Dagens vision?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Vega

Re: Dagens vision?

Inläggav Vega » 29 aug 2025 15:19

Anders skrev:
Algotezza skrev:
Vega skrev:Det kanske är förbjudet att säga såhär, men jag älskar mångkultur. Välstånd och mångkultur.

Ja, när representanter från kulturer kan mötas och inspirera varandra och inte mörda varandra. Det mesta av kulturen som är intressant och spännande har vuxit fram ur möten mellan människor med olika bakgrund kulturellt, etniskt och religiöst. Varför går sådana möten ibland åt helvete idag?

Det är väl snarare förbjudet att inte säga det. Jag tycker mångkultur är knepigt. Kultur är knepigt, och oerhört mycket kraftfullare än många tror.

Jag upplever att människor verkligen inte gillar mångkultur, överallt blir minoriteter förtryckta, och man gillar att omge sig med människor som tänker likadant och har samma bakgrund. Jag känner att jag står över allt sådant.

Vega

Inläggav Vega » 29 aug 2025 15:41

Det är väl så enkelt att människor som tänker som jag, har inte samma bakgrund som jag… Så det är helt naturligt för mig att vara vidsynt, i fråga om mångkultur.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 29 aug 2025 18:22

Vega skrev:
Anders skrev:
Algotezza skrev:
Ja, när representanter från kulturer kan mötas och inspirera varandra och inte mörda varandra. Det mesta av kulturen som är intressant och spännande har vuxit fram ur möten mellan människor med olika bakgrund kulturellt, etniskt och religiöst. Varför går sådana möten ibland åt helvete idag?

Det är väl snarare förbjudet att inte säga det. Jag tycker mångkultur är knepigt. Kultur är knepigt, och oerhört mycket kraftfullare än många tror.

Jag upplever att människor verkligen inte gillar mångkultur, överallt blir minoriteter förtryckta, och man gillar att omge sig med människor som tänker likadant och har samma bakgrund. Jag känner att jag står över allt sådant.

Men likväl består ett land av olika kulturer som har kulturyttringar som krockar med andra. Behöver inte vara marginaliserade grupper. Folkhemssvenne vs progressiva akademiker. Evangelistiska landsortsbor i Iowa vs New york city slickers. Du och jag, med våra olika syner på kultur. Läs Pierre Bourdieu.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Vega

Inläggav Vega » 29 aug 2025 19:09

Anders skrev:
Vega skrev:
Anders skrev:Det är väl snarare förbjudet att inte säga det. Jag tycker mångkultur är knepigt. Kultur är knepigt, och oerhört mycket kraftfullare än många tror.

Men likväl består ett land av olika kulturer som har kulturyttringar som krockar med andra.

Så du menar att om man har samma kultur så kommer man överens?

Vega

Inläggav Vega » 29 aug 2025 19:13

Hur vet man att två personer har samma kultur?

Vega

Inläggav Vega » 29 aug 2025 19:30

Grunden till mångkultur och välstånd är demokrati, lag och ordning.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 29 aug 2025 19:39

Vega skrev:Hur vet man att två personer har samma kultur?

De har växt upp i samma omgivning
4 november 2017

Vega

Inläggav Vega » 29 aug 2025 19:45

Anders skrev:
Vega skrev:Hur vet man att två personer har samma kultur?

De har växt upp i samma omgivning

Ja, omgivning är rätta ordet. Det kommer från omge. Samlas kring.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 29 aug 2025 20:00

Vega skrev:
Anders skrev:
Vega skrev:Jag upplever att människor verkligen inte gillar mångkultur, överallt blir minoriteter förtryckta, och man gillar att omge sig med människor som tänker likadant och har samma bakgrund. Jag känner att jag står över allt sådant.

Men likväl består ett land av olika kulturer som har kulturyttringar som krockar med andra.

Det är väl lättare om man har gemensam grundsyn och värdegrund men man behöver inte vara överens i alla sakfrågor.

Problemet med olika kulturer är att man använder ord och språk på olika sätt och med olika värdehandling. Frågan är därför om de då öht kan kommunicera med varandra.
Algotezza aka Algotezza

Vega

Inläggav Vega » 29 aug 2025 22:25

Algotezza skrev:
Vega skrev:
Anders skrev:Men likväl består ett land av olika kulturer som har kulturyttringar som krockar med andra.

Det är väl lättare om man har gemensam grundsyn och värdegrund men man behöver inte vara överens i alla sakfrågor.

Nazisterna hade gemensam grundsyn och värdegrund. De ville bara ha ”arier” i sitt rike och alla tycktes vara överens om att de behövde mer livsutrymme. Vad lär man sig av det? Jo, att ”ALLA” kan ha fel. Särskilt när man gallrar bort alla som hade en annan uppfattning. Man ska inte sträva efter att ha ett samhälle helt utan debatt, låt folk tycka olika.. Nu läser jag Proust, nazisterna brände böcker av Proust.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 30 aug 2025 10:03

Vega skrev:
Algotezza skrev:
Vega skrev:Så du menar att om man har samma kultur så kommer man överens?

Nazisterna hade gemensam grundsyn och värdegrund. De ville bara ha ”arier” i sitt rike och alla tycktes vara överens om att de behövde mer livsutrymme. Vad lär man sig av det? Jo, att ”ALLA” kan ha fel. Särskilt när man gallrar bort alla som hade en annan uppfattning. Man ska inte sträva efter att ha ett samhälle helt utan debatt, låt folk tycka olika.. Nu läser jag Proust, nazisterna brände böcker av Proust.

Rätt och orätt beror på vilken värdegrund man anammat.
Algotezza aka Algotezza

Vega

Inläggav Vega » 30 aug 2025 10:07

Algotezza skrev:
Vega skrev:
Algotezza skrev:

Vad menar du? Det är inte du eller jag som bestämmer vad som är rätt..

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 30 aug 2025 10:33

Vega skrev:
Algotezza skrev:
Vega skrev:Nazisterna hade gemensam grundsyn och värdegrund. De ville bara ha ”arier” i sitt rike och alla tycktes vara överens om att de behövde mer livsutrymme. Vad lär man sig av det? Jo, att ”ALLA” kan ha fel. Särskilt när man gallrar bort alla som hade en annan uppfattning. Man ska inte sträva efter att ha ett samhälle helt utan debatt, låt folk tycka olika.. Nu läser jag Proust, nazisterna brände böcker av Proust.

Vem gör det? Hur bestäms rätt och orätt menar du, om det inte beror på ens värdegrund?
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 30 aug 2025 11:15

Vega skrev:
Algotezza skrev:
Vega skrev:Så du menar att om man har samma kultur så kommer man överens?

Ett utmärkt exempel på att kultur är problematiskt. Att man skall vara försiktig med det.
4 november 2017

Vega

Inläggav Vega » 30 aug 2025 14:15

Algotezza skrev:
Vega skrev:
Algotezza skrev:

Vem gör det? Hur bestäms rätt och orätt menar du, om det inte beror på ens värdegrund?

Jag tror att de finns en gud, och att hen borgar för rättvisa, så gud ser vad vi gör. Gud finns oavsett vilken värdegrund man har. Om man inte tror att det finns rättvisa så kan man ju inte använda orden rätt och fel. Det blir ju meningslöst.

Återgå till "Tankar och känslor"