- priset...för Din HEDER??
Moderator: Moderatorgruppen
- * KYREUS *
- Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...
Säg mig, svara nu HELT ÄRLIGT FÖR EN GÅNGS SKULL, vad är priset för just din heder??
Frågan för dagen: vad är det mesta du skulle behöva få betalt,
och för vilken ´otäck ´- gärning?
(c) KYREUS
(c) KYREUS
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM
/*Dies hodiernus amicus tuus
- dies hesternus conscientia tua *
= Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.
(c) KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Kadmos, du närmar dig frågorna så diffust... Det är ju *lite* svårt att tänka sig in i en hypotetisk situation utan gräns. Menar du det absolut värsta man kan tänka sig att göra och vad som krävs för att man skulle göra det?
-
Deuce Deceptor
Är heder något önskvärt?
Gråzonen är väldigt stor där, vad är heder, vad är en otäck gärning, vad är priset...men framförallt, är det värt det? Priset MÅSTE ju vida överskrida det otäcka för att man ska kunna leva med det. Förlusten måste vara mindre än vinsten. Det gäller att kalkylera noggrannt och vist, eller chansa hejvilt om man inte bryr sig alls.
Men jag vet inte om heder är rätt ord här, det låter så konstlat. Det kanske mera rör sig om självkännedom. Om jag gör si så kommer jag att må så, är det värt det? Om jag får en miljon kronor, mår jag bättre då? Eller rentutav sämre?
Det är nog en loser/loser situation.
Men jag vet inte om heder är rätt ord här, det låter så konstlat. Det kanske mera rör sig om självkännedom. Om jag gör si så kommer jag att må så, är det värt det? Om jag får en miljon kronor, mår jag bättre då? Eller rentutav sämre?
Det är nog en loser/loser situation.
- * KYREUS *
- Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...
- komplettering till alla!
Frågan har avsiktligen många bottnar: - vad ÄR heder? vad ÄR människorvärde? - vad ÄR värdet av pengar...egentligen??
Men bakom ligger en provokation jag fick mig slängd i ansiktet häromdagen på en våt supe: Han som provocerade mig - väl medveten om att jag är präst - påstod att
>>>>>>>>FAKTISKT ALLA MÄNNISKOR GÅR ATT KÖPA
FÖR PENGAR<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
- Inte jag, påstod er *KADMOZ. Då hånskrattade mannen, främligen.
Frågan för dagen: går alla att köpa för pengar??
wallraff *KADMOZ
Men bakom ligger en provokation jag fick mig slängd i ansiktet häromdagen på en våt supe: Han som provocerade mig - väl medveten om att jag är präst - påstod att
>>>>>>>>FAKTISKT ALLA MÄNNISKOR GÅR ATT KÖPA
FÖR PENGAR<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
- Inte jag, påstod er *KADMOZ. Då hånskrattade mannen, främligen.
Frågan för dagen: går alla att köpa för pengar??
wallraff *KADMOZ
Tro inte; sök!
-
suchanother
- Avstängd
Hur mycket har du i plånboken?
Och vad gäller saken? Har vissa regler, iofs gummiregler men ändå.
Och vad gäller saken? Har vissa regler, iofs gummiregler men ändå.
Alltså resonemanget är ganska meningslöst eftersom det inte har definierad någon kontext.
Det är samma sak som att fråga någon om de någonsin skulle mörda någon.
Är det så att det är en 98 årig galning som ligger på sin dödsbädd och kommer trycka på en knapp så hela jorden sprängs, och som alla världens myndgheter dessutom erfordrat en belöning om han dödas, och jag har chansen att trycka på en knapp som gör att han dör innan han hinner trycka på sin och att jag genom det garanterat får en minnesförlust som gör att jag glömmer att jag dödat honom och efter det av regeringen blir utnämnd till diktator och får 100 miljoner, så skulle jag trycka på min knapp och döda honom innan han trycker på sin och spränger jorden.
Utan ett väldefinierat sammanhang kan man inte få intressanta moraliska grubblerier eftersom människor inte har några förutsättningar att utgå ifrån.
Det är samma sak som att fråga någon om de någonsin skulle mörda någon.
Är det så att det är en 98 årig galning som ligger på sin dödsbädd och kommer trycka på en knapp så hela jorden sprängs, och som alla världens myndgheter dessutom erfordrat en belöning om han dödas, och jag har chansen att trycka på en knapp som gör att han dör innan han hinner trycka på sin och att jag genom det garanterat får en minnesförlust som gör att jag glömmer att jag dödat honom och efter det av regeringen blir utnämnd till diktator och får 100 miljoner, så skulle jag trycka på min knapp och döda honom innan han trycker på sin och spränger jorden.
Utan ett väldefinierat sammanhang kan man inte få intressanta moraliska grubblerier eftersom människor inte har några förutsättningar att utgå ifrån.
Okej; frågan beror ju på en massa omständigheter, men jag tycker ändå att det var en rolig fråga, och jag vill inte samla några töntpoäng; så här kommer en prislista för mig just nu - idag:
Visa mig naken inför folksmaling med främlingar (som förblir främlingar) : 1500 pix.
Onanera framför en bild på Klarabella där hon är iklädd spetsunderkläder och strap-on, och bli upptäckt av mamma : 1500 glitter (skämmigare, men samtidigt så får jag ju en rolig historia att berätta för folk)
Låta en attraktiv tjej binda mig och kissa i mitt ansikte : 2000 snajdare. (jag skulle nog kunna betala 500 för det, dock, även om jag inte riktigt går igång på sånt)
Låta en ful kvinna binda mig och kissa i mitt ansikte : 10.000 rackare, om jag känner mig säker på att aldrig se henne igen, och om det inte dokumenteras på något vis.
Använda en häftpistol mot en oskyldig familjefars ögonglober, tunga, fotsulor och könsorgan : 12.000 balubas. (återigen, jag känner honom inte)
Våldta en främmande flicka som redan blivit avklädd och fastbunden : 13.000 bagare.
Någon ger mig en drog som lockar fram min inre natur. I drogruset torterar jag en oskyldig man meddelst häftpistol : Får jag inte mer än 20.000 för experimentet så känner jag mig kränkt och börjar tvivla på mig själv.
Någon ger mig ovanstående drog och jag begår en våldtäkt på en flicka : Får jag inte 50.000 så börjar jag må extremt dåligt.
Jag ska runka framför en bild av Klarabella inför hela min släkt och ett internationellt filmteam, sedan ska jag tortera mina tre bästa vänner till döds med en rostig nagelklippare och en osthyvel, därefter ska fyra fula kärringar turas om att bajsa i min mun medan en skiva av E-type spelas i bakgrunden, jag ska stoppa upp min hand i en oskyldig flickas rumpa, dra ut hennes tarmar med fingrarna och strypa henne med dem alltmedan jag våldtar henne, och slutligen ska jag dansa macarena. : Erm... Budgivningen börjar på tio millar. Nio millar om jag slipper macarenan på slutet.
Visa mig naken inför folksmaling med främlingar (som förblir främlingar) : 1500 pix.
Onanera framför en bild på Klarabella där hon är iklädd spetsunderkläder och strap-on, och bli upptäckt av mamma : 1500 glitter (skämmigare, men samtidigt så får jag ju en rolig historia att berätta för folk)
Låta en attraktiv tjej binda mig och kissa i mitt ansikte : 2000 snajdare. (jag skulle nog kunna betala 500 för det, dock, även om jag inte riktigt går igång på sånt)
Låta en ful kvinna binda mig och kissa i mitt ansikte : 10.000 rackare, om jag känner mig säker på att aldrig se henne igen, och om det inte dokumenteras på något vis.
Använda en häftpistol mot en oskyldig familjefars ögonglober, tunga, fotsulor och könsorgan : 12.000 balubas. (återigen, jag känner honom inte)
Våldta en främmande flicka som redan blivit avklädd och fastbunden : 13.000 bagare.
Någon ger mig en drog som lockar fram min inre natur. I drogruset torterar jag en oskyldig man meddelst häftpistol : Får jag inte mer än 20.000 för experimentet så känner jag mig kränkt och börjar tvivla på mig själv.
Någon ger mig ovanstående drog och jag begår en våldtäkt på en flicka : Får jag inte 50.000 så börjar jag må extremt dåligt.
Jag ska runka framför en bild av Klarabella inför hela min släkt och ett internationellt filmteam, sedan ska jag tortera mina tre bästa vänner till döds med en rostig nagelklippare och en osthyvel, därefter ska fyra fula kärringar turas om att bajsa i min mun medan en skiva av E-type spelas i bakgrunden, jag ska stoppa upp min hand i en oskyldig flickas rumpa, dra ut hennes tarmar med fingrarna och strypa henne med dem alltmedan jag våldtar henne, och slutligen ska jag dansa macarena. : Erm... Budgivningen börjar på tio millar. Nio millar om jag slipper macarenan på slutet.
-
Deuce Deceptor
Fan va synd att jag inte va rikare... Dina exempel får mig att tänka på vänstra handens tantrism(tror jag det hette)...världsflyktsbetonad, österlänsk tjosan som bygger på att man bryter sig fri ifrån världen genom att föra våld på sin "natur"...t.ex. bryta mot allt man känner är rätt. Slå ihjäl morsan, våldta syrran osv...aningen brutalt...men konsekvent i sitt ideologiska sammanhang.
-
suchanother
- Avstängd
En romantisk natt med Maud Olofsson. 10 mille
En romantisk natt med Marit Paulsen. 100 mille.
En romantisk natt med Ebba v. -1000 kr
En trevlig middag och diskussion med Karl Marx, G.W.F. Hegel, Sigmund Freud, Isaac Newton, Jesus (får vara med på nåder men han är expert på att dricka upp andras viner!) -1000 000
Att rösta på moderaterna i höstens val. 100 000 (usch känner mej som en hora)
En träff med Kungen där jag är tvungen att spela monarkist och vara tacksam undersåte. 500 000
Priserna är förhandlingsbara.
En romantisk natt med Marit Paulsen. 100 mille.
En romantisk natt med Ebba v. -1000 kr
En trevlig middag och diskussion med Karl Marx, G.W.F. Hegel, Sigmund Freud, Isaac Newton, Jesus (får vara med på nåder men han är expert på att dricka upp andras viner!) -1000 000
Att rösta på moderaterna i höstens val. 100 000 (usch känner mej som en hora)
En träff med Kungen där jag är tvungen att spela monarkist och vara tacksam undersåte. 500 000
Priserna är förhandlingsbara.
- * KYREUS *
- pojkar, pojkar!
Ni glömmer en sak: tänk om Jesus verkligen var GUDs Son? Typ!
försiktige *KADMOS
försiktige *KADMOS
Tro inte; sök!
Re: - pojkar, pojkar!
Kadmos skrev:Ni glömmer en sak: tänk om Jesus verkligen var GUDs Son? Typ!
I don't get it. Menar du att det inte skulle ha gått att köpa Jesus för pengar?
Well sure, han kunde ju förvandla vatten till vin. Hade jag haft sådana skillz så skulle inte jag heller behöva så mycket pengar. Men visst, jag tycker ändå du hade rätt när du menade att inte alla går att köpa för pengar. Det är ju inte pengarna man vill ha, utan upplevelserna man kan köpa för dem. Har man redan allt man behöver inom räckhåll, då är det inte så lockande med nya pengar. Jag skulle gärna leva som eremit på en ö där jag kunde försörja mig själv - men i övrigt inte ha några materiella tillgångar.
Men nu lever jag inte på en sådan ö, utan här. Och här fungerar det så att jag gör en massa människor oroade och besvikna om jag inte kan betala hyran, äta ordentligt och köpa någorlunda nya kläder, osv. Man kan visserligen tycka att jag borde säga till min familj och mina vänner att de skall ge fan i att ställa sådana krav på mig; det viktiga är ju att jag är lycklig på mitt sätt, inte att jag har råd med den livsstil som de förväntar sig att jag ska ha. Men jag vet att de inte menar illa, och att de inte riktigt skulle förstå. Jag kan förstå dem, men de kan inte förstå mig. Så jag går med på deras regler.
Så, ja; att kunna leva upp till deras föreställning om att ha det tillräckligt bra ställt; det kostar. Och jag är inte fåfäng eller drabbad av högmod. Min "heder" är därmed inte något heligt fundament som jag vägrar ifrågasätta. Det är blott ett medel att betala med. Skulle jag smutsa ner mina byxor för att rädda livet på ett barn? Ja. Skulle jag smutsa ner mitt anseende och samvete för att kunna åstadkomma något gott? Ja. Det är exakt samma sak.
Re: - pojkar, pojkar!
Men poängen är att Jesus var A son of God, inte THE son of God.Kadmos skrev:Ni glömmer en sak: tänk om Jesus verkligen var GUDs Son? Typ!
Vi är alla Guds små barn.
- * KYREUS *
- Komplettering!
enligt Bibeln anför Jesus som följer:
/Matteus 16: 26 - /
"Vad hjälper det en människa om hon vinner hela världen,
men måste betala med sitt liv??"
eller som samma sak uttrycks ibland::::
"Vad hjälper det en människa
ifall hon vinner hela världen,
men förlorar sin själ?"
Konsekvens: ingen av oss borde kunna köpas för pengar.
Vår heder borde inte vara en handelsvara...
samvets-ömme *KADMOZ
/Matteus 16: 26 - /
"Vad hjälper det en människa om hon vinner hela världen,
men måste betala med sitt liv??"
eller som samma sak uttrycks ibland::::
"Vad hjälper det en människa
ifall hon vinner hela världen,
men förlorar sin själ?"
Konsekvens: ingen av oss borde kunna köpas för pengar.
Vår heder borde inte vara en handelsvara...
samvets-ömme *KADMOZ
Tro inte; sök!
Re: - priset...för Din HEDER??
Kadmos skrev:Säg mig, svara nu HELT ÄRLIGT FÖR EN GÅNGS SKULL, vad är priset för just din heder??
*barabbas* KADMOZ
Min heder är inte till salu - hoppas jag.
Jag har aldrig varit i en situation där något ställs på sin spets
på det sättet. Man kan kanske inte vara säker på hur man själv skulle reagera i en pressad eller hotfull situation - man kan bara
svara utifrån sina ideal.
Vad är ditt eget svar på frågan?