Nu är detta inte samma som någon av de så kallade speciella vetenskaperna, för ingen av dem behandlar universellt varande som sådant. De skär av en del av varandet och undersöker dess natur, till exempel matematiken. Aristotelses

Vad jag menar är att det går inte att förlägga något som hör till metafysiken någon annanstans än i vårt medvetande, våra tankar och vårt språk.

Finns kärlek? Finns ondska?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Smisk

Inläggav Smisk » 18 dec 2023 13:56

Pilatus skrev:
xion skrev:Vad jag menar är att det går inte att förlägga något som hör till metafysiken någon annanstans än i vårt medvetande, våra tankar och vårt språk.

Men det är ju inte heller ett uttalande om hur något är, eller vad det är, eller vad vi skall ha den till.
En cykelpump är ett tingord, en "pryl" som kan användas till att pressa in luft i cykelns däck.

Väsentligare är då hur Aristoteles tänkte sig metafysiken. Böckerna är ordnade enligt följande:
Alpha: En introduktion till metafysiken och dess ämne, varandet i sig.
Beta: En lista över de viktigaste frågorna och problemen som metafysiken försöker lösa.
Gamma: En diskussion om varandets principer och orsaker, samt en definition av vetenskap och filosofi.
Delta: En förklaring av de viktigaste metafysiska termerna och begreppen, som substans, essens, egenskap, genus, art, etc.
Epsilon: En kritik av Platons teori om idéerna och formerna, samt en förklaring av hur Aristoteles skiljer sig från honom.
Zeta: En analys av substansens natur och dess relation till andra kategorier, som kvantitet, kvalitet, relation, etc.
Eta: En fortsättning på analysen av substans, med fokus på dess enhet, identitet och mångfald.
Theta: En undersökning av potentialitet och aktualitet, det vill säga möjligheten och verkligheten av varandet, samt en diskussion om rörelse och förändring.
Iota: Ett förtydligande av begreppet enhet och dess relation till varandet, samt en kritik av Pythagoras och Platon.
Kappa: En sammanfattning av de tidigare böckerna och en återgång till frågan om varandets principer och orsaker.
Lambda: En presentation av Aristoteles kosmologi och hans teori om den första orsaken, som han kallar den oberörda rörlsen eller Gud.
Mu: En studie av matematiska objekt och deras relation till fysiska objekt, samt en kritik av Platons och Pythagoras matematiska realism.
Nu: En fortsättning på studien av matematiska objekt, med fokus på talen och deras egenskaper.
Xi: En jämförelse mellan varandet och det goda, samt en diskussion om det högsta goda och det högsta varandet.

Tack för den sammanfattningen :)

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 23 dec 2023 19:53

Pilatus skrev:Har ni verkligen ingen aning om vad en gud är? Ingen referens till Zeus, Elohim eller någon skapare. Eller som Herren framställs i Bibeln? Det blir i stället litet New Age som fokuserar på en inre andlighet?

Kanske vi borde ha en egen tråd om favoritgudar?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 24 dec 2023 00:09

David H skrev:
Pilatus skrev:Har ni verkligen ingen aning om vad en gud är? Ingen referens till Zeus, Elohim eller någon skapare. Eller som Herren framställs i Bibeln? Det blir i stället litet New Age som fokuserar på en inre andlighet?

Eller som referenser till de namn som kan härledas till historiska källor (t ex bevarade exemplar av Septuaginta, från 300-talet vt). Eller från Tanakh (Codex Leningradensis, från 1008 vt).
Moderator

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 24 dec 2023 11:59

Pilatus skrev:
David H skrev:

Eller som referenser till de namn som kan härledas till historiska källor (t ex bevarade exemplar av Septuaginta, från 300-talet vt). Eller från Tanakh (Codex Leningradensis, från 1008 vt).

Ja, det skulle man kunna göra. Den här tråden har en ganska knepig fråga, tycker jag, som är öppen för tolkning hur den besvaras på bästa sätt. Vissa söker svar i det inre, vissa söker svar i historiska källor…och vad som faktiskt besvarar eller inte besvarar frågan kan man ha olika uppfattningar om.

Själv kan jag ibland tycka det känns fel att nämna gudar vid namn, men kan respektera att det är desto viktigare för andra.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 24 dec 2023 12:48

David H skrev:
Pilatus skrev:Eller som referenser till de namn som kan härledas till historiska källor (t ex bevarade exemplar av Septuaginta, från 300-talet vt). Eller från Tanakh (Codex Leningradensis, från 1008 vt).

Ja, det skulle man kunna göra. Den här tråden har en ganska knepig fråga, tycker jag, som är öppen för tolkning hur den besvaras på bästa sätt. Vissa söker svar i det inre, vissa söker svar i historiska källor…och vad som faktiskt besvarar eller inte besvarar frågan kan man ha olika uppfattningar om.

Själv kan jag ibland tycka det känns fel att nämna gudar vid namn, men kan respektera att det är desto viktigare för andra.

Man har alltid varit ytterst noggrann med vilka gudar som får tillbedjas med sina benämningar. Namn är farligare, ve den som plumpade då JHVH skrevs. Dessutom är det ju intressant att läsa i äldre upplagor av den svenska Bibeln med dess mer uttrycksfulla språkbehandling.

Vad är en namnlös gud? Jag kan förstå vissa delar av den inre monologens psykologi. Men där saknas den mäktighet som Bibelns gud alltid besuttit. Då jag själv växte upp fanns den allsmäktige guden kvar. Men de negativa elementen med hot om eviga straff fanns alltför levande kvar. Så jag lämnade statskyrkan så snart jag kunde och har aldrig haft en tanke på att återvända. Men jag besöker gärna de kyrkor som har öppet sommartid och samtalar gärna med de präster jag träffar.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 24 dec 2023 13:40

Pilatus skrev:Codex Leningradensis, från 1008 vt

???
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 24 dec 2023 15:43

Anders skrev:
Pilatus skrev:Codex Leningradensis, från 1008 vt

???

Den äldsta existerande hebreiska Tanakh, den äldsta kompletta handskriften till hela den Hebreiska Bibeln baserad på den Masoretiska bibeltexten.

Leningrad Codex.jpg
Leningrad Codex.jpg (87.17 KiB) Visad 1284 gånger
Moderator

Användarvisningsbild
Illusionen

Inläggav Illusionen » 27 dec 2023 09:40

.
Finns Gud?

Merparten av det som skrivs i föreliggande tråd refererar till hur vi förnimmer vår verklighet.
Verkligheten, beskrivet utifrån det ”Det atomära perspektivet”, är en konsekvens av hur vi selektivt
uppfattar oss själva, via vår ”egenstruktur”, vilket innebär en avsevärd begränsning.
Detta beskrivs bl a i tråden, Vad utgör medvetandets referens ?.

Slutsatsen som dras utmynnar i att vi därigenom saknar förmåga att definiera vad som är vårt upphov,
då detta upphov ligger ”utanför” det, som kännetecknar vår förnimmelse.
Det är detta konstaterande som öppnar för begreppet Gud i mitt fall. Det är alltså enligt min personliga
åsikt omöjligt att definiera Gud inom vårt "egen-genererade" atomära tidsperspektiv.
Den kapaciteten besitter mänskligheten definitivt inte, det går inte att lyfta sig själv i håret.

Det är av den orsaken jag i något av mina tidigare inlägg citerade en präst, som i sin predikan
uppmärksammade att, "den som tror sig förstå Gud, har inte förstått något alls".
Innan man förkastar begreppet Gud, bör man därför först ha begrundat detta, och redovisa vad som är
påvisbart felaktigt, och där brister det stort hos flertalet. Allt enligt min högst personliga uppfattning.

Enbart det i mitt koncept beskrivna atomära perspektivet kan således omöjligt rymma ett bra och
uttömmande svar på frågor kring begreppet Gud. Det är mot denna bakgrund lätt, och för vissa frestande,
att som i tråden, manipulera och forma ett budskap.
Detta förtar dock ej min visshet om att det finns något bortom den transformerade verklighet vi förnimmer.

Efter att ha tagit del av det som skrivs i senare delen av tråden förefaller det saknas tydliga definitioner av
vad som avses med använda begrepp. Det som hävdas framstår därför, som något av ett obestyrkt,
ej förankrat, ”frisvävande godtyckligt tyckande”. :)

Om FYSIK skall betraktas som en gränsdragning när det t ex hävdas att det inte finns något bortom
fysiken, är frågan, hur definieras FYSIK respektive METAFYSIK mer grundläggande ?

FÖRNIMMELSE relaterar till ”JAGET”, som har visat sig vara ett svårdefinierat och undflyende begrepp.
Tråden, Vad utgör medvetandets referens ?, bekräftar detta. JAGET har av Citat B att döma, såvitt jag
känner till, ingen lyckats beskriva på ett uttömmande och trovärdigt sätt,

Citat B,
Ett grundläggande problem vi inledningsvis står inför, när frågor om universums natur skall
utforskas och besvaras, är att förklara begreppet ”jaget” och dess subjektiva och komplexa
relation till vår verklighets s k rum-tid, alltså hur jaget, den subjektiva upplevelsen/förnimmelsen,
kan uppstå ur, och/eller kopplas via samband till, något materiellt.

HJÄRNAN så som vi uppfattar den ur vårt ”atomära perspektiv”, via FÖRNIMMELSEN, utgörs av
MATERIA och elektromagnetiska FÄLT inkluderande olika elektriska konstellationer.
Både MATERIA och FÄLT har sitt ursprung i hur JAGET skapar FÖRNIMMELSEN, och vice versa.
Förenklat är det som söks enligt Citat B, det okända sambandet mellan JAGET och FÖRNIMMELSEN.
Målsättningen är att skriva ett separat inlägg om detta senare.

Det är ATOMEN som via sin atomära struktur individuellt ”centrerar” och manifesterar ”JAGETS”
FÖRNIMMELSE, inom ramen för i Delta-konceptet redovisat BALANS-resonemang.
Begreppet GUD kan antas skilja sig från ”JAGETS” selektiva individuella atomära ”centrering”.
Till skillnad mot att ATOMEN individuellt ”centrerar” och manifesterar ”JAGETS” FÖRNIMMELSE finns
det m a o inget som talar mot att det begreppet Gud representerar ej enbart manifesteras av ATOMEN.
Det är mot denna bakgrund som trådens rubrik, Finns Gud ? bör ställas.

MATERIA i form av ATOM beskrivs i det ”atomära” perspektivet som funktion av RUM och TID.
VERKLIGHETEN kännetecknas av ”JAGETS” FÖRNIMMELSE av MATERIA i RUM och TID.
I avsaknad av förklaring till JAGET är det sannolikt omöjligt att motbevisa att VERKLIGHETEN kan
tolkas som en typ av ILLUSION.

För att definiera vad bl a MATERIA representerar krävs således att man behärskar bakgrunden
till fenomen som rum och tid, vilket utgör motivet till citat,

Citat A,
Så gott som samtliga diskussioner rörande universum och vår verklighet utgår från att RUM
och TID, redan existerar. Hur man kom dit, utelämnas så gott som alltid.

Ovanstående ger en antydan om bakgrunden till följande text, taget från tråden,
DELTA-KONCEPTET Patentansökan aug 2023.

Min ambition är inte att försöka påverka hur andra ser på begreppet Gud, det bör vara varje människas
ensak, men vill med utgångspunkt från den metafysik som tillämpas i konceptet, bidra med några
personliga synpunkter som i sammanhanget ofta förefaller att ha ignorerats. Mot bakgrund av att
förnimmelsen enligt konceptet är beroende av referensens strukturella KOMPLEXITETSNIVÅ,
och därigenom kan liknas vid en, via referensens komplexitetsnivå, beroende tolkning, banar skilda
komplexitetsnivåer väg för olika ”tolkningar”, likvärdigt det som i konceptet benämns
”perspektivgränsöverskridande”.
Detta och särskilt konsekvensen av Citat A och B, ger växelverkan modellen inkl aktuell metafysik,
unika tolkningsförutsättningar rörande tänkbart betraktelsesätt av begreppet Gud.
Av den orsaken kan det därför här vara läge för att kortfattat kommentera kopplingen till flertalet
ateisters övertygelse och argumentering, satt i relation till konceptets budskap. Min infallsvinkel
kännetecknas av att det är motiverat och klokt att skilja på/mellan religion och Gud.

Religioner av skilda slag är något som människan genom årtusendena formulerat, bl a utifrån sägner,
och som makthavare har missbrukat och använt som ett redskap i sin maktutövning, t ex för att
upprätthålla makten och rättfärdiga sitt handlande.
Ateister hämtar till övervägande del sina argument genom att citera religiösa skrifter.
Kardinalfelet man därvid gör sig skyldig till är att man i sin argumentering reservationslöst, utan
motivering, begränsar sig till användande av våra mänskliga begrepp och storheter.
Om man begränsar diskussionen till att enbart handla om religion har man m a o underordnat sig en
verklighetsuppfattning/tolkning med mänskligt ursprung.

Därutöver ska läggas det jag inledningsvis skriver citat, ”Det innebär att aktuella begrepp/fenomen,
liksom ”jaget", saknar en välgrundad FÖRANKRING. Mot denna bakgrund går det enligt konceptet ej
att utesluta att verkligheten, i vår mänskliga tappning, är en selektiv ”tolkning” av något
imaginärt/överordnat, m a o en typ av ILLUSION.” En intressant fråga med anledning av detta är hur
ateisten förhåller sig till det faktum att aktuella förankringar avseende RUM, TID och ”JAGET” saknas ?
Om ateisten inte mäktar förklara och redovisa aktuella begrepps förankringar, är det då ö h t möjligt
att trovärdigt hävda att ett högre samband, ”Gud”, i någon form, inte ”existerar” ?

Det är mot ovanstående bakgrund jag hävdar att frågeställningen om "jaget" är att betrakta som en
illusion (fri från våra atomära begrepp = ”perspektivgränsöverskridande”), alternativt verkligt
(beskrivbart inom ramen för det förnimbara), återstår att besvara.

Vad man däremot kan hävda, är att konceptet, inte minst ur ett teologiskt perspektiv, erbjuder
fascinerande tolkningsmöjligheter, bortom ateistens i sammanhanget ofta begränsade rent atomära
argumentering.

Bengt Hj Törnblom / Illusionen

Pax vobiscum.

https://www.youtube.com/watch?v=ofKk_Etapq4
https://www.youtube.com/watch?v=L65zGeLwGfw
https://www.youtube.com/watch?v=bDZbCUGrO-c
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 27 dec 2023 11:58

Illusionen skrev:Merparten av det som skrivs i föreliggande tråd refererar till hur vi förnimmer vår verklighet.

På vilket annat sätt kan man förvänta sig att deltagare på ett forum skall besvara frågan om Guds existens?

Hur har Gud beskrivits under den tid begreppet existerat i människors medvetande, i teologiska skrifter och trosbekännelser? Har inte Gud alltid varit en del av människors verklighet? Varför har tempel, synagogor och kyrkobyggnader varit så viktiga för de gudstroende?

Jag föreställer mig att vi besvarar frågan utifrån vår kunskap och förståelse för vad religion handlar om. Vi är fria att ha en tro, och vi är fria att inte behöva inkludera mäktiga gudar i vår världsbild.

Rheims Cathedral.jpg
Rheims Cathedral.jpg (55.92 KiB) Visad 1202 gånger
Moderator

Smisk

Inläggav Smisk » 02 jan 2024 15:07

Illusionen skrev:Därutöver ska läggas det jag inledningsvis skriver citat, ”Det innebär att aktuella begrepp/fenomen,
liksom ”jaget", saknar en välgrundad FÖRANKRING. Mot denna bakgrund går det enligt konceptet ej
att utesluta att verkligheten, i vår mänskliga tappning, är en selektiv ”tolkning” av något
imaginärt/överordnat, m a o en typ av ILLUSION.” En intressant fråga med anledning av detta är hur
ateisten förhåller sig till det faktum att aktuella förankringar avseende RUM, TID och ”JAGET” saknas ?
Om ateisten inte mäktar förklara och redovisa aktuella begrepps förankringar, är det då ö h t möjligt
att trovärdigt hävda att ett högre samband, ”Gud”, i någon form, inte ”existerar” ?

Det är mot ovanstående bakgrund jag hävdar att frågeställningen om "jaget" är att betrakta som en
illusion (fri från våra atomära begrepp = ”perspektivgränsöverskridande”), alternativt verkligt
(beskrivbart inom ramen för det förnimbara), återstår att besvara.

Över julen kikade jag igenom en utbildning som tar upp Descartes meditationer. Dessa handlar om kunskapens gränser och Gud.
De västerländska filosofernas förnuftsmässiga resonemang kring Guds varande är som försök att skapa logiska trådar men dessa trådar är som bäst helt utan fäste åt något håll. Oftast är logiken inte sammanhängande alls. Jag kan förstå och uppskatta rationella resonemang av detta slag men jag har svårt att se att man inte ser bristerna hos dem och släpper det projektet.

Kikar man istället på österländska traditioner som Vedanta och Buddhism så är det motsatta uppenbart. Där påpekar man direkt att empirisk erfarenhet och intellektuella resonemang inte leder till någon andlig insikt alls. Svar på frågor som jagets, verklighetens eller Guds natur kan inte besvaras med dessa metoder menar man och man hänvisar till andra metoder som kontemplation, direkta mystika erfarenheter och intuition.

Buddha menade att istället för att försöka förklara något jag så borde vi utreda om något jag kan existera på det sättet alls.
Istället för att försöka hitta någon slutgiltig natur hos verkligheten så borde vi utreda om vi med empiriska eller intellektuella förmågor kan veta något om det alls.

Jaget, verklighetens natur, Gud och en andlig väg är alla aspekter av samma sak och dessa är inte saker som kan fångas eller greppas empiriskt eller intellektuellt. "Illusionen" uppstår när man helt utan grund antagit att så är fallet :)

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 10 jan 2024 18:28

Ja.

Om man tror det eftersom Gud är ett trosobjekt som via tron blir ett trossubjekt.
Algotezza aka Algotezza

Smisk

Inläggav Smisk » 11 jan 2024 11:16

Algotezza skrev:Ja.

Om man tror det eftersom Gud är ett trosobjekt som via tron blir ett trossubjekt.

Kan du utveckla detta?

Är tron något man skapar tillsammans med uppfattningen man skapar?

Återgå till "Religion och andlighet"