Pilatus skrev:Illusionen skrev:Tänk dig en pil → och så vrider du den 90 grader, då ser du endast en punkt ·.
Du kan se det som skilda referensberoende PERSPEKTIV.
Jodå, jag förstår vad du skriver.
Felet flertalet läsare förefaller begå är att man inte först läser och begrundar konceptet i sin helhet,
innan man optimistiskt och lösryckt ställer en isolerad detaljfråga. Att enkelt besvara komplicerade
frågor rörande konceptet utan att känna till hur påläst den ofta anonyme frågeställaren är, är på förhand
dömt att misslyckas. När du nu ställer frågor om vad ”verkligheten” representerar, är därför min spontana
återkommande reaktion,
var ska jag börja, hur mycket har man förstått av tidigare förklaringar ?
När jag, till de som varit mest kritiska till konceptet, ställt frågan vad de har för bakgrund, och om de vill
förklara vad de hitintills förstått av konceptet,
har svaren konsekvent uteblivit.
Följden blir att man därigenom omöjliggör för mig att ge väl underbyggda svar, och då blir en fortsatt
diskussion/medverkan både ointressant och meningslös, ur mitt författar-perspektiv.
Så här har det sett ut under längre tid, och
någon förändring till det bättre är tyvärr inte att hoppas på.
Det var mot denna bakgrund tanken och avsikten med publiceringen av patentansökan tog form.
Målsättningen blev att formulera ett
sammanfattande slutdokument, och då samtidigt bättre förklara och
lyfta fram betydelsen av den skalära differensen. Tidigare har jag undvikit att detaljerat beskriva den
metafysiska skalära differensen då den kan upplevas som alltför komplicerad och svårbegriplig, men den
bör finnas med här för att beskrivningen skall bli komplett och heltäckande. Det finns mer att beskriva,
men för att det ska vara motiverat att lägga tid på detta, måste först något framkomma som bekräftar att
den nuvarande texten går att förstå, och där kan jag uppgivet konstatera att vi tyvärr inte befinner oss ännu.
Som jag nämnt tidigare uppfattar jag mig som en udda figur här på FF, som inte passar in i bilden.
Texten som ligger till grund för den här tråden omfattar ett koncentrat på drygt 60 sidor.
Inte nog med att omfattningen är över det normala, den är även krävande såtillvida att vissa
förkunskaper krävs. Det var ursprungligen tänkt att texten skulle bli lättare att förstå, men nu i efterhand
inser jag att det sannolikt är omöjligt att enkelt beskriva
”ömsesidig komplex skalär differens” så principen
blir begriplig för flertalet.
För att återgå till din fråga ang verklighetens natur, du skriver citat, ”
Är det inte snarare de observationer,
experiment och mätdata som vetenskapen refererar till – alltså vår erfarenhetsvärld, inte verkligheten i sig?"
Detta berör den intressanta frågan om vad ”verkligheten” egentligen representerar, och om den förnimbara
verkligheten är en skenbar illusion, skapad av bakomliggande metafysiska samband ?
Det är den typen av frågor som motiverar följande citat,
OBSERVERA därför att oavsett vad som utgör BÄRANDE GRUNDHYPOTES så krävs det något som det
som hävdas REFERERAR till. Detta gäller givetvis även för verkligheten, så hur lyder ditt ev svar ?
En fingervisning om hur jag personligen ser på begreppet verklighet, och dess metafysiska bakgrund,
kan beskrivas med hjälp av följande punkter,
• VERKLIGHETEN beskrivs som funktion av komplex växelverkan, VXV, på fältnivå.
• EULERs formel verifierar indirekt VXV.
• VXV, mellan kommunicerande atomer, eftersträvar att neutralisera obalans.
• OBALANSEN är beroende av atomens ”egenstruktur”.
• SKALFAKTOR och den ”SFÄRISKA” formen är av fundamental betydelse för VXV.
• VXV är REFERENSBEROENDE och därigenom även RELATIVISTISK till sin natur.
• UNIVERSUM gestaltas därigenom av observatörens ”egenstruktur”.
• VXV beskrivs via DRP, MP, TRIGONOMETRISKA och HYPERBOLISKA funktioner.
• HYPERBELN är den geometriska orten för en punkt P i planet, vars avstånd till två givna punkter,
brännpunkterna, har en konstant differens (jmf förankringar/”referens-punkter” via MP !).
• HYPERBELN kan här, under givna omständigheter/förutsättningar, ur atomärt perspektiv, betraktas
som ett matematiskt verktyg, för att SKALÄRT balansera ”sfärisk/cirkulär” förändring, inom ramen för vxv.
• MASKERINGSPRINCIPEN, MP, kan betraktas innefatta ”SKF-inverterad” hyperbel-funktion.
• TRIGONOMETRISKA funktioner definieras reellt via enhets-cirkel, x² + y² = +1
• HYPERBOLISKA funktioner definieras med hjälp av enhets-hyperbel, x² ‒ y² = +1
• x² ‒ y² = 1 , inverterat via MP, SKF-DIFF och i, ger atomärt, ‒x² + y² = ‒1
• Mycket förenklat skriver vi balansen som (x² + y²) + (‒x² + y²) = 2y²
• 2y² är det som återstår, som funktion av, av atomen förorsakad egenstruktur-obalans (”sidställning”).
• Den beskrivna kvadratiska ”atomära” vxv-relationen ger således vxv-koordinaterna, √2 y² = ±y√2
• Den för konceptet intressanta konsekvensen av detta är att till följd av multipliceringen
med i, beskrivet som DUBBEL-ROT, saknar de hyperboliska funktionerna reella perioder.
• Det är bl a BALANSERING av denna, i det atomära” perspektivet, ”avsaknad”, som konceptet beskriver,
som ett ”ömsesidigt” baserat BALANSRESONEMANG.
• RUM, TID och KRAFT inkl GRAVITATION är konsekvenser av ovanstående, och refererar till skilda referenser.
• De skilda referenserna/förankringarna påverkar tolkningen av ESR.
Avslutar nu tillfälligt min medverkan i denna tråd, då min fru kräver att väntande arbete i trädgården
måste prioriteras. Eventuellt återkommer jag senare.
Bengt Hj Törnblom / Illusionen
Pax vobiscum.