Vilken egenskap är din superkraft?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
unik
Inlägg: 1511
Blev medlem: 08 aug 2024 14:41

Re: Vilken egenskap är din superkraft?

Inläggav unik » 14 aug 2024 10:11

David H skrev:
unik skrev:Blir nyfiken
Så om man utgår från filosofisk kompott av resonemang och begrepp som ni leker med ur er språklåda
Vart ska man då börja närma sig ämnet om man vill föra ett resonemang på eran nivå
Ska man ta den krångliga vägen för att föra egna resonemang och skapa egna uttryck eller ska man välja en färdig bok med ämnet Empati för att göra det lätt för sig


I filosofiska samtal finns det inga förkunskapskrav tänker jag, utan det gäller att mötas i samtalet, och ta det därifrån. Nyfikenheten är såklart en viktig aspekt, eftersom utan nyfikenhet är det svårt att komma nån vart…t ex om någon använder ett ord jag inte känner till kan jag använda min nyfikenhet och fråga om ordets betydelse, eller själv söka upp ordets betydelse.

Vad gäller ordet ”empati” har jag aldrig läst nån bok på specifikt det temat. Jag har dock sett tv-program där forskare pratat om empati och jag har följt och deltagit i diskussioner om empati… och min egen uppfattning? Att experterna misstar sig. Så kan väl då säga att jag utvecklat en egen uppfattning om empati som skiljer sig från majoritetsuppfattningen, och experternas uppfattning

Ett skäl till att expertisen i samhället inte går att lita på i frågan om empati tänker jag har och göra med att de dominanta i samhället / auktoriteten (mest män) är mindre empatiska, medan de som saknar makt och inflytande i samhället (i hög grad kvinnor) överlag är mer empatiska. När auktoriteten då ska ge en definition av empati, ger de (oavsiktligt) en definition som passar de själva/självförhärligande, men som skorrar med verkligheten

Den feministiska rörelsen kan dock komma att ändra på denna. Pröva till exempel att läsa Fanny Ambjörnsson, ger en ny och fräsch infallsvinkel


Jag brukar skoja och säga att det är kvinnan som väljer mannen!

Tiden rusar iväg men vill bara få följande sagt, det du säger tilltalar mig!
Här har du ett påstående och ha en fin dag!

En kvinna som burit ett levande väsen kommer alltid stå i högre rang, eftersom dom har utvecklat ett annat känsloregister och spektrum av förståelse som kan tillämpas i många olika situationer och skeenden i livet!
Inte alla men dom flesta!

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 9160
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vilken egenskap är din superkraft?

Inläggav Anders » 14 aug 2024 13:10

David H skrev: Pröva till exempel att läsa Fanny Ambjörnsson, ger en ny och fräsch infallsvinkel

Vad av Fanny Ambjörnsson? Hörde henne i radio ett par gångeroch upplevde att hon totalt tappat rötterna från den klass hennes far föddes in i (hans klassresa är den häftigaste jag hört talas om). Så jag har lite anti. Men med lite läsning kan jag kanske bli omvänd.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
David H
Moderator
Inlägg: 5726
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vilken egenskap är din superkraft?

Inläggav David H » 15 aug 2024 00:43

Anders skrev:
David H skrev: Pröva till exempel att läsa Fanny Ambjörnsson, ger en ny och fräsch infallsvinkel

Vad av Fanny Ambjörnsson? Hörde henne i radio ett par gångeroch upplevde att hon totalt tappat rötterna från den klass hennes far föddes in i (hans klassresa är den häftigaste jag hört talas om). Så jag har lite anti. Men med lite läsning kan jag kanske bli omvänd.


Egentligen är det mer den feministiska rörelsen som helhet jag refererar till..och den har nog fört med sig både gott och ont. Jag kommer ihåg att jag var borta från universitetsvärlden under ett par år, under slutet av -00 talet, och sen när jag kom åter under 2010-talet, var det som att det var en feministisk våg som svept över universitetsvärlden...överallt var det genuskritiska perspektiv. Stämningen var totalt förändrad.
Långtifrån allt var till det bättre... men jag tror att jag lärde mig något nytt om empati, under den här tiden. Till exempel genom att läsa Fanny Ambjörnsson, och annan feministisk litteratur. Det hjälpte mig förstå verklig innebörd av känslofunktionen.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 20998
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vilken egenskap är din superkraft?

Inläggav Algotezza » 15 aug 2024 06:40

Jag är medioker i allt. Att inse det är kanske min superkraft.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 20998
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vilken egenskap är din superkraft?

Inläggav Algotezza » 15 aug 2024 07:55

Jag kommer automatiskt på elakheter, ironier och sarkasmer, så jag är bra på självcensur. Det kanske är min superkraft...
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 9160
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vilken egenskap är din superkraft?

Inläggav Anders » 19 okt 2024 11:38

unik skrev:
Anders skrev:Min är metafysisk. Jag försöker alltid se den större bilden. Inte allid behagligt.


Får jag testa din metafysiska förmåga?

Ja det får du
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
unik
Inlägg: 1511
Blev medlem: 08 aug 2024 14:41

Re: Vilken egenskap är din superkraft?

Inläggav unik » 31 okt 2024 14:02

Anders skrev:
unik skrev:
Anders skrev:Min är metafysisk. Jag försöker alltid se den större bilden. Inte allid behagligt.


Får jag testa din metafysiska förmåga?

Ja det får du


Eftersom min känsla säger mig en sak
Och min tanke en annan

Där jag läst av dig på det sätt du valt att bemöta
Och uttrycka dig
I andra inlägg har jag medvetet inväntat på ingivelsen

Den kom nu och har något laddat
Känsligt och utdömande

Men det skiljer sig åt i olika kulturer länder och samhällen
Vad är rätt och fel

Om jag utgår från en sexarbetares situation
Ett tillåtande reglerad eller förbud

Min tanke är ringa
Men gjort en ny bekantskap
Hon har jobbat med terapi med sexarbetare

Vi har haft hundpromenader tillsamman
Men inte ännu samtalet runt detta

För ett kollektiv har en annan värdegrund
Och värderingsskala
En tillåter en förbjuder

Hur skiljer man på vad som är rätt och fel
Vad bottnar det i

Förbud blir oönskade följder
Tillåtande reglerar med mindre oönskade följder

Eller att inte ge vika för en djupare etisk värdering
Eller i vad är det som är ändamålet

Största och bästa för alla parter är det som är eftersträvansvärt
Och på vilket sätt för man då ett resonemang

Är det lidandet …

Mvh

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 20998
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vilken egenskap är din superkraft?

Inläggav Algotezza » 08 jan 2025 04:44

När ett problem fastnar i skallen idisslar jag det tills jag finner en lösning. Ibland tröttnar jag på det innan dess och vill släppa det men eftersom det finns både en förnuftsmässig och en känslomässig koppling till problemet och det är via känslorna det klibbar fast, kan jag släppa det först när jag via förnuft och känsla kommit fram till en tillfredsställande läsning.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 9160
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vilken egenskap är din superkraft?

Inläggav Anders » 08 jan 2025 08:56

unik skrev:
Anders skrev:
unik skrev:
Får jag testa din metafysiska förmåga?

Ja det får du


Eftersom min känsla säger mig en sak
Och min tanke en annan

Där jag läst av dig på det sätt du valt att bemöta
Och uttrycka dig
I andra inlägg har jag medvetet inväntat på ingivelsen

Den kom nu och har något laddat
Känsligt och utdömande

Men det skiljer sig åt i olika kulturer länder och samhällen
Vad är rätt och fel

Om jag utgår från en sexarbetares situation
Ett tillåtande reglerad eller förbud

Min tanke är ringa
Men gjort en ny bekantskap
Hon har jobbat med terapi med sexarbetare

Vi har haft hundpromenader tillsamman
Men inte ännu samtalet runt detta

För ett kollektiv har en annan värdegrund
Och värderingsskala
En tillåter en förbjuder

Hur skiljer man på vad som är rätt och fel
Vad bottnar det i

Förbud blir oönskade följder
Tillåtande reglerar med mindre oönskade följder

Eller att inte ge vika för en djupare etisk värdering
Eller i vad är det som är ändamålet

Största och bästa för alla parter är det som är eftersträvansvärt
Och på vilket sätt för man då ett resonemang

Är det lidandet …

Mvh

Missade att du svarade
Egentlien är "metafysik" fel, utan mer renodlat se den större bilden i kontroversiella spörsmål. Metafysik är ju egentligen en rent filosofisk term. Även om metafysiken också handlar om att ta ett steg tillbaka och fundera på hur saker egentligen är beskaffade.
Men din frågeställning var egentligen om man gör en som ungdomarna kallar det TL;DR det riktiga och felaktiga i sexköp?
"Jag köpte min kärlek för pengar, för mej fanns ej annan att få"
Man kan se det både från "köparens och säljarens" perspektiv.
Men vad det i slutändan handlar om skulle jag vilja säga är måendet hos sexarbetaren(säger man så? jag kan bara H-ordet egentligen)
Både psykiskt och fysiskt.
Sen kan man ha en massa moraliska synpunkter på vad sex "skall" vara för nåt men som folkhemssvenne ger jag det lägre betydelse. Även om det i vissa kulturer kan vara skamligt. Jag är stolt över att vi inte använt "horunge" utan använder det mer individualistiska "idiot" då vi vill nedvärdera nån. Nysvenska ungdomar har plockat upp det, och jag ser det som en indikation på varför generös invandringspolitik är problematisk. Men där säger jag som Rosling, vi har rätt och dom har fel. Att gömma sig bakom klan eller familj är sämre. Vad än den sympatiske Navid Modiri säger. Det viktigaste i samhället är att ALLA ska ta personligt ansvar för sig själva.
Och är då sexförsäljning ok? Ens då det är en villatjej som vill dryga ut veckopengen för att köpa det senaste modet?
Svaret för mig är att jag inte vet vad sexförsäljning gör med en tjej. Vad torsken beträffar, har lite svårt att säga nåt där eftersom jag aldrig känt mig frestad och hade turen att anses attraktiv så fort acnen försvann och mobbingen slutade.
Det kanske är bra med såna Tinder och vad de nu heter. För att folk skall få sitt sexbehov tillfredsställt. Kan inget om det. Vet att mina ungdomar är förtrogna med sånt men har inte velat fråga.
Jag mynnar ofta ut i att ha kartlagt en fråga och inte sagt rätt eller fel.
Så för mig - ja, lidandet.

(Invandring och global uppvärmning. Andra områden där jag snarare kartlägger än hittar rätt och fel. Och vad det gäller krigen i Ukraina och sydöstra medelhavsstranden så kan jag bara kartlägga, och lägger lika lite "skulden" på Putin som jag ondgör mig över Trump i USA. Båda finns i en kontext. Och det är härligt att den är komplex.
Konflikten i Israel beror ytterst, skulle jag säga, på att man inte vågat se på vad den Judiska befolkningen i Europa egentligen innebar. Om det bara var "germanernas fel" att de historiskt blivit utsatta. Att den judiska befolkningen i Sverige klarat sig så pass bra jämförelsevis skulle jag säga beror på att de troligen är den invandrargrupp i Sverige som tagit integration mest på allvar. De är liksom araberna ett medelhavsfolk - med klantänk - som befinner sig norr om alperna. Och här skall ingen kalla nån horunge utan stenhårt ta personligt ansvar. Alla skall individuellt vara ansvarstagande och kräva det av alla andra. Våra importerade adelsmän har haft svårt för detta historiskt också. Här har vi rätt och dom fel. Man kan lägga andra vinklar på det, att de framgångsrika judiska familjerna helt enkelt var framgångsrika, och att de var lättare att klanka på än framgångsrika "europeiska" familjer. Men grunden tror jag är grupp vs individsyn norr/söder alperna. Även om avundsjukan är en ytterst stark kraft.)
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 20998
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vilken egenskap är din superkraft?

Inläggav Algotezza » 18 apr 2025 06:51

Stoicism är min superkraft har jag märkt, mitt liv som ett slags tout même...
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 20998
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vilken egenskap är din superkraft?

Inläggav Algotezza » 27 apr 2025 06:37

Att låta materialet inspirera.

T.ex. Ibland vill jag skriva något men saknar idéer. Då skriver jag ned ett par ord eller en mening som dyker upp slumpmässigt i medvetandet. Jag läser igenom detta material och genast assicierar jag fram fler ord. Det ena ger det andra via dialektiken mellan materialet och skribentes/läsarens förmågor. Det inre blir det yttre och det yttre det inre.

På analogt sätt när jag gör musik eller tecknar.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 9160
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vilken egenskap är din superkraft?

Inläggav Anders » 27 apr 2025 10:38

Algotezza skrev:Att låta materialet inspirera.

T.ex. Ibland vill jag skriva något men saknar idéer. Då skriver jag ned ett par ord eller en mening som dyker upp slumpmässigt i medvetandet. Jag läser igenom detta material och genast assicierar jag fram fler ord. Det ena ger det andra via dialektiken mellan materialet och skribentes/läsarens förmågor. Det inre blir det yttre och det yttre det inre.

På analogt sätt när jag gör musik eller tecknar.

Intressant!
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
unik
Inlägg: 1511
Blev medlem: 08 aug 2024 14:41

Re: Vilken egenskap är din superkraft?

Inläggav unik » 27 apr 2025 10:56

Flödesskriva!
Du skriver allt som flödar igenom huvudet i nuet och låter skrivande fortlöpa utan avbrott och utan att läsa
Blir det stop så upprepar du sista ordet till något nytt dyker upp i huvudet
Sedan går man igenom materialet en gång var sjunde dag och plockar fram guldkornen eller det tänkvärda


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster