Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 27 dec 2023 10:08

Idag så tänker jag på helgdagar, dagar som liksom skall fira. De flesta gillar jag inte. Antagligen mest för att jag har en imtrovert läggning men undrar om det kan vara av andra skäl också.

Det är stöket med dem och sen den påbjudna glädjen tror jag.

Julafton värst, sen i nån slags dålighetsturordning efter maggrop just nu
midsommar
Nyår
Halloween
Påsk
Advent

Den enda jag gillar är Lucia. Lite oklart varför. Tror den är känslosam nog i sig själv. Jag lyssnar på den här Tomten en vintersaga dan före julafton, den gamla dramatiseringen av tomten. Den är min jul, förutom ledigheterna förstås.

Undrar varför jag känner så. Tror jag gillade jul som liten, och den tända granen gillar jag fortfarande. En sak gillar jag med Lucia. Den har liksom ingen ambitionsnivå, man följer traditionen, det är ungefär samma överallt och det är bra med det.

Om ni kan se åt i det, nån förklaring vore jag tacksam för reaktion. Jag gillar inte att inte gilla de här högtidsfirandena. Är det bara introversion?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion

Inläggav xion » 27 dec 2023 11:40

Anders skrev:Idag så tänker jag på helgdagar, dagar som liksom skall fira. De flesta gillar jag inte. Antagligen mest för att jag har en imtrovert läggning men undrar om det kan vara av andra skäl också.

Det är stöket med dem och sen den påbjudna glädjen tror jag.

Julafton värst, sen i nån slags dålighetsturordning efter maggrop just nu
midsommar
Nyår
Halloween
Påsk
Advent

Den enda jag gillar är Lucia. Lite oklart varför. Tror den är känslosam nog i sig själv. Jag lyssnar på den här Tomten en vintersaga dan före julafton, den gamla dramatiseringen av tomten. Den är min jul, förutom ledigheterna förstås.

Undrar varför jag känner så. Tror jag gillade jul som liten, och den tända granen gillar jag fortfarande. En sak gillar jag med Lucia. Den har liksom ingen ambitionsnivå, man följer traditionen, det är ungefär samma överallt och det är bra med det.

Om ni kan se åt i det, nån förklaring vore jag tacksam för reaktion. Jag gillar inte att inte gilla de här högtidsfirandena. Är det bara introversion?

Du kanske tycker det är som att svära i kyrkan men...

Jag kan en variant som jag läst i "Svenska Mad" nån gång:

Midvinternattens köld är hård
stjärnorna gnistra och glimma
Alla sova i enslig gård
djupt i midnattstimma
månen rullar sin tysta ban
snön ligger vit på fur och gran
snön ligger vit på taken
endast tomten är vaken

står där och huttrar vid ladgårdsvägg
räknar de ynkliga slantar
snor sina händer i lusigt skägg
önskar han hade vantar
sår där och tänker men vet ej vad
vantar kan kosta i närmsta stad
tänker så han skallen kan spräcka
undra om slantarna räcka

går till kylskåp och skafferi
nallar av alla faten
dricker ur flaskan med konjak i
ja, god är julematen
skinka och konjak är nog ållrait
men tomten tänker på Fahrenheit
som biter i handen och kinden
tomten sin kos styr mot vinden

går till den vrå där hans grötfat står
sätter sig ner för att spisa
huttrar och skälver och tänderna slår
mot läppar som vindarna isa
blåfrusna kinder svartfrusna tår
isbark på ryggen och rimfrost i hår
och i stjärnornas frostkalla glitter
han fryser ihjäl där han sitter.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 31 dec 2023 20:16

Gott Nytt År alla FF-deltagare

bourbon.jpg
bourbon.jpg (77.35 KiB) Visad 1223 gånger
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 01 jan 2024 09:44

Gott nytt! Smaklös hummer, goda räkor och för en gångs skull så mycket alkohol så att det känns idag också.
4 november 2017

xion

Inläggav xion » 03 jan 2024 11:51

70 cm snödjup här nu. Det snöar i dag också men sen ska det bli kallt istället.
Jag var iväg och provianterade igår så nu känner jag mig som " Vi har eld, vi har kött, vi har brännvin till tröst"

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 05 jan 2024 09:19

Att jag har det rätt bra idag.
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 05 jan 2024 11:00

Riktigt kallt i dag. Elbilar tappar mycket av sin räckvidd vid kyla. Mycket dyrt att ladda bilen just nu.
Nu måste jag ta mig ut till ateljén och skruva ner värmen, eller stänga av den helt (utom på toa). Dyr el i dag, kall vinter. Får hämta ved och elda i kaminen.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 10 jan 2024 09:28

Gott nytt år - och nu stundar 20:nde Dag Knut och granen skall ut. Vi skaffade en extremt liten gran på roti kruka. Vi kommer att ha kvar den ett tag till, kanske plantera den i trädgården.

Lite mildare idag i Lund. Vi firade nyåret i Lidingö med yngste sonen och hans familj. Eftersom Hotell Scandic Foresta var stängt, tillbringade vi nätterna på Scandic Grand Hotell inne i stan. Det blev mycket bussåkande (l nedläggningshotade linje 75) och traskande på hala trottoarer och uppför backen till Torsvikssvängen. Men lårbenshalsarna klarade sig. Vi lyckades även pricka in ett besök på Vetekatten på Kungsgatan som ligger i närheten av hotellet.

Regering och ÖB har aktualiserat krigsrisken - och då tror jag det handlar om mer än bara omtanke om svenska folket. Båda instanser har väl sina randiga skäl att varna om krig, vilket ju är ganska självklart utan att man behöver vara konspirationsteoretiker.

Jag fortsätter jobba som webblärare ett tag till i varje fall.

Jag undrar lite över hur mycket tid ni andra har till förfogande för att läsa igenom inläggen här. Det är ofta långa inlägg, och jag saknar tid att läsa igenom alla noggrant och göra inläggen rättvisa. Jag hade gärna deltagit mer i diskussionerna, men avstår, då jag har svårt att läsa ifatt och gripa in i flödet så att det blir en dialog; dialogen är ju filosofins väsen.

Jag ser också att det är ungefär samma personer aktiva hela tiden, sällan några nya namn. Kan en orsak vara långa inlägg? Men visst, många ämnen kräver många ord, eftersom det kan vara komplexa problem.

Det blir mer som en relativt sluten klubb. Men det kanske är oproblematiskt...

Ja, nu blev ju detta ett långt inlägg också. Få se om någon orkar läsa igenom det.
Algotezza aka Algotezza

xion

Inläggav xion » 10 jan 2024 09:59

Algotezza skrev:
Jag undrar lite över hur mycket tid ni andra har till förfogande för att läsa igenom inläggen här. Det är ofta långa inlägg, och jag saknar tid att läsa igenom alla noggrant och göra inläggen rättvisa. Jag hade gärna deltagit mer i diskussionerna, men avstår, då jag har svårt att läsa ifatt och gripa in i flödet så att det blir en dialog; dialogen är ju filosofins väsen.

Jag ser också att det är ungefär samma personer aktiva hela tiden, sällan några nya namn. Kan en orsak vara långa inlägg? Men visst, många ämnen kräver många ord, eftersom det kan vara komplexa problem.

Ja, nu blev ju detta ett långt inlägg också. Få se om någon orkar läsa igenom det.

Men det är egentligen inga "svåra" saker som avhandlas här. Inga speciella förkunskaper behövs. Mest allmänbildning och kanske en gnutta fantasi.

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 10 jan 2024 15:40

Algotezza skrev:Jag undrar lite över hur mycket tid ni andra har till förfogande för att läsa igenom inläggen här. Det är ofta långa inlägg, och jag saknar tid att läsa igenom alla noggrant och göra inläggen rättvisa. Jag hade gärna deltagit mer i diskussionerna, men avstår, då jag har svårt att läsa ifatt och gripa in i flödet så att det blir en dialog; dialogen är ju filosofins väsen.

Rent teoretiskt har jag uppemot 16 timmar per dag = 112 timmar per vecka att läsa igenom inlägg här på forumet. Om vi då tar hänsyn att jag jobbar 30 timmar per vecka och räknar bort dessa timmar från forumläsandet landar vi istället på 82 timmar. Det i sig skulle dock vara tillräckligt att läsa flera romaner.

Men allt är såklart en fråga om prioritering. Jag slarvläser ofta inlägg här på forumet, och känner inte heller dåligt samvete över det. Jag tänker som du att dialogen är mycket central inom filosofin, och därför är det inte heller nödvändigt att i detalj noggrant läsa alla andras inlägg - om nån tycker jag inte förstått vad de skriver eller att jag inte gjort dem rättvisa får de väl upprepa sig, tänker jag. Inser man att man slarvat finns ju alltid möjligheten att ta om det också.

Algotezza skrev:Jag ser också att det är ungefär samma personer aktiva hela tiden, sällan några nya namn. Kan en orsak vara långa inlägg? Men visst, många ämnen kräver många ord, eftersom det kan vara komplexa problem.

Det är flera som angett långa inlägg som motiv till att de inte längre skriver här på forumet, så visst kan det ligga nåt i det du skriver. Jag kan förstå att ni då ser mig, som är en av de som skriver längst inlägg här på forumet, som en slags tyrann som skrämmer undan andra. Men även detta är något som jag inte riktigt förmår att känna dåligt samvete över.

Jag vill gärna att var och en ska stå upp för sig själv. Jag kan inte lova att jag kommer vara snäll och trevlig tillbaka. Men jag försöker att bemöta på respektfullt sätt. Min spontana tanke är att detta om att klaga på längden i inlägg är en dålig undanflykt till att själv hålla tyst. Det finns andra aspekter av tillvaron som är viktigare att ta hänsyn, än just "längden", tänker jag... men är samtidigt öppen för motargument, och försöker vara inlyssnande om andras perspektiv.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 10 jan 2024 18:05

Ja, man ju bara ögna igenom inläggen snabbt om man vill, eller strunta i inlägg som verkar för långa och ointressanta.

Jag hoppar in lite här och där i trådar som intresserar men tar man en paus hinner det samlas en del att plöja igenom, om orken finns.

Jag tog ju en paus både härifrån och från jobbet under julen, som sagt.

Hur som helst är jag glad över existensen av detta forum. Jag tror dock jag jämförelsevis mer aktiv på olika Facebookfora. Det skulle finnas en särskild FF-app.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
cawi

Inläggav cawi » 13 jan 2024 01:46

Medvetandets neurala korrelat...
..~

xion

Inläggav xion » 13 jan 2024 08:40

På tal om stoppa huvudet i sanden, så tittade jag på Stefan Jarls film "Underkastelsen" igår,
Jag har den på VHS och har sett den ett par gånger förut. Jag kollade om den ev fanns på "öppet arkiv", men det gjorde den inte.
Jag hittade den här istället https://www.svtplay.se/video/8Wv7N7Q/st ... ?info=visa.
Jag ska se den vid tillfälle.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 13 jan 2024 09:33

cawi skrev:Medvetandets neurala korrelat...

Vilket är det primära, medvetandet eller dess korrelat eller är de två aspekter på samma verklighet?
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 13 jan 2024 09:57

Algotezza skrev:
cawi skrev:Medvetandets neurala korrelat...

Vilket är det primära, medvetandet eller dess korrelat eller är de två aspekter på samma verklighet?

En sen kväll i en rökig tysk bar år 1998 bestämde sig en hjärnforskare och en filosof för att slå vad om en låda vin: Går det att ringa in något i hjärnan som motsvarar medvetandet? Nej, men se artikeln om vadet. Se; Filosofen vann vadet om medvetandet F&F 2023-06-24
Moderator

Återgå till "Tankar och känslor"