ANG BEVIS FÖR GUDS EXISTENS.
Det är vanligt förekommande att man vid diskussioner rörande begreppet Gud efterfrågar handfasta bevis/belägg,
s k ”evidens”, för Guds existens. När något bevis i ”atomär” bemärkelse inte presenteras är ateisten snabb med
att konstatera att Gud bevisligen ej finns. Det är enligt min åsikt en förhastad slutsats, vilket förklaras i det följande.
För att något skall anses existera krävs rimligen att
det som existerar refererar till något.
Detta något är i fallet med frågeställningen om Guds existens det vi atomärt benämner
liv inkl medvetande.
Kan frågan, Vad är liv ?, inte ges ett fullgott svar faller i princip även frågan, Finns Gud ?, varför jag här valt att
prioritera frågan Vad är liv ?. Frågan,
Finns Gud ? bör m a o ställas i relation till frågan,
Vad är liv ?Frågorna föranledda av de i konceptet beskrivna
Citat A och
Citat B är av stor betydelse även här,
och kräver svar, när frågan, ”Vad är liv ?”, trovärdigt skall besvaras. Det är alltså viktigt att förstå att förnimmelsen,
inkl vi själva som fysiska individer, beskrivs med verklighetsbaserade begrepp,
vi själva är delaktiga i formandet av.
Redovisas ej svaren kopplade till citaten saknas en viktig logisk länk i resonemangen, vilket medför att resonemanget
saknar
FÖRANKRING och därigenom kan betraktas som
FRISVÄVANDE och irrelevant.
Begrunda därför gärna konsekvenserna för trovärdigheten, av följande citat,
”.. förklara hur jaget, den subjektiva upplevelsen/förnimmelsen, kan uppstå ur, och/eller kopplas via samband till,
något materiellt.” Innebörden av detta är att frågan om "atomära" bevis för Guds existens saknar förankring och/eller berättigande.
För att kunna definiera begreppet liv kan det vara en lämplig ansats att börja resonemanget med att fråga efter vad
vetenskapen har att säga om livets uppkomst på basal nivå. Efter att ha sökt efter svar är min slutsats att det visserligen
förekommer ett flertal teorier om hur livet uppstått, men såvitt jag kan finna, ingen som ens är närheten av att kunna
göra anspråk på att utgöra en välförankrad allmänt vedertagen enskild förklaringsmodell.
Det finns goda skäl att anta att även en enkel självkopierande, stabil, cellstruktur förutsätter och kräver en
komplex regler-mekanism som upprätthåller och styr reproduktionen från start, m a o redan innan livets uppkomst.
För mig ter sig detta som helt osannolikt, särskilt om
Citat A är obesvarat.
Bengt Hj Törnblom / Illusionen
Pax vobiscum.https://www.youtube.com/watch?v=CQ8ZHilxdm8