Smisk skrev:Jag upplever som sagt många "finns Gud" debatter som personer som talar om varandra, inte vill definiera saker tydligt, har olika uppfattningar om vad begrepp betyder, borde betyda och fram för allt vad som menas med Gud, existera och vilka kunskaper och resonemang som bör användas.
För mig landar det i att man blandar ihop om Gud faktiskt existerar eller inte med värdesaker så som hur värt det är att ha en Gudstro, en andlig tradition, moraliska värden och djupare mening eller relation med Gud och en gemenskap.
Precis som det viktiga inom konst inte är om konst existerar eller inte utan om hur det konstnärliga tillför kvalitéer till livet.
Man ifrågasätter inte "existerar egentligen konst?". När man frågar ateister om syfte, värde och mening existerar snurrar dem ofta runt i argument som inte kan förklara hur dessa existerar, om dem gör det eller vilka som gäller eller bör gälla.
Utreder vi hur något av det inre existerar inklusive saker som dagar, matematiska objekt, medvetandet, personlighet, värde, mening, erfarenhet, relationer osv så hamnar man väldigt snabbt i förvirring.
En del menar att vi inte kan veta något om dessa sakers existensberättingande inklusive Gud och det kan kallas för mysterianism.
Argumentet där är att vi är gjorda för att hantera det vi kan erfara empiriskt och tänka på det men inte på "det inre som sådant" så som medvetandet och annat som är trancendent (bortom det erfarna) eller trancendentalt (fakulteterna, förmågorna som förutsätts för erfarenheter).
Enligt filosofen Whitehead så verkar han tänka att vi inte kan veta dessa saker men att vi trots det behöver utfå ifrån en del av dem i vad han kalla för en spekulativ filosofi. Alltså teorier om hur saker är vi kommer fram till intuitivt på samma sätt som vi gör med moraliska värden enligt en del. Den direkta intuitiva relationen vi kan ha med naturen som en levande process vi ingår i, alltså naturmysticism, kan ses som en sådan. Vi kan omöjligen räkna ut eller empiriskt mäta om det är så vi förhåller oss till den levande naturen men vi kan erfara detta på olika sätt.
Man kan resonera som så att det är värt att tänka sig att den relationen mellan oss/natur är en korrekt tolkning av vår plats i livet.
Man kan från det kalla detta för "en relation till Gud" och handla utifrån moraliska maxim man formulerar från hur det är att vara en levande människa med denna relation.
Detta är ett spirituellt perspektiv som innehåller syfte, värde och mening. Vi kan ha det med eller utan en specifik "Gud" dock som jag ser det.
Jag brukar här tjata om taoismens yinyang-symbol och Spinozas dubbelaspektsteori. Det menar jag kan användas som argument till att undvika tvära distinktioner, och istället mer betona kontext, relation och flexibilitet i tolkningar. Begrepp i vårt språk har rörliga referenspunkter. Detta tänker jag också kan förena både de argument du för fram samt de argument exempelvis Hubert för fram.
Vi kan använda oss av empiri för att förstå Gud, värde, medvetande med mer, men det gäller att förstå detta i en kontext där begreppen är rörliga (rör sig enligt logiskt mönster).
Hubert skriver att om Gud är en som belönar och straffar, så är det viktigt att veta om Gud finns, inte bara att tro på det. Jämför exempelvis, om Läraren är en som belönar och straffar i skolan, är det bra för mig att veta om läraren finns närvarande när jag fuskar på matteprovet. Det är här viktigt att skilja mellan existens och tro...min tro att läraren är närvarande kan få mig att undvika fuska på provet, och tvärtom om jag tror att läraren inte är närvarande kan det få mig att vilja fuska, och vidare sen om läraren faktiskt är närvarande eller inte, öppnar för fyra olika utfall.
Och vidare kan man fråga sig vad skiljer begreppet Lärare från begreppet Gud? Vissa kanske vill hävda att läraren är konkret/fysisk, medan Gud är abstrakt/immateriell...men jag tänker då att exvis taoism och Spinoza vill komma undan från detta dualistiska tänkande, och betrakta alla begrepp i vårt språk som sammansatta. Vi skapar förståelse genom att se logiken i begreppens dynamik, snarare än att betrakta begreppen som statiskt tillhörande olika kategorier.