Okej, jag fokuserade lite för mycket på frågan Vad är andlighet? och läste "Processer i processer. Processer uppbyggda av processer."
På senare tid har jag låtit mig drabbas av ordmagi i olika skepnader, inte minst Chopras som förkunnar att medvetandet är "superposition of possibilities".
Om jag fattar rätt det du skriver här, så beskriver du människa som del av naturen som vilken nematod som helst är och som reagerar på stimulus - utöver det har människa förmågan att överskrida stimuli&respons och reflektera och reflektionen är en process, eller en process av processer.
Det är just process och process av processer som ger mig flumvibbar, kanske helt i onödan.
Om du vill ha sagt att alla föreställningar människa har om allt som är, är resultat av processer i människas hjärna så instämmer jag givetvis.
Men allt som är, är inte resultat av människas hjärna.
Algotezza skrev:Hubert skrev:Som är processer av processer, osv - av vadå?
Algotezza skrev:Perceptionsprocesser, emotionsprocesser, kognitionsprocesser, minnesprocesser, imaginationsprocesser och volationsprocesser kan vi människor skilja åt även om dessa går in i och påverkar varandra. Språket hjälper till att separera dem. Du kan väl själv skilja mellan att minnas och att förnimma, att vilja och att fantisera.
Processer är något som tar tid och har en början, ett pågående och ett slut. Den mänskliga kroppen består av livsuppehållande processer och har en början ett pågående och ett slut. Medvetandet är något som består av de processer som jag beskrev i mitt förra inlägg och som upprätthåller vårt medvetande. Medvetandet har en början ett pågående och ett slut och skiftar karaktär när vi sover och drömmer. Kroppen utan de livsuppehållande processerna är ett lik. Medvetandet utan de processer jag nämnde är inget medvetande. Tar du bort dessa processer som.upprätthålls via kroppens nervsystem, alltså inte bara hjärnan, finns inget medvetande. Det finns inget absolut eller "rent" medvetande.