dangdang skrev:Tja vad jag menar med pyssligt är att fylla kosten med rätt proteiner från gröda odlad i vårt klimat utan tex växthushjälp. Vilka baljväxter har vi i Sverige att tillgå som tillfullo täcker upp tex vårt järnbehov( man får väl äta bruna bönor varje dag för att det ska funka).
Att äta naturligt måste väl handla om att kunna äta det som kan odlas på plats och att grödan ska kunna lagras utan att tappa för mycket i näringsvärde.
Dessutom lägger jag ingen som helst värdering i vad man äter, konstaterar bara att det är enkelt att veta vad man kan äta och detta får vi via våra smaklökar.
miles davis skrevDen där lite ignoranta fördomen är något häpnadsväckande, man tycker att folk ska veta bättre - men ändock återkommer den ständigt.
Förklara för mig på vilket sätt jag har presenterat en häpnadsväckande ignorant fördom, för jag (som ibland kallar mig folk) vet tydligen inte bättre.
För övrigt så finns det ju mängder av bevis i människokroppen som bekräftar att vi är omnivora.
Jag anser fortfarande att det är lite pyssligt speciellt för en växande kropp att äta vegetariskt (svårare att bygga varaktiga energidepåer då och få sig en bredare skara näringsämnen till alla cellers uppbyggnad).
dangdang, varför endast baljväxter, och varför endast gröda odlad i klimat liknande det svenska?
Jag antar att du redan vet var jag vill komma - kött är för mig ingenting som står isolerat från all övrig föda; tvärtom - det är snarare något som i allra högsta grad har en hel del gemensamma nämnare med mycket saker här i världen (bland annat andra födoämnen).
Proteinkällan nummer ett behöver inte nödvändigtvis vara just samma ständigt återkommande sak - det kan lätt vara någonting annat (och det är när folk vägrar tror på detta som vi kommer till det häpnadsväckande).
Huruvida vi är omnivorer eller ej spelar enligt min mening ingen roll, då vi tydligen kan leva ett fulländat liv på endast vegetarisk kost.
Du får tycka att det är pyssligt - samtidigt som jag inte tycker att det är pyssligt.
Zartax, din etik är tragisk i den meningen att den är extremt dåligt uppbyggd, och att den inte förutsätter speciellt mycket mer än ren slöhet - samt att din naiva tro på dig själv och din förmåga till gränssättande är någorlunda sorglig.
Jag skrev förut att det, i min värld, inte ligger något principiellt fel i att äta kött - mänskligt som icke-mänskligt - utan att det snarare är konsekvenserna av ätandet som spelar den avgörande rollen.
Du får fortfarande äta mig när jag är död, jag har som sagt inga problem med det.