Allmän politik.

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 07 apr 2025 19:35

Algotezza skrev:I hur stor grad styrs Trumps beslut av "samtal" med Grok? Tror ni Trump är bra på att prompta? Hitler hade astrologer som han rådfrågade och Trump har AI. Vi vet hur det gick för Hitler.

Har aldrig testat Grok, men om den är i klass med chatGPT är det bra och då beror svaren på vad slags frågor Trump ställer. Jag tror inte chatbotar ger offensiva svar. Så någon krigsminister tror jag inte Grok är för Trump.

Det var något annat med Karl Ernst Krafft och astrologerna som varnade Hitler för angrepp vissa dagar då planeterna befann sig i ogynnsamt läge. Trump är säkert litet irrationell, litet ignorant och okunnig för att vara världens mäktigaste man. De misstag han gör får stora avtryck. Pensionsfonder förlorar väldigt mycket varje dag. Amerikanska folket är starkt beroende av att fonderna inte sätts på svältkur. Vaknar folk till kommer Republican Party att börja gnissla hörbart. Och Trump för bl a krig mot Huthierna i Jemen. Men intresset för fred är lågt, tydligen även för kostnaderna.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 07 apr 2025 21:04

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:I hur stor grad styrs Trumps beslut av "samtal" med Grok? Tror ni Trump är bra på att prompta? Hitler hade astrologer som han rådfrågade och Trump har AI. Vi vet hur det gick för Hitler.

Har aldrig testat Grok, men om den är i klass med chatGPT är det bra och då beror svaren på vad slags frågor Trump ställer. Jag tror inte chatbotar ger offensiva svar. Så någon krigsminister tror jag inte Grok är för Trump.

Det var något annat med Karl Ernst Krafft och astrologerna som varnade Hitler för angrepp vissa dagar då planeterna befann sig i ogynnsamt läge. Trump är säkert litet irrationell, litet ignorant och okunnig för att vara världens mäktigaste man. De misstag han gör får stora avtryck. Pensionsfonder förlorar väldigt mycket varje dag. Amerikanska folket är starkt beroende av att fonderna inte sätts på svältkur. Vaknar folk till kommer Republican Party att börja gnissla hörbart. Och Trump för bl a krig mot Huthierna i Jemen. Men intresset för fred är lågt, tydligen även för kostnaderna.

Han har väl en specialGrok: Donald Grok.
Algotezza aka Algotezza

xion

Inläggav xion » 30 apr 2025 12:58

Om USA drar sig ur Ukrainakonflikten så bildas ett maktvakum som Putin kommer att försöka utnyttja för att försöka erövra hela Ukraina.
Nato kommer inte att kunna ingripa eftersom Ungern är på Putins sida och kan lägga in sitt veto.
De Europeiska länderna är för svaga för att stå emot särskilt som Ryssland stöds både av Kina, Nordkorea, Iran och Ungern.
Dags att börja "preppa" kanske?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 30 apr 2025 13:03

xion skrev:Om USA drar sig ur Ukrainakonflikten så bildas ett maktvakum som Putin kommer att försöka utnyttja för att försöka erövra hela Ukraina.
Nato kommer inte att kunna ingripa eftersom Ungern är på Putins sida och kan lägga in sitt veto.
De Europeiska länderna är för svaga för att stå emot särskilt som Ryssland stöds både av Kina, Nordkorea, Iran och Ungern.

Och du menar att Ryssland har en rejäl kassa att ösa ur, villiga soldater som mer än gärna vill försvara övergreppet mot Ukraina. Är det inte stor risk att det slutar med en pyrrhusseger?
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 30 apr 2025 13:19

I och för sig är min erfarenhet hittills att ChatGPT är mer tillförlitlig än de horoskop jag läst.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion

Inläggav xion » 30 apr 2025 15:18

Pilatus skrev:
xion skrev:Om USA drar sig ur Ukrainakonflikten så bildas ett maktvakum som Putin kommer att försöka utnyttja för att försöka erövra hela Ukraina.

Och du menar att Ryssland har en rejäl kassa att ösa ur, villiga soldater som mer än gärna vill försvara övergreppet mot Ukraina. Är det inte stor risk att det slutar med en pyrrhusseger?

När det gäller krig saknas det aldrig pengar.
Se hur mycket Europas länder satsar.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 30 apr 2025 15:58

xion skrev:
Pilatus skrev:Och du menar att Ryssland har en rejäl kassa att ösa ur, villiga soldater som mer än gärna vill försvara övergreppet mot Ukraina. Är det inte stor risk att det slutar med en pyrrhusseger?

När det gäller krig saknas det aldrig pengar.
Se hur mycket Europas länder satsar.

Ja, jo, jag förstår. Ryssland har redan krigsekonomi. Även mot Sverige är ryska rubeln svag och har tappat -6,86% på bara sex månader. Skall man driva krig med framgång måste det finnas stöd för krigskassan och stora lån. Allt inhemskt i Ryssland blir eftersatt. Krigsänkorna har det svårt ekonomiskt och om inte folk är med på tokigheterna så får man avbryta mördandet.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 01 maj 2025 13:24

En bild från Jerusalem med Netanyahu och ett par medlemmar från Sternligan.

Folke Bernadotte.jpg
Folke Bernadotte.jpg (79.51 KiB) Visad 2688 gånger
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 02 maj 2025 07:42

Tror ni någon av dagens politiker i Sverige och världen i övrigt har förmågan att inom tjugo-trettio år lösa eller börja lösa de problem som blir allt mer akuta idag? Det gäller miljö, ekonomi, migration, utbildningssystem, ja finns det något område som inte är problematiskt?

Vad kan vi ickepolitiker göra förutom rösta, demonstrera, diskutera i olika media, sopsortering och knega på?
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 02 maj 2025 10:39

Algotezza skrev:Tror ni någon av dagens politiker i Sverige och världen i övrigt har förmågan att inom tjugo-trettio år lösa eller börja lösa de problem som blir allt mer akuta idag? Det gäller miljö, ekonomi, migration, utbildningssystem, ja finns det något område som inte är problematiskt?

Vad kan vi ickepolitiker göra förutom rösta, demonstrera, diskutera i olika media, sopsortering och knega på?

Det skulle krävas någon slags upplysning om klientdemokratins förutsättningar. Vi hörde första maj-talen med alla sockrade löften. Inte mycket om vad vi måste göra för att uppnå litet ordning och reda, om energiförsörjning, återställning av skogar med fler än en växtart, att skolan måste fungera liksom polisen. Slutsatsen är att man skiter i det mesta. Det är förstås en inte helt seriös kritik, för det finns människor som vill någonting. De hamnar dock lätt i fängelse, får se nu om UD orkar anstränga sig litet. Tyst diplomati är ett gräsligt sätt att undfly ansvar och prioritera fina middagar och resor.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 02 maj 2025 15:17

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Tror ni någon av dagens politiker i Sverige och världen i övrigt har förmågan att inom tjugo-trettio år lösa eller börja lösa de problem som blir allt mer akuta idag? Det gäller miljö, ekonomi, migration, utbildningssystem, ja finns det något område som inte är problematiskt?

Det skulle krävas någon slags upplysning om klientdemokratins förutsättningar. Vi hörde första maj-talen med alla sockrade löften. Inte mycket om vad vi måste göra för att uppnå litet ordning och reda, om energiförsörjning, återställning av skogar med fler än en växtart, att skolan måste fungera liksom polisen. Slutsatsen är att man skiter i det mesta. Det är förstås en inte helt seriös kritik, för det finns människor som vill någonting. De hamnar dock lätt i fängelse, får se nu om UD orkar anstränga sig litet. Tyst diplomati är ett gräsligt sätt att undfly ansvar och prioritera fina middagar och resor.

Som ovan, så nedan.

Kan politiker strunta i problemen, kan vi alla.

Man går in i sin bubbla med familj, vänner, jobb, hobbies och hoppas den håller ett tag till.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 03 maj 2025 10:17

I Sverige - knuffa på för att stödja barn av folkhemmet som söker sig till politiken. Och att aktivt ifrågasätta allt som bär spår av idealism sprungen ur ett föräldraskap och en uppväxtmiljö som låtit en slippa se realistiskt på problem. Kritisera allt som inte är mittenpolitik. Hela tiden - sträva efter att tänka från medelsvenssons perspektiv.

Massinvandring låter ideologiskt bra men resultatet har drivit folk till SD. Friskolor lät bra men har inte tillfört annat än att svennebarn slipper vara boxbollar åt orten. Orealistisk miljöaktivism har medfört sänkt bensinpris.

Gör aldrig svensson till förlorare, se till att jobb lönar sig. Och ta försiktiga steg mot sådant som minskad miljöpåverkan. Berättar någon för mig vad köttätande och flygresor kostar i klimatpåverkan lyssnar jag. Tvingar miljömuppar i det offentliga mig att slänga våta matrester i papperspåsar som skall ligga och ruttna och lukta i soptunnan månadsvis börjar jag snegla åt SD.
4 november 2017

xion

Inläggav xion » 16 maj 2025 11:39

Trump tror att han kan sluta kärnenergiavtal med Iran.
Det blir ungefär som att sluta avtal med Hitler.
Enligt Islam måste man vara ärlig mot andra muslimer.
Mot de otrogna (vi andra) får man däremot ljuga och luras som man vill.
Ifall det på något sätt gynnar Islam eller de troende så uppmuntras det istället.
Alltså skulle ett avtal sakna värde.
Att vara blåögd menas godtrogen.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 16 maj 2025 11:59

xion skrev:Trump tror att han kan sluta kärnenergiavtal med Iran.
Det blir ungefär som att sluta avtal med Hitler.

Ja, det vill inte Ali Khamenei ge sig in på.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 16 maj 2025 12:17

Goa gubbar bägge två.
4 november 2017

Återgå till "Politik och samhälle"