xion skrev:Illusionen skrev:xion skrev:Jag ser en detalj som jag vill att du förtydligar;
Vad är "metafysiska samband"?
Kan du ge exempel på vad du menar?
Man kan säga att hela patentansökan beskriver metafysiska samband inkl deras bakgrund.
Figurerna som bifogas patentansökan utgör alltså typiska exempel på metafysiska samband.
Ett viktigt exempel är, Figur 3, BALANSKRITERIE, 2ΔФ ↔ j2ΔФ.
Jag vet inte om det är till någon hjälp men du bör vara observant på följande.
VETENSKAP grundar sig på den förnimbara, av atomens struktur formad/stipulerad, verklighet.
METAFYSIK refererar
inte till den atomära strukturen, utan till det basala dolda/bakomliggande.
Det basala är ej direkt förnimbart, men
återspeglas indirekt av Maxwells och Eulers ekvationer.
De principer konceptet tillämpar kan ses som de ”balans-verktyg” som krävs för att dessa ekvationer
skall reduceras till enkla
överskott och underskott inom ramen för en atomär modell.
/ Illusionen
Så du menar att Maxwells och Eulers ekvationer kan förklara det som våra sinnen inte förmår förmedla,
och som vårt aktiva medvetande inte förstår?
Vänd på formuleringen så blir det enklare och bättre.
Maxwells och Eulers ekvationer ”förklarar inte”. Den atomära modell konceptet beskriver och tillämpar
är utvecklad och utformad för att överensstämma med det ekvationerna ifråga anger/stipulerar.
Det var här Eulers formel blev min vägvisare, och angav att för detta krävs enligt koncepten tillämpning
av en form av unik ömsesidig komplex växelverkan.
Enligt ”båtbyggar-tolkning” representerar ekvationerna en typ av atomärt komplext ”medelvärde”.
Att de är komplexa innebär att de både innefattar något reellt (verkligt) och imaginärt (dolt).
Det dolda/imaginära representerar här något (G) som är ”
balanserat” och därigenom ej är förnimbart.
Detta kan förenklat beskrivas som att två pilar/vektorer på dold basal nivå är motriktade varandra och
därigenom, ur atomärt perspektiv neutraliserar/balanserar varandra. Pilarna/vektorerna representerar
alltså något som är dolt, men via aktuella samband
har betydelse för vår tolkning av verkligheten !
Här finner du även bakgrunden till begrepp som RUM och TID.
Det är här det skalära kommer in i bilden, och det blir samtidigt p g a komplexiteten svårare att förstå.
För att åstadkomma komplex balansering använder sig konceptet av skalära differenser.
Pilarna ”existerar” m a o på basal metafysisk nivå men är ej förnimbara på atomär nivå p g a balanseringen.
Det som konceptet inkluderar är att detta kan
vidareutvecklas ytterligare genom att kombinera balanspar
till att bilda relativt varandra ”
komplex” av balanspar som totalt sett är atomärt dolda, och som samtidigt
fortfarande omfattas av Eulers formel. Formeln är m a o fascinerande i sin enkelhet och renhet.
Komplexitetsnivåerna inkl informationsmängd (utöver atomära samband även dolda) kan därigenom
metafysiskt bli enorma (ur atomärt perspektiv) till sin natur, vilket du som ateist bör ta i beaktande
när du bestämt och övertygat hävdar din åsikt i frågan.
Tror du mig inte kan du alltid fråga Pilatus och Hubert om råd. Hubert anser t ex detta vara "banalt".
Citat hämtat från kapitel
RELIGION,
”Mot bakgrund av att förnimmelsen enligt konceptet är beroende av referensens strukturella
KOMPLEXITETSNIVÅ, och därigenom kan liknas vid en, via referensens komplexitetsnivå,
beroende tolkning, banar skilda komplexitetsnivåer väg för olika ”tolkningar”, likvärdigt det som
i konceptet benämns ”perspektivgränsöverskridande”. Detta och särskilt konsekvensen av
Citat A och B, ger växelverkan modellen inkl aktuell metafysik, unika tolkningsförutsättningar
rörande tänkbart betraktelsesätt av begreppet Gud.”
Bengt Hj Törnblom / Illusionen
Pax vobiscum