Pilatus skrev:xion skrev:Algotezza skrev:Ja, det är ingen lätt uppgift. Jag avundas henne inte.
Bristen på rutin är svår att dölja. Det gäller att vara skarp och snabbtänkt i debatter och utfrågningar. Att var påläst och bildad är aldrig fel. Men Torbjörn Fälldin klarade ju sig bra i alla fall. En skicklig debattör kommer alltid ner på fötterna.
Simona Mohamsson måste gå hem i teve-rutan, ha karisma. Osäker på om det räcker. Hon är säkert begåvad och förmår svara på Liberalernas politik om någon vill lyssna. Liberalerna är säkert liberala i en del frågor, men uppfattas ha en besynnerlig politik i andra. Jag tycker att de ofta ropar på förbud, den negativa sidan får för stort utrymme. Inbördes splittrade. Men jag har inget emot om hon kan lyfta partiet ovanför spärren och hålla kvar partiet i riksdagen.
Promblemet med liberalerna är att de är väldigt brett liberaler. Har aldrig fattat varför de inte söker en borgerlig socialliberal position. Ett ordentligt mittenalternativ för typiskt Svensson. Men de är nån slags nyliberala med en massa spridd ideer. Nyliberalt finns redan, M.
Vore bra om alla partier hade en tydlig ideologi, utgjorde ett smörgåsbord. Lite är det så, men för lite. L, C och S är partier som är alldeles för otydliga ideologiskt. Bättre än USA i alla fall.
L som Folkpartiet, med tydlig inrikting på lönearbetande tror jag skulle gå hem. Sjuksköterskor, läkare, lärare, hantverkare, ingenjörer. Många från folkhemmet, många utbildade invandrare. Inte fokus låglöne, det är S sak. Men inte privatisering av vård och skola, bra arbetsklimat i den offentliga sektorn.