Vad är kreativitet?

Moderator: Moderatorgruppen

xion

Re: Vad är kreativitet?

Inläggav xion » 02 dec 2024 17:47

Pilatus skrev:
xion skrev:
Pilatus skrev:Dags att väcka liv i tråden? Jag tror mig ha några idéer om vad kreativitet kan vara. Men begreppet saknar validitet eftersom det saknas en definition på vad som avses med kreativitet. Det finns ett test, Guilford test, (1959) en operationell definition. Testet definierar fem faktorer för kreativitet: 1.) flyt, förmågan att utföra en uppgift enkelt, bra och snabbt 2.) flexibilitet, förmåga att anpassa sig efter aktuella omständigheter 3.) originalitet, förmågan att vara nyskapande, fräsch, innovativ och unik snarare än att vara härledd 4.) medvetenhet, kunskap och förståelse för att något händer eller existerar 5.) beslutsam, fast avsikt att uppnå ett önskat mål

Kreativa personer antas ha sin individualitet som karakteristikum. Kreativitetens källa måste sökas i motivationen. Ofta i förening med intelligens och att göra något exakt. Flexibilitet, rörlighet, obändig lust att åstadkomma något originellt (har mycket med känslor att göra.)

Ämnet passar bättre under Psykologi, men här råkade det finnas en tråd ..

Kreativitet är kanske fantasi i kombination med nyfikenhet och experimentlusta.

Ja, men hur testar man det dessa egenskaper?

Numera finns det ju tester för allting.
Den som är kreativ härmar inte och kopierar inte i så hög utsträckning.
Istället fråga denne; "Kan man inte göra så här istället?" eller "Kan man inte tänka så här istället?"
Denna vana uppskattas inte av alla....

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 02 dec 2024 20:43

Illusionen skrev:KREATIVITET: Förmåga att se/varsebli/förstå SAMBAND i verkligheten/naturen/vardagen, och utifrån dessa finna/skapa/konstruera/uppleva alltifrån skönhetsupplevelser till eleganta/optimala problemlösningar.

Exempel,
• Kreativitet är bl a kopplat till konstarterna, kan du teckna, måla, skulptera, komponera musik o s v
är du kreativ i viss bemärkelse.
• Är du en person som finner en enkel och elegant lösning, på t ex ett komplicerat mekaniskt problem,
är du kreativ.

Ja, det är inte så dumt. Jag ser nu att begreppets validitet har förbättrats, inte minst för att det är så kontextberoende. Alltså, i vilket sammanhang gör sig kreativiteten gällande? Konstarterna förstås (Pablo Picasso), ingenjörskonst (Gustave Eiffel). Bara som exempel med öppenhet för nya erfarenheter, enastående idé-generering och problemlösning. Även sociala och kulturella faktorer räknas. Det är säkert även så som Anders antydde, uppsättningen ärvda gener har också stor betydelse. Allt kan inte läras in under en kort levnad, ett gott genetiskt arv kortar vägen till verklig kreativitet.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 02 dec 2024 22:23

I mit fall KAN jag skriva, jag KAN komponera och jag är inte dum alls på att skapa bilder. Men jag har ingen direkt LUST att göra det. Jag är mycket mer reaktiv. Det finns liksom ingen motor av att skapa inom mig. Är rätt övertygad om att det till stor del är genetiskt. .

Kreativitet kräver både förmåga och… vilja.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 03 dec 2024 00:00

Anders skrev:I mit fall KAN jag skriva, jag KAN komponera och jag är inte dum alls på att skapa bilder. Men jag har ingen direkt LUST att göra det. Jag är mycket mer reaktiv. Det finns liksom ingen motor av att skapa inom mig. Är rätt övertygad om att det till stor del är genetiskt. .

Kreativitet kräver både förmåga och… vilja.

Vilja har med motivation att göra. Vad som motiverar oss har med uppsatta mål att göra. Vad som kan hämma processen är tvivlet. Hur kan man komma förbi det då? Jag tror att man får bestämma sig för att göra något alls, beroende på var man befinner sig, om inget annat fungerar - att ta en promenad. Det är nog så här det har sett ut för mig, improduktivitet skrev jag en gång om till min far. Kanske var han inte den mest produktiva människa jag mött, men då han var motiverad att göra något som han kunde, blev han mycket bra. En risk kan vara att om man uppnått ett mål, kan det synas alltför långt till nästa. Jag minns en promenad, vi stannade utanför ett galleri och jag sa något gillande om målningen som fanns uppställd i fönstret. Jadå, tyckte min far, det där kunde han. Men han förnyade sig inte, han blev kvar med den slags motiv han lärt sig väl. Kanske inte så illa, men ledsnar man inte på sig själv i ett sådant läge? Kanske fungerar det här helt olika för oss, och kanske är det lätt att se motstånd. Jag kan inte ägna all tid och energi åt en sak.
Moderator

Återgå till "Filosofi"