Vilka är begränsningarna för rationellt tänkande inom filosofin?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

tristanbailly
Kontakt:

Vilka är begränsningarna för rationellt tänkande inom filosofin?

Inläggav tristanbailly » 03 aug 2025 05:13

Hej allihopa,

Jag funderar ofta på hur långt det rationella tänkandet verkligen kan hjälpa oss att förstå världen och vår egen existens. Tror ni att vissa djupare filosofiska frågor kräver en mer intuitiv eller spirituell ansats, bortom ren logik?

Jag skulle gärna vilja diskutera detta med er, och om ni har några referenser eller lästips, dela gärna med er. Jag hittade nyligen en intressant sida som just handlar om relationen mellan tanke och intelligens, den kan ni kika på här: http://www.philosophie-spiritualite.com/cours/penseeintelligence.htm

Tack på förhand för era svar och tankar!

Hubert

Re: Vilka är begränsningarna för rationellt tänkande inom filosofin?

Inläggav Hubert » 04 aug 2025 21:49

Intressant frågeställning!
Min franska är inte av den kalibern att jag kan tillägna mig texten med behållning.
Din fråga "Tror ni att vissa djupare filosofiska frågor kräver en mer intuitiv eller spirituell ansats, bortom ren logik?" har jag några funderingar om.
1. Vilka djupare filosofiska frågor har du i tankarna?
2. Vad skiljer en djup filosofisk fråga från en som inte är djup?
3. Vad betyder en intuitiv ansats? En spirituell ansats?
4. Menar du att filosofi normalt analyserar (djupa) filosofiska frågor med ren logik?

Rent generellt vågar jag säga att allt tänkande har begränsningar!
Vi är tänkande människor och vi har välkända begränsningar.

tristanbailly skrev:Hej allihopa,
Jag funderar ofta på hur långt det rationella tänkandet verkligen kan hjälpa oss att förstå världen och vår egen existens. Tror ni att vissa djupare filosofiska frågor kräver en mer intuitiv eller spirituell ansats, bortom ren logik?

Jag skulle gärna vilja diskutera detta med er, och om ni har några referenser eller lästips, dela gärna med er. Jag hittade nyligen en intressant sida som just handlar om relationen mellan tanke och intelligens, den kan ni kika på här: http://www.philosophie-spiritualite.com/cours/penseeintelligence.htm
Tack på förhand för era svar och tankar!

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Vilka är begränsningarna för rationellt tänkande inom filosofin?

Inläggav Algotezza » 05 aug 2025 17:05

Det är väl individuellt hur längt vi kan nå med hjälp av empiri och förnuft. Jag antar att du med rationellt tänkande menar tänkande och analys baserat på förnuft och empiri.
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Religion och andlighet"