David H skrev:Tror jag förstår vad du menar, och är benägen att hålla med om detta. Men jag tänker också det här kan vara bra att påminna sig om vilken funktion språket har i våra beskrivningar. Jag tänker att det är viktigt att kunna se språket som ett verktyg. Det är då inte meningen att vi ska söka svaren i de skrivna orden, utan vi behöver söka svar i vad orden pekar emot.
När du skriver om att "stå i målet" och "fånga bollar" är det väl också ganska uppenbart att du syftar till något bortom orden. Vi skulle kunna kalla det en metaforisk språkanvändning. Men om vi sen vidare tänker att all språkanvändning är mer eller mindre metaforisk, kan vi förstå att även det som inte är uppenbara metaforer också pekar mot något som finns bortom orden. Och det är ett skäl till att vi behöver visa viss tolerans gentemot andra personers språkanvändning tänker jag.
Till exempel detta om vetenskap och värde... med lite metaforisk tolkning är det inte svårt att se koppling mellan vetenskap och värde, och hur vetenskap på olika sätt bidrar till värde. Och vidare om Gud i naturen, så har vi diskuterat sådant som hypostasering. Bibeln tar upp Jesus som exempel, en person som förkroppsligar fantastiska förmågor. Ser vi en person som vi på riktigt ser göra sådant som Jesus beskrevs göra, så kanske det inte är motiverat att kalla personen "Gud", men åtminstone "en gud" känns som en rimlig benämning, tänker jag.
Att ge erkännande till metaforisk språkanvändning (att svaren om vad som syftas till finns bortom orden) känns närmast nödvändigt för att "släppa sargen" och på riktigt kunna delta i filosofisk diskussion, tänker jag. Det handlar dock inte om att säga att "vad som helst funkar" - utan mer om att växla mellan olika perspektiv - man ska också kunna utmana andra, och ställa de till svars, luska efter vad som verkligen gömmer sig där bakom orden.
Jag håller med helt.
Det är väl ganska vanligt att man tänker sig att hela grejen med en religion som kristendomen är en metaforisk företeelse. Att berättelserna och berättandet om Gud, sonen och anden mm är metaforer. Metaforer på så sätt att det är genom föreställningarna vi kan säga något alls om vad vi syftar på och vad orden "pekar på".
Frågan om "Gud existerar" är som sagt väldigt luddig, filosofiskt sätt. Att skjuta på den utan att veta mer om målet blir dumt. Även om det i vissa sammanhang kan vara dumt på kul sätt

Jag har dock tänkt på de klassiska argumenten som exempelvis Aquinas talar om:
Argumentet från rörelse: Något måste sätta allt i rörelse = Gud.
Argumentet från effektiv orsak: En första orsak måste finnas = Gud.
Argumentet från nödvändigt vara: Inget kan existera ur ingenting = Gud.
Argumentet från gradation: Det finns olika grader av värde/Godhet så det högsta goda måste existera = Gud.
Argumentet från design: Ordning kan inte uppstå av en slump = design existerar = mening = Gud.
Dessa är alla lätta att kritisera på flera sätt. Vi kan skjuta ned dem som käglor med empiriska och logiska argument.
Det jag tänker på är dock att om man tänker sig att en del har erfarenheter och intuition som "ser mer" än empiri och logik.
Om man "ser och känner livet via dessa" och efter dessa letar efter förklaringar och argument så kan man tänka sig att dessa argument verkar rimliga vid första anblicken om inte annat.
Jag såg en del klipp av någon podcast där så kallade Ateister ständigt attackerade andra som tror på Gud.
Man fick ringa in och argumentera för Gud och så argumenterade dem emot deras argument. Dem är enligt mig Anti-teister dock. Matt dillahunty heter en av dem ser jag nu.
Jag håller med om många invändningar mot argumenten för en Gud men jag håller inte alls med om några argument MOT en Gud.