Har mänskligheten redan försuttit sin chans ?
Överväger ni att rösta i kommande EU-val, tänk då gärna på att ni därmed legitimerar de missförhållanden,
som beskrivs i följande text.
Då texten även har beröringspunkter till budskapet i mitt koncept, lägger jag även in texten i tråden
”Ett försök till kritik av deltakonceptet”.
UNIVERSUM, kan ur vårt mänskliga perspektiv, betraktas som en dynamisk fältprocess, som befinner sig
i kontinuerlig förändring, i relation till vår position i världsalltet. Den geologiska tidsskalan för denna process
sträcker sig från planetens bildande för drygt 4,5 miljarder år sedan, fram till nutid. Våra liv i sin nuvarande
skepnad och status har därigenom en vidsträckt förankring långt utanför/bortom vår förnimbara reella verklighet.
Vill vi försöka bilda oss en uppfattning om varför mänskligheten befinner sig i nuvarande situation, behöver vi
därför lyfta blicken, och konstatera att planeten Tellus liksom livets betingelser har genomgått och genomgår
ständig förändring/anpassning inkl ömsesidigt beroende av komplexa relationen till ett enormt universum vars
egenskaper till vissa delar är dolda för oss. Universum är mastern !
LIVET, så som vi förnimmer det, har förenklat till uppgift att vara bärare av, och via successiva strukturella
anpassningar till rådande förhållanden bibehålla, för livets fortlevnad/existens kännetecknande nödvändiga
egenskaper, trots dessa av universum beroende förändringar.
Varför, och ”vems ärenden vi därmed går” är för oss obekant.
De successiva anpassningarna sker med viss eftersläpning/fördröjning, vilket medför att mänsklighetens
kännetecken och egenskaper i stort refererar och härrör från svunna tiders förutsättningar och påverkan.
Eftersläpningen medför att mänskligheten ur anpassningshänseende alltid, p g a fördröjningen, befinner sig
i ett missanpassat förhållande till sin omgivning. En följd av behovet av successiva strukturella anpassningar
är att livet är ändligt, vilket leder till krav på att livets reproduktion upprepas cykliskt. Sammantaget innebär
detta en typ av reglerfunktion vars stabilitet kan haverera om förutsättningarna ändras för snabbt.
DISKREPANS/MISSANPASSNING får m a o inte bli för stor över tid, då detta stör regler-mekanismen.
För detta krävs rimligen att de strukturella samband som formar livet är optimala.
Tyvärr överensstämmer inte alltid dessa egenskaper med det som är önskvärt i vårt moderna samhälle.
Det är denna diskrepans/missanpassning som gör att världen utan överdrift börjar bete sig som galen.
Lite tillspetsat är vi fortfarande en aggressiv dominant apa, som försetts med lite polityr, som fortsätter
försvara sitt revir i sin nya miljö, ofta helt utan hänsyn till allehanda skadliga effekter för omgivningen.
Den pågående miljöförstöringen och krigen utgör båda exempel på en sådan negativ effekt, som inom
överskådlig tid både har potential och kapacitet att hota mänsklighetens fortlevnad.
EVOLUTIONEN, så som den beskrivs här, kan betraktas som en för liv nödvändig kontinuerligt pågående
anpassning till dessa för jorden rådande successivt förändrade förutsättningar och levnadsbetingelser.
Detta kan även uttryckas som att evolutionen i kombination med tidsaxel fungerar som ett optimerande
anpassnings-filter för begreppet liv, i en komplex och föränderlig omgivning.
Evolutionär utveckling innebär alltså att levande organismers egenskaper förändras från en form till en
annan, med bättre förutsättningar, under generationernas gång, beroende av detta evolutionära
”optimeringsfilter”, men även via skenbart slumpvisa förändringar och mutationer.
Evolutionen har sannolikt enbart som syfte att över tid anpassa och säkerställa livsformen till rådande
förändringsstatus utefter en tidsaxel. För detta krävs att anpassbarheten är stor och flexibel, för att
leva upp till de krav ”livet” ställer, samtidigt som vissa balansegenskaper ej får överskridas.
För att detta ska vara möjligt får ”arvet” (DNA) inte vara för stabilt, utan måste kunna förändras bl a
via mutationer. Evolutionen ”testar” m a o kontinuerligt olika kombinationers överlevnadsmöjligheter
("i samråd med universum") via mutationer. Ur ett evolutionärt perspektiv är människan alltså utrustad
med egenskaper av ”eftersläpande” typ, anpassade för att föra livet vidare i en svunnen miljö.
Överlevnadsmöjligheterna är beroende av den mänskliga reproduktionsförmågan och gynnas av
intellektuella egenskaper som här återfinns under samlingsnamnet intelligens.
De egenskaper som intelligens representerar ingår i evolutionens test-repertoar.
En starkt bidragande orsak till den mänskliga selektionen har därför troligen varit insikten om att
flockbildning och de fördelar som följer därav för överlevnadsmöjligheterna, vilket främjar kreativitet
som urvalsmekanism. När verktyg successivt börjar komma till användning är steget inte långt till olika former
av vapen, varvid ”flockarnas” nomadliv utvecklas mot mer stationära, ofta befästa samhällsstrukturer.
När evolutionen ”testar” mänsklighetens överlevnadsmöjligheter genom att förse den ”aggressiva apan”
med intelligens och vapen blir resultatet på sikt förödande för såväl mänskligheten som planeten.
Den ”aggressiva apan” är m a o inte vuxen situationen p g a att de successiva evolutions-anpassningarna
sker med eftersläpning/fördröjning.
SAMHÄLLSSTRUKTUR är mot ovanstående bakgrund ett begrepp, med historisk förankring.
Samhällssystem av skilda slag har historiskt sett kommit och gått.
Gemensamt för dem är att de efter en tid kulminerat för att därefter ha degenererats och fallit samman.
Degenereringsfasen kännetecknas av att samhälls-systemen och dess styrande elit börjar prioritera sina egna
intressen och maktanspråk före medborgarnas. Detta beteende med rötter i evolutionen och
framgångsrik reproduktion förefaller generellt vara kännetecknande för den ”aggressiva apan”.
Vårt västerländska kapitalistiska samhällssystem är tyvärr inget undantag, trots kännedom om att rikedom
ger makt, och helt oproportionerligt inflytande över enskilda medborgares liv, och således även ojämlikhet.
Som en strategisk komponent i försöken att dölja maktens tillkortakommanden vad gäller orättvisor och
ojämlikhet manipuleras och indoktrineras vi medborgare till att tro att Sverige är ett rikt land, trots tiggarna
utanför mataffären, och att många har svårt att få ekonomin att gå ihop. Konsekvensen blir, att så länge den
styrande eliten och medierna, medvetet underlåter att föra upp för samhällsmedborgarna viktiga frågor, på
dagordningen, och öppet debattera frågorna, undertrycks folkviljan, vilket medför att demokratin försvagas.
Notera att vi alla föds in i redan existerande, av makten utformade samhällssystem, vars ”konstitution” vi
aldrig haft möjlighet att utforma och påverka. Inom ramen för systemen stöps och indoktrineras vi/
medborgarna från barnsben. Dessa samhällssystemen har till övervägande del sin grund i under evolutionens
och historiens gång etablerade feodala makt-strukturer, där prioritet varit att behålla makten.
I tidigare inlägg har jag påtalat och hävdat att Sverige som nation, efter att ur ett demokratiskt perspektiv
ha kulminerat, nu befinner sig i en degenereringsfas där demokratiska värderingar får stå tillbaka för mer
tvivelaktiga maktanspråk, där makten går före medborgarna, och makthavarna ej längre lever som de lär.
Det anmärkningsvärda är att regeringsformen har anpassats till den styrande elitens maktanspråk, genom att
odemokratiskt ge statsmakten rätt att kontrollera sig själv.
Inom ett sant demokratiskt statsskick skall kontrollen av regeringsformen och dess efterlevnad utföras direkt
av folket, och inte som nu av statsmakten. När folket förvägras rätten att kontrollera hur regeringsformen
efterlevs av det politiska etablissemanget, kan regeringsformen frångås utan påföljd.
Detta är förklaringen till varför Sverige saknar en fristående Författningsdomstol. Denna ovilja att lämna
över makt till folket är den primära orsaken till att missförhållanden kan förekomma, och förekommer.
Utan detta har statsmakten inte längre full legitimitet, ur medborgarnas perspektiv, men fortlever ändå
som ett maktredskap för den styrande eliten. Detta leder till politikerförakt och lågt röstdeltagande.
MAKT avser här möjligheten att bestämma över andra människor och deras livsbetingelser, genom att
t ex medvetet påverka eller kontrollera andra människors, beteende, tankar eller känslor.
Intelligens är en viktig ingrediens och förutsättning för den ”aggressiva apan” att skapa sin maktbas.
Makt kan utövas på mångahanda sätt, såsom via lagar och förordningar, våld, social status, kunskap,
ekonomisk makt, religion eller andra medel/resurser. I dagens moderna samhälle använder sig den av
evolutionen ursprungligen formade ”aggressiva och dominanta apan” sin makt-position som världens
ledare, för att listigt och smart prioritera sina egna intressen och maktanspråk före övriga
”flock-medlemmars”.
Härskartekniker är t ex ett sätt för den ”aggressiva apan” att utöva makt genom social manipulation och
används ofta för att bevara hierarkier, ta sig mer utrymme eller tysta andra. Man kan säga att de på olika
sätt handlar om att hävda sig själv genom att förminska andra, att få andra att känna sig underlägsna.
Religioner av skilda slag är ett annat sätt, som människan genom årtusendena formulerat, bl a utifrån sägner,
och som makthavare har missbrukat och använt som ett redskap i sin maktutövning, för att upprätthålla
makten och rättfärdiga sitt handlande.
Världens ledare, präglade av hybris och makthunger, visar att de prioriterar sina maktmonopol före allt annat.
De redan besuttna släpper ej heller de taget utan kommer i det längsta försvara sina rikedomar och den makt
och de fördelar som följer därav.
Notera att de demokratiska värden vi värdesätter högt utmanas av den maktförskjutning till demokratins
nackdel, som följer av nuvarande samhällssystem ojämna fördelningsprofil. Samhällsstrukturen prioriterar
därigenom prestation, tillväxt/miljöförstöring och ojämlikhet/orättvisa, före alla individers rätt till jämlika
levnadsbetingelser, varav följer klassklyftor o dyl.
Då makten både är ursprunget till, och garantin för, den styrande elitens privilegier, som t ex utmanande höga
löner, fallskärmar, livstidspensioner mm, ligger det inte i maktens/statens intresse att självmant förverkliga
den fulla demokratin, genom att överlåta kontrollen av hur regeringsformen efterlevs via en fristående
FÖRFATTNINGSDOMSTOL till folket. Mån om sin makt, befäster staten tvärt om egoistiskt
och ogenerat sin egen fortlevnad, maktposition, och privilegier, på bekostnad av folkviljan.
INTELLIGENS kan här ses som ett samlingsnamn för egenskaper som minne, logiskt tänkande,
kreativitet, problemlösning, uppfinningsförmåga, konstnärlig begåvning, o dyl.
Den mänskliga intelligensen är en effekt och riskfaktor som funktion av ovan nämnda kombinationer.
Intelligensen ger mänskligheten tillgång till det ”verktyg” som möjliggör ett ”katastrof-scenario”.
Intelligensen är troligen den egenskap som har potential att eliminera mänskligheten (existens av liv) i närtid.
Intelligens är en tillgång för såväl samhällets utveckling som för den ”aggressiva apans” kamp om makten.
Vi får därför tidigt lära oss i skolan att betygsätta och värdera varandra, vilket leder till konkurrens, orättvisor
och ojämlikhet, och i förlängningen människor som känner sig misslyckade och mår dåligt. Varken samhället
eller den ”aggressiva apan” förefaller bry sig om dessa människor som får sina liv mer eller mindre beskurna.
Våra egenskaper och talanger har sin historiska bakgrund i det genetiska arvet från våra förfäders liv,
inom ramen för, och format av, denna från tidernas begynnelse pågående anpassningsprocess.
Det är rimligt att anta att anpassningsprocessen förutsätter att den genetiska variationen inom den mänskliga
reproduktionen är anpassad/optimerad relativt universums dynamiska förändringsprocess,
för att förutsättningar skall finnas för en existentiell framtid för våra gener. Både för liten respektive för stor
genetisk variation över tid får troligen till konsekvens att den genetiska kedjan, havererar, vilket bör vara i
linje med evolutionsteorin.
Det är här vår intelligens kommer in i bilden, som en av de variabler som ingår i anpassningsprocessen.
Vad som är optimal intelligens ur ett klimat- och evolutions-perspektiv, är då ej nödvändigtvis detsamma
som hög intelligens. Det bekräftas av det vi nu kan bevittna.
Med detta ”överordnade” synsätt är begreppet och variabeln intelligens ett arv och gåva, med grund i ett
svindlande historiskt perspektiv, som ingen kan göra anspråk på att själv ha förvärvat.
Den genetiska variationen via ”variabeln intelligens” tenderar i dag att överskrida den balans gentemot
universums förändring, som krävs för att hålla den genetiska kedjan vid liv.
Min fråga, ”Vem bär ansvaret för denna uppenbara orättvisa ?” har alltså sitt ursprung i att variationer/
mutationer i den genetiska koden låter det vi benämner evolutionen (ur sitt perspektiv) ”testa” om en hög
intelligens är optimalt.
Det synliga resultatet/utfallet av denna test är bl a den miljöförstöring vi bevittnar, och som i förlängningen
ger upphov till de stora flyktingströmmar västvärlden nu har att se fram mot och hantera.
Det finns starka skäl för misstanken att evolutionen, med universum som dirigent, står som vinnare
över intelligensen när ”slaget” är överståndet.”
Skulle den evolutionära anpassningen av någon anledning upphöra kommer allt liv på sikt att dö ut p g a
den missanpassning som blir följden. Värt att notera är att efter ett större massutdöende är det oftast enbart
arter med stor anpassningsförmåga till förändrade habitat som har förmåga att överleva.
För att återställa artrikedomen krävs det storleksordningen 10 miljoner år efter ett massutdöende.
Begrunda gärna hur mänskligheten, med hjälp av vår hyllade intelligens under en kort tidsepok, gjort
avskräckande avtryck, där den ”aggressiva apan” i sin hybris och makthunger lägger enorma summor på
massförstörelsevapen parallellt med hungerkatastrofer, förtrycker minoriteter, skövlar och förgiftar naturen,
skändar djuren och i övermod vanhelgar förtroendet som gavs mänskligheten i tidernas begynnelse.
Personligen misstänker jag, av dessa skäl, att mänskligheten redan försuttit sin chans att överleva på sikt.
/ Illusionen / Bengt Hj Törnblom / http://www.deltakonceptet.se
Pax vobiscum
https://www.youtube.com/watch?v=Ifs-TOVOsCE
Har mänskligheten redan försuttit sin chans ?
Moderator: Moderatorgruppen
- Illusionen
- Inlägg: 1590
- Blev medlem: 20 jan 2018 17:41
Har mänskligheten redan försuttit sin chans ?
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”
Re: Har mänskligheten redan försuttit sin chans ?
Intressant... ur många synvinklar, inte minst att det inte tilldragit sig minsta intresse från någon, jag bedömmer allt ur psykologisk synvinkel och ställer alltid frågan VARFÖR människor reagerar och agerar som de gör, det finns alltid en orsak och det är oftast en annan än den de öppet förmedlar.
Inte många är förmögna att göra en psykoanalys av sig själva och bli medvetna om varför man tänker, tycker, känner, säger och gör det man gör.
Med några undantag, som jag undvikit att befatta mig med då dessa "detaljer" och uttryckssätt, inte är min personliga stil att befatta mig med, så är detta i stort sett samma sak som jag skriver om i en bok jag hållit på med sedan 2020.
Målet för mig är att berätta och förklara något oerhört omfattande och komplicerat på ett så lättläst och enkelt sätt att ingen kan undgå att förstå eller har några svårigheter att läsa.
Inte ett enda onödigt ord får finnas med, inte ett enda viktigt ord får saknas.
Att berätta är som att teckna, hemligheten med en fantastisk teckning som är tecknad efter ett motiv man kopierar, ett porträtt eller ett landskap, är iakttagelseförmåga, att se precis allt... Extremt små nyanser som de flesta inte kan se.
Jag är nämligen en vass tecknare också så det är egen erfarenhet som talar.
Hemligheten med att berätta något på ett bra sätt är att förstå det man ska berätta på ett så absolut och fullständigt sätt att man kan vända, vrida, omformulera och bygga om det man skriver precis på vilket sätt som helst, utan att innehållet i det man berättar förändras.
Svårigheten är att få människor att förstå.
Det är enkelt att berätta hur det är, men hur många kommer att förstå det uppenbara och självklara när de aldrig konfronterats med något sådant i hela sitt liv?
Jag har därför kommit att arbeta huvudsakligen med pedagogiska förklaringar och inte med det bakomliggande materialet, som jag varit färdig med länge, att förstå universum, världen och livet och allt däromkring är enkelt... men att försöka få vanliga människor att begripa det på samma sätt... DÄR ligger svårigheten.
Och om du inte kan vinna över mänskligheten att lyssna på vad du har att säga, så blir hela arbetet tämligen meningslöst.
"Enkelhet är sanningens kännetecken".
Se det enkla och begav dig inte i snirkliga detaljer, då förlorar man publiken.
Vad utmärker universum?
Vad har universum ägnat sig åt under hela denna tid?
Vilken väg har Universum gått?
Vilka utmärkande drag kan konstateras?
Och vilka direkta resultat och prestationer har uppnåtts?
Dra sedan ut denna linje in i framtiden och konstatera vad som oundvikligen blir slutresultatet om universum fortsätter hädanefter som hittills, det avslöjar vad som är meningen med universum - rimligen är det som universum ägnar sig åt också meningen...
Med denna metod kan framtiden förutses relativt säkert och högt sannolikt, samma metod kan tillämpas på allt.
Historien och nutiden skapar framtiden, de flesta tror att framtiden är en fristående isolerad sak som flyter omkring i ett vakuum som man inte kan veta någonting alls om.
Det är endast primitiv okunskap, man har inte nått en sådan intellektuell nivå att man begriper bättre.
Människorna förstår inte hur världen fungerar, man förstår inte sig själva och förstår inte hur samhället fungerar, det resulterar i att man hela tiden gör fel och blir lurade av illasinnade bedragare som utnyttjar denna okunskap.
Konsekvensen blir världens undergång.
Man tror nu allmänt inte på detta, men orsaken är ju att man inte begriper bättre.
Man är helt okunniga om att en helt ny utveckling har pågått sedan 1780 och den industriella revolutionen som kastar över ända hela mänsklighetens förgående historia och förändrar allt.
Tidigare hade man inte teknisk förmåga att förstöra världen, NU har man haft det länge...
DEN detaljen är man totalt okunniga om och inser inte betydelsen av.
En idiot som inte kan göra något utgör inget hot, en idiot som kan ödelägga världar, gör det...
Sedan tillkommer hot från rymden, planetens egen verksamhet med supervulkaner och faktumet att aliens drar omkring i tusental över planeten på sina hemliga och okända uppdrag, vars syfte vi inget vet något om
Människornas primitiva dårskap gör framtiden mörk.
Inte många är förmögna att göra en psykoanalys av sig själva och bli medvetna om varför man tänker, tycker, känner, säger och gör det man gör.
Med några undantag, som jag undvikit att befatta mig med då dessa "detaljer" och uttryckssätt, inte är min personliga stil att befatta mig med, så är detta i stort sett samma sak som jag skriver om i en bok jag hållit på med sedan 2020.
Målet för mig är att berätta och förklara något oerhört omfattande och komplicerat på ett så lättläst och enkelt sätt att ingen kan undgå att förstå eller har några svårigheter att läsa.
Inte ett enda onödigt ord får finnas med, inte ett enda viktigt ord får saknas.
Att berätta är som att teckna, hemligheten med en fantastisk teckning som är tecknad efter ett motiv man kopierar, ett porträtt eller ett landskap, är iakttagelseförmåga, att se precis allt... Extremt små nyanser som de flesta inte kan se.
Jag är nämligen en vass tecknare också så det är egen erfarenhet som talar.
Hemligheten med att berätta något på ett bra sätt är att förstå det man ska berätta på ett så absolut och fullständigt sätt att man kan vända, vrida, omformulera och bygga om det man skriver precis på vilket sätt som helst, utan att innehållet i det man berättar förändras.
Svårigheten är att få människor att förstå.
Det är enkelt att berätta hur det är, men hur många kommer att förstå det uppenbara och självklara när de aldrig konfronterats med något sådant i hela sitt liv?
Jag har därför kommit att arbeta huvudsakligen med pedagogiska förklaringar och inte med det bakomliggande materialet, som jag varit färdig med länge, att förstå universum, världen och livet och allt däromkring är enkelt... men att försöka få vanliga människor att begripa det på samma sätt... DÄR ligger svårigheten.
Och om du inte kan vinna över mänskligheten att lyssna på vad du har att säga, så blir hela arbetet tämligen meningslöst.
"Enkelhet är sanningens kännetecken".
Se det enkla och begav dig inte i snirkliga detaljer, då förlorar man publiken.
Vad utmärker universum?
Vad har universum ägnat sig åt under hela denna tid?
Vilken väg har Universum gått?
Vilka utmärkande drag kan konstateras?
Och vilka direkta resultat och prestationer har uppnåtts?
Dra sedan ut denna linje in i framtiden och konstatera vad som oundvikligen blir slutresultatet om universum fortsätter hädanefter som hittills, det avslöjar vad som är meningen med universum - rimligen är det som universum ägnar sig åt också meningen...
Med denna metod kan framtiden förutses relativt säkert och högt sannolikt, samma metod kan tillämpas på allt.
Historien och nutiden skapar framtiden, de flesta tror att framtiden är en fristående isolerad sak som flyter omkring i ett vakuum som man inte kan veta någonting alls om.
Det är endast primitiv okunskap, man har inte nått en sådan intellektuell nivå att man begriper bättre.
Människorna förstår inte hur världen fungerar, man förstår inte sig själva och förstår inte hur samhället fungerar, det resulterar i att man hela tiden gör fel och blir lurade av illasinnade bedragare som utnyttjar denna okunskap.
Konsekvensen blir världens undergång.
Man tror nu allmänt inte på detta, men orsaken är ju att man inte begriper bättre.
Man är helt okunniga om att en helt ny utveckling har pågått sedan 1780 och den industriella revolutionen som kastar över ända hela mänsklighetens förgående historia och förändrar allt.
Tidigare hade man inte teknisk förmåga att förstöra världen, NU har man haft det länge...
DEN detaljen är man totalt okunniga om och inser inte betydelsen av.
En idiot som inte kan göra något utgör inget hot, en idiot som kan ödelägga världar, gör det...
Sedan tillkommer hot från rymden, planetens egen verksamhet med supervulkaner och faktumet att aliens drar omkring i tusental över planeten på sina hemliga och okända uppdrag, vars syfte vi inget vet något om
Människornas primitiva dårskap gör framtiden mörk.
Återgå till "Politik och samhälle"
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster